GP Australii: trening 1 - Rosberg najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Albert Park
27.03.0904:15
Konrad Házi
16053wyświetlenia

Za nami pierwsza sesja treningowa nowego sezonu Formuły Jeden. Najszybszym kierowcą tej sesji okazał się Nico Rosberg, który wykręcił czas 1:26,687. Tuż za nim uplasował się jego kolega z zespołu - Kazuki Nakajima, a pierwszą trójkę dopełnił Kimi Raikkonen, który przez większość czasu trwania tego treningu dyktował tempo.

Jako pierwszy na torze pojawił się dziś Robert Kubica, który po wykonaniu okrążenia instalacyjnego od razu zjechał do boksów. To samo uczynili również pozostali kierowcy, z wyjątkiem Alonso i Barrichello. W tym momencie na torze zapanował na dłuższą chwilę spokój. W tym czasie bolidy zostały dokładnie sprawdzone pod względem ewentualnych usterek, co wiąże się często z koniecznością rozłożenia bolidu prawie na czynniki pierwsze. Po 25 minutach na torze pojawił Rubens Barrichello, jednak on również wykonał jedynie okrążenie instalacyjne.

Po Brazylijczyku na torze pojawił się pierwszy kierowca z zamiarem ustanowienia czasu - Sebastian Buemi, który wykonał pierwsze pomiarowe okrążenie tego sezonu i osiągnął czas 1:41,493, jednak już na kolejnym okrążeniu poprawił swój rezultat o prawie pięć sekund, a na kolejnych o następne kilka sekund. Na 55 minut przed końcem sesji na torze zaczęli się pojawiać pozostali kierowcy. Tempo dyktował już wtedy Kimi Raikkonen, który po wykonaniu zaledwie 4 okrążeń poprawił pierwszy czas weekendu o prawie 12 sekund. Po kolejnych 10 minutach wszyscy kierowcy oprócz Fernando Alonso mieli już na swoim koncie po kilka mierzonych okrążeń. Mniej więcej w połowie sesji, w drugim sektorze zatrzymał się pierwszy pechowiec - Sebastian Vettel, w którego bolidzie nagle wzrosło ciśnienie w układzie hydraulicznym i nie był on w stanie nawet dojechać do boksów.

Na 30 minut przed końcem sesji na czele był Rubens Barrichello z czasem 1:27,743, jednak w tym momencie na pierwszą pozycję powrócił Kimi Raikkonen, będący pierwszym kierowcą, który skorzystał z bardziej miękkich opon. W tym momencie na torze pojawił się też Fernando Alonso i był to dla Hiszpana pierwszy wyjazd na tor w celu uzyskania czasu.

W przeciągu następnych minut sytuacja na torze ponownie uspokoiła się, ponieważ część zawodników zjechała do boksów na dłuższy postój, by przygotować się do ostatniej próby poprawy czasu. W tym czasie inne zespoły skupiły się na jeździe z większą ilością paliwa. Na kwadrans przed zakończeniem sesji na czele znajdował się wciąż Kimi Raikkonen z rezultatem 1:26,750 wykonanym na bardziej miękkich oponach, a pół sekundy za nim był Nico Rosberg, który korzystał z twardszych opon.

Po raz ostatni większość zawodników wyjechała na tor na pięć minut przed końcem sesji. Na prowadzenie wyszedł wtedy Rosberg z czasem 1:26,687, a niewiele gorszym czasem popisał się Kazuki Nakajima, który zajął drugie miejsce. Utrzymali oni swe pozycje już do samego końca. Za nimi znalazł się Raikkonen, który nie zdołał już poprawić swojego rezultatu. Robert Kubica uplasował się na pozycji trzynastej z 1,8s straty po sporych problemach z przyczepnością tylnej osi.

Cała sesja przebiegała spokojnie i oprócz drobnych wizyt poza torem, które przydarzyły się większości zawodników, jedynie w bolidzie Nakajimy uległa awarii tylna prawa opona, a Nelson Piquet wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie i wypadł na żwir. Skończyło się to jednak nie najgorzej dla młodego Brazylijczyka, ponieważ był w stanie powrócić na tor.

