Leon EuroCup: Rewelacyjne kwalifikacje Sawickiego
Polak zdobył drugie pole startowe w debiucie w serii Leon EuroCup
04.09.0920:06
1988wyświetlenia

Pierwszy Polak w mistrzostwach Europy SEAT Leon EuroCup, Damian Sawicki wywalczył drugie pole startowe do jutrzejszego pierwszego wyścigu mistrzostw Europy SEAT Leon EuroCup na niemieckim torze w Oschersleben.
26-letni kierowca z Kudowy Zdroju debiutujący w ten weekend w mistrzostwach Europy osiągnął drugi najlepszy czas pojedynczego okrążenia toru - 1:36.467 - i rozpocznie jutrzejszy wyścig EuroCupu z drugiego pola startowego, w pierwszej linii.
Damian Sawicki przegrał walkę o pole position jedynie z liderem punktacji ME, Węgrem Norbertem Micheliszem o 0.031 sekundy. W przeliczeniu na odległość daje to około 30 cm długości samochodu! Pierwszym liderem kwalifikacji został właśnie Włoch Massimiliano Pedala. Po serii trzech szybkich okrążeń zawodnika Rangoni Motorsport na czoło tabeli przebił się lider klasyfikacji generalnej ME, Norbert Michelisz. Na chwilę przesunął go na drugą lokatę Tim Coronel, ale ten odpowiedział rezultatem na miarę pole position - 1:36.436 sek. 10 minut przed końcem półgodzinnej kwalifikacji swoje najszybsze okrążenie przejechał Damian Sawicki, ustanawiając również rekord drugiego sektora toru. Kierowca z Dolnego Śląska pokonał potem jeszcze 4 okrążenia i jako pierwszy, 2 minuty przed zakończeniem czasówki, zjechał do boksu kończąc udział w sesji. Żaden z kierowców nie poprawił już później swojej pozycji.
Polak spowodował niemałą sensację wśród całego establishmentu serii EuroCup, szczególnie wśród zawodników jeżdżących w mistrzostwach Europy drugi sezon. Po zakończeniu sesji kwalifikacyjnej i zjechaniu auta numer 48 z biało-czerwoną flagą do depo, zgromadzeni tam mechanicy i szefowie innych zespołów przecierali oczy ze zdumienia. Oto absolutny debiutant o mały włos zdobyłby pole position (z ang. pierwszą pozycję). Po badaniu technicznym przez komisarzy FIA, które potwierdziło w pełni zgodność auta Damiana z regulaminem, Polak otrzymał mnóstwo gratulacji oraz wyrazów uznania od konkurentów i członków pozostałych ekip.
Pierwszy z dwóch wyścigów SEAT Leon EuroCup rozpocznie się jutro o godzinie 17:15. Przewidziano dystans 14 okrążeń toru w Oschersleben, czyli 52 km. Zawodnicy rozpoczną walkę na torze z tzw. startu lotnego, czyli po zakończeniu okrążenia formującego wjadą na prostą startową i ustawią się w szyku wg kolejności z kwalifikacji powoli przyspieszając, aż zapali się zielone światło jako znak do rozpoczęcia rywalizacji. Do tego momentu zabronione jest wyprzedzanie lub znaczne przyspieszanie i uciekanie innym zawodnikom.
Damian Sawicki:
Mamy za sobą pracowity dzień, z którego jestem bardzo zadowolony. Zaczynaliśmy dzisiaj rano praktycznie od zera i jeszcze przed kwalifikacjami wprowadzaliśmy zmiany w samochodzie. Musiały zapaść bardzo szybkie decyzje i wykombinowałem pewną sztuczkę z ustawieniami Leona. Pierwsze szybkie kółko nie wyszło, a przy drugim musiałem wyprzedzać konkurenta na lewym łuku i spokojnie straciłem tam trzy dziesiąte w drugim sektorze toru.
Myślę, że jak na debiut w mistrzostwach Europy jest naprawdę OK. Startuję jutro z pierwszej linii, a wyścig jest długi. Na treningach poświęciliśmy dużo pracy przygotowaniom do wyścigów, a więc przejazdom na dystansie. Wierzę, iż to zaprocentuje. Opony Pirelli stosowane w EuroCupie są bardzo czułe i szybko się zużywają, a wówczas auto prowokuje do błędu. Dużo kierowców ma z tym problemy i wypada z toru. Gdy skończy się opona auto staje się nadsterowne, podsterowne na przyspieszeniach, niestabilne na dohamowaniach. Dlatego trzeba skupić się na oszczędzaniu ogumienia i rozłożeniu zużycia opon na całym dystansie. Specyfika sprzętu i reguł mistrzostw wymaga inteligencji, rozwagi i mega koncentracji od kierowcy. Pewną niewiadomą jest również początek jutrzejszego wyścigu, gdyż pierwszy raz w życiu będę brał udział w starcie lotnym.
Na razie w Oschersleben panują korzystne warunki pogodowe, jest sucho. Mam prośbę do kibiców w Polsce o mocne trzymanie jutro za mnie kciuków. Jesteśmy coraz bliżej WTCC i naprawdę jest o co grać. Za pomoc dziękuję wszystkim Partnerom, bez których mój start nie doszedłby do skutku: Miastu Poznań, sieci Start Hotel, firmie Panopa, serwisowi watchmix.com, a także Antyradiu i Planecie FM.
Wyniki sesji kwalifikacyjnej SEAT Leon EuroCup w Oschersleben | ||||||
Kierowca | Kraj | Zespół | Czas okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Norbert Michelisz | ![]() | Zengo Motorsport | 1:36.436 | ||
1 | Damian Sawicki | ![]() | GAG Racing | 1:36.467 | ||
1 | Massimiliano Pedala | ![]() | Rangoni Motorsport | 1:36.730 | ||
1 | Tim Coronel | ![]() | SUNRED | 1:36.830 | ||
1 | Balint Hatvani | ![]() | Zsille Motorsport | 1:37.123 | ||
1 | Michal Matejovsky | ![]() | SUNRED - BRT | 1:37.450 | ||
1 | Jean Marie Clairet | ![]() | Team Clairet Sport | 1:37.497 | ||
1 | Michael Rossi | ![]() | SUNRED | 1:37.503 | ||
1 | Andrea Larini | ![]() | Zengo Motorsport | 1:37.529 | ||
1 | Petr Fulin | ![]() | GAG Racing | 1:37.605 | ||
1 | Oleg Petrikow | ![]() | Team Russia | 1:37.730 | ||
1 | Jean Robert Niogret | ![]() | Jean Robert Niogret | 1:38.507 | ||
1 | Aleksiej Dudukało | ![]() | Rangoni Motorsport | 1:38.666 | ||
1 | Zoltan Barkovics | ![]() | Zsille Motorsport | 1:38.738 | ||
1 | Rob Kamphues | ![]() | SUNRED - SEAT Team Holland | 1:39.129 | ||
1 | Anton Markin | ![]() | Team Russia | 1:39.189 | ||
1 | Javier Ibran | ![]() | SUNRED | 1:39.660 | ||
1 | Urs Sonderegger | ![]() | Ursinho Racing by Carpi | 1:39.892 | ||
1 | Santiago Navarro | ![]() | SUNRED | 1:40.023 | ||
KOMENTARZE