Komisja Europejska otrzymała zażalenie dotyczące F1

Największą niespodzianką jest jednak tożsamość zespołu składającego skargę
02.08.0914:49
Mateusz Furgał
9850wyświetlenia

Jak informuje na łamach gazety Telegraph redaktor serwisu Pitpass ds. biznesu - Chris Sylt, jeden z zespołów, którego aplikacja o starty w sezonie 2010 została odrzucona, wysłał do Komisji Europejskiej zażalenie, w którym informuje, że FIA rzekomo wymusiła na nim używanie silników wyprodukowanych przez firmę Cosworth.

Pierwsze zarzuty w tej sprawie pojawiły się już trzy tygodnie temu. Stawiają one w niepewnej sytuacji nowe zespoły, które mają zadebiutować w przyszłym sezonie. Jeśli KE rozpocznie śledztwo i ustali, że zarzuty stronniczości są prawdziwe, cały proces selekcji może zostać unieważniony.

Największą niespodzianką jest jednak tożsamość zespołu składającego skargę. Jest nim Serbska firma inżynieryjna AMCO, która zamierzała brać udział w przyszłorocznych mistrzostwach jako Stefan Grand Prix. Nazwa zespołu pochodzi od nazwiska dyrektora generalnego Zorana Stefanovica, który nie był rozpoznawalną osobą starającą się o miejsce na starcie sezonu 2010, ale pojawił się już wcześniej w kręgach Formuły 1, gdy próbował kupić samochody zespołu Lola po ich wycofaniu się w 1997 roku.

Pitpass wyjawił, że w liście wysłanym do KE, Stefanovic napisał: AMCO Corporation została zmuszona przez FIA do podpisania umowy z firmą Cosworth i dlatego też składamy zażalenie. [...] Za naszymi plecami pojawia się element spisku, którego nie jesteśmy się w stanie pozbyć bez interwencji Komisarza ds. Konkurencji.

AMCO planowało użyć silników jednego z obecnych dostawców F1. Braliśmy także pod uwagę używanie własnego silnika - powiedział Stefanovic. Zostaliśmy zmuszeni do kontraktu z Coswrothem wbrew naszej woli, tylko w celu bycia 'nadającym się' do wybrania. Niemniej jednak Stafanovic zgodził się ostatecznie na użycie silników Cosworth, ale jego aplikacja została odrzucona. Teraz złożył oficjalne zażalenie do KE w celu ponownego przeprowadzenia procesu wyboru nowych zespołów.

AMCO chce, aby proces wybierania nowych zespołów na sezon 2010 przez FIA został zbadany w anty-monopolowym śledztwie i uznany 'automatycznie nieważnym' - napisał Stefanovic w liście. Twierdzi, że podstawą do zażalenia jest złamanie przez FIA Artykułu 81 i 82 Traktatu Unii Europejskiej, które dotyczą konkurencji: FIA ograniczyła konkurencję i postąpiła wbrew zasadom konkurencyjności, zawartym w Artykułach 81 i 82 Traktatu. Zasady te mają zapobiegać praktykom ograniczającym konkurencję. Zgodnie z nimi wszystkie decyzje podjęte bez zastosowania się do nich powinny zostać uznane za nieważne.

Jedyna informacja, którą w tej sprawie udzieliła dotychczas KE jest następująca: Możemy potwierdzić, że otrzymaliśmy zażalenie. Ryzyko uznania przez KE procesu selekcji nowych zespołów za nieważny może spowodować duże problemy dla nich. Aktualnie Manor GP, Campos Meta i US F1 są w trakcie zbierania milionów dolarów potrzebnych do rywalizowania w Formule 1. Każdy znak zapytania nad ich udziałem w mistrzostwach może osłabić ich szanse na zdobycie wsparcia sponsorów.

