Hamilton zdobywa pole position na Hugaroringu

Opis kwalifikacji przed Grand Prix Węgier
27.07.1315:10
Paweł Zając
7021wyświetlenia

Lewis Hamilton był najszybszy podczas trzymających w napięciu kwalifikacji na Hungaroringu. Brytyjczyk o zaledwie cztery setne sekundy wyprzedził Sebastiana Vettela. Trzeci był Romain Grosjean.

Na Węgrzech stawka jest bardzo zbita i o kolejnych pozycjach decydowały ułamki sekund. Nie zabrakło też niespodzianek, gdyż Paul di Resta nie przeszedł przez pierwszą część czasówki, a Perez, w przeciwieństwie do Buttona, wszedł do Q3.

Mimo wysokiej temperatury kierowcy nie zdecydowali się na oszczędzanie opon w Q3 i większość wykonała dwa przejazdy. Tylko Mark Webber nie ustanowił pomiarowego kółka.

Q1

Upał nadal nie rozpieszcza kierowców i kwalifikacje rozpoczęły się przy temperaturze ponad 30 stopni Celsjusza. Co ciekawe, Esteban Gutierrez zdecydował się od razu wyjechać na tor. Meksykanin zdecydował się na pomiarowe okrążenie, jednak wykręcone przez niego 1:23,998 nie było zbyt dobrym wynikiem. W międzyczasie na torze pojawił się Nico Rosberg, jednak był on jedynym kierowcą, który zdecydował się na opuszczenie garażu.

Na półmetku pierwszej części czasówki najlepszym czasem legitymował się Bottas - 1:21,532s. Za jego plecami znaleźli się Maldonado i Hulkenberg, jednak na torze nie poprawili się jeszcze zawodniczy czołowych ekip - Red Bulla, Ferrariu, Lotusa i McLarena. Nico Rosberg, mimo tego, że zaliczył jedno kółko, to nie zdecydował się jednak na ustanowienie wyniku.

Pięć i pół minuty przed końcem pomiarowe okrążenie przejechał Alonso, który znalazł się na piątym miejscu z czasem na poziomie 1:20,652s. Hiszpan został jednak dość szybko pobity przez Grosjeana. Kiedy wszyscy zawodnicy zaliczyli już przynajmniej jedno okrążenia Francuz został wyprzedzony przez Rosberga i Hamiltona, jednak żadnemu z nich nie udało się złamać bariery minuty i 20 sekund.

W końcówce ostro napracować musiał Esteban Gutierrez, który przez pewien czas znajdował się za zawodnikami Marussi i Caterhama. Poprawa czasu dała mu zaledwie 17 miejsce, tuż przed Paulem di Restą, który także znalazł się w strefie spadkowej. Meksykanin podjął jeszcze jedną próbę poprawy czasu, jednak nie dała ona efektu. Podobnie było w przypadku kierowcy Force India. W czołówce już nikt nie zdecydował się na poprawę wyniku.

Ostatecznie do Q2 nie zakwalifikowali się: Chilton, Bianchi, van der Garde, Pic, di Resta i Gutierrez.

Q2

Kierowcy znów nie garnęli się do opuszczenia garaży i dopiero po minucie na torze zobaczyliśmy Kimiego Raikkonena. Fin przejechał pomiarowe okrążenie wykręcając 1:20,987s. W międzyczasie dołączyli do niego wszyscy poza zawodnikami Ferrari, McLarena i Vettelem. Osiem minut przed końcem sesji najszybszy był Hamilton, przed Grosjeanem i Rosbergiem. Brytyjczyk nieznacznie poprawił swój wynik z Q1.

W tym momencie na torze pojawili się już wszyscy zawodnicy. Sebastian Vettel po swoim pierwszym mierzonym kółku wskoczył na czoło stawki z czasem poniżej bariery 1:20s. Na pięć minut przed końcem w strefie spadkowej znajdowali się zawodnicy Williamsa, Toro Rosso, Hulkenberg i Webber. Raikkonen zajmował ósme miejsce, jednak kolejne szybkie kółko pozwoliło mu awansować na drugie miejsce - z czasem 3 dziesiąte gorszym niż Vettel.

Na poprawę wyniku zdecydowali się wszyscy poza urzędującym Mistrzem Świata. Grosjean wskoczył na drugie miejsce, jednak zawodnicy Mercedesa pojechali jeszcze szybciej i przejęli prowadzenie - Rosberg przed Hamiltonem. W strefie spadkowej też sporo się działo. Dobre czasy Ricciardo i HUlkenberga wypchnęły z top 10 Williamsa. Webber poprawił się i wskoczył na ósme miejsce, tuż za Felipę Masse, którego awans też nie był pewny. W ostatnich chwili, na 10 miejsce przemknął się Perez, który pokonał Sutila o zaledwie dwie setne sekundy.

