Makinen: Raikkonen stanie na podium

Raikkonen zajmuje obecnie czwarte miejsce w grupie N i siedemnaste w klasyfikacji ogólnej
31.07.0917:34
Mateusz Furgał
5651wyświetlenia

Czterokrotny rajdowy mistrz świata Tommi Makinen uważa, że Kimi Raikkonen będzie walczył o miejsce na podium w Grupie N w trwającym właśnie Rajdzie Finlandii.

Abarth Grande Punto Raikkonena jest obecnie czwarty w swojej klasie. Przed swoim debiutem w Rajdowych Mistrzostwach Świata, Fin przejechał jedynie 250 km na odcinkach szutrowych, ale już niejednokrotnie w ciągu dnia plasował się w czołowej trójce na poszczególnych odcinkach specjalnych.

Mistrz Formuły 1 z sezonu 2007 przyznał, że był zbyt ostrożny na niektórych sekcjach dziś rano, ale Makinen stwierdził, że jazda sprawia Raikkonenowi dużo przyjemności. Zapytany o to, czy był zaskoczony jego szybkością, Makinen odpowiedział: Nie, nie jestem. Wy możecie być, ale ja siedziałem z nim i patrzyłem jak prowadzi. Jest bardzo naturalny w sposobie, jakim jeździ. Nie jest agresywny, ani nic z tych rzeczy i wie, gdzie się znajduje. Nie sądzę, że jest wielu kierowców, którzy mogliby wsiąść do samochodu i zrobić to, co on robi.

Makinen dodał, że Raikkonen na pewno byłby rajdowym mistrzem świata, jeśli zdecydowałby się wcześniej na rajdy zamiast wyścigów: Z pewnością byłby mistrzem, jeśli przyszedłby tu bezpośrednio. Nie ma co do tego wątpliwości od strony jego umiejętności. Jedyną rzeczą, która może go w tej chwili spowalniać to komunikacja z pilotem. To jest coś zupełnie nowego dla niego. To jest duże wyzwanie w porównaniu do F1.

Pomimo wytypowania Raikkonena jako pretendenta do podium, Makinen uważa, że powinien on skoncentrować się na ukończeniu imprezy: Zdobędzie wiele doświadczenia, jeśli uda mu się ukończyć rajd bez problemów - powiedział. Obszary takie jak komunikacja z pilotem naprawdę się poprawią, jeśli będzie jechał przez trzy dni - na to czekamy.

Raikkonen przyznał, że planuje przyspieszyć drugiego dnia rajdu: Z pewnością mogłem pojechać szybciej, ale w tej chwili nie ma to sensu - powiedział. Pod koniec dnia starałem się jechać nieco szybciej i czułem się coraz pewniej. Dziś rano popełniłem dwa błędy: dwukrotnie przestrzeliłem zakręt - na drugim i czwartym odcinku specjalnym. Popołudniu nie popełniłem żadnego błędu.

Kaj Lindstrom, pilot Raikkonena dodał: Wszystko idzie bardzo dobrze. W niektórych bardzo szybkich miejscach zrobienie notatek jest nieco kłopotliwe, ale nie wprowadzamy zmian do nich. Nie trzeba tego robić jeśli od początku zrobi się je dobrze. W porządku, poprawiliśmy je w dwóch miejscach, w których straciliśmy czas dziś rano, ale poza tym nie zmieniliśmy nic.

Raikkonen nie jest jedyną gwiazdą Formuły 1, która jest obecna na imprezie. Oprócz niego, jako kibic pojawił się Sebastian Vettel, a Heikki Kovalainen będzie oglądał swojego rodaka od jutra.

