GP Chin: trening 1 - Hamilton najszybszy
Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze w Szanghaju
17.10.0805:45
8450wyświetlenia

Najszybszym kierowcą podczas pierwszego piątkowego treningu na Shanghai International Circuit był Lewis Hamilton. Brytyjczyk osiągnął czas 1:35,630 i był szybszy o prawie 0,4 sekundy od Felipe Massy. Ferrari i McLaren prezentują jednak bardzo zbliżony poziom i widać ich przewagę nad kierowcami BMW oraz Renault. Najbardziej pracowitym kierowcą pierwszej sesji był Sebastien Bourdais. Robert Kubica uplasował się na piątym miejscu ze stratą ponad 0,8 sekundy.
Chiny przywitały kierowców suchą pogodą i średnią temperaturą na poziomie 20 stopni Celsjusza. Tradycyjnie wszyscy kierowcy, oprócz zawodników Ferrari, rozpoczęli pierwszy trening od jednego lub dwóch okrążeń instalacyjnych bez ustanawiania czasów. Jako pierwszy w celu przejechania mierzonego okrążenia pojawił się na torze po przeszło 15 minutach Sebastien Bourdais i osiągnął rezultat 1:39,496.
Przez pierwsze pół godziny na torze pojawiło się zaledwie 5 kierowców w celu ustanowienia czasu, a najszybszym z nich był właśnie Francuz, który poprawił swój czas na 1:37,101. Później na tor zaczęli wyjeżdżać pozostali kierowcy, tak że po upływie kolejnych piętnastu minut wszyscy kierowcy mieli już zanotowane czasy. W tym czasie przygodę na torze zaliczył Kimi Raikkonen, który wykręcił bączka w pierwszym nawrocie. Fin nie miał problemów z powrotem na tor i kontynuowaniem jazdy.
Na półmetku najszybszym kierowcą był już Lewis Hamilton, który zszedł z czasem do 1:36,044. Niedługo potem Felipe Massa poprawił jego czas o 0,024 sekundy i to Brazylijczyk wyszedł na czoło klasyfikacji. Na 40 minut przed końcem sesji na torze było zaledwie 6 kierowców. Kilka minut później w tarapatach znalazł się Jarno Trulli, który wpadł w poślizg i zatrzymał się nosem bolidu kilkanaście centymetrów przed barierą okalającą tor. Włoch miał na dodatek problemy problemy z wrzuceniem biegu wstecznego i potrzebował na to kilkunastu sekund.
Gdy do końca pozostały już tylko dwa kwadranse, większość kierowców znów pojawiła się na torze. Przez dziesięć minut czasy nie poprawiały się znacznie, jednak impas ten przerwał Lewis Hamilton, który pobił rekordy we wszystkich trzech sektorach i ustanowił czas 1:35,630. Brytyjczyk nie miał chyba jednak zbyt dużej ilości paliwa na pokładzie, gdyż po przejechaniu kolejnego okrążenia zjechał do boksów. Niedługo potem uczynili to również pozostali kierowcy.
Przez kolejne 15 minut zespoły przygotowywały bolidy do ostatniego wyjazdu tor, a tymczasem emocje zapewniali ci, którzy pozostali na torze. Najpierw Nick Heidfeld tak bardzo ściął ostatni nawrót, że trafił prawym przednim kołem w wysoki w tym miejscu krawężnik od zewnątrz. Uczynił to z takim impetem, że cały bolid został podbity w powietrze. Niemiec musiał zjechać po tym do boksów na sprawdzenie bolidu. Chwilę później przygodę podczas zjazdu do boksów zaliczył Piquet, który stracił panowanie nad bolidem i wypadł na pułapkę żwirową, w której ugrzązł w zeszłym roku Lewis Hamilton. Brazylijczyk miał jednak więcej szczęścia i udało mu się z niej wydostać.
Wszyscy kierowcy pojawili się na torze ponownie na 5 minut przed końcem sesji, by po raz ostatni spróbować poprawić swoje czasy. Na początku szło im to jednak dość opornie i nie padały rekordy sektorów. Umiejętnością driftu popisał się za to Lewis Hamilton, natomiast Robert Kubica przesadził nieco w pierwszym zakręcie i wyjechał na pobocze, jednak bez większych konsekwencji. Kierowcom nie udało się w większości poprawić czasów i końcówka przebiegła raczej bez emocji.
Na koniec wypada wspomnieć jeszcze o kierowcach BMW Sauber, którzy mimo, iż byli w czołówce, nie zachwycili dziś. Robert Kubica narzekał na problemy ze sterownością bolidu oraz na graining, natomiast Nick Heidfeld nie był w stanie ani na chwilę zmniejszyć swojej straty na mniej niż sekundę. Całą sesja przebiegała dość monotonnie, a drobne problemy przytrafiły się również Hamiltonowi, Massie i Glockowi. Po zakończeniu sesji kierowcy mogli wykonać próbny start z pól startowych.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 28°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 2,5m/s
Wilgotność powietrza: 63%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton (22) | McLaren MP4-23 | 1:35,630 | 23 | |||
2 | Felipe Massa (2) | Ferrari F2008 | 1:36,020 | 0,390 | 0,390 | 24 | |
3 | Kimi Raikkonen (1) | Ferrari F2008 | 1:36,052 | 0,422 | 0,032 | 23 | |
4 | Heikki Kovalainen (23) | McLaren MP4-23 | 1:36,103 | 0,473 | 0,051 | 21 | |
5 | Robert Kubica (4) | BMW Sauber F1.08 | 1:36,507 | 0,877 | 0,404 | 25 | |
6 | Fernando Alonso (5) | Renault R28 | 1:36,661 | 1,031 | 0,154 | 25 | |
7 | Nick Heidfeld (3) | BMW Sauber F1.08 | 1:37,040 | 1,410 | 0,379 | 23 | |
8 | Sebastien Bourdais (14) | Toro Rosso STR3 | 1:37,070 | 1,440 | 0,030 | 32 | |
9 | Nelson Piquet Jr (6) | Renault R28 | 1:37,180 | 1,550 | 0,110 | 30 | |
10 | Sebastian Vettel (15) | Toro Rosso STR3 | 1:37,278 | 1,648 | 0,098 | 25 | |
11 | Mark Webber (10) | Red Bull RB4 | 1:37,491 | 1,861 | 0,213 | 26 | |
12 | Jenson Button (16) | Honda RA108 | 1:37,619 | 1,989 | 0,128 | 25 | |
13 | Kazuki Nakajima (8) | Williams FW30 | 1:37,630 | 2,000 | 0,011 | 23 | |
14 | David Coulthard (9) | Red Bull RB4 | 1:37,638 | 2,008 | 0,008 | 22 | |
15 | Nico Rosberg (7) | Williams FW30 | 1:37,638 | 2,008 | 0,000 | 26 | |
16 | Timo Glock (12) | Toyota TF108 | 1:37,664 | 2,034 | 0,026 | 29 | |
17 | Rubens Barrichello (17) | Honda RA108 | 1:37,827 | 2,197 | 0,163 | 28 | |
18 | Jarno Trulli (11) | Toyota TF108 | 1:38,219 | 2,589 | 0,392 | 24 | |
19 | Adrian Sutil (20) | Force India VJM01 | 1:38,285 | 2,655 | 0,066 | 25 | |
20 | Giancarlo Fisichella (21) | Force India VJM01 | 1:38,479 | 2,849 | 0,194 | 26 |
107% najlepszego czasu: 1:42,324
KOMENTARZE