Domenicali o zmianach w kwalifikacjach (aktualizacja)

Szef zespołu Ferrari zdradził kilka szczegółów na temat zmian w formacie kwalifikacji na 2008
20.12.0714:58
Marek Roczniak
6332wyświetlenia

Szef zespołu Ferrari - Stefano Domenicali zdradził kilka szczegółów na temat zmian w opartym na systemie knock-out formacie kwalifikacji na sezon 2008. Dotyczą one głównie wyeliminowania tzw. fazy spalania paliwa w trzeciej części kwalifikacji, zanim kierowcy przystępują do decydującej walki o czołowe pozycje startowe.

Zapobiec temu ma skrócenie Q3 z 15 do 10 minut i brak możliwości uzupełnienia zapasu paliwa w bolidach z pierwszej dziesiątki po zakończeniu kwalifikacji. Czołowa dziesiątka będzie więc teraz musiała zadbać wręcz o to, by spalić jak najmniej paliwa w Q3, gdyż ostatnie tankowanie przed startem wyścigu wykona po Q2. Do tej pory paliwo zużyte w Q3 można było uzupełnić przed wyścigiem.

Domenicali ujawnił ponadto, że zaoszczędzone pięć minut zostanie wykorzystane do wydłużenia pierwszej części kwalifikacji, w której uczestniczą wszystkie, a więc panuje wówczas zdecydowanie największy tłok na torze. Dodatkowy czas powinien dać jeszcze jedną szansę tym kierowcom, którzy na swoich okrążeniach pomiarowych trafili na korek. Środkowa część kwalifikacji pozostanie bez zmian i będzie nadal trwała 15 minut.

Aktualizacja: Powyższe zmiany zostały już zatwierdzone podczas ostatnich obrad przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA i uwzględnione w regulaminie sportowym na sezon 2008.

Potwierdzony przez FIA harmonogram kwalifikacji w sezonie 2008
@Część@Długość@PrzedziałOpis
Q120 minut14:00-14:20Wszystkie bolidy na torze, jazda z dowolną ilością paliwa,
nie przechodzi dalej 6 (na 22) lub 7 (na 24) najwolniejszych kierowców
Q215 minut14:27-14:4216 lub 17 bolidów na torze, jazda z dowolną ilością paliwa,
nie przechodzi dalej 6 (na 16) lub 7 (na 17) najwolniejszych kierowców
Q310 minut14:50-15:0010 bolidów na torze, jazda z ilością paliwa na początek wyścigu,
brak możliwości uzupełnienia paliwa spalonego w tej części
Źródło: F1-Live.com

