GP Europy: trening 1 - Vettel najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze ulicznym w Walencji
22.08.0811:38
Marek Roczniak
10979wyświetlenia

Sebastian Vettel (Toro Rosso) dosyć nieoczekiwanie okazał się najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej na nowym torze ulicznym w Walencji, pokonując o 0,158 sekundy Felipe Massę (Ferrari). Trzeci czas uzyskał Lewis Hamilton (McLaren), mając tuż za swoimi plecami drugiego kierowcę Toro Rosso - Sebastiena Bourdaisa. Pierwszą szóstkę zamknęli Heikki Kovalainen (McLaren) i Robert Kubica (BMW Sauber).

Kubica jako pierwszy wyjechał na okrążenie zapoznawcze po nowym torze podczas pierwszej sesji, która rozpoczęła się przy słonecznej pogodzie. Po pięciu minutach 17 kierowców miało już zaliczone okrążenie zapoznawcze - na torze nie pojawili się do tego momentu tylko kierowcy Ferrari i Jenson Button (Honda). Ten ostatni z boksów wyjechał blisko 10 minut po rozpoczęciu sesji i po jednym okrążeniu wrócił do alei serwisowej. Kierowcy zapowiadali, że najważniejsze będzie przejechanie w piątek wielu okrążeń na nowym torze, ale jak na razie pierwsza sesja miała taki sam przebieg jak zwykle - po kwadransie żaden kierowca nie miał ustanowionego czasu.

W końcu w 16 minucie Bourdais wyjechał na tor, by przejechać pierwsze mierzone okrążenie. Po chwili do Francuza dołączyli jego zespołowy partner Vettel i Button. Bourdais na pierwszym kółku ustanowił czas 1:49,926, Button pojechał o blisko 10 sekund wolniej, a Vettel wykręcił 1:48,662. Tymczasem Bourdais poprawił się na 1:46,934, jednak jeszcze szybciej pojechał znowu Vettel, awansując na pierwszą pozycję z czasem 1:45,484. W międzyczasie na torze pojawił się lokalny bohater Fernando Alonso (Renault). Hiszpan na drugim kółku pomiarowym wykręcił 1:45,650 i wskoczył na drugie miejsce.

Po 25 minutach obaj kierowcy Toro Rosso mieli już uzyskane czasy poniżej jednej minuty i 45 sekund - Vettel uzyskał wynik 1:44,626. W chwilę później na miejsca 3 i 4 wskoczyli kierowcy Ferrari - Massa i Kimi Raikkonen. Ten ostatni na kolejnym okrążeniu wykręcił 1:43,948 i znalazł się na szczycie tabeli. Fin poprawił się następnie na 1:43,358, pokonując o ponad 0,8 sekundy Alonso, który właśnie powrócił na drugie miejsce, ale nie cieszył się z niego długo, bowiem szybciej od niego pojechał Massa. Tymczasem Raikkonen poprawił się 1:42,755, umacniając się na pierwszej pozycji.

W 34 minucie Timo Glock (Toyota) uzyskał czas 1:43,693 i rozdzielił kierowców Ferrari, awansując na drugie miejsce. W chwilę później za Niemcem znalazł się jego zespołowy partner Jarno Trulli. Pierwszą dziesiątkę zamykali w tym momencie Kovalainen, Alonso, Vettel, Bourdais, Nico Rosberg (Williams) i Mark Webber (Red Bull). Glock poprawił się po chwili na 1:42,902, ale szybciej od niego pojechał Kovalainen, awansując na drugie miejsce z czasem 1:42,873. Niemiec nie dawał jednak za wygraną i po wykręceniu 1:42,698 wskoczył na pierwsze miejsce. Na kolejnym kółku wpadł co prawda w poślizg w jednym z wolniejszych zakrętów, ale obeszło się bez większych dramatów.

W 42 minucie Kovalainen poprawił się na 1:42,298, a jeszcze szybciej pojechał jego zespołowy kolega Hamilton, wykręcając 1:42,118 i na czele klasyfikacji znaleźli się dwaj kierowcy McLarena. Kubica zajmował w tym momencie siódme miejsce (1:42,959), będąc jednym z kierowców, którzy najpóźniej ustanowili czas okrążenia w pierwszej sesji. W 46 minucie Alonso wykręcił 1:42,637 i przesunął się na trzecie miejsce. W chwilę później Kubica jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 42 sekund, awansując na pierwsze miejsce z czasem 1:41,954. Tymczasem drugi kierowca BMW - Nick Heidfeld (BMW Sauber) zajmował w tym momencie 17 miejsce, tracąc do Kubicy ponad dwie sekundy.

W 52 minucie Raikkonen powrócił na pierwsze miejsce, uzyskując czas 1:41,853. Następnie barierę jednej minuty i 42 sekund pokonał także Hamilton, plasując się za Kubicą na trzeciej pozycji. Tymczasem Raikkonen poprawił się na 1:41,569 i jego przewaga nad Kubicą wynosiła już blisko 0,4 sekundy. Następnie Hamilton poprawił się na 1:41,742, by na kolejnym kółku poprawić także czas Raikkonena i tym samym Brytyjczyk awansował na pierwsze miejsce (1:41,475). W międzyczasie Massa i Kubica awansowali na miejsca 3 i 4, uzyskując czasy 1:41,774 i 1:41,820. Hamilton także kontynuował poprawę i swój drugi dłuższy przejazd w tej sesji ukończył z czasem 1:41,272. Odpowiedzią Kubicy na to było 1:41,504, co dało Polakowi drugie miejsce.

