FIA proponuje pięcioletni plan dla systemów odzysku energii

Mosley chce wprowadzić w 2011 roku pierwsze systemu do odzysku energii z układu chłodzenia
17.04.0812:15
Marek Roczniak
2365wyświetlenia

FIA przedstawiła zespołom Formuły Jeden pod rozwagę pięcioletni plan dotyczący stopniowego wprowadzania do tego sportu systemów do odzysku energii wytwarzanej w czasie jazdy, która obecnie jest po prostu marnowana.

Zgodnie z dotychczasowymi założeniami od przyszłego roku zostaną wprowadzone do F1 pierwsze wersje systemów do odzysku energii kinetycznej (KERS). System ten będzie pozwalał na odzyskanie 60 kW mocy z jednej osi bolidu, co da kierowcom dostęp do 400 kJ energii na każdym okrążeniu, do użycia po naciśnięciu odpowiedniego przycisku na kierownicy.

Według propozycji prezydenta FIA - Maxa Mosleya, wartości te mogłyby zostać podwojone w 2011 roku, a później KERS mógłby pracować już w oparciu o obydwie osie, wyciągając 200 kW i konwertując to na 1,6 MJ na okrążenie począwszy od roku 2013. Zbiegłoby się to w czasie z wprowadzeniem nowych, tanich silników po zakończeniu homologacji obecnych jednostek napędowych z końcem sezonu 2012.

Mosley proponuje także wprowadzenie systemów do odzysku energii z ciepła, które jednak nie byłyby obowiązkowe, a gromadzona w ten sposób moc byłaby od razu przekazywana do układu napędowego w czasie przyspieszania, a nie tylko po wciśnięciu odpowiedniego przycisku na kierownicy przez krótki czas. Wydaje się nam, że poza KERS ciekawie byłoby umożliwić odzyskiwanie maksimum 20 kW z układu chłodzenia od 2011 roku. - pisze Mosley w liście do zespołów.

Nasza sugestia jest taka, że moc ta byłaby stale przekazywana do układu przeniesienia napędu. Odzyskiwanie energii z ciepła byłoby zupełnie nową, mającą odniesienie do zwykłych samochodów drogowych technologią. Pomysł jest taki, aby umożliwić jej stosowanie, ale nie byłoby to obowiązkowe. Potem, w 2013 roku nowe silniki umożliwiałyby także odzyskiwanie energii z układu wydechowego.

Mosley dodał, że przedstawiony plan jest jedynie punktem wyjściowym do dalszej dyskusji. Prezydent FIA ma nadzieję, że ogólne założenia zostaną przedstawione w czerwcu Światowej Radzie Sportów Motorowych.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

