Wheldon odnosi sensacyjny triumf w Indianapolis 500 (akt.)

O mały włos nie doszło jednak do jeszcze większej sensacji
29.05.1122:24
Bartosz Pyciarz
5823wyświetlenia

Dan Wheldon odniósł po raz drugi w karierze triumf w prestiżowym wyścigu Indianapolis 500, jadąc dla zespołu Bryan Herta Autosport dla którego był to dopiero drugi wyścig w IndyCar! O mały włos jednak doszło by do jeszcze większej sensacji.

Kierowca Panther Racing - JR Hildebrand dokonał niesamowitego wyczynu przejeżdżając aż 36 okrążeń bez tankowania i gdy inni zjechali na swoje wizyty do boksów mógł odnieść bezsprzecznie największy sukces w swoich startach. Właśnie... mógłby. Na ostatnim zakręcie, ostatniego okrążenia, samochód Amerykanina niespodziewanie uślizgnął się i uderzył w bandę. Wrak bolidu dosunął do mety, jednak w międzyczasie został wyprzedzony przez Wheldona.

Graham Rahal z zespołu Ganassi uzupełnił podium, przed Tony Kanaanem (KV) i Oriolem Servią (N/H Racing). Koledzy Rahala z zespołu - Scott Dixon i Dario Franchitti mieli zdecydowanie najlepsze tempo w całej stawce, jednak w wyniku przetasowań na koniec wyścigu spadli odpowiednio na 6. i 12. miejsce.

Początek wyścigu to nieustanne zmiany na pozycji lidera pomiędzy Dixonem i zdobywcą pole position - Alexem Taglianim, tymczasem powoli do przodu przebijał się Franchitti. Dwukrotny zwycięzca Indy objął w końcu prowadzenie w wyścigu podczas drugiej serii pitstopów. Nie utrzymał go jednak na długo, bowiem po restarcie odebrał mu je Dixon. Długi kolejny pit stop Nowozelandczyka, pozwolił jednak Dario spokojnie powiększać przewagę, która w pewnym momencie wynosiła już 8 sekund.

Gdy doszło do ostatnich postojów na 36. okrążeń przed metą podczas okresu żółtą flagę, zespół Ganassi postanowił ściągnąć Franchittiego z prowadzenia na ostatnią wizytę w boksie. Podobną strategię zastosował Hildebrand, który przez większość wyścigu jechał w dolnych rejonach pierwszej dziesiątki. Para ta prowadziła niemalże do samego końca, jednak Szkot postanowił zjechać do boksu zaledwie okrążenie przed metą, natomiast Amerykanin wydawało się że idealnie wykorzystał strategię aż do momentu popełnienia błędu w ostatnim zakręcie.

Wheldon przez cały wyścig jechał w czołowej piątce, co zresztą było jego celem na jedyny wyścig IndyCar w tym roku, a gdy auta Ganassiego odpadły z walki o zwycięstwo, umiejętnie wykorzystał dramatyczne wydarzenia ostatniego okrążenia. Graham Rahal, który dojechał trzeci miał zdecydowanie lepszą drugą część wyścigu, a przed ostatnimi pit-stopami nawet prowadził przez chwilę.

Fantastyczny wyścig pojechał również Tony Kanaan, który dwukrotnie musiał przebijać się przez niemal całą stawkę. Najpierw po starcie z 23. pola udało mu się przebić na 6. miejsce, by stracić następnie 20 miejsc po tym, jak przestrzelił swoje stanowisko w boksie, kiedy musiał omijać wyjeżdżającą ze swojego miejsca Pippę Mann. Udało mu się jednak ukończyć wyścig na czwartym miejscu, przed długo jadącym w ścisłej czołówce Oriolem Servią.

Dixon dojechał szósty, ścigany przez Bertranda Baguette, który prowadził nawet pod koniec wyścigu, jednak nie udało mu się dojechać do końca bez dodatkowego postoju i na 3 okrążenia przed metą zjechał do swoich mechaników. Czołową dziesiątkę uzupełnili Tomas Scheckter (KV/SH), a także najlepsi kierowcy Andretti Autosport - Marco Andretti i Danica Patrick.

