Testy w Barcelonie dzień 1: Sato najszybszy

Japończyk pokonał faworyta do kokpitu Toro Rosso - Sebastiena Buemiego o 0,308 sekundy
17.11.0817:23
Marek Roczniak
13934wyświetlenia

Kandydaci na kierowców wyścigowych Scuderii Toro Rosso w sezonie 2009 - Takuma Sato i Sebastien Buemi okazali się najszybsi podczas pierwszego dnia zimowych testów na torze Catalunya. Obaj kierowcy przejechali po ponad 110 okrążeń, a rozdzieliła ich różnica 0,3 sekundy. Ustanowiony przez Sato czas na gładkich oponach wyniósł 1:20,763.

Trzeci czas uzyskał tester Hondy - Alex Wurz, który był jednym z czterech kierowców jeżdżących dzisiaj z szerokim przednim skrzydłem w specyfikacji na sezon 2009. Jego bolid w przeciwieństwie do dwóch BMW F1.08B i jednego zmodyfikowanego Williamsa FW30 miał jednak zamontowane standardowe tylne skrzydło. Ponadto Wurz jeździł też rano z tegorocznym pakietem aerodynamicznym.

Na kolejnych dwóch pozycjach uplasowali się dwaj testerzy McLarena - Pedro de la Rosa i Gary Paffett, przy czym tylko Hiszpan zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Sato. Stajnia z Woking testowała dzisiaj między innymi system KERS (de la Rosa), ale jej bolidy jeździły jeszcze ze skrzydłami o standardowych rozmiarach. Tuż za Paffettem na szóstej pozycji znalazł się kierowca testowy Ferrari - Luca Badoer, który testował niektóre elementy systemu KERS zamontowane w F2008K. Auto to było jednak tak samo ciężkie, jak z kompletnym systemem KERS, a to za sprawą dodatkowego balastu. Drugi tester Ferrari - Marc Gene (P14) poprowadził bardziej standardową wersję tegorocznego bolidu.


Robert Kubica dzisiejsze jazdy w okrzykniętym już przez wielu fanów najbrzydszym bolidem F1 ukończył na siódmym miejscu. Polak przejechał niezbyt dużo okrążeń (56), zatrzymując się na torze ze względu na problemy techniczne w pierwszej godzinie testów.

Razem z Robertem zespół BMW Sauber reprezentował dzisiaj kierowca testowy Christian Klien (P10), w którego bolidzie F1.08B został dodatkowo zamontowany system KERS. Mamy coraz większe doświadczenie z systemem KERS, ale nadal czeka nas mnóstwo pracy nad jego dostrojeniem. - skomentował Klien. Obaj kierowcy wypróbowali także różne mechaniczne i aerodynamiczne rozwiązania w F1.08B oraz sprawdzali opony typu slick.

W dzisiejszych testach uczestniczył także pięciokrotny rajdowy mistrz świata Sebastien Loeb, dla którego był to drugi kontakt z bolidem F1 - pierwszy miał miejsce rok temu, a prowadzonym autem było wówczas Renault. Tym razem bolid Francuza także napędzał silnik Renault, ale był to już Red Bull RB4, a ponadto był to pierwszy test Loeba w obecności regularnych kierowców F1 - testowych i wyścigowych. Mimo to Sebastien pokazał się z bardzo dobrej strony, przejeżdżając ponad 80 okrążeń i uzyskując ósmy czas dnia (+1,7s) na 17 uczestników testów. Prowadzący na co dzień Citroena WRC kierowca okazał się między innymi nieznacznie szybszy od Nelsona Piqueta Jr (Renault). Jutro RB4 przejmie już od Francuza nowy kierowca wyścigowy Red Bull Racing - Sebastian Vettel.

