Analiza tempa zespołów na podstawie testów w Barcelonie

Serwis autosport.com przygotował wstępną analizę osiągów wszystkich zespołów
19.03.0918:40
Piotr Bogucki
5683wyświetlenia

Oszałamiający początek testów w wykonaniu zespołu Brawn GP pozostawił obserwatorom i rywalom niewiele miejsca na dyskusję o tym, czy będą w stanie walczyć o zwycięstwa, kiedy już za tydzień w Australii rozpocznie się nowy sezon.

O ile niewiarygodne tempo narzucone przez nich ułatwiło znacząco ocenę potencjału Brawn GP, tak poza tym zespołem obraz sytuacji nie jest już tak oczywisty ze względu na wciąż zmieniające się osiągi reszty zespołów na różnych etapach przedsezonowych przygotowań.

Jednakże zeszłotygodniowe testy w Barcelonie w Hiszpanii dały - jak na razie - najlepszą szansę oceny miejsc, w jakich znajdują się poszczególne zespoły. Szacowanie osiągów przez pryzmat najlepszych czasów na koniec dnia może być mylące, gdyż zespoły prowadzą różne programy, wciąż wymieniają i testują inne części oraz - oczywiście - wymieniają kierowców. Bardziej miarodajne oszacowanie wyników można osiągnąć poprzez wzięcie pod uwagę długodystansowych przejazdów oraz skorygowanie ich o różne czynniki, takie jak degradacja opon oraz to, jak szybki jest tor ze względu na pogodę oraz poziom przyczepności.

Analiza całego tygodnia z Barcelony, przeprowadzona przez serwis autosport.com, dała pierwsze dokładniejsze podpowiedzi co do tego, gdzie znajdują się poszczególne zespoły. Jeśli chodzi o przedstawione tempo, wszystkie zespoły dzieli różnica około 1,8 sekundy - z Brawn GP na samym szczycie oraz McLarenem zamykającym całą stawkę. Takie wrażenia nasuwają się już po ogólnej ocenie testów, jednak jak pokazuje tabela poniżej, z zaciekawieniem można zobaczyć, że Toyota oraz BMW Sauber wydają się być najbliższymi rywalami zespołu Brawn GP - osiągając przy tym minimalnie lepsze czasy od Ferrari, które jest na czwartym miejscu.

Szacowana strata do najszybszego z testów w Barcelonie
Zespół / bolidFlagaStrata
1Brawn Mercedes BGP0010,000
1Toyota TF1090,481
1BMW Sauber F1.090,506
1Ferrari F600,738
1Renault R290,996
1Williams Toyota FW311,260
1Red Bull Renault RB51,318
1Toro Rosso Ferrari STR4 1,552
1Force India Mercedes VJM021,715
1McLaren Mercedes MP4-241,779
Oczywiście nie ma możliwości, aby być w 100% pewnym, że rezultaty z testów są porównywalne z najlepszymi osiągami danego bolidu, gdyż istnieje możliwość, że niektóre zespoły ukrywają swój potencjał jadąc cięższymi samochodami, bądź też testują bez balastu dla uzyskania lepszych prędkości. To konkretne zestawienie osiągów jest lekko zaburzone również faktem, że spora część zespołów, a zwłaszcza McLaren, przywiozły najnowsze części w połowie tygodnia, a rezultaty osiągane przez starsze konfiguracje były słabsze.

Porównując najszybsze czasy okrążeń każdego zespołu, jeszcze do dzisiaj stawce przewodził Brawn GP, jednak podczas ostatniego dnia testów przedsezonowych w Jerez kierowca Williamsa - Kazuki Nakajima sprawił niemałą niespodziankę, wykręcając o równo 0,5 sekundy lepszy czas od poprzedniego rekordu testów, należącego do byłego zespołu Hondy. McLaren tymczasem zbliżył się na mniej niż 0,1 do najszybszego czasu zespołu Brawn GP na tym samym obiekcie. Jak widać więc wszystko wyjaśni się dopiero podczas pierwszego w tym sezonie weekendu grand prix, który rozpocznie się już za tydzień.

