GP Australii: Hamilton najszybszy w pierwszym treningu sezonu

Prezentujemy opis i wyniki porannych zajęć na torze Albert Park.
24.03.1703:33
Nataniel Piórkowski
9332wyświetlenia


Lewis Hamilton uzyskał najlepszy czas okrążenia w trakcie pierwszej sesji treningowej przed otwierającymi sezon 2017 kwalifikacjami i wyścigiem o Grand Prix Australii.

Pierwsza sesja wyścigowego weekendu sezonu wystartowała zgodnie z planem o godzinie dwunastej czasu lokalnego. Bezpośrednio po zapaleniu się zielonego światła u wyjazdu z alei serwisowej na torze pojawił się Kevin Magnussen za sterami Haasa VF-17.

Tradycyjnie w przypadku inauguracyjnego Grand Prix, pierwsze chwile zajęć nie zaowocowały ustanawianiem przez kierowców czasów okrążeń. Dopiero po dwudziestu minutach od startu sesji pomiarowe kółko ukończył Lance Stroll z Williamsa, ustanawiając czas 1:33,380s na "supersoftach".

Na torze przez pewien okres do pracy na torze nie przystępował Esteban Ocon. W garażu Force India mechanicy pracowali przy przednich partiach bolidu VJM10. Bez przeszkód okrążenia instalacyjne pokonali reprezentanci Red Bulla: Daniel Ricciardo oraz Max Verstappen. Zgodnie z przewidywaniami stajnia z Milton Keynes przywiozła do Australii spory pakiet poprawek do bolidu RB13, który w trakcie testów zwracał uwagę prostotą projektu. W jego skład wchodzą nowe przednie skrzydło, podłoga oraz zmodyfikowane deflektory i wloty umiejscowione w powierzchniach bocznych.

Pierwszych poważniejszych problemów technicznych doświadczał team McLarena. Co prawda po trzydziestu minutach Fernando Alonso miał na koncie siedem okrążeń i dwunasty rezultat w tabeli - 1:28,082s, jednakże Stoffel Vandoorne pokonał zaledwie dwa kółka instalacyjne, a jego MCL32 znajdował się na podnośnikach w garażu zespołu w alei serwisowej.

Tymczasem na czele tabeli Lewis Hamilton obniżył poprzeczkę ustanawiając wynik 1:25,142s. Na szybkim kółku znajdował się Ricciardo - kierowca z Perth trafił jednak na wolniejsze bolidy i przekroczył metę ze stratą około 0,5s do lidera. Na jednej z kolejnych prób Australijczyk pobił czas trzykrotnego mistrza świata, ale nie był w stanie przesunąć się przed Valtteriego Bottasa, który w międzyczasie trafił na pierwsze miejsce z rezultatem 1:25,142s na supermiękkim ogumieniu Pirelli.

W punkcie pomiaru prędkości najlepszym wynikiem legitymował się Lance Stroll (Williams FW40 - 318,2km/h), za którym plasowali się Hamilton (Mercedes W08 - 317,6km/h) oraz Perez (Force India VJM10 - 316,6km/h). Po czterdziestu minutach kierowcy zjechali do pit lane by przekazać Pirelli pierwsze wykorzystane komplety ogumienia. Chwilę wcześniej Verstappen zgłaszał zespołowi ciągłą utratę synchronizacji pracy skrzyni biegów. Nieco w cieniu znajdowało się Ferrari - Kimi Raikkonen był czwarty (ze stratą blisko sekundy do Bottasa), a Vettel dopiero szesnasty.

Po kilku minutach przerwy w aktywności na torze Verstappen poprawił swój czas schodząc do poziomu 1m26s i awansując na szóstą lokatę. Do pracy przystąpił także Vandoorne - Belg uzyskał czas o blisko sześć sekund gorszy od wyniku Bottasa, a potwierdzeniem niemrawej dyspozycji jednostki napędowej mógł być jej podejrzanie niespokojny odgłos pracy.

Z realizacją programu nie spieszyli się kierowcy Ferrari - Scuderia oczekiwała na poprawę warunków panujących na torze, w tym lepsze "nagumowanie" asfaltu. Zdecydowanie więcej pracy mieli reprezentanci Red Bulla testujący nowe rozwiązania techniczne. Tuż przed trzynastą czasu lokalnego Ricciardo zszedł poniżej 1m25s, wykręcając czas 1:24,886s na supermiękkich oponach.

Chwilę po tym w Mercedesach pojawiło się ultramiękkie ogumienie, a Lewis Hamilton powrócił na pierwszą pozycję klasyfikacji sesji z bardzo konkurencyjnym wynikiem 1:24,220s. Na szybkim kółku znajdował się również Bottas. Fin wyjechał jednak szerzej poza tor w szybkiej sekwencji zakrętów 11/12. W garażu od długiego czasu przebywał Jolyon Palmer, w którego bolidzie mechanicy Renault wykryli problemy powiązane z działaniem przekładni. Drugi z zawodników francuskiego teamu - Nico Hulkenberg stracił czas na torze przez konieczność dokonania zmian w ustawieniach konstrukcji R.S.17. Po wyjeździe z pit lane Niemiec ustanowił dziewiąty rezultat, za Massą oraz Grosjeanem.