Podsumowując można powiedzieć, że za nami ciekawa sesja treningowa, jednak nie może ona być uznana za miarodajną w jakikolwiek sposób. Z pewnością jednak zobaczymy w tym sezonie więcej ekip walczących o punkty. W zeszłym roku inauguracyjny wyścig ukończyła garstka kierowców i często pojawiały się wtedy głosy, że spowodowane to było zmianami w regulaminie wprowadzonymi przed sezonem. Ze względu na liczne błędy popełniane przez kierowców można snuć obawy, że w tym roku możemy mieć "powtórkę z rozrywki". Jak będzie faktycznie okaże się dopiero w niedzielę, a drugi trening już o godzinie 6:30 polskiego czasu.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 18°C
Prędkość wiatru: 2,8 m/s
Wilgotność powietrza: 49%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Nico Rosberg (16)Williams FW311:26,68719
2Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:26,7360,0490,04921
3Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:26,7500,0630,01424
4Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:27,2260,5390,47621
5Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:27,4530,7660,22715
6Jenson Button (22)Brawn BGP0011:27,4670,7800,01412
7Felipe Massa (3)Ferrari F601:27,6420,9550,17524
8Timo Glock (10)Toyota TF1091:27,7101,0230,06824
9Adrian Sutil (20)Force India VJM021:27,9931,3060,28320
10Fernando Alonso (7)Renault R291:28,1231,4360,13016
11Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:28,1371,4500,01420
12Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:28,1421,4550,00522
13Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:28,5111,8240,36921
14Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:28,6031,9160,09216
15Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:28,7852,0980,18227
16Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:29,0422,3550,25718
17Mark Webber (14)Red Bull RB51:29,0812,3940,0397
18Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:29,4612,7740,38025
19Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:29,4992,8120,03821
20Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:32,7846,0973,2854
107% najlepszego czasu: 1:32,755

