Szczerbiński rozpoczyna sezon 2011 w serii InterSteps
Polak zmierzy się z innymi kierowcami w ramach nowej serii wyścigowej
25.03.1119:19
4760wyświetlenia
Panujący mistrz Formuły Autosport Young Guns, 17-letni Patryk Szczerbiński z Koszalina, rozpoczyna w ten weekend sezon 2011 - swój drugi w karierze za kierownicą bolidu. Tym razem utalentowany Polak przesiada się do auta Formuły BMW w serii wyścigowej InterSteps Championship.
Nastolatek pochodzący z Koszalina a mieszkający od kilku lat w Anglii zmierzy się z innymi kierowcami w ramach nowej serii wyścigowej. InterSteps Championship została powołana do życia jako następczyni Autosport Young Guns Championship. W użyciu będą bolidy FB2 marki Mygale, które wcześniej wykorzystywane były w Formule BMW Europe, serii towarzyszącej Formule 1 w latach 2008-2010. Po zlikwidowaniu jej, auta przekazano narodowym federacjom i od tego roku posłużą w celu kształcenia młodych zawodników. Jedną z serii zbudowanych na podwalinach Formuły BMW jest właśnie InterSteps.
Patryk Szczerbiński będzie w tym sezonie bronił tytułu mistrzowskiego Formuły Autosport Young Guns, zdobytego w 2010 roku. Obronę korony zacznie już w nadchodzący weekend na torze Silverstone, tym samym na którym co roku rozgrywane jest Grand Prix Wielkiej Brytanii Formuły 1. Patryk jako panujący czempion otrzymał numer startowy 1 na swoim bolidzie. Polak ponownie wystartuje w barwach zespołu Falcon Motorsport, z którym rok temu wygrał 3 wyścigi AYG, zdobył 5 pole position i 11 razy odwiedzał podium. Drugi rok z rzędu jego trenerem i mentorem będzie także Craig Dolby, ubiegłoroczny wicemistrz Superleague Formula. Ekipa Falcon wystawi w mistrzostwach Formuły BMW InterSteps trzy bolidy, a kolegami Patryka będą Brytyjczycy James Nutbrown i Ash Robinson. Ponadto w InterSteps wystartują zespoły Fortec, Motaworld, Atlantic Racing i Mofaz.
Organizatorem mistrzostw Formuły BMW InterSteps jest BARC (British Automobile Racing Club), a organizatorem wspierającym MSA (Motor Sports Association). W zawodach mogą brać udział kierowcy w wieku od 16 do 19 lat. Wszyscy otrzymają możliwość podnoszenia swoich umiejętności i rozwijania talentu poprzez udział w MSA Academy - serii spotkań, warsztatów i wykładów poświęconych między innymi zagadnieniom technicznym i inżynieryjnym wyścigów, prawidłowemu odżywianiu, treningowi fizycznemu i psychologicznemu czy też pracy z mediami. Formuła BMW InterSteps będzie częścią zawodów pod nazwą „Dunlop Great & British”, podczas których na torze pojawią się też pojazdy Mini 7 Championship, Production Car Trophy czy Britcar Endurance Championship. Wyścigi InterSteps będą pokazywana na kanałach Motors TV oraz Sky Sports. Mistrzostwa mają być bezpieczne i bardzo ciekawe dzięki kontrolowaniu wielu parametrów technicznych. Bolidy BMW będą mieć zaplombowane silniki, skrzynie biegów, dyferencjały, standaryzowaną elektronikę, amortyzatory oraz paliwo. Ponadto wszyscy zawodnicy będą używać jednakowych opon marki Dunlop.
Kalendarz Formuły BMW InterSteps składa się z 7 rund, podczas każdej rozgrywane będą 3 wyścigi. Wyjątkiem jest inauguracja sezonu na torze Silverstone, gdzie zaplanowano dwa wyścigi. W sumie na sezon 2011 składa się 20 biegów. Wyścigowy weekend rozpoczyna się w piątki, kiedy to zawodnicy będą testować i ustawiać swoje bolidy podczas sesji treningowych. W soboty zaplanowano 30-minutową sesję kwalifikacyjną decydującą o ustawieniu na starcie. Wyścigi będą rozgrywane w soboty i niedziele, najczęściej w systemie 1 wyścig w sobotnie popołudnie i 2 w niedziele (wyjątkiem jest runda w Silverstone, podczas której oba wyścigi odbędą się w sobotę). Ustawienie na starcie do wyścigów nr 1 i 2 determinowane jest na podstawie najlepszych czasów pojedynczych okrążeń z kwalifikacji. Kolejność startowa wyścigu nr 3 to natomiast taka kolejność, z jaką kierowcy zakończyli drugi wyścig. Punktacja Formuły BMW InterSteps przewiduje 32 „oczka” za zwycięstwo, następnie 27-23-20-18-16-14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 pkt. Dodatkowo przyznawane będą po 2 punkty za pole position w wyścigach 1 i 2 oraz po 1 punkcie za najlepsze okrążenie w każdym z biegów. Regulamin nie przewiduje odrzucania najgorszego wyniku z sezonu.