Ostatecznie do Q3 niezakwalifikowali się: Bottas, Maldonado, Vergne, Button, Hulkenberg i Sutil.

Q3

Webber, Perez, Raikkonen, Rosberg, Hamilton i Ricciardo praktycznie od razu po zapaleniu się zielonego światła wyjechali na tor. Kilka chwil później dołączyli do nich także Alonso, Grosjean, Massa, a także Vettel.

Webber jako pierwszym miał pokonywać pomiarowe okrążenie, jednak zdecydował się go nie dokańczać, podobnie jak Ricciardo. Po pierwszej turze przejazdów na czele znajdował się Vettel z miażdżącą przewagą 0,8s (1:19,506) nad Hamiltonem i Rosbergiem. Czwarty był Grosjean, przed Raikkonenem, Massą i Alonso. Fin i Hiszpan popełniali jednak błędy podczas swoich okrążeń. Ósmy był Perez, który jednak jechał na pośrednich oponach wykręcając czas na poziomie 1:22.

W samej końcówce na walkę zdecydowali się wszyscy poza Markiem Webberem. Raikkonen, Rosberg, Grosjean i Hamilton poprawiali czas Vettela w pierwszym sektorze, jednak tylko Brytyjczykowi udało się odpowiednio przejechać także pozostałe i awansować na pierwsze miejsce. Vettel także poprawił swój czas, jednak zabrakło niespełna czterech setnych sekundy do kierowcy Mercedesa. Trzeci był Grosjean, a dalej Rosberg, Alonso i Raikkonen. Siódmy był Massa, przed Ricciardo i Perezem. Dziesiątkę zamknął Mark Webber, którzy nie przejechał pomiarowego okrążenia.

