Przed GP Niemiec - ustawienia Renault na Nürburgring

Tor ten jest miejscem zwycięstw 2 zespołów w ostatnich 6 latach korzystających z silników Renault
20.07.1111:50
Inf. prasowa
2168wyświetlenia

Tor Nurburgring jest miejscem zwycięstw dwóch zespołów w ostatnich 6 latach, których bolidy napędzają silniki Renault. W 2005 roku triumfował tutaj z zespołem fabrycznym Renault Fernando Alonso, by na koniec sezonu sięgnąć po pierwszy tytuł mistrzowski.

Z kolei dwa lata temu Mark Webber odniósł w Eifel swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1, mimo otrzymania kary przejazdu przez boksy za spowodowanie kolizji z Rubensem Barrichello tuż po starcie. Oto jak francuski producent przygotowuje się do tego wyścigu.


&,tory/nurburgring.jpg,,


Ustawienia na tor Nürburgring:



Silnik
Tor Nürburgring nie wymaga specjalnych ustawień silnika, ale z myślą o zakrętach, które kierowcy pokonują ze średnią prędkością, chcemy, aby jednostka napędowa miała dobrą moc przy średnim zakresie obrotów i zapewniała dobre właściwości jezdne na wszystkich odcinkach toru.

Układ hamulcowy
Podczas Grand Prix Niemiec bardzo ważne są mocne hamulce. Układ powinien być dobrze ustawiony, bo wjazd w szykanę prowadzącą do ostatniego wirażu jest prawdziwym wyzwaniem.

Zawieszenie
Ponieważ kierowcy będą często zmieniać kierunek jazdy, pokonując zakręty z dużą prędkością, zawieszenie będzie jednym z najważniejszych elementów programu ustawień - na torze Nürburgring lepiej sprawdzają się bolidy z nieco sztywniej ustawionym zawieszeniem niż podczas pozostałych imprez. Na trasie wyścigu znajduje się niewiele krawężników, które nie są brane pod uwagę podczas prac nad ustawieniem samochodu.

Tylne skrzydło
Siła docisku będzie podobna do ustawień na tor Silverstone, co znaczy, że będzie większa niż na innych torach, na których odbywały się wyścigi w tym sezonie.

Opony
Na Grand Prix Niemiec wybrano średnią i miękką mieszankę Pirelli P-Zero, czyli identyczny zestaw, jak na Grand Prix Europy. Dane wskazują, że oba rodzaje opon lepiej sprawdzą się na torze Nürburgring, gdzie ogumienie zużywa się w szybszym tempie niż w Walencji.

Przednie skrzydło
Na trasie toru Nürburgring znajdują się dość długie średnio szybkie zakręty. Tylne skrzydło pomaga więc w utrzymaniu odpowiedniego balansu bolidu podczas pokonywania tych odcinków.

Informacje o torze


  • Podczas wyjazdu z zakrętów nr 10 i 11, które są pokonywane z prędkością 160-170 km na godzinę, silnik musi zapewnić dobre przyśpieszenie w średnim zakresie obrotów

  • Bardzo szybki odcinek trasy pomiędzy zakrętem nr 8 i nr 9 jest pokonywany z prędkością przekraczającą 250 km na godzinę

  • Mocne hamulce z dobrym ustawieniem zaworów są niezbędne, by szybko pokonać nawrót, gdzie jest także doskonałe miejsce do wyprzedzania. Kierowcy wchodzą w wiraż z prędkością 280 km na godzinę, a minimalna prędkość na tym odcinku wynosi 100 km na godzinę

  • Wysoka prędkość maksymalna oraz dobry balans dają przewagę podczas dojazdu do zakrętu nr 5, który kierowcy pokonują z 270 km na godzinę, a następnie wytracają prędkość do nieco ponad 200 km na godzinę i hamują do 130 km na godzinę przed wjazdem w wiraż nr 6.

  • Sekwencja wolnych łuków 1 - 4 jest bardzo trudnym technicznie odcinkiem, na którym znacznie ważniejsza jest przyczepność mechaniczna oraz ustawienie zawieszenia niż w pozostałych sektorach, gdzie większe znaczenia mają siła docisku i pakiet aerodynamiczny

  • Kierowcy hamują tu, by wytracić prędkość wynoszącą około 300 km na godzinę do nieco poniżej 80 km na godzinę

  • Pokonując zakręt nr 15, samochód musi utrzymywać dobre tempo, bo wyjazd z wirażu prowadzi na prostą. Wjeżdżając w zakręt należy zwolnić o 100 km na godzinę, by czysto z niego wyjechać i docisnąć pedał gazu.


Źródło: Informacja prasowa lotusrenaultgp.com

KOMENTARZE

7
kusza
20.07.2011 02:49
@gnodeb - na tym torze reguluja tylko przerwe na platynach aby nie poszla iskra na magneto.
gnodeb
20.07.2011 01:39
Nie wiem jak robią to technicy w F1, ale ja bym ustawił maximum power przy każdych obrotach :) Może układ dolotowy modyfikują albo krzywki rozrządu?
RY2N
20.07.2011 01:08
Może mapowaniem?
gnodeb
20.07.2011 11:36
Silnik. Jak można ustawiać silnik pod dany tor, czy ktoś się orientuje?
ufixmakrela
20.07.2011 10:49
Ciekawe rzeczy można zobaczyć dzięki tej kamerce z Nordschleife: http://www.nuerburgring.de/fileadmin/webcam/webcam.jpg Wcześniej obok ciężarówki stały 2 bolidy Red Bulla.
archibaldi
20.07.2011 10:08
Opis dla "Przednie skrzydło" a odnosi się do tylnego
nij0
20.07.2011 09:54
Może już niech lepiej nie przedstawiają swoich ustawień publicznie bo niektórzy zaczynają im odjeżdżać :D