Zdobywca pole position - Alex Tagliani (Sam Schmidt) pojechał słaby wyścig, po każdym postoju jadąc coraz wolniej, aż w końcu uderzył w ścianę i uszkodzeniu uległo zawieszenie jego samochodu. Inny samochód tego zespołu kierowany przez Towsenda Bella, przez sporą część wyścigu utrzymywał się w czołowej szóstce, jednak kolizja z Ryanem Briscoe (Penske) wykluczyła obu zawodników z rywalizacji. Ogólnie był to słaby dzień dla zespołu Penske, ponieważ Will Power stracił koło podczas pit-stopu i udało mu się dojechać zaledwie na 14. miejscu, a wielokrotny zwycięzca Indy - Helio Castroneves w ogóle nie mógł utrzymać tempa liderów i ukończył wyścig trzy miejsca niżej.

Problemy dotknęły także kierowców KV Racing - Takumę Sato, który rozbił się o bandę oraz Ernesto Viso, który zetknął się kołami z Jamesem Hinchcliffem po restarcie. Kanadyjczyk był co prawda w stanie powrócić do rywalizacji, jednak i tak ostatecznie rozbił się później. Podobny los spotkał Simonę de Silvestro i Paula Tracy'ego. Kanadyjczyk po długiej naprawie zdołał jednak powrócić do rywalizacji i ukończyć wyścig na 25. miejscu.

Aktualizacja: Po wyścigu sędziowie nałożyli karę obniżenia pozycji o jedno miejsce na Oriola Servie, za wyprzedzenie Scotta Dixona podczas okresu żółtej flagi.


Źródło: autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Dan Wheldon (98)Dallara Honda2002h56m11,72750
2John R. Hildebrand (4)Dallara Honda200+0:02,10940
3Graham Rahal (38)Dallara Honda200+0:05,59535
4Tony Kanaan (82)Dallara Honda200+0:07,48732
5Scott Dixon (9)Dallara Honda200+0:09,54330
6Oriol Servia (2)Dallara Honda200+0:08,87628
7Bertrand Baguette (30)Dallara Honda200+0:23,96326
8Tomas Scheckter (07)Dallara Honda200+0:24,33024
9Marco Andretti (26)Dallara Honda200+0:25,47122
10Danica Patrick (7)Dallara Honda200+0:26,44820
11Ed Carpenter (67)Dallara Honda200+0:27,03819
12Dario Franchitti (10)Dallara Honda200+0:56,41718
13Charlie Kimball (83)Dallara Honda199+1 okr.17
14Will Power (12)Dallara Honda199+1 okr.16
15Vitor Meira (14)Dallara Honda199+1 okr.15
16Justin Wilson (22)Dallara Honda199+1 okr.14
17Helio Castroneves (3)Dallara Honda199+1 okr.13
18Buddy Rice (44)Dallara Honda198+2 okr.12
19Alex Lloyd (19)Dallara Honda198+2 okr.12
20Pippa Mann (36)Dallara Honda198+2 okr.12
21Ana Beatriz (24)Dallara Honda197+3 okr.12
22John Andretti (43)Dallara Honda197+3 okr.12
23Ryan Hunter-Reay (41)Dallara Honda197+3 okr.12
24Davey Hamilton (11)Dallara Honda193+7 okr.12
25Paul Tracy (23)Dallara Honda175+25 okr.10
26Townsend Bell (99)Dallara Honda156+44 okr.10
27Ryan Briscoe (6)Dallara Honda156+44 okr.10
28Alex Tagliani (77)Dallara Honda146+54 okr.10
29James Hinchcliffe (06)Dallara Honda98+102 okr.10
30Jay Howard (88)Dallara Honda59+141 okr.10
31Simona de Silvestro (78)Dallara Honda43+157 okr.10
32Ernesto Viso (59)Dallara Honda26+174 okr.10
33Takuma Sato (5)Dallara Honda19+181 okr.10
Pole position: Alex Tagliani - 2:38,261 (+15 pkt.)Najszybsze okrażenie: Dario Franchitti - 0:40,059 na 169 okrążeniu
Prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Scott Dixon (+2 pkt.)