KOMENTARZE

40
wojtassss
23.12.2007 07:26
Pytanie do specow: czy to prawda, ze do 1999 roku dotankowanie bolidu podczas GP bylo zabronione?
Ralph1537
23.12.2007 12:40
przed koncem sezonu mowili ze ma juz nie byc wypalania paliwa Maraz-myslalem ze bedzie tak ze porostu kwalifikacje beda wyglaac tak samo jak wygladaly z ta roznica ze paliwa bedzie sie brac ile sie chce a tu prosze bedzie jeszcze gorzej , a mowili ze bedzie inaczej.
Kubecks
23.12.2007 09:05
Ale to jest chore. Mam nadzieje, ze nie bedzie tak jak mowi mdt, tylko ze kierowcy w Q3 beda mieli tyle samo paliwa co w wyscigu i nie beda mogli zmniejszyc tej ilosci paliwa na 2-3 okrazenia dla samych kwalifikacji. Idea w zasadzie dobra, ale jeszcze sa niejasnosci w tym regulaminie...
rmn
22.12.2007 03:36
leoxxx: można wypszczać zawodnikówpo jednym tak że okrążenie zjazdowejednego pokrywa się z wjazdowym następnego?
mdt
22.12.2007 02:34
@Maraz: no właśnie, do wyścigu startuję się z mniejszą ilością paliwa niż do Q3 więc siłą rzeczy w Q3 nie jeździ sie z ilością paliwa na początek wyścigu.
leoxxx
22.12.2007 02:27
RMN a jak ktos trafi na wolnijeszego kierowce?
rmn
22.12.2007 03:34
w q3 każdy kierowca powinien mieć jeden przejazd jednego okrężenia z dowolną ilościa paliwa. Paliwo do wyścigu to to, z którym ruszał do q2.
Maraz
21.12.2007 07:28
mdt -> dlaczego? Nalewasz np. paliwa na 30 okr. po Q2, w Q3 wyjeździsz około 6 kółek, to na pierwszą fazę wyścigu masz paliwa na 24 okr. Ralph1537 -> gdzie czytałeś, że w Q3 będzie się brać tyle paliwa ile się chce i że nie miało to być paliwo na wyścig? Ja nie przypominam sobie, żeby to planowano. Tak by chciało wielu fanów, ale tego chyba nikt nie rozważał z władz F1. Jazda z paliwem na wyścig w Q3 daje szansę na jakąś walką poprzez bardziej różnorodne strategie. Bez tego czołowa 10 pojechałaby na jeden stop cysternami i nuda cały wyścig.
mdt
21.12.2007 04:56
"jazda z ilością paliwa na początek wyścigu, brak możliwości uzupełnienia paliwa spalonego w tej części" imo jedno się kłóci z drugim ;)
Ralph1537
21.12.2007 04:08
ale beton do kitu tez zmiany a mialo byc takie cos ze w 3q nie bedzie sie brac tyle paliwe ile sie chce i ze nie mialo to byc paliwo na wyscig
TobaccoBoy
21.12.2007 04:02
Dzieciaczki, dzieciaczki, a wam tylko malkontenctwo w waszym małych łebkach ;) Te rozwiązanie opracowały SAME ZESPOŁY, a FIA tylko je zatwierdziła, wiec WTF jeśli chodzi o to? Rozwiązanie bardzo logiczne, dyz strasznie ubarwi wyniki Q3, poprzez wprowadzenie niepewności co do wyników. Stratedzy bedą musieli wybrać - czy nalać pod korek i skończyć kwal w okolicach 10-go miejsca, czy jechać na "pustym" baku i walczyć o PP. A to w wyścigu będzie grało zasadniczą rolę. Wyobraźcie sobie, iz 2 "lekkie" Ferrari odjeżdża od reszty stawki i tu nagle SC i cała strategia w łeb, bo akurat tankowania wypadają gdy na torze jest SC. I to na pewno urozmaici widowisko. Nie żaden tam brak TC.
pyciek
21.12.2007 03:34
a mi wlasnie wydaje sie ze nie bedzie wypalania skoro zabronione bedzie dotankowywanie mozemy być świadkami sytuacji kiedy kierowca bedzie pokonywal jedno lub dwa i tylko tyle okrążeń pomiarowych.
retro
21.12.2007 12:43
Coraz wiecej 'show', coraz mniej scigania... Rozumiem, ze F1 to przede wszystkim biznes, ale istnieje pewna subtelna granica, po przekroczeniu ktorej efekt bedzie odwrotny do zamierzonego i kibicow zacznie ubywac.
Castaway
21.12.2007 12:22
Wiadomo, że Prodrive nie wystąpi,wywalcie to 6 (na 22) lub 7 (na 24)...