KOMENTARZE

49
Martol
27.03.2009 03:24
ad:mikolajpoznan, w trakcie programu rano na polsat sport extra byla krotka rozmowa Roberta team radio i z tlumaczenia tak wynikalo....
Andre180
27.03.2009 02:08
Wiliams się poprawił
michu_194
27.03.2009 12:55
Nie podoba mi sie nowy kask Barichello
Ramzes
27.03.2009 10:14
Ludzie przestańcie narzekać... myślicie, że Ferrari i Mclaren będą "wąchali spaliny" w drugiej 10-stawki? To już się grubo mylicie wam z miejsca to mówię, a zawodnicy z FI będą przed nimi(nic im nie umiejszając)? To nadaje się idealnie do działu Humor F1. Co do treningów, oglądaliście czy spaliście? Wiecie na ilu okrążeniowym stincie Rosberg wykonał swoje najlepsze okrążenie? A no właśnie...trzeba było nie spać ;) Co do forumowiczów, którzy spierali się na amen, że KERS daje ogromną przewagę i nie ma opcji, że ktoś z KERS będzie szybszy, niech patrzą na średnie czasy okrążeń z testów....więcej nie trzeba mówić jaką ogrooomną przewagę na tym torze daje. Co do zespołu BMW, spokojnie to są treningi, jak każdy Polak może mieć wymagania co do tego zespołu, bo przecież nasz rodak w nim jeździ ale, patrzę na to wszystko z dystansem. Jeśli jutro w kwalifikacjach, nie pokażą się z dobrej strony, to faktycznie, będzie można mieć do nich pretensje i żal, za zawalony sezon 08'( w co oczywiście wątpię, bo są mocni i jestem tego w 100% pewien). Jutro możecie mnie zasypać postami, jeśli tak nie będzie( co on za głupoty gadał) :)
dex
27.03.2009 09:56
Żadnego skandalu nie będzie , dyfuzory zostały zaakceptowane i kropka , przecież dyfuzory nie łamią regulaminu a znaleźli dziurę i się cieszą jeżeli im to pomaga , bo mogło im też to przecież zaszkodzić , nie zawsze się ma trafne decyzje czy trafne zmiany , jeżeli nawet będzie to zmienione w dalszych GP to i tak te wyścigi jakie już zaliczą zespoły będą mieli za sobą i to co ugrają czy wywalczą będzie już ich i nikt im tego nie odbierze , wykorzystujące "inne" dyfuzory czy według niektórych "niezgodne z przepisami" czy regulaminem , przecież inne zespoły mogą to skopiować tylko boją się że przez pierwsze parę GP oni będą mieli przewagę a te które nie wykorzystują tych dyfuzorów boją się straty z początkowych wyścigów , a wiemy jak się liczą ptk po ostatnich 2-ch sezonach .
mikolajpoznan
27.03.2009 09:34
Chodzi mi o to,że BMW,Mc,Ferrari generalnie koło siebie..a przed nimi..daleko w kosmosie niczym Jurij Gagarin dyfuzory konkurencji;-) p.s.Marcinp-jak mozna sie pogubić z czymś co niby było testowane tyle razy (więcej niż konkurencja)?
marcinp
27.03.2009 09:22
nie chciałbym krakać ale zapowiada się wielki skandal z tymi dyfuzorami nie wiem czy generują one aż taki docisk że trzy teamy odleciały w kosmos a reszta nic nie może zrobić . wygląda na to że tak jest. będą protesty apelacje groźby nie uczestnictwa itp... Ferrari BMW i Renault nie odpuszczą - nawet jak będą miały w dalszej części sezonu takie same dyfuzory to i tak bez testów życie może być ciężkie czyli będą walczyli do upadłego o wycofanie dyfuzorów konkurencji. A co do KUB i BMW to nie ma żadnego drugiego dna. Po prostu jest słabo i tyle chłopaki się troszkę pogubili z ustawieniami.doktor za bardzo wierzył w cud KERs-u i nie wyszło teraz przyjdzie za to zapłacić . I tyle
Huckleberry
27.03.2009 09:22
mikolaj myślałem, że chodzi Ci o różnicę między parami kierowców: KOV 1:27,453 / HAM 1:29,042 = 1,6 sek RAI 1:26,750 / MAS 1:27,642 = 0,9 sek
scanner
27.03.2009 09:21
Opony są w tabelkach ze względu na statystyki oraz - ze względu na budowę tabeli w bazie danych. Bardziej logiczne jest rozszerzenie bazy, aby uwzględniała dodatkową kolumnę "Kers", z trzema pozycjami - null dla wyścigów sprzed kers, true i false dla obecnych. Likwidować kolumny Opony (nawet na poziomie wyświetlania szablonu strony nie ma co, ponieważ pamiętajcie, że ten wpis będzie dostępny póki strona będzie działać - zatem, jeżeli z jakiś przyczyn zmieni się dostawca opon, albo ich ilość, to w tym momencie tabelka pokaże (historycznie) że "w 2008, 2009 wszyscy jeździli na "B". Tak jak teraz taki sam szablon tabeli w newsie sprzed lat pokaże, ze "nie tylko >b<". Za to wstawienie dodatkowej kolumny do wspomnianej bazy i do szablonów jest po pierwsze prostsze, po drugie logiczniejsze. Nie znam zaplecza programistycznego tej strony (chętnie bym poznał - ciekawość zawodowa), ale zapewne Ekipa nad tym już pracuje. Sorki za offtopic, ale jak programista trafi na "swój" temat, to się powstrzymać nie możne :)