Na 11 pozycji uplasował się kierowca testowy Williamsa - Nico Hulkenberg, prowadząc zmodyfikowany bolid FW30 ze skrzydłami w specyfikacji na sezon 2009. Niemiec był sprawcą drugiej przerwy w dzisiejszych testach, ale mimo to przejechał 116 okrążeń. Na kolejnych dwóch pozycjach znaleźli się reprezentanci Force India - kierowca testowy Vitantonio Liuzzi i Adrian Sutil, a na ostatnich miejscach dzisiejsze testy ukończyli trzej kierowcy nie mający na swoim koncie jeszcze ani jednego startu w F1. Bruno Senna i Lucas di Grassi dzielili się jednym bolidem Hondy i pierwszy dzień poświęcili głównie na poznanie RA108, stąd ich czasy nie były zbyt imponujące. Tym niemniej szybszy z tej dwójki okazał się Senna, choć była to dla niego pierwsza jazd bolidem F1. Dwóch Brazylijczyków rozdzielił Giedo van der Garde, który w nagrodę za zdobycie tytułu w WSbR został zaproszony na testy przez Renault. Holender przejechał jednak zaledwie 32 okrążenia, zaliczając niewielką kraksę około godziny 15:30.

Czasy uzyskane w poniedziałek na torze Catalunya (4,655 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidAKCzas okr.Okr.
1Takuma SatoSTR FerrariSTR31:20.763121
1Sebastien BuemiSTR FerrariSTR31:21.071117
1Alex WurzHondaRA108+1:21.19877
1Pedro de la RosaMcLaren MercedesMP4-23K+1:21.41765
1Gary PaffettMcLaren MercedesMP4-231:21.95678
1Luca BadoerFerrariF2008K+1:22.03894
1Robert KubicaBMW SauberF1.08B+1:22.34156
1Sebastien LoebRed Bull RenaultRB41:22.50382
1Nelson Piquet JrRenaultR281:22.56080
1Christian KlienBMW SauberF1.08B++1:22.88353
1Nico HulkenbergWilliams ToyotaFW30B++1:23.467116
1Vitantonio LiuzziForce India FerrariVJM011:23.79486
1Adrian SutilForce India FerrariVJM011:23.83288
1Marc GeneFerrariF20081:24.17732
1Bruno SennaHondaRA1081:24.34339
1Giedo van der GardeRenaultR281:24.90832
1Lucas di GrassiHondaRA1081:25.51248
PogodaTemperatura powietrza: 6-17°C
Temperatura toru: 19-22°C
Słonecznie przez cały dzień

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Źródło: F1Today.nl, Autosport.com, BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