Marco Gronichella
21.12.2007 12:11
jest błąd w przedziale czasowym w Q3 ;) a co do tych zasad to w sumie tylko skrócili wypalanie o 5 minut i nie będzie już spektakularnych pitów z dokładnością co do sekundy by zdążyć jeszcze na jedno pomiarowe kółko a szkoda
temal
21.12.2007 12:04
czyli nic nie uległo zmianie, moim zdaniem najlepsze rozwiązanie to otwarty tor przez godzinę ładne okienko ze statystykami w rogu ekranu jak dawniej na euro sport. Z tego rozwiązania nigdy nie dowiemy się kto jest najszybszy pierwsza część i druga kwalifikacji nie będą potrafiły w rzeczywistaści naświtlić wyników. Mydlenie oczu dla publicznośći.
Maraz
21.12.2007 12:04
Dopisałem tylko dlatego, żeby była zgodność z regulaminem.
patgaw
21.12.2007 11:53
mogliscie pisac tylko 22 bo wiadmo ze 24 to nie bedzie.
gregoff
20.12.2007 09:30
Mylisz się. Teraz od pierwszych minut będą się starali wykręcić dobry czas. W praktyce wygląda to na dwa może trzy przejazdy (zależy od toru) mierzone. Więc raczej będzie ciekawiej od samoego początku a nie od ostatnich 6 minut.
mariusz10177
20.12.2007 06:44
Wygląda na to że ta "REWOLUCJA" będzie jedynie polegała na skróceniu "wypalania' z 15 do 10 min. Mam nadzieje że zespół BMW w tym sezonie nie będzie testował cudownych strategii pit stopowych wyłączenie na Robercie Kubicy.
chrusicak
20.12.2007 06:37
Jedynym sensownym rozwiązniem byloby tankowanie do pełna wszystkich bolidów bądź z taką samą ilością paliwa. Na wyscig. Wtedy nie byloby problemów i strategia zespołu nie liczyłaby sie tak jak umiejętność w 1 fazie wyścigu.
krystian77
20.12.2007 06:21
Napewno wypalanie paliwa jest mało interesujące. Nie twierdze że nowy sposób organizacji jest ciekawszy i lepszy od systemu z przed 2003r. Uważam jednak, że jeżeli nie jest możliwy powrót do tego co było "kiedyś" , to zaproponowana forma organizacji Q3 to jednak zmiany na plus. Zawsze rozszerzy to możliwość działania dla strategów (będą rozważać czy uzyskany czas jest satysfakcjonujący, czy też opłaci się drugi raz wysłać bolid na tor stawiając na szalę trzy kółka mniej w wyścigu). Jak pamiętam w ostatnim sezonie po zatankowaniu bolidu jedynym działaniem strategów było opóźnianie wyjazdów z boksów.
Castaway
20.12.2007 05:55
Osobiście nigdy nie podobał mi się system godzinnej sesji kwalifikacyjnej sprzed 2003r. Knock-out jest zdecydowanie bardziej emocjonujący i lepszy. Tak jak już pisaliście, w 10-min Q3 powinno wykonywać się dowolną ilość kółek na dowolnie zatankowanym bolidzie...
Poul
20.12.2007 04:43
Czyli rozumiem, że w Q1 przez 15 minut właściwie nic się dziać nie będzie ? No może jakieś sporadyczne wyjazdy zespołów z końca stawki...
jędruś
20.12.2007 04:30
Czyli teraz czasy w Q3 zamiast wzrosnąć to jeszcze spadną???!!!
gnt3c
20.12.2007 04:16
Bardzo dobre rozwiązanie....powiązanie przyczynowo-skutkowe quali-wyścig pozostaje, wypalanie paliwa odpada...uważam że jest to dobry system. ASAD - jaką nudą skoro q3 to 10min - starczy na 2 lapy pomiarowe, ten kto wyjedzie 5min przed koncem bedzie miał czas tylko na jedno...
pjaxz
20.12.2007 03:59
Najlepiej byłoby zostawić Q1 i Q2 w obecnej formie, a w Q3 najlepsza dziesiątka mogłaby jeździć z minimalną ilością paliwa. Dzięki temu możliwe byłyby strategie jazdy np na jeden postój z P1, P2 czy P3. Proponowana forma Q3 jest wręcz skandaliczna, bo może prowadzić do takich kuriozalnych sytuacji jak napisał jaguar666. Nie wiem, kto mógł wpaść na tak absurdalną decyzję jak nieuzupełnianie paliwa po Q3... Szkoda słów, jeśli zestawimy to z coraz większym zmniejszeniem obszarów konkurencyjnych to ten sport podąża w dziwnym kierunku.