Na około piętnaście minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę Ferrari wysłało na tor oba swoje bolidy. Korzystając z supermiękkich opon Vettel przesunął się na miejsce szóste, a Raikkonen - piąte. Końcówka sesji nie przyniosła pozytywnych rozstrzygnięć po stronie Pascala Wehrleina. Chociaż Niemiec miał na koncie dwadzieścia okrążeń, stracił kilka minut pracy ze względu na drobne problemy z kanałem chłodzenia prawego tylnego hamulca. Tymczasem po aktywnym starcie zajęć Ricciardo mógł pozwolić sobie na chwilę relaksu i rozmowę z dyrektorem inżynerii RBR - Guillaumem Rocquelinem.

Sesja dobiegła końca bez poważniejszych incydentów. Znajdujący się na czele Hamilton i Bottas ustanowili swoje czasy na ultramiękkiej mieszance. Trzeci Ricciardo korzystał z supermiękkiego ogumienia.


Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 0,0 m/s
Wilgotność powietrza: 62%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (44)Mercedes W08 EQ Power+1:24,22022
2Valtteri Bottas (77)Mercedes W08 EQ Power+1:24,8030,5830,58325
3Daniel Ricciardo (3)Red Bull RB131:24,8860,6660,08319
4Max Verstappen (33)Red Bull RB131:25,2461,0260,36019
5Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF70H1:25,3721,1520,12616
6Sebastian Vettel (5)Ferrari SF70H1:25,4641,2440,09210
7Felipe Massa (19)Williams FW401:26,1421,9220,67828
8Romain Grosjean (8)Haas VF-171:26,1681,9480,02620
9Nico Hulkenberg (27)Renault R.S.171:26,1831,9630,01515
10Sergio Perez (11)Force India VJM101:26,2762,0560,09328
11Carlos Sainz (55)Toro Rosso STR121:26,4502,2300,17424
12Daniił Kwiat (26)Toro Rosso STR121:26,5142,2940,06425
13Lance Stroll (18)Williams FW401:26,7342,5140,22029
14Fernando Alonso (14)McLaren MCL321:27,1162,8960,38218
15Marcus Ericsson (9)Sauber C361:27,3483,1280,23230
16Esteban Ocon (31)Force India VJM101:27,6563,4360,30822
17Kevin Magnussen (20)Haas VF-171:27,6673,4470,01119
18Pascal Wehrlein (94)Sauber C361:28,5394,3190,87222
19Jolyon Palmer (30)Renault R.S.171:28,5854,3650,0466
20Stoffel Vandoorne (2)McLaren MCL321:28,6954,4750,11014
107% najlepszego czasu: 1:30,115

KOMENTARZE

7
piwo
24.03.2017 05:51
patrzac na t2 jednak chyba zwracam honor. redbul jednak odstaje od merca bardziej niz myslalem (okolo 1s) . merc juz walnal rekord okrazenia 1m23,5s. a ferrari ze starta okolo pol sekundy.
marios76
24.03.2017 04:57
@Andryj Kapusta - Dopisz Masse :) Porównałem z ciekawości czasy z zeszłego roku i ciekaw jestem jak się sprawdzą prognozy przyspieszenia bolidów; czy zamiast obiecanych kilku sekund - 3-5 wg szacunków, doczekamy się 2-3 jak kiedyś pisałem i trzeba się będzie cieszyć? Oczywiście nie uprawiam czarnowidztwa, ale jestem świadom jak ciężko przyspieszyć bolid o kilka sekund... Jeżeli będzie bliżej mojej granicy , to będą tory na których czasy bbędą lepsze tylko o około sekundę. Na duży plus mini czasy sektorów :) (relacja Eleven)
piwo
24.03.2017 04:56
"Czyzby nudny sezon nr 4 ? Mercedes wydaje sie narazie daleko z przodu. Gdzie sa czerwoni ? Nie tak mialo byc. Wiem wiem....spokojnie to tylko treningi." no niesttey chyba nie. redbul mocny skoro czas ricardo na super miekkiej a hamiltona na ultra miekkiej. wydaje sie ze bedzie wyrownana walka miedzy tymi dwoma temami w niedziele. ferrari czyzby jak zwykle falstart czyli wysmienicie n testach a na pierwszym wyscigu slabo? mzoe przyspiesza ciut w drugiej sesji...
serekms
24.03.2017 04:55
@krzychol2000 Spokojnie, po treningu pierwszym widać tyle co po testach - czyli nic. Wstrzymał bym się z czarnowidzeniem i wróżeniem z fusów. - Po pierwsze nie wiadomo z jaką ilością paliwa kto jeździł. - Po drugie dobór opon. Jak Merc jeździł na Super Softach, to SF na Softach, a jak Merc na Ultra Softach to SF na Super Softach (podobnie Red Bull) Podsumowując - Przestań narzekać, bo nic nie jest przesądzone.
Andryj Kapusta
24.03.2017 03:09
Grosjean, Hulkenberg, Perez widać teraz jak dłoni kto tu jest szybki W dole tabeli są kierowcy którzy mają 1/2-1-2 sezony w f1.
FM WMR
24.03.2017 02:58
Oj tak
MairJ23
24.03.2017 02:57
Czyzby nudny sezon nr 4 ? Mercedes wydaje sie narazie daleko z przodu. Gdzie sa czerwoni ? Nie tak mialo byc. Wiem wiem....spokojnie to tylko treningi.