Ferrari: Pozostanie przy zawieszeniu push-rod dobrym posunięciem

"Znaleźliśmy sposób na zredukowanie wpływu aerodynamicznego zawieszenia push-rod"
28.01.1120:29
Michał Roszczyn
6713wyświetlenia

Zespół Ferrari uważa, że ekstremalny projekt tylnego zawieszenia pozwolił im zostać przy zawieszeniu typu push-rod w tegorocznym modelu F150.

Przed dzisiejszą odsłoną bolidu, wielu spodziewało się przejścia Ferrari na zawieszenie pull-rod w stylu Red Bulla, które teoretycznie jest lepsze pod kątem aerodynamiki.

Jednakże okazało się, że stajnia z Maranello wyposażyła swoje najnowsze dzieło w bardziej tradycyjny układ push-rod, mogący dawać pewną przewagę w kwestii rozmieszczenia komponentów i przyczyniający się do innej charakterystyki osiągów.

Główny projektant Ferrari - Nikolas Tombazis twierdzi, że byli w stanie utrzymać wszystkie korzyści płynące z zastosowania zawieszenia push-rod, jednocześnie nie wpływając negatywnie na układ aerodynamiczny tylnej sekcji bolidu. Ocenialiśmy różne konfiguracje zawieszenia, również wprowadzone przez Red Bulla typu pull-rod - wyjaśnił podczas dzisiejszej prezentacji F150.

Możliwości są różne: jedna dotyczy wielkości aerodynamicznych, a my znaleźliśmy rozwiązanie - niezbyt widoczne na pierwszy rzut oka w samochodzie - na zredukowanie w ekstremalny sposób wpływu aerodynamicznego zawieszenia push-rod. Oznacza to, że mogliśmy zmniejszyć objętość tylnej sekcji bolidu, zatem nasza wersja jest dużo bardziej kompaktowa w porównaniu do poprzednich. Sądzimy, że osiągnęliśmy podobny poziom efektywności aerodynamicznej, co w przypadku innych rozwiązań.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