pro
20.12.2007 03:45
Mnie sie tam podobało, jak było po 12 okr. Według mnie powinni do tego powrócić i problem z głowy, a nie wymyślać znowu jakieś głupoty :/
jaguar666
20.12.2007 03:34
Czyli będzie jeszcze nudniej. Nie można wrócić do metody jednego kółka albo jednej sesji 15-20 minutowej? Skrócenie Q3 i brak możliwości późniejszego dotankowania spowoduje, że może dochodzić do kuriozalnych sytuacji, gdzie pod koniec Q2 będą zawody w to, kto nie wejdzie do trzeciej sesji. Jak zespół będzie miał aspiracje do miejsc 6-10, to nie będą się pchać do trzeciej części, tylko będą próbowali z początku drugiej dziesiątki wykonać swój plan (a na niektórych torach to i czołówka może tak kombinować). Coś czuję, że już w Europie będą szukali nowych rozwiązań kwalifikacji.
rafaello85
20.12.2007 03:34
Pieczar----> no właśnie! Myślę dokładnie tak samo jak Ty. Jeśli już zmieniają Q3 to najrozsądniej byłoby tak zrobić, jak Ty proponujesz. Ale jak przekonać tamtych jajogłowców:///
Fisico_F1_ASR
20.12.2007 03:33
spoczi wg mnie ten format. choc rafaello ma racje sprzed 2003 było git,
Pieczar
20.12.2007 03:18
Czemu oni tak się kurczowo trzymają tego, żeby na qualu jeździć z paliwem na wyścig? Totalna głupota, jedyne sensowne rozwiązanie to jazda z dowolną ilością w Q3, a potem dotankowanie na wyścig ile kto chce.
rafaello85
20.12.2007 03:06
Powiedzcie sami - czy to jest mądre???????:// Niech ktoś mówi co chce, ale najlepszą formą kwalifikacji była ta sprzed 2003r. Każdy jeden kierowca: - wykorzystywał konkretną liczbę okrążeń - 12 - na tor wyjeżdżał w dowolnej chwili w ciągu godziny; - miał w baku minimalną ilość paliwa, które po zakończeniu kwalifikacji uzupełniał o tyle litrów paliwa, o ile chciał To był BARDZO DOBRY format kwalifikacji. Dlaczego do niego nie chcą powrócić?
AdrianAdrian
20.12.2007 02:37
Skracając 3 część kwalifikacji, a wydłużając 1 nic nie pomoże środowisku.
kszyh2404
20.12.2007 02:27
to juz wolalem wypalanie :) nedzna zmiana. powinna byc dowolna ilosc paliwa w q3 i to na kazdy przejazd, a start do wyscigu z iloscia paliwa zadeklarowaną przed q3. jak dla mnie to by bylo optymalne rozwiazanie.
Marco Gronichella
20.12.2007 02:20
poprzedni regulamin był lepszy no ale cóż widzę że panom z FIA się nudzi i cały czas coś zmieniają miało być więcej wyprzedzeń po zakazaniu slicków, a w tym sezonie sami sobie strzelili samobója twierdząc że F1 jest przyjazne dla środowiska a wypalali paliwo w Q3, żenada
sabat
20.12.2007 02:15
nie koniecznie, bo teraz nikt nie będzie jeździł bez sensu w kółko (wypalanie paliwa), tylko wyjazd na 2-3 szybkie kółka i koniec, wiec generalnie prawie żadnej różnicy nie będzie w jakim momencie wyjedzie (początek czy koniec)
ASAD
20.12.2007 02:09
Pierwsza połowa Q3 tak czy siak będzie wiała nudą :(
patgaw
20.12.2007 02:06
ale beznadzieja, to nic nie zmienia. poprostu zespoly zatankuja na 2-3 kolka wiecej niz do tej pory, i 2-3 kolka przejada podczas q3. dali by 1 okr, z dowolna iloscia paliwa to by bylo ok.
Buczo
20.12.2007 02:04
Czyli wracamy do starego systemu jednego "szybkiego" kółka w kwalifikacjach. Trochę szkoda. W sumie miałem nadzieję że po prostu zniosą to głupie wypalanie i do Q3 będzie można startować z możliwie najlżejszym bolidem by uzyskiwać najlepsze czasy.