GP Australii: Hamilton najszybszy w pierwszym treningu sezonu
Prezentujemy opis i wyniki porannych zajęć na torze Albert Park.
24.03.1703:33
9332wyświetlenia
Lewis Hamilton uzyskał najlepszy czas okrążenia w trakcie pierwszej sesji treningowej przed otwierającymi sezon 2017 kwalifikacjami i wyścigiem o Grand Prix Australii.
Pierwsza sesja wyścigowego weekendu sezonu wystartowała zgodnie z planem o godzinie dwunastej czasu lokalnego. Bezpośrednio po zapaleniu się zielonego światła u wyjazdu z alei serwisowej na torze pojawił się Kevin Magnussen za sterami Haasa VF-17.
Tradycyjnie w przypadku inauguracyjnego Grand Prix, pierwsze chwile zajęć nie zaowocowały ustanawianiem przez kierowców czasów okrążeń. Dopiero po dwudziestu minutach od startu sesji pomiarowe kółko ukończył Lance Stroll z Williamsa, ustanawiając czas 1:33,380s na "supersoftach".
Na torze przez pewien okres do pracy na torze nie przystępował Esteban Ocon. W garażu Force India mechanicy pracowali przy przednich partiach bolidu VJM10. Bez przeszkód okrążenia instalacyjne pokonali reprezentanci Red Bulla: Daniel Ricciardo oraz Max Verstappen. Zgodnie z przewidywaniami stajnia z Milton Keynes przywiozła do Australii spory pakiet poprawek do bolidu RB13, który w trakcie testów zwracał uwagę prostotą projektu. W jego skład wchodzą nowe przednie skrzydło, podłoga oraz zmodyfikowane deflektory i wloty umiejscowione w powierzchniach bocznych.
Pierwszych poważniejszych problemów technicznych doświadczał team McLarena. Co prawda po trzydziestu minutach Fernando Alonso miał na koncie siedem okrążeń i dwunasty rezultat w tabeli - 1:28,082s, jednakże Stoffel Vandoorne pokonał zaledwie dwa kółka instalacyjne, a jego MCL32 znajdował się na podnośnikach w garażu zespołu w alei serwisowej.
Tymczasem na czele tabeli Lewis Hamilton obniżył poprzeczkę ustanawiając wynik 1:25,142s. Na szybkim kółku znajdował się Ricciardo - kierowca z Perth trafił jednak na wolniejsze bolidy i przekroczył metę ze stratą około 0,5s do lidera. Na jednej z kolejnych prób Australijczyk pobił czas trzykrotnego mistrza świata, ale nie był w stanie przesunąć się przed Valtteriego Bottasa, który w międzyczasie trafił na pierwsze miejsce z rezultatem 1:25,142s na supermiękkim ogumieniu Pirelli.
W punkcie pomiaru prędkości najlepszym wynikiem legitymował się Lance Stroll (Williams FW40 - 318,2km/h), za którym plasowali się Hamilton (Mercedes W08 - 317,6km/h) oraz Perez (Force India VJM10 - 316,6km/h). Po czterdziestu minutach kierowcy zjechali do pit lane by przekazać Pirelli pierwsze wykorzystane komplety ogumienia. Chwilę wcześniej Verstappen zgłaszał zespołowi ciągłą utratę synchronizacji pracy skrzyni biegów. Nieco w cieniu znajdowało się Ferrari - Kimi Raikkonen był czwarty (ze stratą blisko sekundy do Bottasa), a Vettel dopiero szesnasty.
Po kilku minutach przerwy w aktywności na torze Verstappen poprawił swój czas schodząc do poziomu 1m26s i awansując na szóstą lokatę. Do pracy przystąpił także Vandoorne - Belg uzyskał czas o blisko sześć sekund gorszy od wyniku Bottasa, a potwierdzeniem niemrawej dyspozycji jednostki napędowej mógł być jej podejrzanie niespokojny odgłos pracy.
Z realizacją programu nie spieszyli się kierowcy Ferrari - Scuderia oczekiwała na poprawę warunków panujących na torze, w tym lepsze "nagumowanie" asfaltu. Zdecydowanie więcej pracy mieli reprezentanci Red Bulla testujący nowe rozwiązania techniczne. Tuż przed trzynastą czasu lokalnego Ricciardo zszedł poniżej 1m25s, wykręcając czas 1:24,886s na supermiękkich oponach.
