Franchitti triumfuje w Chicago w IndyCar

Szkot wykorzystał również problemy Willa Powera i odrobił sporą ilość punktów do Australijczyka
29.08.1010:05
Bartosz Pyciarz
2350wyświetlenia

Dario Franchitti dzięki dobrej taktyce w końcówce wyścigu i problemom podczas tankowania Willa Powera zdołał odnieść fantastyczne zwycięstwo na Chicagoland Speedway i zredukować stratę w mistrzostwach do Australijczyka z 59 do zaledwie 23 punktów.

Kierowca Ganassi postanowił nie zmieniać opon podczas ostatniego postoju i to okazało się strzałem w dziesiątkę, dzięki czemu dojechał do mety przed Danem Wheldonem i Marco Andrettim. Power również trzymał się blisko czołówki przez większość wyścigu, jednak na ostatnim postoju otrzymał zbyt małą ilość paliwa i w decydujących momentach musiał jeszcze raz zjechać do swoich mechaników.

Wyścig rozpoczął się bardzo emocjonująco, ponieważ Ryan Briscoe był mocno naciskany przez Marco Andrettiego i obaj stoczyli fantastyczny bój koło w koło, jednak już na czwartym okrążeniu ich pojedynek został przerwany przez wypadek, w którym brało udział aż czterech kierowców. Raphael Matos i Tomas Scheckter wylądowali na ścianie kończąc udział w wyścigu, natomiast Alex Lloyd i Vitor Meira z uszkodzeniami byli w stanie jechać dalej.

Pierwsza seria pit-stopów odbyła się przy zielonych flagach i nie zmieniła zbytnio układu w stawce, jednak kolejny okres żółtej flagi po wypadku Any Beatriz spowodował już większy chaos. Jako jedyna na torze pozostała Sarah Fisher, a w boksach zderzyli się jadący do tej pory w pierwszej dziesiątce Ernesto Viso i Takuma Sato. Japończyk utrzymywał się w dziesiątce nawet pomimo wcześniejszej wizyty w boksie z powodu przebitej opony. Natomiast inny kierowca KV - Mario Moraes otrzymał karę za przekroczenie prędkości w alei serwisowej.

Pierwsza próba wznowienia wyścigu nie powiodła się, jako że szykujący się do wznowienia Meira, Hideki Mutoh (który wcześniej odjechał ze stanowiska w pit-stopie bez prawego przedniego koła) i Alex Tagliani zderzyli się ze sobą i na restart musieliśmy jeszcze poczekać.

Strategia Fisher dała jej prowadzenie, gdy w końcu na 90. okrążeniu udało się wznowić rywalizację. Briscoe od razu uporał się z wyprzedzeniem żółtego samochodu, ale innym kierowcom nie poszło to tak łatwo i stracili sporo czasu, jadąc za samochodem #67. Andretti, Power i powracający do serii Ed Carpenter zdołali jednak szybko dogonić Briscoe.

Podczas kolejnych pit-stopów na prowadzenie niespodziewanie wyszedł Dan Wheldon, wyprzedzając Ryana Hunter-Reaya, Andrettiego i Powera, natomiast daleko w tył stawki spadł Ryan Briscoe. Power zaczął przebijać się do przodu i wyszedł nawet na prowadzenie przed Andrettim, lecz stawka znów się zbiła w skutek kolejnej neutralizacji po obrocie Alexa Lloyda.

Wszyscy wykorzystali to na wykonanie ostatniego pit-stopu, a Franchitti postanowił zaoszczędzić parę sekund nie zmieniając opon. Ta strategia wywindowała go na sam szczyt stawki i nie oddał on prowadzenia już do mety, pomimo olbrzymiej presji, bowiem aż 14 samochodów jechało w odległości 1,5 sekundy od Szkota. Za nim finiszowali Wheldon i Andretti, a czołową piątkę uzupełnili Hunter-Reay i Tony Kanaan.

Źródło: Autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Dario Franchitti (10)Dallara Honda2001h47m49,57850
2Dan Wheldon (4)Dallara Honda200+0:00,04340
3Marco Andretti (26)Dallara Honda200+0:00,10535
4Ryan Hunter-Reay (37)Dallara Honda200+0:00,16332
5Tony Kanaan (11)Dallara Honda200+0:00,34130
6Helio Castroneves (3)Dallara Honda200+0:00,48728
7Justin Wilson (22)Dallara Honda200+0:00,59626
8Scott Dixon (9)Dallara Honda200+0:00,91424
9Vitor Meira (14)Dallara Honda200+0:00,95922
10Graham Rahal (02)Dallara Honda200+0:00,98420
11Ryan Briscoe (6)Dallara Honda200+0:01,01919
12Bertrand Baguette (34)Dallara Honda200+0:01,08418
13Hideki Mutoh (06)Dallara Honda200+0:01,30417
14Danica Patrick (7)Dallara Honda200+0:01,56616
15Sarah Fisher (67)Dallara Honda199+1 okr.15
16Will Power (12)Dallara Honda199+1 okr.14
17Mario Moraes (32)Dallara Honda199+1 okr.13
18Davey Hamilton (21)Dallara Honda199+1 okr.12
19Milka Duno (18)Dallara Honda197+3 okr.12
20Ed Carpenter (20)Dallara Honda179+21 okr.12
21Jay Howard (66)Dallara Honda162+38 okr.12
22Alex Lloyd (19)Dallara Honda162+38 okr.12
23Simona de Silvestro (78)Dallara Honda150+50 okr.12
24Ana Beatriz (24)Dallara Honda88+112 okr.12
25Alex Tagliani (77)Dallara Honda85+115 okr.10
26Takuma Sato (5)Dallara Honda80+120 okr.10
27Ernesto Viso (8)Dallara Honda80+120 okr.10
28Tomas Scheckter (36)Dallara Honda4+196 okr.10
29Raphael Matos (2)Dallara Honda4+196 okr.10
Pole position: Ryan Briscoe - 0:50,586 (+1 pkt.)Najszybsze okrażenie: Scott Dixon - 0:25,048 na 4 okrążeniu
Prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Ryan Briscoe (+2 pkt.)

KOMENTARZE

2
mbg
29.08.2010 08:23
w Penske dziwne że zawsze błędy muszą popełnić przy samochodzie Powera. Przez takie głupoty można przegrać majstra. Brawa dla Dario, cwaniactwo zdobyte z dużym doświadczeniem popłaca. Jeżeli Power nie wygra to zadowolę się też Franchittim. Oby nie Dixon. Danica pokazuje swoją wyższość na rondelkach nad Simoną. Bernie mówi że jest najlepszą "babeczką" która mogła by trafić do F1. W IndyCar żeby wszystkie tory były uliczne lub drogowe to Danica obracała by się koło 20. Simona ma pecha bo jest ich tylko połowa. To jeszcze raz pokazuje że na owalach liczy się przedewszystkim doświadczenie.
Kamikadze2000
29.08.2010 08:21
Franchitti i Dixon - goście, którzy zawsze tylko korzystają z nieszczęścia innych. Mam nadzieje, że Ci farciarze obejdą się smakiem. Ten fart MUSI się SKOŃCZYC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D