GP Włoch: trening 2 - Sutil najszybszy

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Monza
11.09.0915:38
Marek Roczniak
9091wyświetlenia

Adrian Sutil potwierdził dobrą dyspozycję zespołu Force India na torze Monza, uzyskując najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia w ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych przed Grand Prix Włoch. Na kolejnych dwóch pozycjach uplasowali się korzystający w ten weekend z systemu KERS kierowcy Renault - Romain Grosjean i Fernando Alonso, a pierwszą piątkę zamknęli Heikki Kovalainen i Robert Kubica. Giancarlo Fisichella tym razem musiał zadowolić się ostatnim miejscem, tracąc jednak mniej niż sekundę do Kimiego Raikkonena.

W drugiej sesji kierowcy jak zwykle zabrali sie od razu do pracy, a jako pierwszy czas uzyskał Jaime Alguersuari - 1:29,834. Szybciej od Hiszpana pojechali Heikki Kovalainen (1:27,050), Kazuki Nakajima i Nico Rosberg. Następnie na czele klasyfikacji pojawił się Robert Kubica po wykręcaniu 1:27,034. Polak poprawił się na kolejnym kółku na 1:26,060, pokonując Kovalainena o zaledwie 0,015 sekundy. Fin wskoczył następnie na pierwsze miejsce z czasem 1:25,361, a tymczasem na drugiej pozycji pojawił się Vitantonio Liuzzi, wykręcając 1:25,893.

W 12 minucie Jenson Button uzyskał czas 1:25,923 i uplasował się przed Kubicą na trzeciej pozycji. Brytyjczyk poprawił się następnie na 1:25,696 i wskoczył na drugie miejsce. W chwilę później nieznacznie lepszy czas (1:25,513) uzyskał drugi kierowca Brawn GP - Rubens Barrichello, spychając Buttona na trzecie miejsce. Za Buttonem pojawił się następnie Sebastian Vettel po uzyskaniu czasu 1:25,722. Pierwszą dziesiątkę zamykali po 20 minutach Liuzzi, Glock, Kubica, Raikkonen, Webber i Heidfeld. Fisichella zajmował w tym momencie 16 miejsce, tracąc 1,439 sekundy do Kovalainena.

W 24 minucie w pierwszej szóstce pojawili się obydwaj kierowcy Renault - Grosjean i Alonso, uzyskując odpowiednio czasy 1:25,723 i 1:25,792. Następnie najlepszym czasem sesji popisał się Heidfeld, wykręcając na bardziej miękkich oponach 1:24,902. Niemiec na kolejnym kółku podniósł poprzeczkę na 1:24,693, powiększając swoją przewagę nad Kovalainenem do 0,618 sekundy. W międzyczasie na trzecią pozycję awansował Hamilton po uzyskaniu czasu 1:24,405. W 31 minucie Kubica poprawił się na 1:25,521, co umożliwiło mu powrót do pierwszej piątki. Jeszcze lepszy czas uzyskał Sutil (1:25,399), rozdzielając w efekcie kierowców McLarena. Niemiec jechał na twardszych oponach, a jego kolejne okrążenie przyniosło czas 1:24,809 i awans na drugie miejsce.

W 43 minucie Trulli wykręcił 1;25,072 i wskoczył na trzecie miejsce. Kubica poprawił się z kolei na 1:25,158 i znalazł się na siódmej pozycji. W połowie sesji kolejność kierowców była następująca: Heidfeld, Sutil, Trulli, Hamilton, Barrichello, Raikkonen, Kubica, Kovalainen, Liuzzi, Vettel, Fisichella, Grosjean, Alonso, Button, Glock, Alguersuari, Nakajima, Webber, Rosberg i Buemi. Nakajima przetrwał chwilę wcześniej wypadnięcie z toru w szybkim zakręcie Parabolica, powracając ze żwirowego pobocza na prostą startową. W 50 minucie Sutil popisał się najlepszym czasem sesji - 1:24,314, pokonując o 0,308 sekundy swojego najbliższego rywala, którym w międzyczasie stał się Kubica (1:24,622). Pierwszą trójkę zamykał Heidfeld.

