Organizatorzy wyścigów F1 nie chcą nowych silników

Ron Walker z Australii obawia się, że nowe jednostki napędowe zniechęcą kibiców do sportu.
26.06.1111:09
Nataniel Piórkowski
2090wyświetlenia

Wedle informacji mediów, organizatorzy wyścigów grand prix na całym świecie grożą, że zaprzestaną organizacji imprez, jeśli w Formule 1 stosowane będą małe, przyjazne środowisku silniki.

Każdy z organizatorów - prócz tych odpowiadających za Grand Prix Chin i Korei - podpisali list Rona Walkera, odpowiadającego za wyścig w Australii, który zapowiedział, że rozejrzy się za możliwością sprowadzenia na Albert Park serii IndyCar, jeśli FIA będzie nadal naciskała na wprowadzenie w życie kontrowersyjnych planów dotyczących nowego silnika.

Wspomniany list został wystosowany w środę, czyli na dzień przed tym, jak Komisja Formuły 1 podjęła decyzję o przejściu z jednostki czterocylindrowej na turbodoładowaną V6. Media sugerują jednak, że szef FOM - Bernie Ecclestone chciałby zatrzymać silniki V8 oraz - co za tym idzie - ich charakterystyczny dźwięk.

Brytyjska gazeta Express cytuje Walkera, który miał powiedzieć, że głośne silniki są kluczowe dla F1, a proponowane przez FIA jednostki napędowe będą brzmieć jak grzechoczące puszki. Australijczyk dodał: Nie będziemy niszczyć bazy naszych klientów. Powiedziałem im już, że tory będą niezdolne do wykorzystywania. Dźwięk jest częścią tej marki.

Tymczasem w niedzielnym wydaniu gazety Independent, prezes Williamsa - Adam Parr przyznał, że zespoły chcą posiadać pakiety udziałów w sporcie: Zespoły omawiały możliwości. Byłoby dla nas czymś wspaniałym, mieć znaczny pakiet udziałów, choć nie sądzę, że powinniśmy kontrolować prawa handlowe. Moglibyśmy współpracować w tej sprawie z Berniem i kimś takim, jak CVC.