Oskarżona już wcześniej o stronniczość, FIA nie tylko nie zaprzeczyła, ale stwierdziła, że zawsze uważała dostępność niezależnego dostawcy silników dla nowych zespołów Formuły 1 i innych niezależnych zespołów za priorytet. Bez niezależnego dostawcy silników, cała stawka byłaby na łasce przemysłu samochodowego i nowe zespoły nie byłyby w stanie startować bez ich pozwolenia. Istniejące niezależne zespoły także musiałyby podążać za ich instrukcjami. Niezależny dostawca jest niezbędny dla zdrowia Formuły 1.

Stefanovic uważa jednak, że to, co byłoby najlepsze dla sportu to ponowne rozpatrzenie wniosków z powodu uniemożliwienia innym producentom dostawy silników, co jest czynem ograniczającym rozwój technologiczny, nie tylko konkurencję i takie ograniczenie niszczy Formułę 1. Dla fanów jest to jeszcze bardziej istotne, ponieważ nie chcą oni oglądać zespołów, które zostały wybrane z powodów politycznych. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest to skarga złożona na Formułę 1, czy też żadną z firm prowadzonych przez Berniego Ecclestone'a. Nie jest ona także skierowana w kierunku firmy Cosworth, a w kierunku samej FIA.

Jeśli KE przystanie na żądania Stefanovica, nie będzie to pierwsza sytuacja, w której Unia Europejska będzie się przypatrywać Formule 1. W późnych latach 90. KE prowadziła śledztwo i oskarżyła FIA o ograniczanie konkurencji poprzez faworyzowanie F1. FIA nie wyszła z tej sytuacji obronną ręką i w rezultacie musiała sprzedać prawa komercyjne do F1 na 100 lat i zmienić swoje struktury.