Po upływie godziny i pięciu minut kolejność w pierwszej dziesiątce była następująca: Hamilton, Kubica, Raikkonen, Massa, Kovalainen, Alonso, Glock, Nelson Piquet Jr (Renault), Vettel i Bourdais. Kubica swój drugi dłuższy przejazd ukończył z czasem 1:41,476, tracąc 0,2 sekundy do Hamiltona. Tymczasem Vettel poprawił się na 1:41,910 i awansował na piąte miejsce. Warto dodać, że do tego momentu wszyscy kierowcy korzystali z twardszej z dwóch mieszanek przywiezionych do Walencji przez firmę Bridgestone. Kwadrans przed końcem sesji Heidfeld poprawił się na 1:42,672 i awansował na 13 miejsce. Kovalainen poprawił się z kolei na 1:41,675, a następnie na 1:41,544 i wskoczył na trzecie miejsce. Po chwili Fin był już jednak czwarty, gdyż Massa wykręcił 1:41,475 i znalazł się przed Kubicą na drugiej pozycji.

W 82 minucie Kovalainen znalazł się na czele klasyfikacji z czasem 1:41,163. Hamilton spadł na drugie miejsce, a Kubica na trzecie, choć Polak zdołał poprawić się na 1:41,281, tak więc do Kovalainena tracił zaledwie 0,1 sekundy. Tymczasem trzy minuty przed końcem sesji najlepszym czasem popisał się Vettel, jako pierwszy przełamując barierę jednej minuty i 41 sekund. Czas Niemca wyniósł 1:40,813, a nieznacznie wolniej od niego pojechał Hamilton, by w chwilę później wpaść w poślizg w zakręcie nr 12. Brytyjczyk był jednak w stanie kontynuować jazdę, a tymczasem w samej końcówce sesji pierwsze miejsce Vettelowi odebrał Massa, wykręcając 1:40,654. Odpowiedzią Vettela był czas 1:40,496 i jednak to Niemiec wygrał pierwszą sesję. Na czwartej pozycji uplasował się Bourdais, a Kovalainen i Kubica zamknęli pierwszą szóstkę.

Po zakończeniu sesji David Coulthard (Red Bull) w drodze powrotnej do boksów popełnił błąd w jednym z zakrętów i uderzył lekko w bandę, tak więc jego auto wróciło do alei serwisowej na lawecie. Szkot ostatecznie uplasował się dopiero na 19 pozycji, tuż przed zespołowym kolegą Webberem.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 33°C
Temperatura powietrza: 29°C
Prędkość wiatru: 2,0 m/s
Wilgotność powietrza: 63%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Sebastian Vettel (15)Toro Rosso STR31:40,49629
2Felipe Massa (2)Ferrari F20081:40,6540,1580,15827
3Lewis Hamilton (22)McLaren MP4-231:40,8220,3260,16821
4Sebastien Bourdais (14)Toro Rosso STR31:41,0990,6030,27731
5Heikki Kovalainen (23)McLaren MP4-231:41,1630,6670,06423
6Robert Kubica (4)BMW Sauber F1.081:41,2810,7850,11824
7Kimi Raikkonen (1)Ferrari F20081:41,3170,8210,03627
8Kazuki Nakajima (8)Williams FW301:41,3290,8330,01226
9Fernando Alonso (5)Renault R281:41,3850,8890,05631
10Nico Rosberg (7)Williams FW301:41,7061,2100,32122
11Rubens Barrichello (17)Honda RA1081:41,8301,3340,12427
12Jarno Trulli (11)Toyota TF1081:41,9301,4340,10027
13Adrian Sutil (20)Force India VJM011:41,9511,4550,02123
14Timo Glock (12)Toyota TF1081:42,0361,5400,08527
15Nelson Piquet Jr (6)Renault R281:42,1071,6110,07132
16Nick Heidfeld (3)BMW Sauber F1.081:42,4531,9570,34623
17Jenson Button (16)Honda RA1081:42,4601,9640,00729
18Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM011:43,0752,5790,61525
19David Coulthard (9)Red Bull RB41:43,2122,7160,13723
20Mark Webber (10)Red Bull RB41:43,5243,0280,31224
107% najlepszego czasu: 1:47,530