Partner Raikkonena z zespołu Tommi Makinen Racing - Anton Alen, jest drugi w Grupie N. Liderem jest Juho Hanninen z przewagą ponad 50 sekund. Dziś do rozegrania pozostał jedynie superoes.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

25
kumien
01.08.2009 02:57
FIA się w rajdach wypaliła. Nie ma pomysłu, a wprowadzenie S2000+ to tylko takie łatanie na szybko. Nikt nie chce usiąść do sprawy poważnie i znależć jakieś rozwiązanie. Niby mają zrobić 4-5 klas, bo teraz jest tak, że w N1 staruje jedna osoba lub dwie. Jak odeszły papierosy to wszystko się posypało :/ Dla mnie dzień, w którym UE zakazal reklam papierosów to koniec rajdów. Po tym dniu w Polsce zaczęła się posucha, a w świecie kłopoty Mistubishi, później Subaru. To co zauważył Paolo. Nasi kierowcy to kolesie z kasą, którzy udają, że potrafią jeździć. Niestety, ale takie talenty jak Witas i Pelikan to talenty zmarnowane. Najdosadniej pokazał to Boufier, który objechał naszych mistrzów w pierwszym roku startów. Oni znają OSy jak własną kieszeń, upalają a i tak złoił im skórę.
marrcus
01.08.2009 01:56
no w irc nie isnieją niemal N'ki, ale czołowi w nich tez nie jezdzą, na równych asfaltach nie mają szans. ale naniektórych trasach strata nie wcale taka wielka ale Sandel (mis JWRC) w PWRC w s2000 dostał lanie od szejka w równej walce na sardynii
Kamikadze2000
01.08.2009 01:17
Powodzenia Kimi!!! Oby tak dalej!!!
paolo
01.08.2009 12:52
marrcus: Zapytaj Bufiego co jest lepsze. Zgadnij co odpowie? Jeśli S2000 przegrywa z Nką to wina w 100% leży po stronie kierowcy. Gdziekolwiek. Stare przepowiednie, że wyższy moment pomoże w walce na wolnych grząskich szutrach dawno legł w gruzach. N ka jest za ciężka i się w piachu zapada, a S2000 mimo gorszej charakterystyki silnika przelatuje nad koleinami. V max można sobie wsadzić nawet na naszych (bardzo szybkich) szutrach. Wszelkie tego typu mity dawno zostały obalone. Ostatnio nawet ci co je szerzyli przyznają (jeżdżąc już w s2000) że nie korzystają z "najdłuższych" skrzyń. Njajlepszym przykładem był Meeke, który na naszym "niebezpiecznie" szybkim polskim objechał S1600 w C2R2 z Vmax 162 km/h. Wyniki w MP i PWRC wskazują jedynie na to, że Bufi jest kosmitą, a w PWRC (PCWRC) jeżdżą frajerzy (z reguły wygrywa szejk Nasser, czterokrotny olimpijczyk w strzelaniu do rzutków i rywal Hołka w piaskownicy). Chcesz sprawdzić Nkę? Wystaw ją w IRC. Powodzenia.
marrcus
01.08.2009 09:58
S2000 są klasyfikowane w gr. N4, FIA dokłada im kilogramy żeby 'wyrównać' szanse z N'kami, S2000 wcale nie jest aż takie szybkie widać w MP czy PWRC, że N'ka wygrywa z S2000. Zalezy od tras ale na szybkichszutrach N se dobrze radzą.
kumien
01.08.2009 07:09
@paolo: w czym się pomyliłem? Może trochę źle sklasyfikowałem S2000, bo to grupa A. Mój błąd. Dla mnie to taka F2 w nowym wydaniu z napędem na 4x4 :D Liczę, że Kimas będzie jechał dobrze, nie popełni błędów, ale powinien jeszcze z czołówką PCWRC wystartować i w IRC również mógłby się pojawić. Ciekawe czy naszego Sołka by objechał :)
paolo
31.07.2009 09:46