Źródło: Pitpass.com

KOMENTARZE

37
Kamikadze2000
03.08.2009 09:47
No i kolejny problem! A już myślałem, że wszystko gra i nie będzie tego typu "rzeczy". Gdy przeczytałem tytuł tego artykułu, w pierwszej chwili pomyślałem już o N. Technology, gdyż to Oni najbardziej byli oburzeni tym, że nie zostali wybrani. Ale jak okazało się, że to nie Oni, a zupełnie nie znana przeze mnie "strona", trochę mnie to zaszokowało. Pierwszy raz słyszę o jakimś Stefan GP!!! No cóż.... ciekawe, czy coś ugrają. Dla dobra F1 i nowych ekip byłoby dobrze, gdyby nie!
rafaello85
03.08.2009 08:18
ergie---> a Ty myślisz, że FIA jest organizacją, która może działać ponad prawem? Bardzo Cię zaskoczę, bo tak NIE JEST! Nie ma takiej organizacji ani firmy. Wymieniany tu wcześniej Microsoft, mający główną siedzibę w USA, zapłacił ponad 1 miliard euro kary jaką nałożyła na niego komisja europejska. To, że FIA ma status organizacji międzynarodowej nie zwalnia jej z obowiązku przestrzegania praw i reguł. Przypominam Ci, że siedziba Federacji jest usytuowana w Paryżu, a zatem na terytorium UE. Wiele zespołów ma swoje siedziby w państwach należących do UE, wyścigi rozgrywane są w krajach UE. Pragnę Ci zwrócić uwagę, że 4 lata temu ( zgodnie z unijnymi rozporządzeniami ) z torów i z zespołów musiały zniknąć reklamy wyrobów tytoniowych. Gdyby FIA była ponad tymi zakazami, to dalej byśmy oglądali reklamy firm tytoniowych. Mam nadzieję, że KE rozpatrzy te wnioski i ustali jak naprawdę było. Liczę, że wszystko zostanie wyjaśnione. A jeśli potwierdzą się te zarzuty, to KE powinna: dobrać się do tyłka decydentom, którzy byli za to odpowiedzialni, nałożyć gigantyczną karę finansową na FIA i unieważnić ten cały żałosny proces rekrutacyjny. "Zostaliśmy zmuszeni do kontraktu z Coswrothem wbrew naszej woli, tylko w celu bycia 'nadającym się' do wybrania”. Mnie się to w głowie nie mieści! Cosworth miał być jedną z opcji ( tak od samego początku deklarowała FIA ) dla zespołów, które nie byłyby w stanie same pozyskać silników. Opcją, a nie przymusem! Dlaczego nowe zespoły przymusowo muszą korzystać z jednostek napędowych Coswortha, jeśli wolałyby np. silniki Renaulta czy Mercedesa?
mateusz
03.08.2009 07:18
@ergie FIA jest organizacją zarejestrowaną we Francji i podlega prawu europejskiemu - nic prostszego. "A seria wyścigowa organizowana przez FIA nosząca nazwę F1 jest jej wewnętrzną sprawą. " Tu się z tobą zgodzę, ale UE ma na ten temat inne zdanie.
Corvi78
02.08.2009 10:13
A co za znaczenie ma skąd pochodzą członkowie FIA? - organizacja zarejestrowana jest we Francji wiec podlega prawu europejskiemu i "kropka". Skoro KE może nakładać kary na firmy uprawiające monopol i uprawiające nie czyste zagrania to i na 100% może ukarać organizacje... Nie znam się na prawie - ale wydaje mi się, że tu bardziej chodzi o to, że FIA nie napisała czrno na białym "przyjmniemy tylko ekipy z silnikami Coswortha", a jedynie "ustnie" sugerowała dostawce silników. Tak wieć jeśli FIA miało to w "regulaminie przyjęć" na sezon 2010 to raczej KE nic im nie zrobi.
rmn
02.08.2009 09:29
Dziwne, że KE ma się zajmować takimi sprawami. Swoją drogą może to jest... po prostu reklama firm Stefana;)
Hans_Kloss
02.08.2009 08:57
@Duscen Ano wiem, ale mimo wszystko Stefan GP na 100% będzie łatwiejsza do skojarzenia niż Stefanović GP :) P.S. Bundesliga to moja ulubiona liga :D Ale brak kablówki doskwiera :P
Sir Wolf
02.08.2009 08:15
Ja jeśli organizowałbym jakąś dyscyplinę, z naciskiem na JA, to wybrałbym zespoły tak, aby było ciekawie, ale też poniekąd wygodnie - czyli odrzuciłbym odrazu robiących problemy. I nikt nie miałby prawa wtrącać się w to, bo to MOJA seria. Tak samo jest z FIA i F1. Więc co do tego ma KE???
ergie
02.08.2009 06:58
Odnośnie Europejskości FIA: proponuję odwiedzić stronę główną organizacji i zobaczyć sobie kto jest jej członkiem. A seria wyścigowa organizowana przez FIA nosząca nazwę F1 jest jej wewnętrzną sprawą. Nikt nikogo nie zmusza do udziału w niej, a jak ktoś ma na to ochotę to powinien dostosować się do reguł gry ogłoszonych przez organizatora.