58
Grekyy
18.11.2008 02:28
Jestem chyba w tym poglądzie odosobniony, ale mnie bolid w tym pakiecie (mowa rzecz jasna o BMW), do którego dochodzą gładkie slicki jednak się podoba... te opony naprawdę dają efekt - szkoda że tylnie nie mogą być jeszcze szersze :P To naprawdę przywodzi na myśl te starsze bolidy. Dzięki płaskiemu nosowi wygląda to trochę jakby bolidy wróciły "na glebę", zwłaszcza jeśli dorwie się zdjęcie z profilu. Zobaczymy jeszcze jak zmienią się pokrywy silników (i czy w ogóle). Hmm... wygląda na to, że Kubica w tym tygodniu nie przetestuje w ogóle systemu KERS.
szopek
18.11.2008 02:17
Ten bolid Kubicy jest faktycznie brzydki... Ale ważne są jego osiągi a nie wygląd.
macrocosm
18.11.2008 01:47
Wygląda to to jak rekin młot. Ogólnie to połączenie megadysproporcji, krągłości i kantów. No ale jak będzie śmigać to może i wyglądać koszmarnie. Zobaczymy jak swoje nowe oblicze pokażą inni możni w wersji finalnej.
Maraz
18.11.2008 01:46
Były w newsie o Wurzu.
PopaY-F1
18.11.2008 12:45
Może tak newswriterzy strony dodali by wreszcie wyniki sesji przedpołudniowej w drugim dniu testów :P Coś się ociągają :P
noofaq
18.11.2008 11:33
piękny czas kubicy :D http://www.f1today.nl/live-update/2008/11/18/circuit-de-catalunya/ -> 0:21.521 :) już poprawili :(
camorra
18.11.2008 10:32
dziś Sato tez wymiata :)
paolo
18.11.2008 03:21
No i mamy kolejnego kandydata to tytułu "karykatura bolidu F1". Moim zdaniem Honda nie dorównuje jednak BMW. BMW nadal liderem :) Swoją drogą analizując czasy wychodzi na to, że "nowe" bolidy mogą być szybsze. Owszem tylne skrzydło mniejsze ale dużo większe przednie + slicki. Ja rozumiem, że Bruno Senna i Lucas di Grassi to debiutanci ale zobaczcie jaka różnica do Wurza, który miał nowy pakiet. Poza tym to znowu nie tacy debiutanci jak Loeb, a są na szarym końcu bo to Honda RA108. Wurz w RA108B dotarł tam gdzie Hondy nie widziano bardzo długo. Moim zdaniem jeśli pierwsze przejściowe auta mieszczą się w pierwszej połowie stawki to w przyszłym roku może się okazać, że czasy okrążeń będą lepsze. Może nawet sporo lepsze. Żeby się tylko nie okazało, że zamiast wyprzedzania będzie szybsza procesja, a od sezonu 2010 1000 albo 2000 rpm mniej i silnik na pół sezonu. Estetycznie paskudnie (na razie) ale sportowo może być ciekawie.
rmn
18.11.2008 01:26
pewnie dlatego, że znają charakterystykę tych opon i przy testowaniu nowych elementów nie wprowadzają one dodatkowych niewiadomocyh
Iwan
18.11.2008 12:33
BMW z tym wielkim przednim skrzydłem wygląda jak wielka kosiarka do trawy xD Mnie zastanawia czemu Klien testowal Kers i aero na 2009 a ze zdjęc wynika że jeździł na rowkowanych oponach... :O
Ducsen
17.11.2008 11:20
oblężenie gpupdate dzisiaj :D ciekawe czy spowiedzali się takiego zapchania :d
Huckleberry
17.11.2008 10:09
rannt - ja nie wierzę w jakiekolwiek ograniczanie kosztów - każdy zespół, a zwłaszcza fabryczny jest w stanie przemycić wydatki na badania na sto milionów sposobów. To jest wg mnie nie do sprawdzenia. I tak bogatsi wydadzą więcej.
Freeze
17.11.2008 09:52
20 nie 22
rannt
17.11.2008 09:41
