GP Niemiec: Button na czele w zmiennych warunkach

Na torze Hockenheim co chwilę padał deszcz
20.07.1211:31
Łukasz Godula
7558wyświetlenia

GP Niemiec przywitało nas w tym roku chłodną aurą z temperaturą powietrza na poziomie 17 stopni. Zawodnicy tradycyjnie zaraz po rozpoczęciu sesji wyjechali na okrążenia instalacyjne. Wielu z nich wybrało eksperymentalną twardą mieszankę Pirelli, którą włoska firma przywiozła na to GP.

Pierwszy czas okrążenia uzyskał Kamui Kobayashi, jednak był to wynik bardzo daleki od normalnego tempa. Kolejnym był Jenson Button, który już po 15 minutach rozpoczął testowanie poprawek w swoim McLarenie. Ekipa z Woking przywiozła do Niemiec bardzo dużo usprawnień, które mają przywrócić ich do zwycięskiej formy. Po kilku kółkach Button meldował się na pierwszej pozycji z czasem 1:16,595.

Po 25 minutach na kamerach pojawiły się krople deszczu, a Mark Webber potwierdził, że tor zaczyna być śliski, gdy w jednym z zakrętów wyjechał bardzo szeroko. Dyrektor wyścigu dał wszystkim komunikat o mokrym torze.

Na godzinę przed końcem treningu połowa stawki miała ustanowiony czas okrążenia, a na torze pozostawał tylko Jean-Eric Vergne. Reszta zawodników uznała, że trasa jest zbyt śliska, by ryzykować wyjazd. Po chwili deszcz nieco ustąpił i na tor ponownie wyjechała niemal cała stawka. Dzisiejszy dzień, dzięki testom nowej mieszanki zapowiadał się bardzo pracowicie dla każdego w stawce.

Pogoda nie rozpieszczała dziś zespoły, gdyż po kolejnych 5 minutach deszcz ponownie przybrał na sile i większość kierowców zjechała do garaży, a Sergio Perez zaliczył wyjazd na żwir. Udało mu się jednak wyjechać i wrócić do boksu.

Asfalt na torze Hockenheim nie pokrył się znaczą ilością wody, co pozwalało na kontynuowanie przejazdów na gładkich oponach, jednak kierowcy nie byli w stanie zbliżyć się do czasu Buttona, który został ustanowiony na początku treningu. Dziennikarze tymczasem skupili się na wyłapywaniu poprawek w bolidach. Okazało się, że nie tylko McLaren przywiózł nowe części. Ferrari, Red Bull i Lotus również mogli się pochwalić nowinkami. Szczególnie Lotus, który testował nowy "podwójny" DRS w bolidzie Kimiego Raikkonena.

Fin był jedynym kierowcą, który na 30 minut przed zakończeniem sesji nie miał na swoim koncie czasu okrążenia. Po kolejnej fali deszczu na torze pozostał jedynie Kobayashi na przejściowych oponach, który testował przepływ powietrza wokół tylnej lewej opony. 20 minut przed końcem na torze zapanowała cisza, która przerwał Kobayashi chwilę później, a dołączył do niego Perez.

Na 10 minut do końca ponownie na torze zrobił się mały tłok, gdyż większość zespołów zdecydowała się na kolejne przejazdy. Jak widać, ekipy były zdeterminowane, by przetestować poprawki zamontowane w bolidach podczas tego weekendu. W pitlane pozostawał tylko Timo Glock. Tak duża aktywność zwiastowała akcję w końcówce i zapewnił ją Valtteri Bottas, który wypadł z toru przy wjeździe na sekcję stadionu. Żółta flaga nie zniknęła do końca sesji i nikt już nie był w stanie pobić czasu Buttona.


Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 22°C
Temperatura powietrza: 18°C
Prędkość wiatru: 2,5 m/s
Wilgotność powietrza: 59%
Wilgotno

