F2: Wczoraj zaprezentowano bolid Williams JPH1

Przy blasku setek fleszy na torze Brands Hatch pokazano nowy bolid Formuły 2
03.03.0913:52
Mariusz Karolak
3971wyświetlenia

Wczoraj odbyła się oficjalna prezentacja samochodu Formuły 2. Przy blasku setek fleszy na tor Brands Hatch w Anglii wyjechał Williams JPH1. Na prezentacji byli obecni Sir Frank Williams, Patrick Head, przeszło 120 dziennikarzy, goście i kierowcy F2.

Kiedy nad hrabstwem Kent wzeszło słońce, na tor nowym samochodem wyjechał Steven Kane - kierowca British Touring Car Championship. Po przejechaniu kilku okrążeń Kane wysiadł z auta i powiedział, że spełnia ono wszystkie oczekiwania.

Samochód został zaprojektowany przez ludzi z zespołu Williams i zbudowany w oparciu o standardy bezpieczeństwa obowiązujące w F1 w 2005 roku. Auto wyposażono w turbodoładowany silnik Audi 1,8 o mocy 400 KM, który na sześć sekund może zwiększyć swą moc o 50 KM. Nadwozie JPH1 jest zbudowane z kompozytów węglowych. Skrzynia biegów jest półautomatyczna, ma 6 przełożeń i bieg wsteczny. Jej producentem jest firma Hewland TMT, dostawcą ogumienia - Avon, zaś producentem hamulców - AP Racing.

Na prezentacji było kilkoro spośród potwierdzonych na ten sezon kierowców F2: Andy Soucek, Julien Jousse, Armaan Ebrahim i Natacha Gachnang. Mocny kontyngent stanowili też reprezentanci Wielkiej Brytanii: Jolyon Palmer, Henry Surtees, Alex Brundle, Jack Clarke i Jason Moore. Na specjalnej konferencji z udziałem kierowców Palmer przyznał: Nie siedziałem w samochodzie wyścigowym od czasu zakończenia sezonu Formuły Palmer Audi i po zobaczeniu dziś bolidu F2 po prostu nie mogę się już doczekać, kiedy zasiądę w jego kokpicie. Wygląda i brzmi fantastycznie i bez wątpienia jest bardzo szybki, zatem nie mogę doczekać się już startu nowego sezonu!

Soucek, który wcześniej jeździł już w Formule Renault 3.5, Superleague Formula i GP2 Series ma podobne odczucia: Jako że jeździłem już w serii GP2, moje oczekiwania wobec samochodu F2 były dość duże i muszę przyznać, że nie zawiodłem się. Wygląda wspaniale i już nie mogę się doczekać udowodnienia moich umiejętności w tych identycznych dla wszystkich kierowców F2 maszynach na początku sezonu. Będę mocno naciskał, aby wygrać te mistrzostwa.


Frank Williams powiedział: Wydaje mi się, że samochód z silnikiem o mocy 450 KM będzie wymagał od kierowców zarówno szacunku, jak i sporych umiejętności. Ludzie będą teraz rozważali dwie możliwości dostania się do F1: przez F2 i GP2. Kiedy po raz pierwszy usłyszałem o tym projekcie to obawiałem się, że pochłonie dużą część naszych zasobów przeznaczanych na Formułę 1. Ale to była też dobra lekcja dla mnie - nie wiedziałem, że można ścigać się tak tanim kosztem!.

Patrick Head dodał: Wyzwaniem dla inżynierów było zaprojektowanie i zbudowanie prostego samochodu, zapewniającego jednak dobre osiągi. Nie chcieliśmy, żeby auto było zbyt skomplikowane. Miało być tanie, ale oferować dość dużą siłę dociskową. Samochód wygląda ładnie i jestem pewien, ze będzie dobry do tych mistrzostw. Jonathan Palmer - szef firmy Motor Vision odpowiedzialnej za prowadzenie Formuły 2, również nie krył słów swojego zachwytu wobec tego bolidu.