S2000, silnik atmosferyczny 2l. Moc (fikcyjna ok. 280km rzeczywista nieznana) 280 km. Napęd na 4 buty. Jeśli to tegoroczny model to Xtrack. Skrzynia + dyfry. Klasa S2000, ale w Finlandii PCWRC nie staruje więc nie bardzo ma się z kim ścigać. Tylko z rodakami co akurat wyjątkowo nie jest obraźliwe w tym rajdzie, ale i tak czołówki PCWRC tam nie ma. Jak na amatora daje radę. Jeśli ktoś myślał, że zwojuje świat rajdów tak od ręki to niech prześledzi wyczyny Hakkinena. Polecam to szczególnie Kubicocyckom. Maniacy to już chyba odróżniają loty kosmiczne z tymi na motolotni.
ICEMANPK1
31.07.2009 09:24
sporo sie dowiedzialem o WRC :)) dzieki panowie,ale nie uslyszalem jeszcze tego najwazniejszego dla mnie,mianowice jakim dokladnie autem jedzie Kimi,chodzi mi o parametry,jaki to jest silnik ,czy jest z turbina i ile ma koni ta zabaweczka,nie pytam o klase bo to widze zeczywiscie bardzie skomplikowana sprawa niz moglo sie wydawac????
paolo
31.07.2009 09:13
kumien: prawie masz rację, ale jednak się mylisz. Nie jestem też pewny czy wiesz o czym napisałeś.
kumien
31.07.2009 08:31
Można dorzucić, że auta z turbo, a właściwie ich pojemność mnoży sie razy 1,6. Jeśli chodzi o samą klasę, grupę S2000 to różnią się od typowych aut N4 (Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer) dużo mniejszą masą, większymi zmianami w nadwoziu, większą ilością części przygotowanych specjalnie do rajdów (nikt chyba nie widział Punto z napędem 4x4), bardziej zaawansowany układ hamowania. Można jeszcze dorzucić bardziej agresywną charakterystykę silnika. W Lancerach i Imprezach utrzymujesz obroty w optymalnym przedziale działania turbiny, a w S2000 kręcisz do oporu. Ogólnie teraz S2000 są dużo atrakcyjniejsza platformą rajdową o czym świadczy budowa nowych WRC na niej.
paolo
31.07.2009 08:23
S2000 to rasowe kit cary gr. A. Maszynki do ścigania budowane od podstaw do zabawy. Tylko wyglądają jakby miały coś wspólnego z seryjnymi autami. Podobnie jak wrc. Samochody grupy N to seryjne auta dostosowane do sportu. Stąd nazwa produkcyjne. Seryjne to mocno powiedziane bo jeśli mówimy o N4 to mówimy tylko o imprezie i evo. A i one z seryjnymi potworami mają mało wspólnego. Kłowa skrzynia (ale nie sekwencja) duży hamulec, zawieszenia itd. W zasadzie najmniej zmienioną rzeczą jest silnik zdławiony zwężką. Elektronika itd dowolna czyt. motec ale mechanicznie zgodne z fabryką. Owszem jakoś tam seryjne, ale ... Znowu rajdowe S2000 punto i 207 są tak daleko w kosmosie, że nawet najlepsze produkcyjne imprezy i evo mogą się schować. Wszystko od początku budowane do sportu. W Punto (a grupach) siedzi się praktycznie na tylnym siedzeniu ze względu na rozkład masy (a Nki jeszcze parę lat temu musiały wozić tylne seryjne kanapy; już nie wożą; były łatwopalne). Sekwencyjne skrzynie, napęd na cztery buty ale pasywny. Co ciekawe Nki mają centralny dyfer aktywny. Żeby już nie zanudzać to największe różnice. N ka 2l turbo, aktywny centralny dyfer, duuuża masa. S2000, gokart z karoserią seryjną, 2l BEZ turbo napęd na 4 buty sadev albo xtrac, skrzynia sekwencja, dużo niższa masa. S2000 dużo lepsze i dające więcej frajdy, ale dwa razy (co najmniej) droższe. Jeżdżą pod tym samym szyldem ponieważ FIA daje ciała. Eurosport stworzył własną serię IRC dla S2000 i odnosi ona spore sukcesy. W odpowiedzi drewniana FIA postanowiła pozwolić s2000 startować w PCWRC (prod car wr champ). Innymi słowy jedyne seryjne potwory ścigają się, (i są bez szans) z gokartami wyglądającymi jak masówki. Podobnie jest w lokalnych serialach i ME. Na dzień dzisiejszy w ramach cięcia kosztów, s2000 ma być przyszłym wrc. Dobre reszta się nie mieści. Wiedziałem, że to będzie ciężkie ale żeby aż tak?