KOMENTARZE

28
virescens
22.08.2008 01:34
HE HE, Heidfeld znów 10 miejsc za Robertem. Forma BMW to po prostu dramat.
Domski93
22.08.2008 12:03
Salvatore- w treningach i w kwalifikacjach jest na wszystkich torach ograniczenie do 60 km/h a dopiero w wyścigu jest ograniczenie do 80 km/h.
Salvatore
22.08.2008 11:08
Te betonowe bandy da się znieść. Troche to w sumie przypomina Bahrain o naszych komentatorach rozmawiamy tutaj:http://www.f1wm.pl/forum/viewtopic.php?f=13&t=2118 a czasem też tutaj: http://www.f1wm.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=141 dziękuję za uwagę/MDK[/i]
svt
22.08.2008 11:03
A co to STR i RBR, to było w którymś newsie, że jeden z kierowców RBR podobno wsiadł do bolidu STR, po czym powiedział "O w mordę!" xD Nie oglądałem treningu, ale patrząc na zdjęcia, nie wyglądają za ciekawie, jak to wygląda w TV?
Salvatore
22.08.2008 10:57
A propo Roberta to jak zawsze szybko bez błedów i czołowce
Kara Nocny Cień
22.08.2008 10:54
A co do BMW to chyba Kubica ma mniej paliwa a Nick tyle ile na wyścig bo aż nie mogę uwierzyć ze ten pac tak sałbo jeździ... w sumie mam nadzieje ze jeżdzi słabo i BMW zroi mu pa pa
dmaot malach
22.08.2008 10:51
Adek 13 :D Dzień pierwszego awansu do Q2 zbliża się wielkimi krokami... choć to tylko treningi :(
Krauza
22.08.2008 10:42
Vettel ładnie... Ale to tylko treningi ;p Mało paliwka świeże oponki i potem takie czasy @up Dźwig dla FIAmiltonka przygotowali. Takie wymagania nowych torów :D
czopo09
22.08.2008 10:41
Krótko - STR ładnie :) Ale to dopiero pod koniec zrobili. Robert przez dłuższy czas był wysoko i bije kłik nika na głowę. Taka prawda. Co do wrażeń z toru jakoś się nie podnieciłem :/ Tak pusto i w ogóle...ten dźwig :D i ten pit lane...tam piach był czy co?
mbg
22.08.2008 10:34
Mnie u Borowczyka najbardziej drażni: "a więc proszę państwa...", "ING Renault" (nazw sponsorów nie podaje się przy komentowaniu wyścigu) ING Renault F1 Team - to jest oficjalna nazwa zespołu
Salvatore
22.08.2008 10:33
może i wąski ale prędkość została ograniczona tam do 60
ewreteyrytu
22.08.2008 10:31
Ciekawe czy nikt się nie przyczepi do wyjazdu z pit lane, wydaje się bardzo wąski
jędruś
22.08.2008 10:22
No siostrzana ekipa Red Bulla na razie spisuje się dużo lepszej od starszej siostry . Vettel i Bourdais wykręcili naprawdę znakomite rezultaty . Robert też dobrze .
5cuderi4
22.08.2008 10:20
OMG. News jest o treningu, a Wy gadacie o komentatorach! :-[ Od tego jest odpowiedni temat na forum!
kubus
22.08.2008 10:16
ale wy narzekacie na ten komentarz w polsacie. Moim zdaniem nie jest tak źle. Wole taki niż jakiś angielski bełkot. no studia to może i nie da sie słuchać ale w wyscigu jest ok
Malina
22.08.2008 10:13
Nick zajął kilka razy dobre miejsce i zaczął kozaczyć. Wypowiadał się, że nie tylko dogoni Roberta, ale go przegoni. Zapomniał tylko dodać, że te punkty to w wiekszości dzieki SC!
virescens
22.08.2008 10:10
W żadnym zespole nie ma różnicy 10 miejsc. Robert stara się jak może a Heidfeld znowu powie ze nie może rozgrzać opon.
domanpraszka
22.08.2008 10:04
Xamil to mialem farta ze ogladalem na DSF ;)
Ducsen
22.08.2008 09:59
Najwidoczniej STR niezle rozpracowal tor :)
5cuderi4
22.08.2008 09:59
Vettel nie miał wcale tak bardzo mało paliwa, bo po ustanowieniu swojego najlepszego czasu przejechał jeszcze kilka okrążeń.
sir_Lukas
22.08.2008 09:51
uczeń przerósł mistrza (STR i RBR)
Malina
22.08.2008 09:49
Co się stało z RBR? Nie moge tego zrozumieć. A Vettel faktycznie nieźle, bez względu na to ile miał paliwa. Poza tym to nie przypadek bo Bourdais też wysoko.
Slawregas
22.08.2008 09:49
DC
Salvatore
22.08.2008 09:48
W końcówce pokazywali że któryś z bolidów Red Bulla miał awarie kogo to był bolid?
mbg
22.08.2008 09:45
STR 1,4, RBR 19,20. Tego się nie spodziewałem :P
Salvatore
22.08.2008 09:45
bezwzględu ile mieli paliwa to moim zdaniem STR są pewniakami do Q3
michal2111
22.08.2008 09:44
Ile paliwa miał Vettel, bo chyba mało? Co prawda treningi mało mówią, o tylę cieszę się, że silniki Ferrari po tym czymś na Węgrzech wracają do normalnej dyspozycji.
Statek
22.08.2008 09:41
Brawo Widać silniki Ferrari narazie górują chodz i tak nie sądze aby STR Ferrari odegrało tu więkrzą role:P