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Jenson Button (3)McLaren MP4-271:16,59527
2Lewis Hamilton (4)McLaren MP4-271:17,0930,4980,49822
3Fernando Alonso (5)Ferrari F20121:17,3700,7750,27721
4Michael Schumacher (7)Mercedes F1 W031:17,3820,7870,01220
5Sergio Perez (15)Sauber C311:17,4130,8180,03128
6Nico Hulkenberg (12)Force India VJM051:17,5991,0040,18617
7Nico Rosberg (8)Mercedes F1 W031:17,9151,3200,31627
8Felipe Massa (6)Ferrari F20121:17,9951,4000,08022
9Pastor Maldonado (18)Williams FW341:18,0201,4250,02520
10Romain Grosjean (10)Lotus E201:18,1301,5350,11021
11Kamui Kobayashi (14)Sauber C311:18,2261,6310,09622
12Sebastian Vettel (1)Red Bull RB81:18,3391,7440,11321
13Valtteri Bottas (19)Williams FW341:18,4221,8270,08328
14Daniel Ricciardo (16)Toro Rosso STR71:18,7092,1140,28730
15Kimi Raikkonen (9)Lotus E201:18,8312,2360,12214
16Jules Bianchi (11)Force India VJM051:18,9722,3770,14121
17Jean-Eric Vergne (17)Toro Rosso STR71:19,0392,4440,06734
18Witalij Pietrow (21)Caterham CT011:19,6743,0790,63524
19Heikki Kovalainen (20)Caterham CT011:19,9633,3680,28924
20Mark Webber (2)Red Bull RB81:20,1223,5270,15927
21Charles Pic (25)Marussia MR011:20,1693,5740,04720
22Timo Glock (24)Marussia MR011:20,5393,9440,37018
23Pedro de la Rosa (22)HRT F1121:21,1384,5430,59924
24Dani Clos (23)HRT F1121:21,7405,1450,60227
107% najlepszego czasu: 1:21,956