KOMENTARZE

29
Kamikadze2000
27.07.2013 10:01
@dek - dobra, dobra... ;) W każdym razie kiepskie kwalifikacje dla Rosberga. Nie wykrzesał wszystkiego, co mógł. A wszystko przez problemy z balansem hamulców. ;)
adnowseb
27.07.2013 08:57
@m3nel23 Kamikadze 2000 jest daleki od obrażania :))
dek
27.07.2013 06:36
@Kamikadze2000 Hamilton s2 28.600 Rosberg 28.684 gdzie są te twoje trzy dziesiąte nie wiem [quote="Rosberg"]Kwalifikacje nie były dla mnie idealne, gdyż nie mogłem zmieniać balansu hamulców. Mimo wszystko nie byłbym w stanie powalczyć o pole position.[/quote] [quote="Kamikadze2000"]Mi chodziło tylko Rosberga - nie pojechał dobrego kółka.[/quote] No ale ty i tak wiesz lepiej od Rosberga ile by mógł
Kamikadze2000
27.07.2013 06:19
Mi chodziło tylko Rosberga - nie pojechał dobrego kółka. ;)
m3nel23
27.07.2013 05:46
@IceMan11 Zgadzam się. Jak pisałem o tym, że Lewis troszke stracił w drugim sketorze i jakby pojechał perfekcyjnie to i tak by nie miał rekordu w tym sektorze, bo ich bolid był ustwiony zdecydowanie pod pierwszy sektor, uzyskując jedne z najlepszych prędkości (nie wiem, na HUDzie pokazywało 308, a na speed trap 299, oraz Lewis zużywał cały KERS, w tym pierwszym odcinku). Red Bull odrabiał większym dociskiem w drugim, ale już w trzecim wszyscy pojechali równo :)
IceMan11
27.07.2013 05:06
To, że stracił w jakimś sektorze nie oznacza, że popełnił w nim błąd! Węgry mają to do siebie, że bardzo ciężko ustawić bolid, aby we wszystkich 3 bolid był najlepszy. Do czego zmierzam. Jeżeli Vettel cały czas tracił w S1 to nie dlatego, że popełniał tam błędy, tylko jego bolid był lepszy w dwóch pozostałych. Sytuacja wręcz odwrotna w przypadku Mercedesów. W S1 po porostu miażdżyli, by potem stopniowo tracić do Seby i nie przez błędy, a bolid, który w S2 i S3 zachowywał się gorzej niż w S1. Grosjean podobnie. Węgry to bardzo specyficzny tor, a S3 to w ogóle ewenement. Na przestrzenii 3 zakrętów można stracić więcej (mimo braku błędów) niż podczas S1 i S2 razem wziętych.
m3nel23
27.07.2013 04:35
@Kamikadze2000 Nie wiem, może trochę przesadziłem i uznałem to słowo po prostu za obrazę. Tak to prawda, że Nico nie pojechał zbyt czysto, no ale Lewis też w drugim sektorze stracił, bo za szeroko pojechał początek tego sektora. Narazie jest 7-3 dla Lewisa w qualu także... ;)
christoff.w
27.07.2013 04:12
ponad 3 stopni Celsjusza? Za cieplo nie mili ... :D lol
Kamikadze2000
27.07.2013 04:08
@m3nel23 - spójrz więc na różnice między nimi na przestrzeni. Rosberg pojechał nieoptymalnie i tyle w temacie. ;) P.S. Co ci przeszkadza w słowie "gościu"? ;)
m3nel23
27.07.2013 04:03
@Kamikadze2000 Po pierwsze nie jestem żadnym gościem, po drugie "Gościu", sprawdź sobie czasy z poszczególnych sektorów, Rosberg stracił tylko 0.089 setnych do Hamiltona, więc nie wmawiaj mi tu, że stracił 0,3 sekundy. A skoro jak niby piszesz, że Nico popełnił błąd jak to pisałeś po, niektórych wygranych kwalifikacjach przez Lewisa to świadczy o tym, że Hami jest bardziej skuteczniejszy. Cóż, nie moja wina, że masz ból d*py po kolejnej wygranej Mercedesa w qualu, po prostu wygrał ten lepszy. Na twoją korzyść, będą tracili w wyścigu czego bym nie chciał ale mam nadzieję, że specyfika toru Hungaroring, będzie sprzyjać Mercowi.
Kamikadze2000
27.07.2013 02:54
@m3nel - a jak wytłumaczysz gościu stratę 0,3 sekundy w drugim sektorze?? Ale oczywiście... fanboy Hama przemówił. Według was zawsze jest tak, że Rosberg jest po prostu wolniejszy. Był wolniejszy, ale jego daleka pozycja to efekt błędu... ;) @adnowseb - mogli skupić się na wyważeniu osiągów, a nie zmaksymalizowaniu osiągów w szybkim czasie (tzn. szybkie dogrzanie gum i ich duże obciążenie). To był ich wielki błąd i nie wyeliminują go, jeżeli nie zmienią podejścia w kolejnej konstrukcji. ;)
MairJ23
27.07.2013 02:30
@+AS+ chcialem zauwazyc ze zdaen z nich sie nie prezentowal tak jak na podium kwalifikacji przystalo. Kazdy mial mine taka jakby byl tam za kare :) GRO ktory sie w takiej sytucji znajduje najrzadziej byl najsmutniejszy z nich wszystkich :) bardzo bylo to intrygujace. :)
Simi
27.07.2013 02:27
@songog Popełniasz częsty błąd. Patrzysz na suche liczby. A nie zawsze oddają one rzeczywistość, tym bardziej w przypadku zespołu który punktuje raz na czas. @Aeromis Nie, ja myślę, że Alonso wcale się nie wypala. Owszem, może gdzieś tam spada motywacja, ale trzeba zauważyć, że Merc, Red Bull i Lotus były tu w qualu po prostu szybsze. P5 to dość normalne miejsce dla Alonso w qualu, przyzwyczaił nas do tego.
+AS+
27.07.2013 02:25
