Toyota ogłosiła plany na sezon 2012

Dwa prototypy w Le Mans 24h i starty w wybranych rundach mistrzostw świata
25.01.1213:49
Maciej Czapiński
4992wyświetlenia

Toyota Motorsport GmbH przedstawiła oficjalnie projekt TS030 HYBRID na sezon 2012, informując, że debiut samochodu w wyścigu nastąpi już 5 maja podczas drugiej rundy Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA w zawodach 6h Spa-Francorchamps. Toyota Racing planuje wystawienie dwóch samochodów podczas 24h Le Mans oraz starty w kilku innych rundach Mistrzostw Świata.

Załogę pierwszego samochodu utworzą Alex Wurz, Nicolas Lapierre i Kazuki Nakajima. Potwierdzono także zatrudnienie juniora ekipy, którym został Andrea Caldarelli, oraz możliwość zaangażowania 30-letniego Japończyka Hiroaki Ishiury, który miałby zasiąść w drugim TS030 Hybrid.

Toyota tym samym oficjalnie potwierdziła powrót do 24h Le Mans z następcą wspaniałych TS010 i TS020, z którymi odnosiła sukcesy w latach 90-tych, mając nadzieję, że dzięki TS030 Hybrid uda się wreszcie wywalczyć zwycięstwo w tym prestiżowym wyścigu.

Samochód będzie napędzany silnikiem benzynowym V8 o pojemności 3.4 litra wspieranym prez system hybrydowy opracowany przez partnerów ekipy: Nisshinbo, Aisin AW i DENSO. Podobnie jak ma to miejsce w Formule 1 i samochodach drogowych Toyoty, TS030 HYBRID będzie odzyskiwał energię podczas hamowania. Toyota poinformowała, że nowy prototyp będzie mógł się poruszać tylko dzięki silnikowi elektrycznemu, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Nowe nadwozie LMP1 zostało zaprojektowane i zbudowane w Kolonii, a pierwsze testy zaliczono w dniach 11-13 stycznia na torze Paul Ricard. Podczas jazd na francuskim obiekcie, TS030 Hybrid pokonał kilkaset kilometrów pokazując dużą niezawodność i niezłe osiągi już na początku programu testowego.

Oczywiście chcielibyśmy wygrać Le Mans - powiedział Yoshiaki Kinoshita, szef zespołu. To marzenie wszystkich uczestników tego wyścigu. My jednak podchodzimy realistycznie i wiemy, że musimy rozwijać się i uczyć, by konkurować z bardzo mocnymi rywalami. Naszym celem na ten rok jest pokazanie poziomu osiągów naszego samochodu i napędu THS-R. Hybrydowość jest priorytetową technologią dla Toyoty, więc istotne jest, by pokazać to na arenie sportów motorowych. Chcemy dowieść, że możemy osiągnąć przewagę osiągów zarówno w kwestii czasów okrążeń, jak i zużycia paliwa. Wszyscy zaangażowani w projektowanie, rozwój i przygotowanie samochodu, zarówno w TMG jak i dziale sportów motorowych w Japonii, pracowali bardzo ciężko by osiągnąć ten punkt i wszyscy jesteśmy podekscytowani powrotem na tor.

Dwoma głównymi siłami napędowymi naszego TS030 Hybrid są aerodynamika i system hybrydowy - zapewnił dyrektor techniczny projektu, Pascal Vasselon. Regulaminy dla napędów hybrydowych pozwalają nam na odzyskiwanie energii podczas hamowania i uwalnianie jej by poprawić przyspieszenie na wyjściu z zakrętu, co przenosi się na niższe czasy okrążeń. Dla każdego poziomu osiągów, napęd hybrydowy będzie oznaczał mniejsze zużycie paliwa, więc to ekstremalnie istotna technologia i jesteśmy podekscytowani wprowadzając ją do wyścigów długodystansowych. Kolejnym kluczowym punktem naszego rozwoju jest wydajność aerodynamiczna. Ekipa zajmująca się rozwojem w TMG pracowała bardzo ciężko by osiągnąć optymalny projekt aero korzystając zarówno z tunelu aerodynamicznego, jak i z CFD. Biorąc pod uwagę pozytywne opinie, których doświadczyliśmy podczas pierwszych jazd samochodem, mamy bardzo dobrą bazę, na której będziemy pracować w nadchodzących tygodniach.

