Zmiany na sezon 2009 - przewodnik dla początkujących

Krótkie streszczenie najważniejszych zmian, jakie zobaczymy na torach F1 w przyszłym sezonie
29.11.0811:22
Paweł Zając
10383wyświetlenia
FIA dokonała szeregu zmian w Sportowym i Technicznym Regulaminie Formuły 1 na sezon 2009. Niektóre z nich mogliśmy już obejrzeć podczas zimowych testów.

W przypadku regulacji sportowych, główne cele to zwiększenie niezawodności i redukcja kosztów. Natomiast zmiany techniczne obejmują trzy główne zagadnienia - zmniejszenie roli aerodynamiki w osiągach samochodów, ułatwienie wyprzedzania i utrzymanie czasów okrążeń na dotychczasowym poziomie...


Opony

Po 10 sezonach na rowkowanych oponach, w 2009 roku Formuła 1 powróci na slicki, co ma zwiększyć znaczenie przyczepności mechanicznej w stosunku do aerodynamicznej. Bez rowków, przyczepność wzrośnie o około 20 procent, co niesie za sobą znaczny wzrost wydajności. Jednakże wzrost ten zostanie skompensowany poprzez znacznie ograniczony poziom docisku aerodynamicznego (objaśnienie poniżej). Końcowym efektem powinno być zredukowanie wydajności w szybkich zakrętach. Kierowcy nadal będą mieli do wyboru dwie mieszanki opon na suchą nawierzchnię i ponownie obu będą musieli użyć w trakcie wyścigu.

KERS


Ferrari F2008K

Od sezonu 2009 zespoły będą miały możliwość wykorzystywania systemu odzyskiwania energii kinetycznej (Kinetic Energy Recovery System - KERS), by poprawić osiągi swoich samochodów. Jak sama nazwa wskazuje, KERS odzyskuje (zwykle marnowaną) energię kinetyczną, generowaną podczas hamowania bolidu. Ta energia jest magazynowana przy użyciu mechanicznego koła zamachowego lub baterii elektrycznych i dostępna dla kierowcy na każdym okrążeniu poprzez przycisk "doładowania" na kierownicy. Zgodnie z obecnymi przepisami uzyskiwana moc oscyluje wokół 80 koni mechanicznych, dostępnych przez tylko 7 sekund na okrążeniu. Może to odjąć kilka cennych dziesiątych z czasu okrążenia, jednak wielkość i waga systemu będą miały wpływ na rozmieszczenie masy samochodu - to również trzeba wziąć pod uwagę.

Silniki

Kolejne posunięcia mają na celu zwiększenie niezawodności. Teraz kierowcy muszą używać tego samego silnika przez trzy kolejne wyścigi, w przeciwieństwie do sezonu 2008, gdzie silnik musiał wytrzymać dwa wyścigi. Planowane jest również wyrównanie osiągów silników poszczególnych zespołów, jednak sposób wykonania tego nie został jeszcze uzgodniony.

Aerodynamika


Williams FW30B

Wraz ze slickami jest to największy obszar zmian na sezon 2009. Docisk będzie dramatycznie zredukowany, a i nadwozia bolidów będą znacznie "czystsze". Dzięki nowym przepisom znikną wszystkie owiewki, skrzydełka czy kominy.

Poza ogólną redukcją wydajności aerodynamicznej, zmiany mają na celu zwiększenie liczby wyprzedzeń. Ma to nastąpić dzięki zmniejszeniu podatności bolidów na turbulencje podczas bliskiej jazdy za innym samochodem. Najbardziej oczywiste zmiany dotyczą przedniego i tylnego skrzydła.

Przednie skrzydło będzie niższe (75 mm ze 150 mm), szersze (wcześniej 1400 mm, teraz 1800 mm - czyli tyle samo, co szerokość bolidu) i z ruchomymi płatami. Kierowcy będą mogli dokonać dwóch zmian kąta nachylania płatów na jednym okrążeniu. Dopuszczalne będą korekty w zakresie sześciu stopni.


