Kolejna modernizacja toru Catalunya

Zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa, a także zwiększenie komfortu zespołów i kibiców
18.12.0613:38
Marek Roczniak
1471wyświetlenia

Jeden z głównych torów testowych Formuły 1, na którym odbywa się także Grand Prix Hiszpanii - Circuit de Catalunya - został poddany kolejnej modernizacji. Zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa kierowców, a także zwiększenie komfortu zespołów i kibiców.

Pierwszy cel zostanie osiągnięty poprzez zmianę układu toru począwszy od przedostatniego zakrętu (Europcar), który od tej pory będzie znacznie ciaśniejszy. Ponadto ostatnia prosta zostanie przecięta szykaną, tak więc bolidy do ostatniego - dotąd bardzo szybkiego zakrętu New Holland - będą dojeżdżały ze znacznie mniejszą prędkością.

Wjazd do boksów także będzie odbywał się z mniejszą prędkością, a więc w sumie w aż trzech miejscach będzie mniejsze ryzyko wystąpienia groźnego wypadku. Powiększone zostanie także pobocze wokół siódmego zakrętu (Wurth). Z nowego układu będą korzystały tylko samochody, natomiast motocykle będą jeździły tak jak do tej pory.


Większy komfort dla zespołów oznacza z kolei powiększenie przestrzeni padoku i udostępnienie dodatkowych pomieszczeń w boksach, tak aby można było korzystać ze wszystkich 48 garaży, a nie jak dotąd 42 (dodatkowe garaże były do tej pory używane tylko przez szkołę RACC - Circuit de Catalunya de Formules).

Właściciel toru nie zapomniał także o kibicach - będzie łatwiejszy dostęp do parkingów, powiększeniu ulegną wejścia na tor i pojawią się nowe toalety. Ponadto dwa tymczasowe mosty, wznoszone specjalnie na Grand Prix nad biegnącą wzdłuż prostej startowej linią kolejową, zostaną zastąpione trwałymi konstrukcjami.

Będzie to już czwarta modernizacja toru w Barcelonie od momentu jego ukończenia w 1991 roku. Ostatnia została przeprowadzona dwa lata temu i obejmowała głównie położenie nowego asfaltu. Rok wcześniej przebudowany został odcinek toru w okolicy zakrętu La Caixa. Obecna zmiana układu toru ma zostać ukończona przed trzecim tygodniem stycznia 2007 roku.