KOMENTARZE

20
Kamikadze2000
20.07.2012 06:37
Dziś warunki były, jakie były. I to chciałem zaznaczyc, heh... ;) Tor nawet nie zdążył się nagumowac. Zresztą spójrzcie na najlepszy czas. ;) Jak nic zostanie poprawiony z jakieś 1,5 sekundy. ;) P.S. Zapomniałem dopisac "te treningi".
mbwrobel
20.07.2012 01:21
[quote="FAster92"]Czasy Fernando są bardzo niezłe[/quote] Przesadzasz. Uważam, że czasy Fernando są bardzo nienajgorsze, ale nie lepsze niż trochę całkiem dobre. A poza tym on jest wyjątkowo trochę szybszym kierowcą niż wolnym i ma mniej więcej dokładnie taką pozycję w WDC, jak w stawce. Bardzo lubię precyzyjne określenia.
jpslotus72
20.07.2012 12:07
Nie chciałbym być w skórze zespołu, który nie traktowałby któregokolwiek z treningów na poważnie... Rzecz tylko w tym, żeby kibice i komentatorzy nie traktowali zbyt poważnie czasów osiąganych szczególnie w pierwszym treningu. Żeby wiedzieć tak naprawdę kto miał udaną sesję, musielibyśmy mieć dostęp do głów zespołowych inżynierów (albo przynajmniej do ich komputerów). W zależności od tego kto z jakim programem przystąpił do treningu, nieraz sesja jest bardziej udana ('zwycięska") dla kogoś, kto ustanowił wolniejszy czas przejazdu (bo nie było celem śrubowanie go), ale pełniej zrealizował program i uzyskał więcej danych - które decydują o tym, w jakim stopniu ekipa "panuje" nad bolidem w czasie konkretnego weekendu.
FAster92
20.07.2012 12:00
@Simi Trening to trening czasy tu są nie istotne, jednak zawsze są jakieś przypuszczenia ze strony użytkowników, że np. McLaren będzie walczył o P1 itp. Każdy zespół testuje co innego z innymi ustawieniami. Jednak po piątkowych treningach zespoły wyciągają dużo wniosków.
Simi
20.07.2012 11:49
Twierdzenie, że treningi NIC nie mówią też może nie jest na miejscu. Wolę używać sformułowania - treningi są mało znaczące i nie należy się nimi kierować w ocenie sytuacji. Wiadomo przecież, że jakieś tam wnioski można wyciągać. Ale nie na tyle, by można było stwierdzić, że o P1 powalczy McLaren i Alonso, a RBR może mieć problemy z wejściem do Q3.
adnowseb
20.07.2012 11:45
@Kamikadze2000 Ale ''dałeś po bandzie''. Wiem chyba co miałeś na myśli,ale dobrałeś złe słowa, i wyszło jak wyszło:)) Tak, po piątkowych treningach, można wyciągnąć najwięcej wniosków.
Lukas
20.07.2012 11:31
@Kamikadze2000 tak samo jak niepoważny jest ten, który uważa że treningi nic nie mówią :) Przy normalnych warunkach można wiele z nich wywnioskować (głównie z fp2). FP1 stało się poligonem poprawek, więc faktycznie mało mówi, ale nie popadajmy w skrajność :)
Aeromis
20.07.2012 11:28
Przede wszystkim to dziś mieliśmy występy na nowej mieszance i to zdanie o niej (o ie się takowe pojawią) interesują mnie najbardziej. @Kamikadze2000 Każdy kto niepoważnie traktuje treningi jest niepoważny :) Jeśli rozgrywany jest trening na sucho, w warunkach zbliżonych do wyścigu, to choć same czasy (i nie tylko najlepsze) nie są jeszcze wnioskiem, to postępy zachodzące podczas t2 i t3 są istotne i dobrze uzupełniają dane z t3.
Kamikadze2000
20.07.2012 11:24
Każdy, kto poważnie traktuje treningi, jest niepoważny. Poczekajmy do qualu, albo przynajmniej do 3. treningu. :)
jpslotus72
20.07.2012 11:12
@FAster92 @IceMan11 [quote="IceMan11"]A ja myślę, że nic nie wiesz. Button z przewagą 0.5 nad drugim Lewisem oznacza, że można zapomnieć o tym treningu.[/quote]A ja myślę, że obaj zapominacie, że trening jest właśnie (tylko) treningiem. Jeśli różnice czasowe mocno odbiegają od tych, jakich można się spodziewać w kwalifikacjach, to nie znaczy że trening nie spełnił swojej roli - bo celem pierwszego treningu nie jest wykazanie realnego tempa zespołu podczas danego GP (tylko pierwsze przymiarki do ustawień, testowanie modyfikacji itp.). Banał? Owszem - ale jak łatwo można o tym zapomnieć. :) (Ja np. w pierwszym treningu zwracam większą uwagę na prawą stronę tabeli "wyników" - z liczą przejechanych okrążeń, które wskazują na intensywność pracy danego zespołu i konkretnych kierowców.)
Kamikadze2000
20.07.2012 11:12
Nie wszystko stracone Jenson!!! :))
Aeromis
20.07.2012 10:29
@katinka 3 GP temu wygrali, dwa GP temu walka o podium była (choć nieudana), po prostu ostatni wyścig skopali. Chyba za wcześnie na słowo "powrót". Co innego, gdyby przez kolejne dwa wyścigi im źle szło. Póki co wcale bym się nie zdziwił, gdyby w niedziele to McLaren triumfował (i nie biorę tu pod uwagę tych wyników). McLarenowi zaczyna brakować regularności - to fakt, a potęgują to problemy Buttona.
IceMan11
20.07.2012 10:18
@katinka "Nie czuję dużej różnicy. Ważne, abyśmy zrobili wszystko jak najlepiej" xD
katinka
20.07.2012 10:16
Ciekawe, czy te poprawki McLarena dadzą tyle, aby wrócili do walki o podia, przez tą pogodę nic nie mogą porządnie sprawdzić, podobnie jak na Silver. A trening jak zwykle pewno mówi tyle prawie co nic. Czekam tez na wypowiedź Kimiego po treningach, ciekawią mnie wrażenia Fina po testowaniu tego nowego, podwójnego DRSu. Lotus i tak jest b.szybki, a jeśli to będzie działać prawidłowo, to może być w wyścigu bardzo ciekawie...
FAster92
20.07.2012 09:49
@IceMan11, @ziom100 Chciałam się odnieść do poszczególnych okrążeń. I chyba mogę mieć swoja opinie na temat postawy Ferrari podczas tego treningu? @IceMan11 Fakt, że zawsze pierwszy trening nigdy nie przedstawia nam rozmieszczenia sił w stawce. Pozdrawiam
ziom100
20.07.2012 09:46
@IceMan11 Może i masz rację, ale to nie jest najważniejsze. Najwyżej oni sprawdzą onboard ALO i się dowiedzą.
IceMan11
20.07.2012 09:43
@ziom100 Ja sądzę, że max to 47,63% przyblokowania ALO przez HRT, ale może masz więcej danych, więc kłócił się nie będę.
ziom100
20.07.2012 09:41
@FAster92 Maksimum procent zablokowania ALO przez HRT to 50%, bo jeden z bolidów HRT jechał przed Hamiltonem.
IceMan11
20.07.2012 09:40
@FAster92 A ja myślę, że nic nie wiesz. Button z przewagą 0.5 nad drugim Lewisem oznacza, że można zapomnieć o tym treningu.
FAster92
20.07.2012 09:38
Czasy Fernando są bardzo niezłe, uzyskiwane na twardej mieszance. Muszą poprawić III sektor (albo przed ALO jechał bolid HRT i okrążenie zepsute) myślę, że podczas tego GP Ferrari będzie wysoko;)