BMW Sauber F1.08B

Tylne skrzydła staną się wyższe (do 150 mmm by znajdowały się na tym samym poziomie co wierzchołek pokrywy silnika) i węższe (750 mm z 1000 mm).

Także tył samochodu został zmieniony. Dyfuzor został przesunięty do tyłu, jego przednia krawędź znajduje się teraz na równi (zamiast przed) z tylną osią. W dodatku, dyfuzor został wydłużony i zwiększono jego wysokość. Wszystkie te zmiany mają na celu zredukowanie możliwości generowania docisku.

Testy

Limit testów w roku 2008 wynosił 30 tysięcy kilometrów. Oczekuje się zmniejszenia tego limitu do 20 tysięcy kilometrów w związku z redukcją kosztów prac rozwojowych.

Źródło: Formula1.com

KOMENTARZE

22
Dasqez
01.12.2008 09:13
Na pewno jakoś sprytnie to połączą z ECU
Huckleberry
01.12.2008 03:03
Loopi skąd wiesz, że to ma być układ mechaniczny? Ja nigdzie tego nie wyczytałem... A nawet jeśli byłby mechaniczny to możnaby mu jakiś czujnik podczepić przecież.
Loopi
01.12.2008 02:14
a w jaki sposób beda obliczali i sprawdzali ilość "poruszeń" płatów skrzydła, zdaje sie ze jest to mechanizm mechaniczny wiec nie ma rejestracji elektonicznej
hide
01.12.2008 11:19
Formula nie jezdzila 10 sezonow na rowkach lecz 11.Od 98 roku sie wszystko zaczelo.
marios76
01.12.2008 12:24
Koszty się nie obniżą- dojdzie kolejny szczegół do poprawiania,(kers) a nawet kilka,np nowe spojlery, ale jedno jest pewne! nie martwcie się o kierowców, dadzą sobie radę z kolejnymi przyciskami jak my z nową myszką;) i tak w dziejach f1 regulowali już tyle rzeczy na kierownicy że strach o tym myśleć przeciętnemu kierowcy...ale to profesjonaliści świetnie znający swój fach, dadzą radę a na kółku i tak mają kilkanaście przycisków i pokręteł.formułka nie jest dla dzieci i nawet Nakajima będzie umiał pomachać skrzydełkiem i użyć dopalacza, mam nadzieję razem z kierownicą-żeby na kimś nie parkować;) Co do prędkości- nie liczcie na bicie rekordów,moim zdaniem te bolidy nie będą szybsze niż wcześniejsze modele,może na kilku torach tak, na większości nie i na pewno nie będzie to najszybsza f1 w historii.
noofaq
30.11.2008 04:47
Davider: kierowcy wykształciliby sobie 3 rękę :d teraz jedną kręcą kierownicą, drugą zmieniają przed każdym zakrętem balans hamulców, a trzecią zaczną bawić sie nastawami przedniego skrzydła ;)
Huckleberry
30.11.2008 10:39
Te dwie zmiany to trochę rozumiem. Jakby było dozwolone dowolną ilość razy to kręcili by pokrętłami dwa razy na każdym zakręcie co by się zrobiło po prostu niebezpieczne. A co do sposobu realizacji ograniczenia to myślę, że będzie to zrobione elektronicznie - po prostu więcej razy na okrążenie się nie da zmienić. I jeśli nie będzie tej "kontroli dwóch razy" w ECU to zespoły we własnym interesie powinny takie ograniczenie dołożyć. Bo kara pewnie byłaby typowa - przejaz przez pitlane itp
Davider
30.11.2008 08:02
