GP Monako: trening 3 - Alonso najszybszy
Wyniki i opis sobotniej sesji treningowej na torze w Monte Carlo
28.05.1112:10
7931wyświetlenia

Najszybszym kierowcą trzeciej sesji treningowej przed GP Monako był Fernando Alonso. Hiszpan uplasował się na pierwszej pozycji z czasem 1:14,433, wyprzedzając kierowcę McLarena - Jensona Buttona o 0,563s oraz swojego kolegę z Ferrari - Felipe Massę o 0,591s. Podczas treningu doszło do dwóch dość poważnych incydentów, w których swe bolidy rozbili Nico Rosberg oraz Vitantonio Liuzzi, przez co pod znakiem zapytania stoją szanse tych kierowców na udział w kwalifikacjach.
Po wolnym piątku, kierowcy ponownie powrócili na tor w słoneczny sobotni poranek. Pracę rozpoczęli od wykonania okrążeń instalacyjnych, jednak nie trwało długo, nim zaczęli powracać na tor, by ponownie odnaleźć rytm, który jest tak istotny na tym torze. W celu wykonania kilku pomiarowych okrążeń, jako pierwszy wyjechał Michael Schumacher, który rozpoczął od rezultatu 1:33,441, by trzy okrążenia później zejść już do 1:19,962.
Kierowca Mercedes GP nie mógł jednak kontynuować swojego przejazdu, ponieważ po 7 minutach od rozpoczęcia sesji wywieszona została czerwona flaga, którą spowodował jego kolega z zespołu - Nico Rosberg. Niemiec stracił panowanie nad bolidem na wyjeździe z tunelu, uderzył w barierę prawym bokiem, niszcząc przednie zawieszenie, przejechał na wprost Nouvelle Chicane mijając o milimetry końcówkę bariery i zatrzymał się na środku prostej, uderzywszy uprzednio po raz kolejny w barierę. Samochód został uszkodzony bardzo poważnie, jednak kierowca wyszedł z wypadku bez szwanku.
Sesja została wznowiona po 14 minutach, a w przekazie radiowym inżynier poinformował Michaela Schumachera, by uważał, ponieważ ciśnienie w niedogrzanych oponach jest dość niskie, co mogło przyczynić się do problemów Nico Rosberga. W praktyce oznacza to, że bolid może w takiej sytuacji bardzo mocno dobijać podłogą do nawierzchni, powodując niestabilność tyłu.
Gdy ponownie zapaliło się zielone światło, na torze natychmiast zaczął się spory ruch. Najdłużej w garażach pozostawali kierowcy Williamsa oraz Lewis Hamilton, który niewiele stracił przez czerwoną flagę, ponieważ w jego samochodzie mechanicy dokonywali korekcji ustawień zawieszenia.
Na półmetku najszybszym kierowcą był Fernando Alonso z czasem 1:15,924. Za Hiszpanem plasowali się Jenson Button i Sebastian Vettel. Na tym etapie sesji wszyscy korzystali jeszcze z twardszej dostępnej w ten weekend mieszanki. Jako pierwszy na supermiękkich oponach wyjechał natomiast Jaime Alguersuari, w którego bolidzie wkrótce doszło jednak do przebicia prawej tylnej opony, co potwierdzili mechanicy zespołu. Poinformowali też, że kierowca Toro Rosso wykonał już na tym etapie cały zaplanowany program i nie zamierzają już wyjeżdżać na tor.
Wkrótce kolejni kierowcy rozpoczynali symulacje kwalifikacji i wyjeżdżali na tor na supermiękkich oponach, by wykonać kilka bardzo szybkich okrążeń. Gdy zdawało się już, że kierowcy spokojnie dokończą sesję, nad torem na 6 minut przed końcem pojawiła się czerwona flaga. Tym razem sprawcą zamieszania był Vitantonio Liuzzi, który miał uślizg w pierwszym zakręcie i uderzył tyłem w barierę z opon. Uderzenie spowodowało znaczne zniszczenia w tylnej części bolidu - zdawać by się mogło, że nawet zbyt duże, ponieważ cały tył bolidu był w szczątkach.
