Decyzje podjęte przez FIA na sezon 2009
WMSC zatwierdziła szereg radykalnych posunięć mających na celu redukcję wydatków
12.12.0815:31
7490wyświetlenia
Podczas dzisiejszych obrad Światowej Rady Sportów Motorowych (WMSC) w Monako zatwierdzone zostały radykalne posunięcia mające na celu redukcję wydatków w Formule 1 w latach 2009 i 2010. Jednym z nich jest całkowity zakaz testów w trakcie sezonu od przyszłego roku. Poniżej przedstawiamy wszystkie zmiany na sezon 2009.
Silnik
Testy
Badania aerodynamiczne
Aktywność w fabryce
Weekend wyścigowy
Widowisko sportowe
Wszystkie powyższe zmiany na sezon 2009 powinny spowodować zmniejszenie budżetów zespołów fabrycznych o około 30% w porównaniu z sezonem 2008, a w przypadku niezależnych zespołów o jeszcze więcej.
Informacje o zmianach na sezon 2010 opublikujemy wkrótce w oddzielnej wiadomości.
Źródło: FIA.com
Silnik
- Żywotność silników zostanie dwukrotnie zwiększona. Każdy kierowca będzie mógł użyć maksymalnie osiem silników w trakcie sezonu plus cztery podczas testów (wychodzi po 20 silników na zespół).
- Ograniczenie maksymalnych obrotów do 18.000 na minutę.
- Brak możliwości wewnętrznego dostrajania silników. Regulacja może dotyczyć tylko kanałów dolotowych i wtryskiwaczy.
- [wk]Przegłosowana 5 listopada zasada jednego silnika na trzy wyścigi zostaje podtrzymana[/wk] (ostatecznie zrezygnowano jednak z tej zasady).
- Koszty związane z silnikami będą o około 50% mniejsze niż w 2008 roku dla niezależnych zespołów.
- Osiągnięto jednomyślne porozumienie na temat listy proponowanych zmian w silniku Renault na sezon 2009; wszystkie inne silniki pozostaną bez zmian. Testy porównawcze nie będą konieczne.
Testy
- Zakaz testów w trakcie sezonu poza tym, co można sprawdzać podczas sesji treningowych w weekendy wyścigowe.
Badania aerodynamiczne
- Zakaz testowania w tunelu aerodynamicznym modeli przekraczających 60% skali rzeczywistego bolidu i podmuch 50 metrów/sekundę począwszy od 1 stycznia 2009 roku.
- Wyrównana formuła badań pomiędzy tymi opartymi na tunelu aerodynamicznym a CFD zostanie przedstawiona FIA, jeśli zespoły porozumieją się między sobą w tej kwestii.
Aktywność w fabryce
- Fabryki będą musiały być zamknięte przez sześć tygodni w roku, w zgodzie z obowiązującym lokalnie prawem.
Weekend wyścigowy
- Siła robocza zostanie zredukowana poprzez zastosowanie szeregu posunięć, wliczając w to dzielenie się informacjami na temat opon i paliwa, aby wyeliminować potrzebę stosowania 'spotterów'.
Widowisko sportowe
- Przeprowadzane są obecnie badania rynku, aby poznać reakcję opinii publicznej na temat kilku nowych pomysłów, wliczając w to możliwe zmiany w formacie kwalifikacji i propozycję zastąpienia punktów przyznawanych kierowcom medalami. Propozycje zostaną przedstawione FIA, kiedy będą już znane wyniki badań rynku
Wszystkie powyższe zmiany na sezon 2009 powinny spowodować zmniejszenie budżetów zespołów fabrycznych o około 30% w porównaniu z sezonem 2008, a w przypadku niezależnych zespołów o jeszcze więcej.
Informacje o zmianach na sezon 2010 opublikujemy wkrótce w oddzielnej wiadomości.
Źródło: FIA.com
KOMENTARZE