Fajnie wyglądają samochody z pozdejmowanymi tymi wszystkimi cudami aerodynamicznymi (uszami, deflektorami, kawałkami czegoś przyklejonymi jakby były od czapy) - ładne gładkie linie. Tylko ten zderzak z przodu :( płakać się chce... I ten fragment latawca przyczepiony z tyłu między kołami. 22 takie wozy na starcie w Australii to będzie naprawdę wesoły widok! Jak który wyjedzie w piach, to się sam wykopie - bo ten cud z przodu podobno się rusza :) Tak nieco serio to: ograniczanie kosztów w kierunku standaryzacji wozów (silniki, KERS, etc) to druga ku GP2. Ciekawe jakie będą osiągały czasy. Czy nie lepiej ograniczyć koszty, poprzez narzucenie maksymalnego budżetu na zespół (jak w niższych seriach), za to w zakresie wozu i silnika to hulaj dusza piekła nie ma (+ przechodzenie eygorystycznych testów zderzeniowych). Byłaby twórczość dopiero!
Mimol
17.11.2008 09:29
mielony, Hamilton jest wyjątkiem od Twojej reguły szczególnie na "onetowskich" forach :p ;)
biela
17.11.2008 09:24
i lol'd na widok bolidu bmw mam nadzieję, że sato dostanie posadę w tr
Phaedra
17.11.2008 09:17
Teraz rozumiem dla czego Renault dało di Grassi'emu wolna ręke.
mielony
17.11.2008 09:13
-> Huckleberry ja bym to ujął inaczej: "zwycięzców nikt nie sądzi" A już na pewno nie po wyglądzie. Ale póki testują można powybrzydzać :) No i te skrzydła wystające poza koła! Może być niefajnie.
Przemo 1994
17.11.2008 09:08
zgadzam się z Huckleberry
Huckleberry
17.11.2008 09:06
Wszystkie są ładne na swój sposób, a jeśli ktoś pisze, że te są okropne a inne piękne to znaczy że ulega stereotypom. O gustach jak powszechnie wiadomo nie dyskutuje się. Za chwile będzie modne co innego i powiecie że samochody z 2008 były obrzydliwe :P Dla mnie piękny bolid F1 to taki który zwycięża. :D Koniec i kropka!
mielony
17.11.2008 09:05
W sezonie 2008 bolid BMW chyba najbardziej mi się podobał. I nie tylko mi - pewna osobai (nie wiedziała dokładnie kto to Kubica a więc w miarę obiektywna) też pokazała na BMW. Jak zobaczy ten z 2009 to zemdleje... :) Moim zdaniem bolid BMW z testów wygląda ohydnie. Ale zobaczymy co inni zaprojektują na 2009. Jak na razie to KERS chyba przeszkadza...
Przemo 1994
17.11.2008 09:02
co wy chcecie przecież samochody z tamtych lat są o wiele ciekawszy niż te z tych lat
Mimol
17.11.2008 08:58
Jest coś w tym, co mówi Przemo_1994 ;). Taka urojona nostalgia w moim przypadku;)
sebas
17.11.2008 08:42
Ale paskudne te nowe samochody fuj :(
Przemo 1994
17.11.2008 08:13
Mnie osobiście podobają się auta na następny sezon bo przypominają te bolidy F1 z lat 1994-1997 czyli piękne bolidy o prostych kształtach poza skrzydłami oczywiście
Metalpablo
17.11.2008 07:50
Nie wiem czy ktoś to zauważył, ale na bolidzie BMW Kliena gdzie zamontowany jest KERS jest żółty znaczek ostrzegawczy-http://www.f1today.nl/foto/4878/ -wiadomo co oznacza:P. Fakt BMW wygląda "dziwnie" ,ale przyzwyczaimy się:).Williams też pakiet na 2009 a wygląda fajnie:). Wsumie ciekawie wygląda rywalizacja o fotele w STRze i Hondzie:D. Zobaczymy co następne dni przyniosą bo jak narazie jest bardzo ciekawie:D i chyba bedzie to najatrakcyjniejsza(jeśli w ogóle można tak to określic) przerwa między sezonami. 131dni do GP Australli
Banditto
17.11.2008 07:17
Mnie także nie przeszkadza nowy wygląd bolidu BMW i powiem nawet więcej, to wreszcie zaczyna przypominać bolid! Koniec z tymi głupimi skrzydełkami!