Tuż przed upływem godziny od rozpoczęcia sesji Glock wskoczył na czwarte miejsce z czasem 1:24,797. Tymczasem Webber spadł już na ostatnie miejsce, mając przejechanych do tego momentu zaledwie 9 okrążeń. Powodem tego były problemy z instalacją elektryczną w jego bolidzie. W 62 minucie mechanicy Red Bulla ukończyli jednak naprawę RB5 i Australijczyk mógł wreszcie powrócić na tor. Na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym tego przejazdu uzyskał on czas 1:25,673 i przesunął się na przedostatnią pozycję. Następnie udało mu się także przeskoczyć drugiego kierowcę Williamsa - Nakajimę. Rosberg był jednak w tym momencie na swoim najszybszym okrążeniu w tej sesji i po wykręceniu 1:25,215 awansował na 13 miejsce.

W międzyczasie Webber poprawił się na 1:25,359 i znalazł się na 15 pozycji, natomiast Heidfeld stracił trzecie miejsce na rzecz Glocka, który wykręcił 1:24,634. Następnie Nakajima zdołał uciec z końca tabeli czasowej i znalazł się nawet w czołowej szóstce (1:24,829). Najwolniejszym kierowcą kwadrans przed końcem sesji był zatem Fisichella, którego strata do Sutila wynosiła w tym momencie 1,229 sekundy. W 80 minucie Kovalainen wykręcił na bardziej miękkich oponach czas 1:24,714 i wskoczył na piąte miejsce. Na kolejnym kółku Fin poprawił się na 1:24,482 i był już drugi w klasyfikacji. Tuż za Kovalainenem na trzeciej pozycji pojawił się Grosjean, wykręcając także na bardziej miękkich oponach 1:24,518. Francuz popisał się następnie najlepszym czasem sesji - 1:24,163, a dobry pożytek z KERS zrobił także Alonso, wykręcając 1:24,297.

Ostatnie słowo należało jednak do Sutila, który dwie minuty przed końcem sesji poprawił się na 1:24,295, a następnie wykręcił 1:23,924, odzyskując tym samym pierwsze miejsce. W ostatnich sekundach nie nastąpiły już znaczące zmiany w kolejności kierowców. Kubica zajął ostatecznie piąte miejsce, a tymczasem Fisichella do końca nie zdołał uciec z ostatniej pozycji - jego strata do Sutila wyniosła 1,619 sekundy.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 37°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 3,3 m/s
Wilgotność powietrza: 34%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Adrian Sutil (20)Force India VJM021:23,92428
2Romain Grosjean (8)Renault R291:24,1630,2390,23931
3Fernando Alonso (7)Renault R291:24,2970,3730,13435
4Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:24,4820,5580,18541
5Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:24,6220,6980,14040
6Timo Glock (10)Toyota TF1091:24,6340,7100,01236
7Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:24,6930,7690,05934
8Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:24,7960,8720,10339
9Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:24,7990,8750,00336
10Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:24,8840,9600,08544
11Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:24,9020,9780,01832
12Vitantonio Liuzzi (21)Force India VJM021:24,9210,9970,01939
13Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:24,9671,0430,04640
14Mark Webber (14)Red Bull RB51:24,9791,0550,01225
15Jaime Alguersuari (11)Toro Rosso STR41:25,0031,0790,02434
16Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:25,1401,2160,13735
17Nico Rosberg (16)Williams FW311:25,2151,2910,07538
18Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:25,3861,4620,17127
19Jenson Button (22)Brawn BGP0011:25,4241,5000,03832
20Giancarlo Fisichella (3)Ferrari F601:25,5431,6190,11936
107% najlepszego czasu: 1:29,798