Strata czasowa do najszybszego z testów w Barcelonie
Zespół / bolid FlagaStrata
1Brawn Mercedes BGP0010,000
1Williams Toyota FW310,804
1Toyota TF1090,885
1Red Bull Renault RB51,049
1McLaren Mercedes MP4-241,276
1Ferrari F601,285
1BMW Sauber F1.091,420
1Toro Rosso Ferrari STR4 1,596
1Renault R291,974
1Force India Mercedes VJM022,085
Zobacz także:•  Catalunya: najlepsze czasy kierowców w roku 2009

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

10
Aquos
20.03.2009 11:54
Gdyby to się potwierdziło w rzeczywistości, to wyszłoby na to, że udało mi się zbudować najlepszy możliwy team w GPM ;) Ale jakoś sam w to nie wierzę
Kerb
20.03.2009 09:37
Dobrze, że owo zestawienie będzie tu za te 9 dni, licząc od dzisiejszego piątku. Wtedy będziemy wiedzieć, przez jaką optykę patrzeć na testy. A póki co miliony userów forum na całym świecie głowią się o co idzie. Ja tam czekam i nie wydaję sądów a w szczególności nie o BMW!
kuba_new
20.03.2009 08:13
nie no panowie pamietajcie ze testy sobie a wyscig sobie jazda po idelanym torze w gronie pozostalych wariatow juz nie jest taka prosta przyspieszanie nie wtedy kiedy chcesz tylko wtedy kiedy mozesz itd no i w koncu czasowka to nie spoacerek tylko juz zawody i cala seria trickow zespolowych i taktrycznych mamy tylko 8 dni do pierwszego startu i wszystkie prognozy i dywagacje zostana rozwiane ja juz nie moge sie doczekac chyba sobie profilaktycznie przypomne pozostale wyscigi z 2008 to mi sie czas nie bedzie dluzyl :)
Kurczaq
20.03.2009 07:06
Kopia z autosportu nic nie mówiąca tak naprawde. @marios76, odstawili na boczny tor tamten sezon bo sami przyznali, że konstrukcja nie byłą dobra. Mieli problemy z ustawieniem bolidu na każdy kolejny wyścig. Kubica były trzeci w kwalce gdyby nie pkt dla Nicka. Ale to akurat miało go jakoś podbudować, bo już wtedy wiedzieli pewnie jaki skład chcą mieć na przyszły sezon. A jak wiadomo Nick miał problemy z qualami z powodu zimnego kapcia :P
marios76
20.03.2009 05:45
Jaguar666- doktorek zabrał Kubicy coś więcej niż podium! Po Kanadzie mieli lidera, ale jak pamiętasz wstrzymali prace nad bolidem, aby tegoroczny był lepszy! Myślę że gdyby nie to , Robert mógłby się liczyć w walce o tytuł do końca! Być może by go wywalczył... Martwie się że kolejny sezon i postawienie na niezawodność ,kosztem szybkości odbije się na walce o tytuł, w której teraz po prostu potrzeba kilku zwycięstw- a nie kilkunastu wizyt na podium! ht-hubcio-podzielam twoje zdanie:) A na "Tak, jasne, McLaren za FI... :)))" Huckleberry , no coś w tym jest :D Ale przyznaj,że nawet jak ukrywają potencjał to w dość dziwny sposób. Myślę że tytuł jednak nie dla nich.
Huckleberry
19.03.2009 08:42
Tak, jasne, McLaren za FI... :))) jaguar666 - już nie "doktorkowi" tylko "profesorkowi" ;) Ale co do meritum to zgadzam się.. ;)
ht-hubcio
19.03.2009 08:00
chciałbym zobaczyć podobne zestawienie z zeszłego roku...
jaguar666
19.03.2009 07:42
Jakoś mi się ciągle nie chce wierzyć w aż tak dobrą formę Brawn i Toyoty, dwóch ekip, które miały problemy ze startami (jedna zmieniła właściciela, druga rozważała wycofanie się). Zwłaszcza postawa Brawn'a jest zaskoczeniem - dopiero niedawno pojawili się w stawce, jeśli osiągną bardzo dobry wynik w Australii, to będzie to niezbyty dowód, że Honda cały czas rozwijała bolid, a tzw. kryzys finansowy jest wymysłem cwaniaków, którzy chcą zarobić. Dla odmiany jeśli okazałoby się, że BMW znowu jest przeciętne, to będziemy mogli podziękować doktorkowi za zabranie podium Kubicy i niezaoferowanie niczego korzystnego w zamian. Cóż, nie pozostaje nic innego, jak uzbroić się w cierpliwość i czekać na treningi, które już trochę więcej powiedzą o formie.
bolekse
19.03.2009 06:58
obstawiam początek sezonu dla BrawnGP, Toyoty i Williamsa (do etapu europejskiego) później powrót Ferrari McLarena i BMW na szczyt tabeli.
fordern
19.03.2009 06:33
Ciekawe, Brawn naprawdę może być mocny, ale ten układ wygląda nieco... nieprawdopodobnie ^^