Piotrek987
17.11.2008 07:10
wcale nie najgorszy te F1.08 prawie 2009 ale mam nadziej ze bedzie troszke z tym lepiej gdyby nie to ze str , ferrari, mcaren testowalo na 2009 elementy to nie weim jakie bybyly wyniki bmw 1. posistion?
Andre
17.11.2008 07:05
''Robert Kubica dzisiejsze jazdy w okrzykniętym już przez wielu fanów najbrzydszym bolidem F1 ukończył na siódmym miejscu'' Ja tam się ztymi fanami nie zgadzam i tyle. To nowe BMW wygląda przekozacko i tyle :P Nieźle Loeb. Jak zdobędziesz szósty tytuł z rzędu, to pobijesz Schumachera i może zamienicie się z Raikkonenem dyscyplinami :P Co do Kubicy szkoda tej awarii, ale w końcu coś musi nawalić. Zeby tylko nie było jak w sezonie 2007 :/
wartek
17.11.2008 07:02
watpie zeby loeb mial problem ze sciganiem sie na torze z innymi kierowcami :) startowal kilka razy w le mans, pozatym sciganie kolo w kolo nie jest az tak czestym zjawiskiem zeby sobie nie poradzil :) latwiej sie tego nauczyc niz nauczyc sie prowadzic F1 z takimi czasami :) pytanie tylko czy loeb jechal na oparach w celach marketingowych a cala reszta cysternami ale tego sie nie dowiemy raczej :)
Jędruś
17.11.2008 06:49
No to ci Sato ... Walka w STR wrze ... To , że w drugiej jeździe dla STR pokonał Buemiego jest lekką niespodziwanką . Senna i di Grassi się nie popisali ... Taka strata do Wurza ... di Grassi mimo iż po raz pierwszy jechał bolidem Hondy według mnie lekko zawiódł ... Luzzi lepiej do Sutila . Loeb pięknie !!!! Francuz ma talent !!! Lepiej od Nelsinho ..
noofaq
17.11.2008 05:52
BMW zapowiadało testy KERS
Huckleberry
17.11.2008 05:52
maciej - ja sobie wyobrażam Loeba szalejącego w Renówce u boku Alonso :P Myślę, że lepszy Loeb niż Piquet :]
maciej
17.11.2008 05:49
Taak, już sobie wyobrażam jak w 2010 roku 36 letni Loeb szaleje w Red Bullu w wyścigach:P Bez przesady, On jest za stary, ale muszę przyznać że świetnie sobie poradził,jest super kierowcą:) Pokonał Nawet Piqueta i Kubicy był blisko:) Sato w STR u boku Bourdaisa!!!!!(mam nadzieje) i Bruno w Hondzie z Buttonem:) Pzdr
Sauron9
17.11.2008 05:47
Nie wiem jak innym ale bolidy na sezon 2009 są okropne :/ ...to już nie będzie tak piękny sport :(
gnt3c
17.11.2008 05:39
cieszy zaawansowanie prac BMW w stosunku do innych...widać że mają najwięcej nowych elementów...to dobry prognostyk. Obojętnie czy te elementy sie sprawdzą czy nie, to i tak wiedzą będą wyprzedzać innych.
pawel92setter
17.11.2008 05:37
jeśli chodzi o BMW można być optymistą. Moje niewprawne oko zauważyło, że jako jedyni korzystali z pakietu aero na '09. Williams miał tylne skrzydło na '09 a przednie z tego roku, więc czasy BMW niezłe, tak sądzę... No i oczywiście szacuneczek dla Loeb'a :) Tak trzymaj Sebastian!!! Byłoby pięknie gdyby jeździł w F1. Może od 2010. A nie wie ktoś czy BMW jeździło z KERS'em? Ponoć zaprojektowali auto pod KERS, więc czemu mieliby nie korzystać? No chyba, że tylko i wyłącznie aero zastosowali na 2009. PS. BMW mogło testować KERS. Zobaczcie jakie mechanicy mają rękawiczki ;] Ostatnie zdjęcie...: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=115669&catID=3662
pro
17.11.2008 05:35
Coś czuję że w 2009 skrzydła będą latały jedno za drugim... :p Przecież one wystają poza obrys bolidu xD
ciaps