Źródło: onestopstrategy.com

KOMENTARZE

19
rno2
26.06.2011 07:40
Wg mnie ładny dźwięk to może być w Porsche Supercup, czy podobnych seriach. W F1 powinien być prawie że nieznośny do słuchania ryk, który wyróżniał by tą serię od innych. Szkoda, że wpływowe osoby reagują tak późno :-(
michael85
26.06.2011 04:59
Popieram list przeciwko eko-głupocie. ;) Z drugiej strony wiem że organizatorzy w kwestii silników 1.6 i ich basowego brzemienia mogą zgłosić się do polskich "wieśniaków" (w złym znaczeniu tego słowa) można by dołożyć też na nocne GP jakieś neony i obowiązkowo ciężkie kilogramy szpachli (celem doważenia bolidów)! Także na wiejski pomruk, którego FiA jest gorącym orędownikiem - jest rada.
yaper
26.06.2011 04:10
Jeszcze dojdzie do tego, że przed 2014 rokiem wszyscy zrezygnują z V6 - jestem dobrej myśli, bo z organizatorami i sponsorami zawodów trzeba się liczyć, a Bernie najlepiej o tym wie :)
Aeromis
26.06.2011 03:09
Obawiam się, że reakcja organizatorów jest jednak zbyt późna i tylko dla picu.
Matti
26.06.2011 12:22
@Norbi123 moja pomyłka, nie sprawdziłem dokładnie, bazowałem tylko na jednej informacji odnośnie zmian silników :) okazało się, że do 20 tysięcy zbliżyło się dopiero V10 po 2000 roku :D
MarK
26.06.2011 11:37
[quote="slipstream"]Takie same lamenty były jak zmieniano 3.0 V10 na 2.4 V8, że to też nie ma prawa tak dobrze brzmieć i co? Jajeczko.[/quote] Nie jajeczko bo jajeczko to co najwyżej dla głuchoniemych. Różnica w brzmieniu V10 i V8 jest i to kolosalna. To, że V8 nie brzmi tragicznie nie wyklucza tego, że brzmi zdecydowanie gorzej od V10, które było istną orkiestrą dla uszu :) . Ja zdecydowanie popieram ten ruch - wreszcie ktoś pomyślał o tym, że to sport jest dla kibiców, a nie kibice dla sportu. Jeśli to byłyby względy bezpieczeństwa to jasne - nie chcemy przecież narażać czyjegoś życia. Jednak to tylko kwestia "wyższych interesów" i dogadania się między Panami, a takich zagrywek w F1 mam serdecznie dość.
Phaedra
26.06.2011 10:56
@__kamil__ jesteś pewien
Norbi123
26.06.2011 10:43
@ Matti, niby kiedy w latach 90tych silniki kręciły się do 20 tysięcy rpm? :)
__kamil__
26.06.2011 10:14
[quote="Lolkoski"]A skąd ten Walker już teraz wie jak te silniki będą brzmiały?[/quote] Bo GP2 ma podobne silniki
Ralph1537
26.06.2011 10:10
może to da do myślenia FIA i zostawią te silniki jakie są
jpslotus72
26.06.2011 10:06
Jaki problem - nagrać obecne maszyny i puszczać w czasie wyścigów z playbacku (tylko kierowcy będą musieli przejść szkolenie, bo jak na przykładzie "gwiazd" muzyki widać, niedokładne trafienie w podkład daje zawsze komiczny - i kompromitujący - efekt). :) Jak widać w F1 zapanowała moda na protesty - jak już zespoły doszły do kompromisu, to larum podnoszą organizatorzy. Ciekawe, czego (dokładniej: ile) oczekują od Berniego w zamian za spalenie tego listu... Nawet jeśli ich obawy są (przynajmniej częściowo) uzasadnione, to klamka zapadła - i obecną akcję mogę rozumieć tylko jako rodzaj "szantażu". Każda okazja jest dobra, żeby podbić cenę.
Matti
26.06.2011 09:52
@slipstream - nic dodać nic ująć od twojej wypowiedzi. @Loxley - Ktoś już wrzucał filmiki z onboardu Nelsona Piquet'a w silniku turbo i brzmi naprawdę dobrze a należy pamiętać, że wtedy silniki kręciły się do 12tys rpm (związane z użyciem mechanicznych sprężyn do zamykania zaworów). Dopiero od lat 90 silniki zaczęły osiągać znane nam 20tys rpm. Więc może nie panikujmy na zapas i poczekajmy na finalne określenia przepisów.
Masio
26.06.2011 09:40
Ja popieram pana Walkera.
slipstream
26.06.2011 09:33
Takie same lamenty były jak zmieniano 3.0 V10 na 2.4 V8, że to też nie ma prawa tak dobrze brzmieć i co? Jajeczko. Takie lamenty przed faktem kiedy nikt jeszcze nic nie wie dokładnie na jakich zasadach będą te silniki operować, ale powiedzieć swoje trzeba, bo już wie się lepiej niż fabryka która nawet nie wyprodukowała pierwszego agregatu.
Loxley
26.06.2011 09:30
Tu nawet nie chodzi o rodzaj silnika i pojemność, tylko obroty - w latach 80 było 'małe' turbo i dźwięk był dobry, ale dlatego, że chodziło toto na większych obrotach. Teraz wprowadzą jakiś śmieszny limit i tyle będzie.
lukaszlew77
26.06.2011 09:28
Bo 1,6 V6 z turbo nie ma prawa brzmieć tak dobrze jak 2,4 V8 czy 3,0 V10.
BlindWolf
26.06.2011 09:27
Najważniejsze w nowej formule będą tłumiki-basowe gwizdki ; generujące co najmniej 300 decybeli :/
michal5
26.06.2011 09:23
bo każdy silnik inaczej brzmi
Lolkoski
26.06.2011 09:15
A skąd ten Walker już teraz wie jak te silniki będą brzmiały?