NASCAR w wersji europejskiej od roku 2011
Zaplanowano sześć rund, z czego połowa we Francji
17.12.1013:51
2825wyświetlenia

FIA zatwierdziła w ubiegłym tygodniu nową serię o charakterze międzynarodowym rozgrywaną na terenie Europy. Jest to RACECAR Euro Series - mistrzostwa samochodów typu stock car wzorowane na amerykańskich NASCAR.
Zaplanowano sześć rund, z czego połowa we Francji. Zdecydowano się na takie rozwiązanie, by zredukować koszty związane z transportem po Europie. Po zakończeniu sezonu 2011 odbędzie się też niepunktowany wyścig All Stars w Stanach Zjednoczonych na torze Daytona lub w Las Vegas. Wersja ostateczna kalendarza na rok 2011 zostanie opublikowana w styczniu.
Każda runda będzie składała się z trzech dni. Łącznie kierowcy będą na torze jeździli przez 4 godziny. Harmonogram przewiduje dwie sesje treningowe po 45 minut każda, dwie sesje kwalifikacyjne trwające po 15 minut oraz dwa wyścigi na krótkim dystansie (sprint) po 25 minut i jeden wyścig na długim dystansie (endurance) trwający 45 minut. System punktacji będzie podobny, jak w NASCAR.
Prowadzone będą dwie klasy: elite i open. Głównymi mistrzostwami będą elite, otwarte zarówno dla profesjonalnych zawodników, jak i dla amatorów. Klasa open natomiast będzie przeznaczona wyłącznie dla niezawodowców. Wyznaczane będzie też trofeum dla najlepszego wśród najmłodszych kierowców. Będzie nosiło nazwę Junior Trophy i otrzymać je będzie mógł mający nie więcej niż 25 lat zawodnik startujący w klasie elite. Z kolei Legend Trophy dostanie najstarszy najwyżej sklasyfikowany kierowca, mający ponad 50 lat. Mistrz klasy elite otrzyma możliwość startu w jednym wyścigu NASCAR w USA, zaś laureat Junior Trophy odbędzie test w jednym z zespołów NASCAR.
RACECAR Series założył w roku 2008 Team FJ Jerome'a i Anne Galpinów. Tegorocznym mistrzem w klasie elite został Lucas Lasserre, drugi był zwycięzca Le Mans z roku 1993 - Eric Helary. W mistrzostwach rywalizują Chevrolety Camaro, Dodge Chargery i Fordy Mustangi napędzane 5,7-litrowym silnikiem Chevrolet V8 o mocy 450 KM. To właśnie samochody serii RACECAR można było zobaczyć w akcji podczas tegorocznego Race of Champions w niemieckim Dusseldorfie. Na rok 2011 zapowiedziano nowy pakiet aerodynamiczny. Zupełnie nowy samochód RACECAR ma kosztować 59 500 euro, a za dwuletnie auto trzeba zapłacić 37 000 euro. Wytrzymałość silnika i skrzyni biegów wynosi dwa sezony.
Źródło: autoklub.pl, teamfj.com
KOMENTARZE