Franchitti triumfuje w Chicago w IndyCar
Szkot wykorzystał również problemy Willa Powera i odrobił sporą ilość punktów do Australijczyka
29.08.1010:05
2350wyświetlenia

Dario Franchitti dzięki dobrej taktyce w końcówce wyścigu i problemom podczas tankowania Willa Powera zdołał odnieść fantastyczne zwycięstwo na Chicagoland Speedway i zredukować stratę w mistrzostwach do Australijczyka z 59 do zaledwie 23 punktów.
Kierowca Ganassi postanowił nie zmieniać opon podczas ostatniego postoju i to okazało się strzałem w dziesiątkę, dzięki czemu dojechał do mety przed Danem Wheldonem i Marco Andrettim. Power również trzymał się blisko czołówki przez większość wyścigu, jednak na ostatnim postoju otrzymał zbyt małą ilość paliwa i w decydujących momentach musiał jeszcze raz zjechać do swoich mechaników.
Wyścig rozpoczął się bardzo emocjonująco, ponieważ Ryan Briscoe był mocno naciskany przez Marco Andrettiego i obaj stoczyli fantastyczny bój koło w koło, jednak już na czwartym okrążeniu ich pojedynek został przerwany przez wypadek, w którym brało udział aż czterech kierowców. Raphael Matos i Tomas Scheckter wylądowali na ścianie kończąc udział w wyścigu, natomiast Alex Lloyd i Vitor Meira z uszkodzeniami byli w stanie jechać dalej.
Pierwsza seria pit-stopów odbyła się przy zielonych flagach i nie zmieniła zbytnio układu w stawce, jednak kolejny okres żółtej flagi po wypadku Any Beatriz spowodował już większy chaos. Jako jedyna na torze pozostała Sarah Fisher, a w boksach zderzyli się jadący do tej pory w pierwszej dziesiątce Ernesto Viso i Takuma Sato. Japończyk utrzymywał się w dziesiątce nawet pomimo wcześniejszej wizyty w boksie z powodu przebitej opony. Natomiast inny kierowca KV - Mario Moraes otrzymał karę za przekroczenie prędkości w alei serwisowej.
Pierwsza próba wznowienia wyścigu nie powiodła się, jako że szykujący się do wznowienia Meira, Hideki Mutoh (który wcześniej odjechał ze stanowiska w pit-stopie bez prawego przedniego koła) i Alex Tagliani zderzyli się ze sobą i na restart musieliśmy jeszcze poczekać.
Strategia Fisher dała jej prowadzenie, gdy w końcu na 90. okrążeniu udało się wznowić rywalizację. Briscoe od razu uporał się z wyprzedzeniem żółtego samochodu, ale innym kierowcom nie poszło to tak łatwo i stracili sporo czasu, jadąc za samochodem #67. Andretti, Power i powracający do serii Ed Carpenter zdołali jednak szybko dogonić Briscoe.
Podczas kolejnych pit-stopów na prowadzenie niespodziewanie wyszedł Dan Wheldon, wyprzedzając Ryana Hunter-Reaya, Andrettiego i Powera, natomiast daleko w tył stawki spadł Ryan Briscoe. Power zaczął przebijać się do przodu i wyszedł nawet na prowadzenie przed Andrettim, lecz stawka znów się zbiła w skutek kolejnej neutralizacji po obrocie Alexa Lloyda.
Wszyscy wykorzystali to na wykonanie ostatniego pit-stopu, a Franchitti postanowił zaoszczędzić parę sekund nie zmieniając opon. Ta strategia wywindowała go na sam szczyt stawki i nie oddał on prowadzenia już do mety, pomimo olbrzymiej presji, bowiem aż 14 samochodów jechało w odległości 1,5 sekundy od Szkota. Za nim finiszowali Wheldon i Andretti, a czołową piątkę uzupełnili Hunter-Reay i Tony Kanaan.
Źródło: Autosport.com
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dario Franchitti (10) | Dallara Honda | 200 | 1h47m49,578 | 50 | |
2 | Dan Wheldon (4) | Dallara Honda | 200 | +0:00,043 | 40 | |
3 | Marco Andretti (26) | Dallara Honda | 200 | +0:00,105 | 35 | |
4 | Ryan Hunter-Reay (37) | Dallara Honda | 200 | +0:00,163 | 32 | |
5 | Tony Kanaan (11) | Dallara Honda | 200 | +0:00,341 | 30 | |
6 | Helio Castroneves (3) | Dallara Honda | 200 | +0:00,487 | 28 | |
7 | Justin Wilson (22) | Dallara Honda | 200 | +0:00,596 | 26 | |
8 | Scott Dixon (9) | Dallara Honda | 200 | +0:00,914 | 24 | |
9 | Vitor Meira (14) | Dallara Honda | 200 | +0:00,959 | 22 | |
10 | Graham Rahal (02) | Dallara Honda | 200 | +0:00,984 | 20 | |
11 | Ryan Briscoe (6) | Dallara Honda | 200 | +0:01,019 | 19 | |
12 | Bertrand Baguette (34) | Dallara Honda | 200 | +0:01,084 | 18 | |
13 | Hideki Mutoh (06) | Dallara Honda | 200 | +0:01,304 | 17 | |
14 | Danica Patrick (7) | Dallara Honda | 200 | +0:01,566 | 16 | |
15 | Sarah Fisher (67) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 15 | |
16 | Will Power (12) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 14 | |
17 | Mario Moraes (32) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 13 | |
18 | Davey Hamilton (21) | Dallara Honda | 199 | +1 okr. | 12 | |
19 | Milka Duno (18) | Dallara Honda | 197 | +3 okr. | 12 | |
20 | Ed Carpenter (20) | Dallara Honda | 179 | +21 okr. | 12 | |
21 | Jay Howard (66) | Dallara Honda | 162 | +38 okr. | 12 | |
22 | Alex Lloyd (19) | Dallara Honda | 162 | +38 okr. | 12 | |
23 | Simona de Silvestro (78) | Dallara Honda | 150 | +50 okr. | 12 | |
24 | Ana Beatriz (24) | Dallara Honda | 88 | +112 okr. | 12 | |
25 | Alex Tagliani (77) | Dallara Honda | 85 | +115 okr. | 10 | |
26 | Takuma Sato (5) | Dallara Honda | 80 | +120 okr. | 10 | |
27 | Ernesto Viso (8) | Dallara Honda | 80 | +120 okr. | 10 | |
28 | Tomas Scheckter (36) | Dallara Honda | 4 | +196 okr. | 10 | |
29 | Raphael Matos (2) | Dallara Honda | 4 | +196 okr. | 10 |
Pole position: Ryan Briscoe - 0:50,586 (+1 pkt.)Najszybsze okrażenie: Scott Dixon - 0:25,048 na 4 okrążeniu
Prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Ryan Briscoe (+2 pkt.)
KOMENTARZE