20
Maraz
18.04.2008 10:49
Już wywaliłem tę "energię" za kW - błąd powieliłem za autosportem (teams would be allowed to use KERS to draw 60kW of energy from one axle on the car...).
Petros
17.04.2008 07:42
1. '60 kW energii' kW to jednostka mocy :) 2. 400kJ to mała wartość energii. może zwiększyć o 20% przyspieszenie na odcinku 100m jeśli pochodzić będzie z silnika elektrycznego
Czechoslowak
17.04.2008 07:41
"System ten będzie pozwalał na odzyskanie 60 kW energii" - energii nie mierzy się w kilowatach ale w dżulach, kilowaty są jednostką mocy!!! lookacz-> nie tylko w Priusie można znaleźć takie rozwiązanie. Obecnie każdy samochód wyposażony w układ typu microhybrid ma funkcję odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Np. BMW w swojej serii 1 oferuje takie rozwiązanie pod nazwą Efficient Dynamic.
Sar trek
17.04.2008 06:56
ToshibaUser i inni Był kiedyś taki samochód , jak Lancia Delta S4 z silnikiem o pojemności 1.8 ztubo i spreżarką , miał moc ok.400-500KM i przyśpieszał w 2.3 s. do stu na szutsze
jędruś
17.04.2008 06:51
Ciekawy pomysł. Coraz większa moc ma być wprowadzana na przeciągu kilku lat . I bardzo dobrze ??? KERS w 2009 ma dawać 80 km na okrążeniu , w 2011 160 km , a potem już 320 ???!!! Nieźle by to wyglądało . Efekt podobny do nitro ... Co do odzyskiwania energii z chłodnic od 2011 i z wydechu od 2013 to podzielam rację Maxa . F1 stała by się nie tylko jeszcze bardziej ekologiczna i oszczędniejsza , ale także te technologie przydadzą się w przemyśle światowym . Pytanie : czy zespoły nie będą teraz zatapiać góry $ w KERS , tak jak to miało miejsce kilka lat temu w silnikach ???
deeze
17.04.2008 06:23
ToshibaUser downsizing nie odnosi się tylko do zamontowywania turbo. Pojęcie jest o wiele szersze, a tak na prawdę turbo jest stosowane w tej zasadzie pośrednio. Chodzi o ogólne zmniejszanie pojemności i zużycia paliwa nie zmniejszając mocy przez lepsze dostosowywanie konstrukcji i korzystanie z nowych rozwiązań.
ToshibaUser
17.04.2008 04:17
@rafaello85 Pewnie chodzi o tzw. downsizing . Silniki o małej pojemności (a więc tańsze) , ale dzięki doładowaniu ( a więc turbo he he :) o odpowiedniej mocy :) Coś takiego jak VW kombinuje z jednostką 1.4 TFSI w Passacie . Mała pojemność , ale dzięki turbo ciśnie jak 2.0 :) Co do KERS-a jestem za . To dobry pomysł . Stracą forsę w F1 - odbiją sobie w seryjnych autach. Tutaj - w temacie odzyskiwania energii - Honda i Toyota będą miały pewną przewagę . Również Merc ma podobno wypuścić w przyszłym roku pojazd hybrydowy z odzyskiem energii.
seba_d
17.04.2008 03:30
dokładnie @lookacz pomysł dobry tylko jakby o parę lat spóźniony, niech wpakują kasę w jakiś inny system.
Hitokiri
17.04.2008 02:33
te nowe silniki to pewnie turbodiesle R4 ;p
lookacz
17.04.2008 02:25
Ale KERS to spojzenie w przyszłość:)-wg mnie bardzo fajna sprawa, że takie rzeczy robią. Apropos już się stosuje odzyskiwanie energii w trakcie hamowania-wydaje mi sie, że Prius ma juz coś takiego i to służy do ładowania akumulatora do silnika elektrycznego w hybryddzie.
rafaello85
17.04.2008 01:32
W newsie pojawiła się informacja o wprowadzeniu " nowych, tanich silników ". O co chodzi, jakie znowu silniki? Co do KERS - boję się pomyśleć ile pieniędzy pochłonie stworzenie i modyfikacja tego systemu... Co z tego, że producenci zaoszczędzą kasę ma rozwoju silników, skoro wydadzą ją tutaj. KERS dopiero nakręci koszty!
byczek_1988
17.04.2008 12:55
najbardziej martwi mnie to, ze juz reguluja/ustalaja maksymalna moc jaka zespoly beda mogly wydobyc z nowych urzadzen... niech dadza im wolna reke, to napewno przyspieszyloby rozwoj tych systemow.. i daloby szanse wybic sie niektorym zespolom ze srodka stawki...
sabat
17.04.2008 11:28
kinio -> odzyskana energia = moc, pomyśl
m3
17.04.2008 11:26
Nieekologiczny czy ekologiczny-to drugorzędna sprawa, bo w rzeczywistości chodzi tu o rozwój i poznanie systemów, które producenci z czasem zawsze wprowadzają do aut cywilych i wtedy dopiero możnaby mówić o pozytywnym acz śladowym wpływie na środowisko. A osiągi w F1, o które się obawiasz, takimi własnie sposobami stają się jeszcze bardziej ekstremalne.
kinio2024
17.04.2008 11:13
chyba dla Ciebie "perspektywiczny", dla mnie to wszystko niepotrzebne. F1 to F1. moc ekstremalne osiągi, i taka powinna zostać, systemy te owszem potrzebne, bo to ochrona środowiska i planety, ale na Boga nie w F1, niech to będzie jedyny nie ekologiczny sport.
zoolwik
17.04.2008 11:10
dla mnie nie dosc, ze ma to sens, to jeszcze mi sie to podoba :) F1 to najlepsza droga do popularyzacji czegokolwiek, dlatego np. zakazano reklamy papierosow, i dlatego promuje sie oszczedne samochody. Osobiscie nie moge sie doczekac kiedy bedzie mozliwosc zakupu takiego samochodu, ktory potrafi odzyskac energie tracona podczas hamowania i ponownie ja uzyc przy przyspieszaniu. Zreszta, nie tylko samochodu - roweru tez ;)
doyen
17.04.2008 11:10
Taaak kinio, gdyby konstruktorzy utrzymali Twój tok myślenia to nadal samochody byłyby napędzane silnikami parowymi.
m3
17.04.2008 11:08
Jasne kinio, to wszystko jest bez sensu wg Ciebie, tyle że systemy KERS i ich rozwój jest "troszeczkę" droższy, bardziej perspektywiczny i ambitny niż butla nitro której zastosowanie może mieć miejsce w sprintach albo agrotuningu, ale nie w F1.
Corvi78
17.04.2008 11:05
kinio2024 - to co proponuje FIA to nie są nowe technologie które będą kosztować mase pieniędzy?
kinio2024
17.04.2008 10:53
i po co to ??powinni im dać po butli nitro i wtedy było by ciekawie a nie jakieś bezsensowne odzyskiwanie energii. te wszystkie przepisy stają się coraz bardziej bez sensu. w F1 powinny rządzić pieniądze i technika a nie jakieś bez sensowne przepisy. Jak ktoś nie ma kasy to nie bierze się za gokarty a nie Formule. niedługo dojdzie do tego że bolid będzie napędzany wierzbą energetyczna bo to bardzo ekologiczne i w ogóle. Bez sensu!!