Źródło: CircuitCat.com

KOMENTARZE

25
oligator
20.12.2006 04:50
Yankess a slyszales o czyms takim jak GP monaco? Moze chciales powiedziec ze FIA by w gacie zrobilo?
marrcus
19.12.2006 05:40
@ Yankess HA ha ha No Laguna Seca jest zajebista !!!
im9ulse
19.12.2006 05:39
a niech se wszystkie tory pozmieniaja...na łukach bele ze słomy a na prostych szykany...naszczescie zostaje jeszcze CCWS by delektowac sie prawdziwymi torami...
Yankess
19.12.2006 03:16
no, Laguna Seca jest naprawde super - pewnie jakby kazali niektorym kierowcom F1 zrobic kolko na torze to by sie w gacie posrali, ze na korkociągu nie ma 1000000000 hektarów asfaltowej strefy bezpieczeństwa. A jak juz jestem przy bezpieczeństwie, to ciekaw jestem, co by powiedział Alberto Ascari, gdyby zmartwychwstał i zobaczył czym i na czym sie dzisiaj ludzie ścigają
Metalpablo
19.12.2006 02:32
Akurat ten zakręt bardzo mi się podobał.Ale powiem szczerze,że toru generalnie nie lubie.Jerez czy Ricardo Tormo są według mnie jednymi z najfajniejszych(przynajmniej dla mnie:PP),zwłaszcza tor w Walencji:D.
Falarek
19.12.2006 02:25
Skoro to pod naciskiem zrzeszenia kierowców te zmiany to mamy obraz dzisiejszych "herosów" jeżdżących w F1. Koniec z twardymi facetami nastał czas panienek w stylu Webbera czy Roseberga. Nie twierdzę z bezpieczeństwo nie jest ważne ale przeginają w drugą stronę. Jeszcze więcej takich zmian na innych torach plus do tego te nowe pseudo przepisy techniczne. Czas powoli przeżucić się na Champ Car gdzie kierowcy mają jaja a tory wyścigowe są poprostu wspaniałe i dziesięć torów Pana Tilke moze sie schować przy Elkhardt Lake czy Laguna Seca. Formuła 1 z każdym sezonem coraz mniej mi się podoba.
Maraz
19.12.2006 12:40
Hmmm, tak patrzę na ten obrazek i dochodzę do wniosku, że dużo wolniejsza prędkość pozwoli jechać bliżej innego kierowcy w ostatnim zakręcie, a to oznacza większe szanse na wyprzedzanie na prostej startowej. To już byłby jakiś postęp.
Jacenty_F1
19.12.2006 10:19
Naszczęście w GP3 i w GP4 będzie jeszcze stara wersja
Jakuzo
19.12.2006 08:10
Zrobia z tej Catalunyi drugi Nurburgring...
stanson1980
19.12.2006 08:02
Dlatego między innymi wolę wyścigi Champ Car. Tam są harcorowe tory, chyba żaden by nawet sie nie zakwalifikowal do wstepnych ogledzin przez komisje F1 :)
jacek2601
18.12.2006 10:24
Nigdy tego toru nietrawiłem...Dla mnie może go nie być.
McLuke
18.12.2006 09:43
no extra!! pomysł wprost genialny!! ogratulować inteligencji!! Kolejny dobry i szybki tor będzie "oszpecony" przez wymogi bezpieczeństawa... najlepiej, niech poustawiają jeszcze znaki stopu, sygnalizację świetlną albo progi zwalniające!! :-D Przecież to się w głowie nie mieści... :(
buli
18.12.2006 09:09
Dodajcie na kazdej prostej po szykanie.Bezpieczenstwo gwarantowane.
Maraz
18.12.2006 07:51
Warto dodać, że Hiszpanie dokonują tych zmian pod naciskiem GPDA, czyli kierowców F1, którzy ostatnio robią wiele szumu wokół zbyt niskiego poziomu bezpieczeństwa. MotoGP będzie nadal korzystało z dotychczasowej wersji. A od siebie mogę tylko tyle dodać, że na tym torze chyba nic nie poprawi widowiskowości - zawsze będą tu procesje ;)
Pieczar
18.12.2006 07:16
Mało!! Dajcie jeszcze 5 szykan na prostej startowej - przecież tam jadą 300 km/h - zabić się można!!
rafaello85
18.12.2006 06:37
Ludzie czym wy się podniecacie??? Po co ta zmiana? Założę się, że w żaden sposób ona nie wpłynie na wyprzedzanie. Modernizacje toru Catalunya nic nie robią dla widowiska, po prostu teraz tam będą jezdzić wolniej i tyle.
Arczyn
18.12.2006 04:41
No ładnie, ładnie, widać sprawy idą w dobrym kierunku. Przydałaby się teraz jeszcze podobna modernizacja na wiadomym zakręcie toru Magny-Cours.
timi1980
18.12.2006 04:25
Moze swiatała ustawić :))))))))))))))))))))))))))))))
Pussik
18.12.2006 04:15
Ta, albo pana z lizakiem i trzeba go ominąć. Chyba nie będą ścinać?
marrcus
18.12.2006 04:02
Zrobić jeszczy szykane na końcu prostej, i to takie jaw rajdach z opn albo zwoju słomy.
mikoolaj
18.12.2006 03:29
To bedzie nowe miejsce nadające sie do wyprzedzania. Brakowało tego na Catalunya
godzil2
18.12.2006 03:10
Pussik, zgadzam się z Tobą chyba drugi raz... Te zakręty sa głupie, jakieś wybijające bardzo. Teraz będzie fajna szykana :P
Olek aka Wuj
18.12.2006 02:04
Proponuję jeszcze dać progi zwalniające na prostej startowej.
Pussik
18.12.2006 02:01
JEEEEEEE Dwa z trzech najgorszych zakretów zmienione!!!
Adriannn
18.12.2006 01:02
To już jest choroba. Po co kolejna zmiana??? I tak już jest bezpiecznie!!! Kolejny tor traci to coś co jest fajne