17
Damos
30.01.2011 02:48
Jest OK. :) ale daliście się wrobić z tymi wahaczami :) Na przyszłość: słuchać SirKamila ;) Wahacze można podzielić na wzdłużne i poprzeczne (te drugie są stosowane w F1) Wahacze wzdłużne zaś na pchane i wleczone. Wahacz wleczony to taki, gdzie oś obrotu wahacza jest przed osią koła względem kierunku jazdy: http://www.tas-moto.org/foto/leksykon/0248.jpg Stosowany we wszelkiego rodzaju belkach skrętnych i w tylnych zawieszeniach motocykli. Wahacz pchany to sytuacja dokładnie odwrotna: oś koła jest przed osią obrotu wahacza. http://www.tas-moto.org/foto/leksykon/0249.jpg stosowany bardzo rzadko. Widziałem jedynie jednośladach. A jeśli chodzi o angielski: wahacz wleczony to "trailing arm" wahacz pchany to "leading arm" wahacz to "arm" a "rod" to drążek, więc push rod i pull rod to drążek pchającyi drążek ciągnący. I jak już PanKamil wyjaśnił - nie mają nic wspólnego ze sposobem zawieszenia wahacza.
deeze
29.01.2011 09:10
Dajcie znać co sądzicie: http://www.f1wm.pl/slowniczek.php?id=70
SirKamil
29.01.2011 04:12
Niedługo skończę sesję, więc postaram się podesłać wam kilka propozycji gotowych haseł wraz z ilustracjami dot. zawieszenia.
Maraz
29.01.2011 03:35
Sprawa wygląda tak, że mamy zrobiony słowniczek, w którym do haseł można też dołączać zdjęcia/ilustracje (np. http://www.f1wm.pl/slowniczek.php?id=8). Brakuje tylko(aż) osoby z odpowiednią wiedzą, która fachowo opisałaby i nazwała tego typu elementy.
SirKamil
29.01.2011 03:23
Może warto pomyśleć o czymś w rodzaju 'słowniczka terminów technicznych', najlepiej z ilustracjami do którego mógłby prowadzić odnośnik pod tego typu wiadomościami. Ostatecznie takie terminy jak wahacz pchany, czy popychacz mówią laikom tyle (nic) co push rod, pul rod etc. Albo jakiś link do dyskusji na forum nt. która gdzieś tam się odbyła.
Maraz
29.01.2011 03:15
W takim razie najbezpieczniejszym wyjściem wydaje się być powrót do angielskiego nazewnictwa, jeśli pojawia się podejrzenie, że możemy wprowadzać w błąd polskimi zamiennikami.
SirKamil
29.01.2011 02:12
qumick, renegate- teraz to się popisaliście koncertowo i jeszcze wprowadziliście w maliny Campeona i wyszedł bzdurny news. Tam nie ma żadnego wahacza wleczonego! to nie o to chodzi- nawet nie chodzi o wahacze poza tym, że przecież w F1 nie używa się wahaczy wzdłużnych- ani wleczonych ani pchanych. W F1 stosuje się wahacze poprzeczne trójkątne zarówno z przodu jak i z tyłu. Zagadnienie pull lub push rod dotyczy transferu siły na amortyzator poprzez sztywne cięgno- 'drążek ciągniony' lub popychacz drążek pchany- można pisać 'zawieszenie ciągnione', bo "PULL" (może być niestety utożsamiane z wahaczem wleczonym) lub 'zawieszenie pchane' bo "PUSH" (może być mylone z wahaczami pchanymi), ale polskiej praktyce technicznej właśnie to JEST UZNAWANE ZA KWADRATOWE, z powodów które napisałem w nawiasach. Najlepiej po prostu pisać zawieszenie push i pull rod- język angielski dużo prościej i niedwuznacznie oddaje istotę sprawy.
quickmick
29.01.2011 10:12
@Campeon Po zmianie: teraz jest bomba! Wilk syty i wilk syty....
Campeon
29.01.2011 10:03
quickmick - myślę, że kibice bardziej przyzwyczajeni są do terminów push-rod i pull-rod, niemniej masz rację, że powinniśmy to zmienić w pewien sposób. EDIT po zmianie: Myślę, że teraz jest dobrze :)
renegade
29.01.2011 09:10
@up popieram. Michal, gdy piszesz o sprawach technicznych, i 90% nie rozumie o co chodzi, a jest wyjasnienie na forum jak pisal jeden z powyzszych userow daj link. Bedzie latwiej sprawdzic o co dokladnie chodzi.
quickmick
29.01.2011 08:28
@michał To tłumaczenie "zawieszenie typu push-rod" i "zawieszenie typu "pull-rod" jest kwadratowe... W polskiej mechanice funkcjonują od dawna te terminy... Push-rod to "wahacz pchany"... pull-rod to "wahacz wleczony"... sugeruję to zmienić...
akkim
29.01.2011 08:26
Nie wiem czy gdzieś było sprawy wyjaśnienie, skąd numer i flaga? Dla nich ma znaczenie. Chodzi o wskazanie ich własnej rocznicy, i te "150" tego tu dotyczy. To lat 150 od ich zjednoczenia, Włosi taki sposób wybrali uczczenia, stąd liczba za "F" - ką i na skrzydle flaga, to poza tematem ode mnie uwaga.
tonybcc
29.01.2011 08:23
Witam jestem nowy( chociaz sledze forum pare lat) wiec czesc dla wszystkich fanow F1, mam nadzieje ze ten link nie zlamie regulaminu. http://www .kyte.tv/ch/lotusrenault-gp- facebook-app/teaser-lotus-renault-gp/p=4913&s=1163675&l= 218371
Carlo's
28.01.2011 08:22
@up Zapraszam na forum, dział technika. Była o tym dyskusja ostatnio.
vivon
28.01.2011 08:18
moze ktos wyjasnic roznice miedzy tymi rodzajami zawieszen?
SirKamil
28.01.2011 08:11
ferrari poszło w stronę Renault tworząc poprzeczny układ amortyzatorów schowany w aerodynamicznym cieniu airboxa na samym przodzie skrzyni biegów. To ma sens i jest sensowna alternatywa dla pull rod
michal132
28.01.2011 07:45
czy czasami Renault nie używało zawieszenia takiego jak RBR