Bolid szybko jednak uprzątnięto, a sesję wznowiono, gdy na zegarze pozostawały dwie minuty. Na tor powrócili wszyscy oprócz Rosberga, Liuzziego, Karthikeyana i Alguersuariego, by wykonać być może jeszcze jedno mierzone okrążenie oraz skorzystać z możliwości wykonania próbnego startu po zakończeniu sesji.
Po raz kolejny w czołówce tempo dyktowali kierowcy Ferrari, McLarena oraz Red Bull Racing. W środku stawki różnice są jednak niewielkie i w kwalifikacjach wiele może zależeć od szczęścia i tego, czy uda się znaleźć odpowiednią ilość miejsca na torze, by wykonać czyste okrążenie. Po raz kolejny na krawędzi kwalifikacji do wyścigu znaleźli się kierowcy HRT. Wątpliwy jest też udział Liuzziego w tej sesji, ponieważ nie wydaje się, by możliwa była naprawa jego bolidu do tego czasu.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 43°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 1,8m/s
Wilgotność powietrza: 35%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 3
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fernando Alonso (5) | Ferrari 150° Italia | 1:14,433 | 18 | |||
2 | Jenson Button (4) | McLaren MP4-26 | 1:14,996 | 0,563 | 0,563 | 17 | |
3 | Felipe Massa (6) | Ferrari 150° Italia | 1:15,024 | 0,591 | 0,028 | 19 | |
4 | Sebastian Vettel (1) | Red Bull RB7 | 1:15,245 | 0,812 | 0,221 | 19 | |
5 | Michael Schumacher (7) | Mercedes GP W02 | 1:15,310 | 0,877 | 0,065 | 21 | |
6 | Lewis Hamilton (3) | McLaren MP4-26 | 1:15,386 | 0,953 | 0,076 | 14 | |
7 | Mark Webber (2) | Red Bull RB7 | 1:15,529 | 1,096 | 0,143 | 19 | |
8 | Jaime Alguersuari (19) | Toro Rosso STR6 | 1:16,617 | 2,184 | 1,088 | 13 | |
9 | Sebastien Buemi (18) | Toro Rosso STR6 | 1:16,736 | 2,303 | 0,119 | 15 | |
10 | Sergio Perez (17) | Sauber C30 | 1:16,821 | 2,388 | 0,085 | 19 | |
11 | Paul di Resta (15) | Force India VJM04 | 1:16,990 | 2,557 | 0,169 | 20 | |
12 | Rubens Barrichello (11) | Williams FW33 | 1:17,196 | 2,763 | 0,206 | 13 | |
13 | Pastor Maldonado (12) | Williams FW33 | 1:17,333 | 2,900 | 0,137 | 17 | |
14 | Kamui Kobayashi (16) | Sauber C30 | 1:17,403 | 2,970 | 0,070 | 18 | |
15 | Witalij Pietrow (10) | Renault R31 | 1:17,779 | 3,346 | 0,376 | 17 | |
16 | Nick Heidfeld (9) | Renault R31 | 1:17,880 | 3,447 | 0,101 | 17 | |
17 | Adrian Sutil (14) | Force India VJM04 | 1:18,069 | 3,636 | 0,189 | 17 | |
18 | Heikki Kovalainen (20) | Lotus T128 | 1:18,115 | 3,682 | 0,046 | 20 | |
19 | Timo Glock (24) | Virgin MVR-02 | 1:18,580 | 4,147 | 0,465 | 21 | |
20 | Jerome d'Ambrosio (25) | Virgin MVR-02 | 1:18,808 | 4,375 | 0,228 | 21 | |
21 | Jarno Trulli (21) | Lotus T128 | 1:19,259 | 4,826 | 0,451 | 19 | |
22 | Vitantonio Liuzzi (23) | HRT F111 | 1:20,115 | 5,682 | 0,856 | 15 | |
23 | Narain Karthikeyan (22) | HRT F111 | 1:20,278 | 5,845 | 0,163 | 16 | |
24 | Nico Rosberg (8) | Mercedes GP W02 | - | - | - | 3 |
107% najlepszego czasu: 1:19,643
KOMENTARZE