KOMENTARZE

16
Adakar
30.05.2011 07:04
@Kajt a w Formule 1 to gdzie jeździmy jak nie w kółko ? LOL anyway, JR ... błąd debiutanta i to jaki. Dan był kawałek z tyłu, nikt go nie naciskał, mógł darować sobie wyprzedzanie marudera na TURN 4 po zewnętrznej. A przecież wcześniej tam m.in. Alex Tagliani zaliczył ścianę ! I to właśnie po WYPCHNIĘCIU przez National Guard car Hilderbranda. Zawinił sam kierowca jak i jego spotter ! Trzeba było młodziaka przystować, żeby został za maruderem przez Turn 4 i full throtle na prostej. Zwycięstwo miał w kieszeni, było paliwo, były opony i tempo. Wina za NIE wygranie Indy 500: 80% spotter - 20% JR H.
Kamikadze2000
30.05.2011 04:32
Wielkie brawa dla Bertranda Baguette! Mam nadzieje, że częściej będzie witał w 10-tce! :))
plastic
30.05.2011 03:49
https://www.youtube.com/watch?v=ivaMnk3QvG0 reszta części do poszukania na własną rękę
Simi
30.05.2011 02:25
nij0 - w każdy zakręt wchodzisz nieco inaczej i zdecydowanie odejmujesz gaz.
plastic
30.05.2011 02:10
@Kajt, na RU oczywiście jest ale nie każdy ma tam dostęp. Ciągle nie, tylko w zakrętach.
Kajt
30.05.2011 12:38
Na racing underground są pewno całe wyścigi do ściągnięcia. Czy mi się zdaje czy oni tam ciągle w kółko jeżdżą?
mlechowicz
30.05.2011 10:11
fajnie, dzieki bede wdzieczny
plastic
30.05.2011 09:27
Wyścigi Indy zazwyczaj są wrzucane na YT w kawałkach. Jak się pojawi to się podzielę.
mlechowicz
30.05.2011 08:06
@plastic to widzialem:P interesowalby mnie raczej caly wyscig:D
plastic
30.05.2011 07:16
@mlechowicz, linki powyżej :|. Czytać, ludziska, czytać.
mlechowicz
30.05.2011 06:22
ma ktos to gdzies nagrane ? :)
yaper
29.05.2011 11:17
To się nazywa niesamowity pech, ale zarazem trochę szczęścia w nieszczęściu, bo bolid docisnął do mety :-)
opooona ;S
29.05.2011 09:28
Trzeba być skupiony cały czas.. oto przykład. [quote="nij0"][/quote] na zakrętach odejmują. gaz
nij0
29.05.2011 09:19
Jestem laikiem jeśli chodzi o Indy więc mam pytanie (może nawet głupawe) - Czy oni jadą cały czas z gazem w podłodze czy może odejmują w zakręcie ?
plastic
29.05.2011 08:59
https://www.youtube.com/watch?v=4EGq_yKp2-A Coś niesamowitego. Ostatnie 20 okrążeń to niesamowite napięcie. Danica prowadziła ale zabrakło zupy, Baguette prowadził ale zabrakło zupy, Dario już oszczędzał paliwo i nie wałczył o wygraną. Rookie na czele na 4 okrążenia przed końcem. I taki finał! Szkoda tylko Simony, nie pojeździła sobie za dużo. Mieliśmy dziś dwie z trzech pereł w koronie motorsportu. GP Monako jak i Indy 500 dostarczyły niesamowitych wrażeń. Trzecia perła, Le Mans, nie może być gorsze :).
Spandex
29.05.2011 08:55
http://www.youtube.com/watch?v=KySJzJwP8fs Szkooooodaaaaa. :(