mikolajpoznan
27.03.2009 09:05
Huckelberry-róznica 0,2 sek biorąc pod uwage rózne ustawienia (biorę pod uwage średnią z dwóch treningów)nie ejst jakas zawrotna przy róznicy jaka dzieli te teamy od tych najlepszych.Róznica klas-oby tylko na treningu;-)
RobsoN
27.03.2009 08:59
co wy tak panikujecie kurde nie rozumiem was zawsze jak w treningu robert jest z tylu to juz gadka oooo beda zakmykać stawke niestety i takie tam. zawsze na treningu tak jeżdżą tak jak przed rokiem ,ja jestem spokojny wiem że będzie dobrze . KUB!!!!!! nawet jak by mu nie szło jestem z nim całym sercem;] bo mam do niego wielki szacunek za to co juz wykonał ;) nie panikujcie.xD BMW znowu robi zasłone mówię wam;] nieraz tak było ze jakis nieprzewidywalny team wygrywał treningi;] bede wam to wpajał xD
Huckleberry
27.03.2009 08:57
mikolaj - jak to łeb w łeb McLaren i Ferrari? Ja się ogólnie przychylam do zdania Robsona - nie ma się co podniecać to tylko trening, nie wiemy nawet co sprawdzają. Czasy są tu najmniej ważne.
mikolajpoznan
27.03.2009 08:53
Fakt faktem,że KUB i HEI łeb w łeb-poodbnie jak pary w Mclarenenie i Ferrari. I BMW własciwie takie same czasy jak tamte 2 teamy.. Kto wie czy dyfuzory nie rozstrzygnęły juz o układzie sił.
Speedster
27.03.2009 08:51
Spójrzcie na wyniki 2 sesji treningowej - na czele BGP, Williams, Toyota, przedzielone Red Bullem Marka Webbera - czyli zespoły który bardzo kreatywnie zinterpretowały przepisy dotyczące dyfuzora (oprócz Red Bull Racing oczywiście) - to się kończy apelacją i ciąganiem się po trybunałach apelacyjnych itd, coś czuję że to będzie sezon afer...
gnt3c
27.03.2009 08:50
milka02 - b.dobry pomysł IMHO.
oligator
27.03.2009 08:48
sluchajcie, niczym sie nie przejmujmy, Albert Park zawsze byl torem atypowym. Prawdziwy rozklad sil poznamy bardziej za tydzien.
mika02
27.03.2009 08:48
mam propozycję: może zamiast informacji w tabelach na jakich oponach jeżdzą (wszyscy mają przecież bridgestony) może lepiej podać informację, który kierowca ma kers?
RobsoN
27.03.2009 08:45
co wy tak panikujecie kurde nie rozumiem was zawsze jak w treningu robert jest z tylu to juz gadka oooo beda zakmykać stawke niestety i takie tam. zawsze na treningu tak jeżdżą tak jak przed rokiem ,ja jestem spokojny wiem że będzie dobrze . KUB!!!!!! nawet jak by mu nie szło jestem z nim całym sercem;] bo mam do niego wielki szacunek za to co juz wykonał ;) nie panikujcie.xD BMW znowu robi zasłone mówię wam;] nieraz tak było ze jakis nieprzewidywalny team wygrywał treningi;]
mikolajpoznan
27.03.2009 08:44
dzieki za odpowiedź.Jak to możliwe,ze auto jest ta nieprzewidywalne od ostatniego testu jak twierdzi KUB?
Grekyy
27.03.2009 08:36
mikolajpoznan - wiadomo, bo realizator puścił tę rozmowę w trakcie relacji ; ] Polak niestety brzmiał na prawdziwie zawiedzionego ; ]
zawias
27.03.2009 08:30
Kub w zeszłym roku między 1 i 3 treningiem nadrobił 3 sek.! Kto wie czy znowu BMW nie zrobi tego numeru. Swoja droga czas rok temu i dziś jest prawie identyczny...
Huckleberry
27.03.2009 08:29
http://www.formula1.com/gallery/race/2009/805/general/friday.html - zdjecie 14 - Mario wygląda na znudzonego, będzie dobrze ! ;)
mikolajpoznan
27.03.2009 08:27
Martol-a skąd wiadomo o tej rozmowie Kub z mechanikami?
Fan1
27.03.2009 08:26
Indianie powalczą jutro o pierwsze punkty, spokojnie.
tbl
27.03.2009 08:20
Force India w środku stawki!
Fan1
27.03.2009 08:11
sebas daj mi tę stówkę, co masz oddawać za free bukom!
Martol
27.03.2009 08:03
Na drugim treningu tez Rosberg dominowal tyle , ze blisko byla juz Toyota i RBR, Ferrari , Mclaren i Bmw slabo , nie wiem czy nie sa to zaslony tak jak przed zeszlorocznym startem, gdy Kubica i Nick na treningach piatkowych klasyfikowali sie na koncach stawki , a na treningu tuz przed kwalifikacjami i na kwalifikacjach odslonili swoje mozliwosci. Z drugiej strony Robert w rozmowie dzisiejszej na treningu z mechanikiem przyznal, ze czuje sie w tym samochodzie tak jakby go dopiero zaczal testowac bo wogole nie da sie go prowadzic. Zobaczymy jutro..