"Kierowcy będą mogli dokonać dwóch zmian kąta nachylania płatów [przediego skrzydła] na jednym okrążeniu" Teraz to uważam, że nieco przesadzili z tym punktem regulaminu. Według mnie nie powinni ograniczać możliwości manipulacją przednim skrzydłem, niech sobie zmieniają ile chcą, to by nawet mogło nieco pomóc w wyprzedzaniu, nad którym tak pastwią się od kilku lat. Poza tym bedzie nieco śmieszne, jak np. w trakcie wyścigu ktoś dostanie karę, bo poruszył skrzydłem więcej niż dwa razy. Swoją drogą, ciekawe, jakiego rodzaju te kary miały by być.
Huckleberry
30.11.2008 06:59
KERS jest potrzebny z politycznego punktu widzenia. Na świecie panuje histeria na punkcie ekologii. F1 musi pokazać, że robi coś w tym kierunku bo zostanie skreślona. Ja to tak widzę. Po prostu była taka konieczność. Nie oceniajcie tego ze sportowego punktu widzenia, bo to tylko preteksty... A co do wygladu nowych bolidów - "De gustibus..." ;) Jakie ma znaczenie wygląd? Czy jest osobna klasyfikacja za wygląd?! Bolid jest od jeżdżenia, nie od wyglądania - popatrzcie sobie na pojazdy o największym przyśpieszeniu na ziemi: http://www.maxituning.pl/archiwum/0610/pics/imprezy/2.jpg Czy ktoś się zastanawia czy one są piękne?!
ewreteyrytu
29.11.2008 10:39
Ech, a tu jeszcze 120 dni. Pewnie taka konfiguracja bolidów będzie na oko bardzo pasować pewnemu opalonemu kierowcy, który już dał się poznać z agresywnego stylu jazdy.
Dale65
29.11.2008 09:52
Jakby nie to skrzydło przypominające tablice ogłoszeń to byłoby całkiem znośnie
kuba_new
29.11.2008 09:24
mysle ze ten sezon to bedzie jedna wielka porazka a kibice beda boki zrywac jak zobacza swoich ulubiencow w tych pokrakach ja bym jeszcze im jakies kotwice dorzucil do tego calego galimatiasu
sisiorex
29.11.2008 05:31
Redukcja kosztów ? LoL Taki KERS więcej wyniósł niż usunięcie w bok koców grzewczych.
Falarek
29.11.2008 04:55
Znając życie te zmiany nie dużo wniosą a na pewno nie tyle co che FIA. Wyprzedzanie może w jakimś stopniu będzie ułatwione ale nie należy się spodziewać cudów. Ciekawi mnie jak teraz będą wyglądać prędkości maksymalne przy tych ruchomych przednich płatach i z tą dodatkowa mocą z KERS
pro
29.11.2008 04:49
Moje zdanie jest takie: niech robią co chcą ale żeby wyszło na dobre :] Chociaż patrząc na pomysły Berniego to trudno w to wierzyć... xD
adams
29.11.2008 04:14
moim zdaniem było dobrze a teraz jest ch..o. Co to ma w dodatku wspólnego z redukcją kosztów jak wszystko trzeba przerabiać.
luka237
29.11.2008 03:24
to nie będzie sezon któryś z kolei to napewno, może i dobrze, nie wiadomo tak naprawdę kto wysunie się na czele stawki
noofaq
29.11.2008 11:07
mika02: ECU :]
mika02
29.11.2008 10:57
w jaki sposób sędziowie będą kontrolować, czy kierowca aby na pewno zmienił kąt ustawienia przedniego skrzydła najwyżej 2 razy na okrążeniu?
Maraz
29.11.2008 10:56
Tak, to jest dopuszczalna szerokość całego bolidu.
camorra
29.11.2008 10:48
napewno szerokosc przedniego skrzydla to 1800mm? ;)
Dasqez
29.11.2008 10:46
Krótko, zwięźle i na temat - tak jak lubię :) Chociaż większość z tych zmian jest tak potrzebne F1 jak majtki prostytutce ^^