KOMENTARZE

15
Kamikadze2000
12.09.2009 03:00
Jenson będzie MISTRZEM i kropka!!! :))
MichalF1
12.09.2009 08:58
oj Janson... pożegnaj się z tytułem :)
maroo
11.09.2009 08:21
rafaello85 - no wydaje mi się iż na tym torze także znaczenie ma mniejsza zdolność aerodynamiczna bolidu FI. Piszac mniejsza zdolność - mam na myśli to ile ich bolid na jakimś defaultowym ustawieniu skrzydeł generuje docisku dzięki opływowi powietrza w stosunku do tak samo ustawionego bolidu z większą wydajnością. Pomijając skrzydła - dzięki konstrukcji takiej a nie innej maja mniejszy opór aerodynamiczny którego nie da sie skorygowac tak jak da sie ustawić skrzydło. Z natury więc FI ma mniejszy opór jaki stawia nadwozie bolidu. Zatem, FI ma szanse, czego Im życze serdecznie - niech zadają kolejne kopniaki starym wyjadaczom:). To najbardziej pozytywna sprawa tego sezonu jak dla mnie.
rafaello85
11.09.2009 07:26
Czyżby FI tu też było takie szybkie?
YAHoO
11.09.2009 07:06
@zawias: Jasne, masz rację. Ale czy Fisichella podjął słuszną decyzję pod kątem rezultatu w wyścigu (bo pod kątem spełnienia marzeń i ambicji to na pewno) to się przekonamy o tym częściowo jutro po kwalifikacjach :) A odnośnie ortografii: He he ale wpadka, "kierowcom" zamiast "kierowcą" :P Zazwyczaj przeglądam mój post przed wysłaniem i nie zauważyłem tego byka :)
Simi
11.09.2009 06:50
Brawo dla FI!! No cóż... Być może sen hindusów trwa nadal. No i oby nie został przerwany. Trening to trening, ale cieszy mnie dyspozycja Renault. Jasne, że wszystko dokładniejsze będzie na kwalifikacjach, no i oczywiście na wyścigu, ale to może dawać jakieś znaki. Przynajmniej mam taką nadzieję. BMW też dobry wynik. No cóż... chyba chcą zaimponować i udowodnić, że nie wszystko jest do bani.
zawias
11.09.2009 06:47
YAHoO-nie grzej się tak, bo Ci ortografia siada. A tak w ogóle to się z Tobą zgadzam. Znam jego umotywowanie i też bym tak postąpił jak on. Ale zwracam uwagę na układ tabeli-jeszcze niedawno był zupełnie odwrotny. Nawet jeśli to trening, z którego wnioski nie mogą być daleko idące. Nieprawdaż?
CamilloS
11.09.2009 05:22
Fisco ma kask bardzo podobny do Raikkonena co trochę myli. Ale Tonio ma fajny :)
noofaq
11.09.2009 03:49
ciekawe jest że jak sporo wyjechało pobijać czasy w końcówce sesji to BMW ćwiczyło dalej jazdę na twardych oponach z (chyba dużym zapasem paliwa - czasy ~1:26/1:27)
fistaszek
11.09.2009 03:11
Dobrze, że Badoer już nie jeździ. Jeszcze by sobie krzywdę zrobił he he
Ducsen
11.09.2009 02:06
No brawo Grosjean. Niech nauczą go się nie rozbijać w wyścigach i może być nieźle.
YAHoO
11.09.2009 01:51
Aj ludzie ale Wy za przeproszeniem chrzanicie głupoty (aż głowa mała) w postaci "po co Ci to było Fisico?". Zrozumcie jedną rzecz - Giancarlo to Włoch. Całą karierę marzył o jeździe dla Ferrari. Na dodatek trafiła się możliwość jazdy w DOMOWYM wyścigu. Fisichella jest bardzo doświadczonym kierowcom i ma już swoje lata. Gdybym był na jego miejscu również wolałbym poświęcić TEORETYCZNIE jedno zwycięstwo dla Force India dla jazdy w wymarzonym zespole przed własną publicznością we włoskiej świątyni wyścigów i czuć ten doping tysięcy czerwonych kibiców.
cobra
11.09.2009 01:45
Po co mu co było? To tylko treningi. ;)
zawias
11.09.2009 01:41
Ale numer! I po co Ci to było Fisico?
JordanF1
11.09.2009 01:40
No jest fantastycznie Tonio jedzie lepiej niż się spodziewałem kto wie może jutro będzie Q3 dla Adriana