Chwilę po tym w Mercedesach pojawiło się ultramiękkie ogumienie, a Lewis Hamilton powrócił na pierwszą pozycję klasyfikacji sesji z bardzo konkurencyjnym wynikiem 1:24,220s. Na szybkim kółku znajdował się również Bottas. Fin wyjechał jednak szerzej poza tor w szybkiej sekwencji zakrętów 11/12. W garażu od długiego czasu przebywał Jolyon Palmer, w którego bolidzie mechanicy Renault wykryli problemy powiązane z działaniem przekładni. Drugi z zawodników francuskiego teamu - Nico Hulkenberg stracił czas na torze przez konieczność dokonania zmian w ustawieniach konstrukcji R.S.17. Po wyjeździe z pit lane Niemiec ustanowił dziewiąty rezultat, za Massą oraz Grosjeanem.
Na około piętnaście minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę Ferrari wysłało na tor oba swoje bolidy. Korzystając z supermiękkich opon Vettel przesunął się na miejsce szóste, a Raikkonen - piąte. Końcówka sesji nie przyniosła pozytywnych rozstrzygnięć po stronie Pascala Wehrleina. Chociaż Niemiec miał na koncie dwadzieścia okrążeń, stracił kilka minut pracy ze względu na drobne problemy z kanałem chłodzenia prawego tylnego hamulca. Tymczasem po aktywnym starcie zajęć Ricciardo mógł pozwolić sobie na chwilę relaksu i rozmowę z dyrektorem inżynerii RBR - Guillaumem Rocquelinem.
Sesja dobiegła końca bez poważniejszych incydentów. Znajdujący się na czele Hamilton i Bottas ustanowili swoje czasy na ultramiękkiej mieszance. Trzeci Ricciardo korzystał z supermiękkiego ogumienia.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 0,0 m/s
Wilgotność powietrza: 62%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton (44) | Mercedes W08 EQ Power+ | 1:24,220 | 22 | |||
2 | Valtteri Bottas (77) | Mercedes W08 EQ Power+ | 1:24,803 | 0,583 | 0,583 | 25 | |
3 | Daniel Ricciardo (3) | Red Bull RB13 | 1:24,886 | 0,666 | 0,083 | 19 | |
4 | Max Verstappen (33) | Red Bull RB13 | 1:25,246 | 1,026 | 0,360 | 19 | |
5 | Kimi Raikkonen (7) | Ferrari SF70H | 1:25,372 | 1,152 | 0,126 | 16 | |
6 | Sebastian Vettel (5) | Ferrari SF70H | 1:25,464 | 1,244 | 0,092 | 10 | |
7 | Felipe Massa (19) | Williams FW40 | 1:26,142 | 1,922 | 0,678 | 28 | |
8 | Romain Grosjean (8) | Haas VF-17 | 1:26,168 | 1,948 | 0,026 | 20 | |
9 | Nico Hulkenberg (27) | Renault R.S.17 | 1:26,183 | 1,963 | 0,015 | 15 | |
10 | Sergio Perez (11) | Force India VJM10 | 1:26,276 | 2,056 | 0,093 | 28 | |
11 | Carlos Sainz (55) | Toro Rosso STR12 | 1:26,450 | 2,230 | 0,174 | 24 | |
12 | Daniił Kwiat (26) | Toro Rosso STR12 | 1:26,514 | 2,294 | 0,064 | 25 | |
13 | Lance Stroll (18) | Williams FW40 | 1:26,734 | 2,514 | 0,220 | 29 | |
14 | Fernando Alonso (14) | McLaren MCL32 | 1:27,116 | 2,896 | 0,382 | 18 | |
15 | Marcus Ericsson (9) | Sauber C36 | 1:27,348 | 3,128 | 0,232 | 30 | |
16 | Esteban Ocon (31) | Force India VJM10 | 1:27,656 | 3,436 | 0,308 | 22 | |
17 | Kevin Magnussen (20) | Haas VF-17 | 1:27,667 | 3,447 | 0,011 | 19 | |
18 | Pascal Wehrlein (94) | Sauber C36 | 1:28,539 | 4,319 | 0,872 | 22 | |
19 | Jolyon Palmer (30) | Renault R.S.17 | 1:28,585 | 4,365 | 0,046 | 6 | |
20 | Stoffel Vandoorne (2) | McLaren MCL32 | 1:28,695 | 4,475 | 0,110 | 14 |
107% najlepszego czasu: 1:30,115
KOMENTARZE