^galeria,441

KOMENTARZE

15
karlito
01.02.2012 09:58
De ja vu? Może tak znowu LM -> F1 :P Brakuje tej Toyoty, a zaplecze mają takie że tylko ten 1.6 turbo zrobić i można spokojnie w środek stawki. Ich fabryka nie może się marnować na LM :)
yaper
26.01.2012 10:54
Bardzo chciałbym żeby powalczyli z Audi już w tym roku, ale to chyba za wcześnie na takie fajerwerki. Peugeot zrobił fanom wielką krzywdę wycofując się w tym roku z rywalizacji.
Mac1602
26.01.2012 05:58
Nie wiem w czym problem z Nakajimą. Doświadczenie w F1, wieloletni kierowca Toyoty, ostatnio starty w F.Nippon i Super GT.
michal2111
25.01.2012 11:48
Auto przyzwoicie wygląda, zobaczymy jakie osiągi zaprezentuje. PS. Ale i tak kibicuję Audi...
marios76
25.01.2012 09:19
Wygląda świetnie, a skład kierowców (przez grzeczność nie wskażę o którego Japończyka chodzi) zamienić koniecznie! Sprawdziłbym Barichello- na pewno się chłopiec nie obrazi :P
McLuke
25.01.2012 07:33
Samochód jest bardzo podobny do słynnej GT-One :) W tym roku kibicuje Toyocie, skoro odszedł Peugeot (o czym nawet nie wiedziałem :( ) :D
THC-303
25.01.2012 07:20
Generalnie o to mi chodziło. Nakajima miał dobry rok 2008 i dobrą karierę w juniorach. Nawet jeśli ogółem w F1 wypadł słabo to kierowcą złym nie jest. Buemi byłby oczywiście jeszcze lepszym rozwiązaniem, ale po to mają drugi samochód. Załoga BUE + Caldarelli + ktoś z doświadczeniem w długodystansowych byłaby ciekawym zestawem.
konradosf1
25.01.2012 06:48
@THC-303 może i faktycznie troche uległem hipnotyzującym wpływom pana A. Nakajima pokazywał jednak swoją werwę podczas GP, jednak w długodystansowcach go nie widziałem. Toyota miała zakontraktować Buemiego o ile pamiętam i wydaje mi się, że to byłaby niezła decyzja, jednak zespół wie co robi, a ja tylko to komentuję. Najważniejsze żeby Toyota była konkurencyjna, a obsada kierowców to decyzja zespołu
adnowseb
25.01.2012 05:39
Czyli Buemi nie brany pod uwagę. Będę kibicował Toyocie po braku Peugeota w Le Mans.
THC-303
25.01.2012 04:49
Tak, @konrados1, są rzeczy które naprawdę przerażają. Mnie np przeraża to bezkrytyczne spojrzenie na to co mówią w telewizji bez jakichkolwiek obserwacji i wniosków własnych. Jeżeli pan Andrzej Borowczyk powiedział, że Nakajima jest zły, to jest i trzeba to przyjąć do wiadomości, a najlepiej jeszcze powtórzyć. I niesmak po takim komentarzu pozostaje, to fakt ;). Możesz się oczywiście wybronić. Wystraczy podać 1 (słownie jeden, odliczając doświadczenie w LM) aspekt, w którym Nakajima jest gorszy od Lapierre'a. Przebieg kariery juniorskiej, seniorskiej, wiek, perspektywy, doświadczenie poza LM etc, cokolwiek. Jedno w czym Nakajima jest gorszy do Lapierre'a.
ICEman
25.01.2012 04:35
Niemcy Vs Japonia, Diesel VS Benzyna, bedzie ciekawie licze na Toyote
Karol26
25.01.2012 03:12
Bardzo mi się podoba ! :D @Adakar Nie wiem czy godnie zastąpią Francuzów ale życzę im jak najlepiej :)
konradosf1
25.01.2012 03:00
sam bolid może być interesujący. Bardziej przeraża mnie załoga 1 bolidu na Spa. Co do Wurza i Lapierre'a niemam zastrzeżeń, ale NAKAJIMA?!. Przyznam, że niesmak pozostał...
Adakar
25.01.2012 02:12
Umarł Peugeot, niech żyje Toyota ;-)