Organizatorzy z BARC i MSA przy wsparciu Racing Steps Foundation przewidzieli bardzo atrakcyjne nagrody dla czołowej trójki mistrzostw InterSteps. Mistrz serii otrzyma kontrakt na w pełni finansowany sezon Formuły Renault 2.0 w roku 2012, a pozostała dwójka odpowiednie wsparcie finansowe w tych mistrzostwach.
Wywiad z Patrykiem Szczerbińskim
Patryk, jakie to uczucie przystępować do zawodów jako panujący mistrz i bronić tytułu?
Na pewno jest lekka presja, ale jestem bardzo dobrze przygotowany fizycznie i mentalnie. Ponadto zespół bardzo we mnie wierzy, więc powinno być OK.
Masz jakiś specjalny plan lub taktykę na sezon 2011?
Nigdy nie układam planów przed wyścigiem, zawsze próbuję się maksymalnie zrelaksować i skoncentrować tuż przed zawodami. Wtedy jestem bardzo szybki i nie popełniam błędów. Taktykę ustalamy z Craigiem Dolby tuż przed wyścigiem, zawsze mamy plan A i B. Craig zawsze opowiada różne śmieszne historie i powtarza, że mam się bawić ściganiem. Jeżeli będzie mi ono sprawiać radość to pozwoli mi to zapomnieć o stresie i wtedy mam dużą szansę na zwycięstwo.
Jak oceniasz swoje szanse w tym roku i jakie masz cele?
Gdy się ścigam cel jest zawsze tylko jeden - zwycięstwo, a szanse są bardzo wyrównane. Wszyscy zawodnicy są szybcy i będzie decydować dyspozycja w danym dniu oraz to kto popełni najmniej błędów.
Jak po przedsezonowych testach porównujesz siebie do konkurencji? Kto będzie Twoim najgroźniejszym rywalem?
Testy pokazały, że nie będzie łatwo. Co prawda moje czasy były zawsze w pierwszej trójce, ale po testach nie można mówić o tym kto wygra. Jest kilku dobrych kierowców, między innymi Jake Dennis - mistrz świata w kartingu.
Czy zespół Falcon Motorsport, z którym w ubiegłym roku zdobyłeś tytuł mistrzowski będzie miał w tym sezonie groźną konkurencję ze strony innych ekip?
Od zespołu mam zapewnienie, że dostanę wszystko czego potrzebuję do zwycięstwa. Czyli jestem dla nich pierwszym kierowcą i to mi wystarczy. Niemniej Falcon przystępuje do tych mistrzostw po raz pierwszy, a zespoły Fortec Motorsport czy Motaworld Racing mają kilkuletnie doświadczenie w obsłudze Formuły BMW. Znają one doskonale te bolidy oraz różne sztuczki w ustawianiu aut, których my musimy dopiero się nauczyć. W tych teamach należy upatrywać największej konkurencji.
Zimą testowałeś zarówno Formułę Renault 2.0 jak i Formułę BMW, ale wybrałeś tę drugą - dlaczego?
Wybrałem Formułę BMW, ponieważ te mistrzostwa mają jeszcze lepiej przygotować mnie do Formuły Renault 2.0. Mam 17 lat, jestem młody i chcę wejść do serii Renault w przyszłym roku będąc przygotowanym w 100 procentach, tak aby od samego początku móc wygrywać. Oprócz tego w mistrzostwach Formuły BMW InterSteps będzie nam bardzo pomagać MSA (Motor Sports Association - odpowiednik Polskiego Związku Motorowego) oraz Racing Steps Foundation, których celem jest wyszkolenie i przygotowanie kierowców do wyższych serii wyścigowych. Jest jeszcze jedno, nagroda za mistrzostwo - kontrakt w Formule Renault 2.0 na rok 2012.
Specyfikacja techniczna bolidu Mygale FB2
Nadwozie: włókna węglowe
Silnik: BMW K1200 RS, 4 cylindry, 16 zaworów, 1171 cm3 pojemności
Moc: 140 KM
Obroty: maks. 9000/min
Skrzynia biegów: Hewland FTR 200, 6-biegowa, drążek
Zawieszenie: amortyzatory Sachs
Waga bolidu: 465 kg
Kalendarz sezonu 2011 InterSteps
26 marca - Silverstone
7-8 maja - Snetterton
2-3 lipca - Rockingham
16-17 lipca - Donington Park
13-14 sierpnia - Thruxton
28-29 sierpnia - Brands Hatch
24-25 września - Croft
Zapraszamy do odwiedzania strony internetowej zawodnika pod adresem www.szczerbinski.com oraz do śledzenia jego oficjalnego profilu na Facebooku http://facebook.com/PatrykSzczerbinski i na Twitterze http://twitter.com/PatSzczerbinski.
Źródło: Informacja prasowa HEXA PLUS
KOMENTARZE