ICEMANPK1
31.07.2009 07:27
Grupa N - są to samochody produkcji seryjnej w których nie można ingerować w jednostkę napędową,a ich parametry techniczne nie mogą odbiegać od tego samego modelu na rynku (fabryka musi wypuścić conajmniej 2500 identycznych egzemplarzy w ciągu roku). Natomiast nadal można, a nawet trzeba przerobić elementy mające wpływ na bezpieczeństwo (tj. zamontować odpowiednią klatkę bezpieczeństwa, zainstalować specjalne pasy bezpieczeństwa - tzw. szelki, zainstalować odpowiednie fotele - tzw. kubełki) i odciążyć auto od zbędnych w rajdówce osłon i plastików. W ramach grupy N wyróżniamy następujące klasy: N1 - do 1400 cm3 włącznie, N2 - powyżej 1400 cm3 do 1600 cm3 włącznie, N3 - powyżej 1600 cm3 do 2000 cm3 włącznie, N4 - powyżej 2000 cm 3w niej: S2000 - 2000 cm 3 - bez turbodoładowania, napęd na 4 koła, nieseryjny układ napędowy i skrzynia, ograniczenie elektroniki to co zamiescilem powyzej to chyba aktualny opis klasy N ,pewnosci nie mam bo rajdami za bardzo sie nie interesuje.
mateusz
31.07.2009 07:18
@paolo tak jak już pisałem nie znam się za bardzo na rajdach, ale na liście startowej pisze N4 :) zresztą dlaczego ma się nijak do samochodów produkcyjnych?
paolo
31.07.2009 06:41
Muszę Was rozczarować, ale Kimi jedzie autem grupy A i klasy S2000 więc definicja N-ki z wiki ma się nijak do jego Punto. Abarth Grande Punto nie ma nic wspólnego ani silnikowo, ani nijak do samochodów produkcyjnych. "N to chyba grupa kierowców niezależnych" Teraz się nie dziwię dlaczego wielu tutaj sądzi, że Kimi odejdzie do wrc.
Winner
31.07.2009 05:23
Syn Makkinena chyba też startuje w Rajdzie chociaż nie jestem pewiem czy syn ale kierowca o nazwisku Makkinen
mateusz
31.07.2009 05:08
@MCNoras Ta informacja była dopisana później.
MCNoras
31.07.2009 04:53
Jacobss - Vettel i Kovalainen są na rajdzie Finlandii :D
SkC
31.07.2009 04:48
Racja....http://pl.wikipedia.org/wiki/Grupa_N
mateusz
31.07.2009 04:38
@SkC przyznam szczerze, że jestem zielony w tym temacie ale to jest chyba grupa tzw. "samochodów produkcyjnych".
IceMan2991
31.07.2009 04:35
BinLadenF1 juz cie lubie hahaha :D. Widac ze jest dobry. Oj tak. Ale jak zwykle fanil Kubicy powiedza ze jak Kimiemu idzie tak dobrze to Kubica wygralby bo Kubik jest najlepszy i naj naj naj wsrod kierowcow
SkC
31.07.2009 04:34
"N" to chyba grupa kierowców niezależnych
Winner
31.07.2009 04:18
A co to za grupa N?
BinLadenF1
31.07.2009 04:11
Ukończy, nie ukończy... dla mnie to jest nieistotne. Udowodnił że jest mocarnie dobry w te klocki i podejżewam że to jeden z lepszych kierowców na świecie - radzi sobie w każdych warunkach, każdym pojazdem. Nie zdziwiłbym się jakby mu nawet dobrze szło w wyścigu ciężarówek ;)
YAHoO
31.07.2009 03:55
Również życzę Kimiemu podium :) Oby tylko za bardzo się nie wczuwał, bo jeszcze w Walencji mu nawyki zostaną i będzie starał się brać zakręty "bokiem" :D
Jacobss
31.07.2009 03:54
Podziwiam Kimiego za to, że zamiast leżeć do góry brzuchem wygodnie w domku, chce mu się teraz podczas wakacyjnej przerwy ścigać. Ciekawe co inni kierowcy (poza Massą i Schumacherem - rzecz jasna) robią teraz, podczas 4 tygodniowej przerwy.