Zespół BMW Sauber uruchomił nowy superkomputer
Albert3 jest czterokrotnie wydajniejszy od swojego poprzednika i przewyższa maszynę Renault
09.10.0813:09
5131wyświetlenia

Zespół BMW Sauber F1 uruchomił już trzecią generację swojego superkomputera, który wspiera go w procesie rozwoju nowych komponentów do bolidu Formuły 1 przy użyciu komputerowej mechaniki płynów (CFD). Albert3 jest czterokrotnie wydajniejszy od swojego poprzednika i wygrywa także rywalizację z Xtreme-X2 zespołu Renault.
Albert3 mieści się w siedzibie zespołu w Hinwil na parterze, w tym samym budynku, co tunel aerodynamiczny. Mario Theissen, szef BMW Motorsport:
W odróżnieniu od innych zespołów nie planujemy budowy kolejnego tunelu. Natomiast, w przyszłości chcemy skupić się na poszerzaniu możliwości związanych z obszarem symulacji. Połączenie testów i symulacji sprawdziło się już w przeszłości.
Nowy superkomputer jest oparty na najnowszej generacji procesorów Intel Xeon E5160 Dualcore oraz Intel Xeon E5472 Quadcore. W sumie zbudowany przez firmę Dalco AG system zawiera 4224 rdzenie. Pojemność pamięci systemu wynosi 8448 gigabajtów, a szybkość przetwarzania to 50,7 teraflopów, co daje wynik 50.700 000.000.000 operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę. Zgodnie z powyższym Albert 3 okazuje się nie tylko ekstremalnie szybki i dokładny. W praktyce jest w stanie utworzyć symulację całego samochodu.

Za pomocą superkomputera specjaliści do spraw aerodynamiki zespołu symulują i analizują charakterystykę części przeznaczonych do samochodu Formuły 1. Dla Alberta 3 i programu firmy ANSYS wystarczy chwila, by przeliczyć siatkę modeli złożonych zwykle ze 100 milionów komórek. Te komputerowe symulacje nie są bezpośrednim wynikiem badań w tunelu aerodynamicznym. Wprost przeciwnie, doskonale uzupełniają te badania.
Główną korzyścią komputerowej mechaniki cieczy jest możliwość graficznej prezentacji przepływów strug powietrza. Dzięki temu możemy zrozumieć, dlaczego jedna część jest lepsza od drugiej.- tłumaczy Willem Toet, szef działu aerodynamiki BMW Sauber F1 Team.
Źródło: Informacja prasowa BMW-Sauber-F1.com
KOMENTARZE