Mina Vettela po kwalifikacjach - bezcenna!
marek84
27.07.2013 02:18
[quote="Adam2iak"]Za kwalifikacje (na szczęście) punktów się nie przyznaje ;)[/quote]Czemu "na szczęście"? Gdyby były jakieś punkty np. za miejsca 1-3 (np. 4-2-1) to quali nabrałoby znaczenia i byłoby więcej zamieszania w taktyce - na części torów zespoły nie odpuszczałyby walki tak łatwo. Z drugiej strony jeśli jakiś zespół byłby wyraźnie lepszy od innych, to już w ogóle byłaby pełna dominacja w punktach. Sam nie wiem :/
songoq
27.07.2013 02:10
[quote="Simi"]Owszem, ale tak czy tak - słowa uznania dla Ricciardo się należą. Poza tym w ogólnym rozrachunku to Australijczyk lepiej radzi sobie w tym sezonie.[/quote] W ogólny rozrachunku na razie lepiej wypada Vrenge jakby nie patrzeć ma więcej pkt. Choć do końca sezonu jeszcze daleko i może się to zmienić.
Aeromis
27.07.2013 02:07
Fantastyczne q2!! Można było obgryzać paznokcie, ściskać kciuki i co tam jeszcze kto lubi. Lewis - świetne kółko, Romain - czas na pochwałę. Vettel tak bardzo przyzwyczaił nas do swojej nieomylności a dziś pomimo drugiego miejsca mam wrażenie że dał plamę. Zarówno w q2 jak i q3 nie obyło się bez błędów. Fernando - jakoś w cieniu, bo i miejsce odległe, myślę jednak że gość się powoli wypala, może nieco mniej motywacji no ale trudno utrzymać motywację jeśli poprawki nie działają i wszyscy wokół rozkładają ręce. Daniel świetny wynik w q2, co niejako potwierdza że STR zaczyna podskakiwać SFI i Makom coraz to bardziej. Brak minusa dla Chiltona co niejako można uznać za nowość (ale nie plus), daleko mu to Bianchiego nie było. Paul i Esteban - spore rozczarowanie.
Simi
27.07.2013 01:59
@Adam2iak Owszem, ale tak czy tak - słowa uznania dla Ricciardo się należą. Poza tym w ogólnym rozrachunku to Australijczyk lepiej radzi sobie w tym sezonie.
Adam2iak
27.07.2013 01:54
@Simi Jeśli JEV pojedzie bezproblemowy wyścig to mogą skończyć obok siebie. Za kwalifikacje (na szczęście) punktów się nie przyznaje ;)
MPOWER
27.07.2013 01:49
Lewis jak zwykle - mistrz jednego okrążenia. Brawo RBR będzie silny. Bardzo szybko skubańcy odrobili straty do Lotusa jeżeli chodzi o degradację. Szkoda Marka (skrzynia biegów). Ferrari będzie w tempie wyścigowym szybkie i powalczy z RBR Lotus - Brawa dla Groszka. Kimi - tam musi u niego w bolidzie być coś nie tak, bo strata 0,1s do Romka to ok, ale nie ponad 0,3s i to jeszcze po błedzie Romka w 3sektorze. Slade powiedział, że Raikkonen nie był dzisiaj zadowolony z setupu... W każdym razie, Kimi startuje z brudnej strony obok Alonso. RBR Lotus i Ferka powalczą o zwycięstwo. McL - jedno słowo - porażka.
Dante
27.07.2013 01:47
Chciałbym tylko powiedzieć, że pod linkiem do wyników jest opis...
Simi
27.07.2013 01:34
Grande! Jestem zachwycony kółkiem Lewisa. Pojechał kapitalnie, pokazał kto tu jest najlepszy na pojedynczym kółku ;) Vettel, no cóż tym razem się nie udało. Peszek że wystartuje ze złej części toru, ale nie oszukujmy się - na 80% wygra ten wyścig. Grosjean mu nie zagrozi, Alonso i Kimi za daleko, a Lewis niestety sporo straci. Naprawdę smutek bierze z powodu tempa wyścigowego Merca. Mielibyśmy jeszcze jednych pretendentów, a tak... ech.. :( Oby w 2014 się poprawili. Alonso - więcej się nie dało. Kimi - cóż, to nie jest kierowca kwalifikacyjny.. ;) Daniel - wow wow! Po raz kolejny jest w Q3, i kto mi powie, że to Vergne jest lepszy? Perez przed Buttonem.. no proszę :)
dek
27.07.2013 01:26
[quote="Kamikadze2000"]Rosberg popsuł kółko - w przeciwnym razie mógłby nawet być najszybszy. [/quote] Piękny buthurt;) będziesz się musiał mocno wysilić, żeby wytłumaczyć nam kolejne zwycięstwa Hamiltona nad Rosbergiem.
Adam2iak
27.07.2013 01:26
Czy dla Red Bulla to taki problem przygotować dwa bezproblemowe bolidy? Powodzenia w przyszłym sezonie Daniel/Kimi :D
MairJ23
27.07.2013 01:25
GRO jechal po PP i cos musial zepsuc w ostatnim sektorze.... albo Vettel wymyslil jakas mega sposob na wziecie 2 ostatnich zakretow :)
adnowseb
27.07.2013 01:23
A więc jednak Mercedes !!! Żal ,że tempo wyścigowe to tragedia :((
TommyYse
27.07.2013 01:16
Grosjean też po 2. sektorze miał 0,2 czy 0,3 przewagi.
m3nel23
27.07.2013 01:15
@Kamikadze2000 Nico nie popsuł, tylko był po prostu wolniejszy ;)
Kamikadze2000
27.07.2013 01:11
Merc jak zawsze silny w qualu. Rosberg popsuł kółko - w przeciwnym razie mógłby nawet być najszybszy. Dla Vettela start z drugiej pozycji będzie trudny, ale w Niemczech potrafił wyprzedzić Hamilona. Wiele od tego zależy. Jeżeli mu się uda, sądzę, iż zwycięstwo ma w kieszeni. Liczą na dobry weekend Romka. :))