17.11.2008 05:29
ToBi, Ferrari na testy przywiozło 2 bolidy. Jeden z pakietem aero na przyszły sezon a drugi z imitacja KERS, czyli obciążony z nieproduktywnymi elementami. Ten drugi bolid to własnie F2008K PS Szacun dla Loeba- pokazał klasę, di Grassi trochę się spalił co?
bicampeon
17.11.2008 05:19
Też trochę jestem zdziwiony lepszym czasem Bruno od Lucasa, a jednak :)
Ramzi
17.11.2008 05:18
Nie chce wierzyć że Senna B. był o tyle szybszy od di Grassiego...
gnt3c
17.11.2008 05:17
do ścigania się z czasem - Loeb jest przyzwyczajony, to nie to samo co ściganie się z 19tu innymi w bezpośredniej walce na torze. Na tym polu reszta stawki ma nad nim niesłychaną przewagę. Jeśli od małego Loeb był przygotowywany do rajdów, to na ściganie się openwheeler'ami nie można się tak szybko przestawić.
Huckleberry
17.11.2008 05:08
Powtórzę to co już pisałem, a co dzisiaj się potwierdziło - czekam na Loeba w F1. Myślę, że to kwestia czasu. Facet nie ma już żadnej motywacji w WRC. A z tego co widać jest świetny. I potwierdziło się że szybciej można nauczyć kierowcę WRC jazdy po torze niż odwrotnie. :) No a Kimi do WRC - też już nie widać żeby miał motywację w F1 ;)
alhan
17.11.2008 05:04
a mi się podoba bolid BMW.... nie no żartuję :) A co do Loeba, to chyba rzeczywiście najlepszy kierowca na świecie. A co do BMW, to zauważmy, że są sporo przed Williamsem (nie mówmy, że to tylko przez Hulkenberga, bo to świetny kierowca)
owca
17.11.2008 04:59
Loeb jeszcze bardziej poprawił swój czas :-) bardzo dobry wynik!
GroM
17.11.2008 04:46
W BMW to chyba nos morsowy z Williamsa :) na tych zdjęciach. Wygląda hmmm obiecująco :).
drgonzo78
17.11.2008 04:46
Pewno Ferrari z KERSem ale z resztą areodynamiki jak w 2008.
Krauza
17.11.2008 04:45
ToBi Ferrari mówiło że to K oznacza bolid F2008 z KERS
im9ulse
17.11.2008 04:43
uuu Brunon szybszy o ponad sekundę od Lucasa...to mnie zaskoczyło !!! Loeb'omir dał radę...
barteks2
17.11.2008 04:43
K = KERS
ToBi
17.11.2008 04:42
"(B) w nazwie bolidu oznacza zmodyfikowaną wersję z pakietem aerodynamicznym na sezon 2009" no dobra :) a co oznacza F2008K ?
noofaq
17.11.2008 04:39
paolo: i ma na imię Sebastian :D
barteks2
17.11.2008 04:38
Coś mało okrążeń BMW... Loeb prawie jak Kubica ;-)
paolo
17.11.2008 04:38
No to Loeb jest wg mnie najlepszym kierowcą świata. Koleś jest niesamowity.Taki Piquet całe życie był przygotowywany do F1, a tu rajdowiec były gimnastyk z marszu takiego asa klepie no i generalnie połowę podobno najlepszych ścigantów świata. Wiem, że najlepsi nieobecni ale ten gość przy pozostałych to kompletnie zielony amator. Koleś jest niesamowity. Podobno STR szuka kierowców?
Maraz
17.11.2008 04:31
noofaq, to był błędny czas z gpupdate.net niestety...
Orionus
17.11.2008 04:31
8. Sebastien Loeb - 1:22.503 +1.740 Widac ze jest swietny nie tylko w rajdach.
Mariusz
17.11.2008 04:30
7 z tych 17 kierowców nigdy nie uczestniczyło w wyścigu F1. Aż miło się patrzy na taką klasyfikację bez starych wyjadaczy.
noofaq
17.11.2008 04:28
nie wiem czy warto brać Sato dla 0,3s szybszego czasu - Buemi do STR!! :) senna i di grassi nie wykazali się szczególnie w porównaniu do Wurza... btw. piękny czas Loeba.. btw2. przydałoby się wysortować do porządku tabelę...