Bardzo ważny dzień dla przyszłości F1

25 października trybunał apelacyjny zdecyduje, czy będzie można sprzedawać w F1 nadwozia
05.10.0716:13
Gregoff & Maraz
3268wyświetlenia

Jednym z najważniejszych dni dotyczących przyszłości wyścigów Formuły Jeden będzie 24 października 2007 roku, ponieważ właśnie wtedy trybunał apelacyjny najprawdopodobniej zadecyduje, czy zespoły dostaną od przyszłego sezonu zezwolenie na kupowanie samochodów od innych zespołów. Konkretnie chodzi o samochody z tego samego roku, a nie o jednoroczne nadwozia.

Trzy zespoły liczą na to, że stanie się tak w 2008 roku. Prodrive chce jeździć McLarenem z 2008 roku, Super Aguri - Hondą z 2008, a Toro Rosso weźmie przyszłorocznego Red Bulla, aczkolwiek prawdopodobnie będą musieli użyć starego auta w pierwszych kilku wyścigach, jako że Adrian Newey znowu spóźnia się z ukończeniem nowego Red Bulla. Super Aguri także może być w podobnej sytuacji, gdyż Honda może mieć zbyt mało czasu przygotowanie samochodów dla dwóch zespołów przed startem sezonu, chcąc za wszelką cenę uniknąć powtórki tragicznego sezonu 2007.

To oznacza, że Toro Rosso nie dostanie bolidu aż do końca lutego, a wtedy będzie za późno na testy i dostrojenie wszystkiego przed pierwszym wyścigiem nowego sezonu. Jeśli trybunał apelacyjny zabroni używania identycznych bolidów przez kilka zespołów, Prodrive, Super Aguri i Toro Rosso znajdą się w poważnych tarapatach. W najgorszym przypadku będzie o sześć samochodów mniej na starcie sezonu 2008.

Tymczasem już w przyszłym tygodniu odbędzie się wstępna rozprawa w sprawie przeciwko zespołom Super Aguri i Toro Rosso, które Spyker oskarża o użycie w tym roku bolidów innych zespołów. Punkt zdobyty przez Adriana Sutila w Japonii oznacza co prawda, że Spyker jest wyżej od Toro Rosso w klasyfikacji konstruktorów, jednak w przypadku wygrania sprawy przeskoczy także Super Aguri, a to będzie oznaczało więcej pieniędzy dla stajni z Silverstone z praw do transmisji TV w tym roku. Wstępna rozprawa odbędzie się we wtorek, 9 października.