Tymczasem Steven Kane tak podsumował swoje wrażenia po przetestowaniu auta: Jeździłem już w Formule Renault 3.5, a także testowałem samochód GP2 i F1 i mogę powiedzieć, że ten samochód nie ustępuje im zbytnio. Pod wieloma względami przypomina współczesne bolidy F1, od aerodynamiki począwszy a na ustawieniach sprężyn i amortyzatorów skończywszy. Williams wykonał świetną robotę nad tym samochodem i jazda nim jest czystą przyjemnością. Szybko rozgrzewa też opony, co dowodzi, że mamy do czynienia z autem, które ma dobry pakiet aerodynamiczny.

Z pewnością nie miałem podstaw by spodziewać się, że będzie od razu tak szybki, bo samochód ten ma za sobą ograniczoną liczbę testów. Przy optymalnych ustawieniach i oczywiście jeśli kierowca zacznie naprawdę mocno cisnąć, samochód F2 może okazać się sporą sensacją. Ponadto będzie to dobra lekcja dla kierowców chcących trafić do F1 z punktu widzenia technicznego. Każdy samochód jest taki sam, więc kluczowe będzie jego właściwe ustawienie i odpowiednie zbalansowanie na każdy tor. Kierowcy będą musieli także nauczyć się oceniać zachowanie auta i przekazywać swoje spostrzeżenia mechanikom.

Zobacz także: Zdjęcia z prezentacji bolidu F2

Źródło: FormulaTwo.com

KOMENTARZE

10
Jędruś
03.03.2009 08:17
Bardzo ładny bolid ja za takie pieniądze. Moc też na niezłym poziomie. Seria z czasem może zacząć konkurować z GP2 dzięki bardzo niskiemu budżetowi. Już w tym roku jest klika znanych nazwisk , a większych trudności z dobraniem odpowiednich kierowców też nie było. Naprawdę F2 zapowiada się bardzo ciekawie. Brawo dla Williamsa za rozsądną inwestycję !
arahja
03.03.2009 06:05
ja się najbardziej ciesze z faktu że Williams zajął się tym projektem. dla nich jako prywatnego zespołu taki projekt może przynieść spore zyski w tych ciężkich czasach i co za tym idzie uratować troche miejsc pracy w Grove. jeśli chodzi o wygląd mi dużo bardziej podoba się bolid GP2
MairJ23
03.03.2009 04:50
Dzwiek nieco inny niz F1 ale chyba nawet bardziej mi si epodoba - masywniejszy taki :) mimo ze silnik slabszy.
Maraz
03.03.2009 04:30
Tutaj na niezbyt wysokich obrotach można usłyszeć: http://www.youtube.com/watch?v=wfvXMaRDrq4
Grekyy
03.03.2009 03:10
Samochód podobny do tych jakie jeżdżą we wszystkich innych niskobudżetowych seriach, co nie znaczy że brzydki ; ] Mnie się bardzo podba, chociaż te z Gp2 robią nieco większe wrażenia przez masywniejsze opony, szerszą zabudowę i niżej poprowadzoną linię. Ciekawy jestem jak brzmi :)
MairJ23
03.03.2009 02:45
super - mi sie bardzo podoba... prosty , stylowy i wydaje si eszybki - williams i reszta wykonali super robote.
Maraz
03.03.2009 02:24
fernandof1, typowe podejście - wszystko co nie nazywa się F1 traktujesz pewnie z założenia za gorsze :) Nikt nie mówił, że F2 ma być lepsza od F1 czy stanowić jakąkolwiek konkurencję dla F1. Ma być dobra w swojej klasie.
fernandof1
03.03.2009 02:18
fajny ale F1 lepsza
Ralph1537
03.03.2009 01:33
ładniejsze niż obecna f1
dragon92
03.03.2009 01:27
Nawet w miare ładny