Montreal - wymagania techniczne
Poza kilkoma szybkimi zakrętami, tor w Montrealu to przede wszystkim długie proste
20.06.0614:50
783wyświetlenia
Poza kilkoma szybkimi zakrętami, tor im. Gillesa Villeneuve'a w Montrealu to przede wszystkim długie proste i strefy ostrego hamowania - w czterech przypadkach hamuje się z prędkości powyżej 300 km/h. Obiekt ten wymaga więc bolidu, który umożliwia kierowcy opóźnianie hamowania bez obawy o utratę kontroli nad nim, ale także pozwala na wczesne dodawanie gazu na wyjściu z zakrętów. Oto jakich zmian w ustawieniach swoich bolidów R26 dokonuje zespół Renault na Grand Prix Kanady.
&,../tory/gilles_villeneuve2.gif,Obecny układ toru w Montrealu,
Aerodynamika
Przy układzie toru złożonym z długich prostych i tylko kilku szybkich zakrętów, zwykle korzystamy z niewielkiej siły dociskowej w celu uzyskania konkurencyjnej szybkości na prostych. Zmniejszenie oporu powietrza było głównym zadaniem aerodynamików podczas opracowywania specjalnych skrzydeł na wyścigi w Kanadzie i USA.
Zawieszenie
Przy małej sile dociskowej samochód wydaje się być lekki i dosyć nerwowy w czasie jazdy. Kierowcy muszą więc bardziej płynnie i delikatnie obchodzić się z kierownicą, a także z pedałami hamulca i gazu. W celu poprawy stabilności i uniknięcia kosztownego blokowania tylnych kół podczas ostrych hamowań, przednie zawieszenie ustawiamy na sztywno, co pozwala na szybką zmianę kierunku w wolnych zakrętach, a tylne na miękko, co z kolei poprawia stabilność samochodu podczas hamowania i zapewnia dobra trakcję na wyjściu z zakrętów.
Hamulce
Przegrzewanie hamulców nie stanowi szczególnego problemu na tym torze, gdyż długie proste dają im wystarczającą ilość czasu na odpowiednie schłodzenie się. Jednakże musimy bardzo starannie monitorować zużycie tarcz i szczęk hamulcowych, gdyż absorbują one znaczącą ilość energii na każdym okrążeniu. Poziom zużycia sprawdzamy w czasie rzeczywistym i na podstawie odczytów możemy poprosić kierowcę o przesunięcie balansu hamulców na przód lub tył.
Opony
Zużycie opon nie jest tutaj zbyt duże, ponieważ nawierzchnia toru nie jest szczególnie szorstka. Jednakże wymagania toru dotyczące dobrej trakcji na wyjściu z zakrętów oznaczają, że tylne opony będą bardziej narażone na zużycie niż przednie, a ponadto przy wysokiej temperaturze problem może stanowić łuszczenie się kawałków gumy.
Osiągi silnika
Powtarzający się wzorzec ostrego hamowania/ostrego przyspieszania, który charakteryzuje tor w Montrealu, oznacza, że w zasadzie używamy cały czas silnika do zatrzymywania się i startów. Przy blisko 66% okrążenia przejeżdżanych na pełnym gazie i długich ciągłych sekcjach przy maksymalnym obciążeniu, tor ten jest dla silników jednym z najbardziej wymagających. Dobry moment obrotowy jest także w cenie, gdyż pozwala szybciej rozpędzać się samochodowi na wyjściu z wolnych zakrętów.
Skrzynia biegów
Szczególną uwagę przywiązujemy na tym torze do przełożeń skrzyni biegów, a zwłaszcza do siódmego biegu. Nie tylko musimy brać pod uwagę fakt jazdy w strumieniu rozrzedzonego powietrza za innymi samochodami na długich prostych, ale także kierunek wiatru, który może mieć znaczący pozytywny lub negatywny wpływ na prędkości, szczególnie na ostatniej prostej.
Chłodzenie
Przycinana trawa rosnąca wokół toru w przeszłości stanowiła zagrożenie dla odpowiedniego chłodzenia silnika w Kanadzie. Jest to jeden z czynników, który dokładnie monitorujemy.
Źródło: pitpass.com
&,../tory/gilles_villeneuve2.gif,Obecny układ toru w Montrealu,
Aerodynamika
Przy układzie toru złożonym z długich prostych i tylko kilku szybkich zakrętów, zwykle korzystamy z niewielkiej siły dociskowej w celu uzyskania konkurencyjnej szybkości na prostych. Zmniejszenie oporu powietrza było głównym zadaniem aerodynamików podczas opracowywania specjalnych skrzydeł na wyścigi w Kanadzie i USA.
Zawieszenie
Przy małej sile dociskowej samochód wydaje się być lekki i dosyć nerwowy w czasie jazdy. Kierowcy muszą więc bardziej płynnie i delikatnie obchodzić się z kierownicą, a także z pedałami hamulca i gazu. W celu poprawy stabilności i uniknięcia kosztownego blokowania tylnych kół podczas ostrych hamowań, przednie zawieszenie ustawiamy na sztywno, co pozwala na szybką zmianę kierunku w wolnych zakrętach, a tylne na miękko, co z kolei poprawia stabilność samochodu podczas hamowania i zapewnia dobra trakcję na wyjściu z zakrętów.
Hamulce
Przegrzewanie hamulców nie stanowi szczególnego problemu na tym torze, gdyż długie proste dają im wystarczającą ilość czasu na odpowiednie schłodzenie się. Jednakże musimy bardzo starannie monitorować zużycie tarcz i szczęk hamulcowych, gdyż absorbują one znaczącą ilość energii na każdym okrążeniu. Poziom zużycia sprawdzamy w czasie rzeczywistym i na podstawie odczytów możemy poprosić kierowcę o przesunięcie balansu hamulców na przód lub tył.
Opony
Zużycie opon nie jest tutaj zbyt duże, ponieważ nawierzchnia toru nie jest szczególnie szorstka. Jednakże wymagania toru dotyczące dobrej trakcji na wyjściu z zakrętów oznaczają, że tylne opony będą bardziej narażone na zużycie niż przednie, a ponadto przy wysokiej temperaturze problem może stanowić łuszczenie się kawałków gumy.
Osiągi silnika
Powtarzający się wzorzec ostrego hamowania/ostrego przyspieszania, który charakteryzuje tor w Montrealu, oznacza, że w zasadzie używamy cały czas silnika do zatrzymywania się i startów. Przy blisko 66% okrążenia przejeżdżanych na pełnym gazie i długich ciągłych sekcjach przy maksymalnym obciążeniu, tor ten jest dla silników jednym z najbardziej wymagających. Dobry moment obrotowy jest także w cenie, gdyż pozwala szybciej rozpędzać się samochodowi na wyjściu z wolnych zakrętów.
Skrzynia biegów
Szczególną uwagę przywiązujemy na tym torze do przełożeń skrzyni biegów, a zwłaszcza do siódmego biegu. Nie tylko musimy brać pod uwagę fakt jazdy w strumieniu rozrzedzonego powietrza za innymi samochodami na długich prostych, ale także kierunek wiatru, który może mieć znaczący pozytywny lub negatywny wpływ na prędkości, szczególnie na ostatniej prostej.
Chłodzenie
Przycinana trawa rosnąca wokół toru w przeszłości stanowiła zagrożenie dla odpowiedniego chłodzenia silnika w Kanadzie. Jest to jeden z czynników, który dokładnie monitorujemy.
Źródło: pitpass.com
KOMENTARZE