Prezentacja nowego bolidu zespołu B.A.R

01.02.0400:00
Marek Roczniak
1299wyświetlenia

Na hiszpańskim torze Catalunya zespół Lucky Strike B.A.R Honda zaprezentował dzisiaj bolid B.A.R 006. Nowy samochód reprezentuje kolejny zdecydowany krok na przód i jak przewiduje szef brytyjskiej stajni - David Richards powinien umożliwić regularną walkę o pozycje na podium w sezonie 2004. Już zeszłoroczny bolid był stosunkowo udaną konstrukcją, umożliwiając zespołowi B.A.R wywalczenie piątej pozycji w klasyfikacji generalnej konstruktorów, czyli lepszej o trzy w stosunku do niezbyt udanego sezonu 2002. Nie udało się jednak wywalczyć ani jednej wizyty na podium, za co w głównej mierze odpowiedzialne były częste awarie silników Hondy, a także coraz słabsze w porównaniu z konkurencją osiągi opon Bridgestone. W tym roku bolidy B.A.R będą już jeździły na oponach Michelin, natomiast jeszcze większe zacieśnienie współpracy z Hondą zaowocowało lepszą integracją bolidu z silnikiem, co oprócz poprawy osiągów może wpłynąć na zmniejszenie awaryjności. Ze względu na zmianę dostawcy opon konieczne było przeprowadzenie intensywnych testów w trakcie zimowej przerwy, aby jak najlepiej przygotować się do zupełnie nowego ogumienia. Wykorzystano w tym celo blisko 1000 opon, na których kierowcy zespołu B.A.R przejechali bagatela 10 tysięcy kilometrów.


Zaprojektowane pod nadzorem dyrektora technicznego - Geoffa Willisa podwozie bolidu B.A.R 006 jest sztywniejsze i charakteryzuje się niższym środkiem ciężkości w stosunku do zeszłorocznego modelu. Posiada mniejszy zbiornik na paliwo, co odzwierciedla nowe przepisy dotyczące kwalifikacji i zwiększenie limitu prędkości w strefie boksów, które ma stanowić zachętę do częstszego odwiedzania strefy serwisowej w trakcie wyścigów. Największej przemianie uległa skrzynia biegów, której obudowa jest teraz wykonana z kompozytu włókna węglowego. Ponadto znajdująca się wewnątrz przekładnia zębata jest węższa i została wykonana z lżejszych materiałów, co pozwoliło na zmniejszenie wagi tylnej części samochodu. Zmniejszenie ciężaru innych części bolidu uzyskano poprzez zastosowanie kompozytów metalowo-ceramicznych (MMC - Metal Matrix Composite lub Metamic), nowatorskiej konstrukcji kolumn, uproszczonych elementów wewnętrznego zawieszenia i udoskonalonego, bardziej zintegrowanego systemu hydraulicznego.


Nowy silnik w połączeniu z nowym podwoziem pozwolił na skrócenie rozstawu osi i zoptymalizowanie aerodynamiki. Rezultaty zeszłorocznych testów umożliwiły opracowanie nowych technik do rozwoju elementów aerodynamicznych, które wykorzystano podczas rozwoju nowego auta w tunelu aerodynamicznym. Co prawda zmiany w przepisach dotyczących aerodynamiki zwolniły nieco tempo rozwoju, jednak z wyników testów przeprowadzonych w tunelu wynika, iż B.A.R 006 jest bardziej wydajny od swojego poprzednika. Silnik RA004E V10 został opracowany przez inżynierów z koncernu Honda pod nadzorem Takeo Kiuchiego, z myślą o zasadzie jednego silnika przypadającego na jeden bolid, która została wyprowadzona na ten sezon. Zastosowano podobną koncepcję jak w jednostce napędowej z 2003 roku i pomimo konieczności dwukrotnego wydłużenia czasu życia udało się zmniejszyć rozmiary, zredukować ciężar oraz obniżyć środek ciężkości.


Wkraczając w drugi rok współpracy z zespołem B.A.R Jenson Button z niecierpliwością czeka na rozpoczęcie nowego sezonu. "Sezon 2004 zapowiada się dla nas bardzo ekscytująco. Przedsezonowe testy przebiegają bardzo dobrze, co odzwierciedla uzyskanie nowego rekordu toru w Barcelonie przed dwoma tygodniami. Nie ukrywamy tego, że został on ustanowiony z niewielką ilością paliwa w baku, gdyż chcieliśmy przetestować osiągi bolidu w takich właśnie warunkach. Jak możecie sobie wyobrazić, byliśmy bardzo zadowoleni z rezultatu!" Brytyjczyk wypowiedział się także na temat nowego bolidu B.A.R 006, za którego kierownicą po prezentacji przejechał kilka okrążeń: "Samochód reprezentuje duży krok naprzód i jestem przekonany, że deklarując walkę o miejsca na podium zespół nie przecenia swoich możliwości. Myślę, że wraz z Taku będzie się nam bardzo dobrze współpracowało i liczę na powtórzenie rezultatów uzyskanych w Japonii. Myślę, że ten rok zdecydowanie przyniesie nam wizyty na podium i kto wie, może nawet moje pierwsze zwycięstwo".


Po raz pierwszy od utworzenia zespołu B.A.R (1999) jego barw nie będzie w tym roku reprezentował mistrz świata z 1997 roku - Jacques Villeneuve. Rozstanie z Kanadyjczykiem nastąpiło jeszcze przed zakończeniem sezonu 2003 i to w niezbyt przyjemnych okolicznościach, jednak już pierwszy występ jego następcy w wyścigu o Grand Prix Japonii - Takumy Sato przyniósł bardzo dobre rezultaty. Nie powinno to jednak nikogo dziwić, gdyż jeszcze reprezentując barwy zespołu Jordan w 2002 roku Japończyk w domowym wyścigu zdobył pierwsze punkty, a poza tym nie na darmo przez cały rok testował bolidy B.A.R, przygotowując się do ponownego uczestnictwa w wyścigach Formuły Jeden. "Jestem bardzo podekscytowany tym, że będę się ścigał z B.A.R w tym sezonie. Samochód wygląda bardzo dobrze i mamy wszelkie powody, aby czuć się pewnie. To będzie mój drugi pełny rok startów w F1 i pierwsza okazja do wykorzystania doświadczenia nabytego w 2002 roku".


Dla Davida Richardsa będzie to już trzeci sezon dowodzenia stajnią z Brackley. Po wzniesieniu zespołu z ósmej na piątą pozycję wśród konstruktorów Formuły Jeden Brytyjczyk za cel stawia sobie teraz walkę z trzema czołowymi stajniami. "Nasze powiązania z Hondą uległy znacznemu zacieśnieniu do tego stopnia, że mamy teraz całkowicie zintegrowaną ekipę inżynierów i B.A.R 006 jest świadectwem siły naszego związku. Skład kierowców w postaci Jensona Buttona i Takumy Sato to ekscytująca kombinacja młodości, doświadczenia i ambicji, która w znacznym stopniu zwiększyła motywację całego zespołu. Wszystko bezustannie posuwa się naprzód i tydzień po tygodniu pokonujemy kolejny krok na drodze do osiągnięcia głównego celu, jakim jest konkurowanie ze ścisłą czołówką". Dane techniczne bolidu B.A.R 006 znajdują się w dziale zespoły.

Źródło: BARf1.com