Źródło: Automoto365.com, Autosport.com

KOMENTARZE

16
Konfederat1970
06.10.2007 06:17
Jestem przeciw ! Nie chcę ogladać wyścigu, w którym śa 4 Mc Lareny , 4 Ferrarii, 4 BMW itd. Wtedy klasyfikacja konstruktorów nie ma sensu. Czyli stawiam VETO !!!
Bebalf
05.10.2007 07:35
Ciężka sprawa :( Z jednej strony [patrz: oglądanie widowiska - więcej zaskakujących rozstrzygnięć] byłoby dobrze dopuścić do takich transakcji, ale to może skończyć się pojedynkami McLarenów z Ferrrari. Z drugiej strony nie dopuszczając do tego zabraknie chętnych do wchodzenia w świat "zwariowanych funduszy". Jeżeli "nowych" nie będzie stać na zaplecze naukowo-techniczne, to sposorzy odpłyną i w czołówce znów zostaną: Ferrari-McLaren. Inni będą tłem lub w ogóle znikną. Kto chciałby oglądać wyścigi takie jak GP USA 2005? Pamiętajmy, że firmy motoryzacyjne aż tak bardzo nie chcą wchodzić do F1, a jeżeli już to zawsze zostawiają sobie furtkę by wyjść z twarzą i wyścigów.
himself
05.10.2007 07:09
Zauwazcie, ze kupujace zespoly beda mialy przewage jedynie na poczatku sezonu. W pozniejszym czasie bolidy lepszych/bardziej doswiadczonych teamow beda sie rozwijaly o wiele szybciej. Pozatym wolalbym, zeby mozna bylo kupowac bolidy ale te z poprzedniego sezonu. Czyli np. Prodrive moglby kupic na rok 2008 bolid w specyfikacji z sezonu 2007.
F1-HELP
05.10.2007 07:00
Moim zdaniem dla widowiska będzie lepiej, więcej wyrównanych aut w stawce to ciekawsze wyścigi. Nie od dziś wiadomo, że w F1 chodzi o kasę. Niech przynajmniej większe grono kibiców ma radość z oglądania wyścigów F1 a nie rajdów F1 :). I tak najważniejsze jest punktowanie kierowców w klasyfikacji indywidualnej, natomiast można zostawić klasyfikację konstruktorów ale tak jak obecnie dodać informację kto jest dawcą (w końcu to światowe marki samochodowe wykładają kasę i liczą tym samym na reklamę). W rajdach i wyścigach aut turystycznych nie robi to wielkiej różnicy. Sprzedawanie zeszłorocznego rozwiązania (jak to ma miejsce w chwili obecnej) to jak najmowanie statystów bo role pierwszo i drugoplanowe już dawno zostały rozdane :).
saber
05.10.2007 06:58
Klasyfikacja konstruktorów byłaby bez sensu, a może być klasyfikacja drużynowa, bo team jednak byłby inny.
rejmont
05.10.2007 06:16
No jak zezwolą to nie będą mistrzostwa konstruktorów tylko Mistrzostwa kupców, oj coś tu schodzi na psy
Hitokiri
05.10.2007 05:57
Skoro mogą kupować silniki, to czemu nie nadwozia? Kupowano by podstawową konstrukcję, a pakiety na poszczególne wyścigi każdy zespół opracowywał by sobie sam, no i oczywiście kupujący nie zdobywali by punktów w klasyfikacji konstruktorów.
duke_of_bordeoux
05.10.2007 05:32
'to będzie oznaczało więcej pieniędzy dla stajni z Silverstone z praw do transmisji TV w tym roku' i wszystko jasne - jak zwykle chodzi o kase; po co mówić o przyszłości sportu skoro mówi się wyłacznie o kasie:|
pawlos
05.10.2007 04:29
Umożliwić sprzedaż jednorocznych bolidów i już. Budowa bolidu od zera to po pierwsze, wysokie nakłady finansowe a po drugie, najprawdopodobniej słabe osiągi takiego dzieła. Konstruowanie silnika od zera, to już wyzwanie niemalże nierealne dzisiaj.
Ad@m
05.10.2007 04:05
mam nadzieję że zabronią. Wydaje mi się że każdy zespół powinien mieć swoje nadwozie, a już nie wspomnę że jestem też za tym żeby każdy miał swój silnik, a przynajmniej silnik skonstruowany przez jakąś firmę pod konkretny zespół. Jeżeli na to pozwolą, to jaki sens jest w klasyfikacji konstruktorów? Jak np Super Aguri będzie mogło zdobywać punkty za samochód który nie jest ich a jedynie to mogli go ustawić? bez sensu!
marrcus
05.10.2007 03:35
ja wiem czy konkurencji, w sumie mclaren już sie dogdał z prodrive, ham miałby wicej poddanych
karp11
05.10.2007 02:51
Jankes zgadzam sie z twoja opinia pozdro :)
jędruś
05.10.2007 02:45
Dawniej wiele zespołów jeździło tym samym bolidem i nikt nie miał pretensji. Ale rzeczywiście , to jest trochę nie fajne , bo w niedługiej przyszłości wiele zespołów mogło by odkupywać bolidy od innych i w końcu było by 3-4 konstruktorów.
Jankes
05.10.2007 02:44
Wyrok może być tylko jeden: ZAKAZ, a czemu? przecież nie można robić konkurencji FIAmiltonowi :)
saber
05.10.2007 02:35
Cały sezon powinna FIA ustawić i byłoby po problemie. Po co się ścigać będą.
rafaello85
05.10.2007 02:23
Ja mam nadzieję, że Trybunał Apelacyjny zabroni odkupywania gotowych nadwozi! Zawsze byłem całkowicie przeciwny takim praktykom. Dlatego w tym roku trzymałem kciuki za Spykera, a nie za STR czy Super Aquri.