sebas
27.03.2009 07:52
Fan1 myslę, że jednak jest bat, podczas sesji dyktował tempo, cały czas. Kwalifikacje jutro pokażą wszystko. Ale ja na Kimiego stówę bym postawił, mam na myśli finał sezonu, który jeszcze sie co prawda nie zaczął,ale pobawić sie można :)
Grekyy
27.03.2009 07:51
Poczekajcie aż na stronie znajdą się wyniki drugiej sesji... tam to dopiero jest co komentować ; ] Nie widziałem ostatnich 15 minut z powodu nieplanowanej przerwy w dostawie prądu ; ]
PopaY-F1
27.03.2009 07:49
A ja napiszę jedno... Pamiętajmy co było w ubiegłym sezonie podczas treningów... Słabe wyniki i jeszcze raz słabe wyniki, a w kwalifikacjach BMW dawało radę (1 połowa sezonu) więc na razie nie ma co prorokować, jak to robiąco poniektórzy, tylko zaczekać do jutra do 8 rano jak już będzie po kwalifikacjach. Pzdr.
pasior
27.03.2009 07:43
zoolwik spokojnie. nie podniecaj się. stawkę to najprawdopoddobniej będzie zamykał kubica - ale poczekajmy
Fan1
27.03.2009 07:38
sebas jak zobaczyłem Sutila objeżdżającego Kimiego, to nie ma bata, aby Ferrari coś teraz znaczyło, może w Europie coś urobią, aby wstydu nie było.
rafaello85
27.03.2009 07:38
Czyżby faktycznie te kontrowersyjne dyfuzory dawały aż taką przewagę? Jeśli tak, to możemy być świadkami nieoczekiwanych rozstrzygnięć. Hamilton baaaaardzo daleko, dużo dużo dalej niż Koval. Ciekawe dlaczego?
sebas
27.03.2009 07:37
A ja obstawiam juz teraz, ze Kimi bedzie rządził w tym sezonie. Chłopak jest cholernie zmotywowany i ma sporo do udowodnienia. Musi pozamykac gęby niektórym ludziom i to zrobi, gwarantuje. NIE MA LEPSZEGO NAD RAIKONENA KIMIEGO! :-) No i oczywiście licze na Filipka.
Fan1
27.03.2009 07:33
Cholera, jeden dandys odszedł w odstawkę (Lewis) to wskoczył następny (Nico), to nie fair ludzie!
michael85
27.03.2009 07:22
Zobaczymy co będzie dalej w końcu to pierwszy trening. Trochę niepokoi mnie forma BMW, Robert ma pod górę bo jest duży jak na kierowcę F1! Cieszy za to forma Raikkonena i Hamcia. Szkoda Vettela ale to dopiero treningi. Nie mogę się doczekać quala i wyścigu.
kuba_new
27.03.2009 07:21
mysle ze mac wroci do gry w wyscigu testy testami trenig treningiem a wyscig to juz inna bajka chociaz licze po cichu na niezla jaTke na torze :) dawno juz sie nic nie dzialo ciekawego wiec licze ze moze tym razem przepisy tak namieszaja ze cos sie ruszy no ale GO ROBERT!!!
oligator
27.03.2009 07:20
hmmm wyglada (zwlaszcza po drugim treningu) ze cudowne dyfuzory cos jednak daja, nieprawdaz?
zoolwik
27.03.2009 07:07
tragedia panie, co to sie dzieje. bmw mialo miec mistrza w tym sezonie a puki co bedzie zadowolona jesli do q2 wejdzie - utrzymujac aktualna forme. nie chodzi mi tylko o prezentowany czas, gorzej, ze Robert nie znajduje przyczepnosci w swoim aucie. Cieszy mnie natomiast postawa hamiltona, mysle, ze jak przez kilka wyscigow bedzie zamykal stawke to nabierze troche pokory.
hagj
27.03.2009 07:04
Oj w FP2 na czele po 2 bolidy Williamsa, BrawnGP oraz Toyoty... będzie dym ze strony innych zespołów :>
kubicashow
27.03.2009 06:58
williams calkiem dobze pojechal na treningu
fernandof1
27.03.2009 06:56
i juz po pierwszym traningu jeszcze tylko sobota i juz niedziela
Huckleberry
27.03.2009 06:55
Hehe, tak jak myślałem - jakieś nowości w przednim skrzydle BMW. To zo ostatnich testów wyglądało zbyt prymitywnie... Myślę, że wprowadzili parę nowinek, którymi nas zaskoczą.
mikolajpoznan
27.03.2009 05:32
znowu tylnia os ślizgajaca się?
Qnik
27.03.2009 05:31
Przepraszam, za numerki i za Kubicę... Oczywiście w tabelce podmieniłem go z Trullim. Dziękuję za zwrócenie uwagi.
pawel92setter
27.03.2009 05:00
Nikt nie zwrócił uwagi na McLarena?? Spójrzcie co Kovalainen zrobił!
Ruch IV Rzeczpospol
27.03.2009 04:50
W tekście jest, że Rob 13. ???
ferdziokiepski
27.03.2009 04:26
Button i Barrichello jeżdża z 22 i 23 a nie z 20 i 21 tak samo Sutil i Fisichella mają 20 i 21 a w tabelce jest że mają 18 i 19 xD
Gemini
27.03.2009 04:23
Oba BMW niemal jednakowo, jeśli Robert i Nick testowali to samo to można z tego jakieś wnioski porównawcze snuć... ( bolid z i bez KERS ) Ciekawe co w drugiej sesji pokażą :) ps. brawo dla autora ! noc, nie noc a wiadomości aktualnie zamieszczane :D