YAHoO
02.08.2009 06:55
Nie wiem co jest śmiesznego w nazwie Stefan GP... Owszem, nazwa oryginalna, ale jakoś nazwiska Ferrari, Williams, McLaren czy nawet Brawn nikogo nie rozbawiają...
Ducsen
02.08.2009 06:50
@Hans Kloss - nazwiska balkanskie nie sprawiaja takich problemow w wymowie jak polskie czy slowackie. Wytarczy, ze obejrzalbys kilka meczow Bundesligi i bys zauwazyl, ze komentatorzy nie maja zadnych problemow z wymawianiem takich nazwisk.
Hans_Kloss
02.08.2009 05:40
Dżejson- jest jeden problem, kto z zachodu wymówi Ci Stefanović? Tu chodzi o grubą kasę, Stefan jest raz- łatwiejsze, dwa- krótsze, łatwiejsze do zapamiętania. Dla nie znających niemieckiego każda ich nazwa wydawałaby się trudna dlatego też skracaliby je :) Stefanoshternisterentoher GP nie pojawiłoby się nigdy a zamiast tego Stefan GP :D SoBcZaK- nazwa nie obniża poziomu serii :P
SoBcZaK
02.08.2009 05:04
Te ciekawe odmiany mam tam gdzie słońce nie dociera... F1 to nie ma być śmiechu warte tylko to ma być kozacka seria wyścigowa.
Dżejson
02.08.2009 05:03
Jakby zgłosił team jako Stefanović GP nie byłoby o czym pisać :P
kkacperek
02.08.2009 04:29
A widziałbyś KołodziejczykGP SoBcZaK??To dopiero by był śmiech na sali a tak to ciekawa odmiana od Ferrari,Mclarena,BMW itd.
SoBcZaK
02.08.2009 04:21
ja rozumiem jakby ktoś dał nazwe Sobczak GP ale Stefan GP? Może od razu Józek GP albo Tomuś GP XD
kkacperek
02.08.2009 04:00
oligator-no prosze :P Nie wiem co mogą im jeszcze prawa komercujne jeszcze 90 lat spokój no to co jeszcze?
oligator
02.08.2009 03:58
moj syn sie nazywa Stefan, ma 5 lat i odroznia np. Masse od Raikkonena po samym numerku na bolidzie:) bardzo by mi sie podobal zespol o takiej nazwie :D
michal
02.08.2009 03:53
A Super Aguri to była nazwa teamu F1 od czego jak nie od imienia.Były kierowca F1 Aguri Suzuki nie nie mógł użyć swojego nazwiska (Suzuki to również marka) to użył imienia.A zresztą jakie to ma znaczenie czy nazwa zespołu pochodzi od imienia(Super Aguri) , nazwiska(Williams) , firmy(Red Bull) , narodowości(USF1) itp.
niza
02.08.2009 03:50
MairJ23 dokładnie, o sprawach biznesowych w F1 wiemy tyle ile sprzedadzą nam media, czyli nic. Do tej pory takie zagrania, właśnie jak z dostawcami opon, nikomu nie przeszkadzało, ale pojawił się ktoś nowy, komu zależy na wejściu ale nie na zasadach z góry ustalonych, które jakby nie patrzeć odbiegają nieco od pewnych przyjętych zasad w UE, lecz na jasno określonych i dostępnych szerszej liczbie osób, nawet zwykłej publiczności. Jestem bardzo ciekawa jak potoczy się dalej ta sprawa, bo jakby nie patrzeć może wiele się zmienić w kwestii pojawienia się nowych zespołów w F1 jak i samych zainteresowanych
MairJ23
02.08.2009 03:40
niza o prosze - i o tym mowilem - czemu serbowie to dostrzegli a nikt inny nie - z oponami oczywiscie ze jest tak samo i sam tez tego nei dostrzeglem. Moze z nimi bylo tak ze mieli projekty wlasnych silnikow i tu chodzilo o wejscie ich wraz ze swoja jednostka napedowa po to zeby ja sprzedawac. Coz - swiat interesow jest nam malo znany w F1.
niza
02.08.2009 03:37
Trzeba poczekać co na to KE. Ale skoro mówimy o braku konkurencji to ktoś powinien złożyć także zażalenie dotyczące dostawcy opon, jakby nie patrzeć w tej sprawie nie ma ani grama konkurencji
MairJ23
02.08.2009 03:30
Z KE nie ma zartow i najlepiej o tym wie MicroSoft chyba. :) Bill zostawil jzu w skarbcu pare ladnych miliardzikow $
kkacperek
02.08.2009 03:18
jak dla mnie Stefan GP brzmi dość oryginalnie nie ma się co śmiać.Gdyby moje nazwisko było to byście się śmiali że za długie i troszkę dziwne jak na team :P . Oby FIA dostała za swoje jeżeli to naprawdę się działo.jak dla mnie troszkę przesadzili.Chyba FIA chce jednak załatwić kolejną Formułę ustandaryzowaną :( .Oj coś mi się wydaje że FIA ma kłopoty,bo z KE nie ma żartów :D
Twarzer
02.08.2009 03:04
Nie rozumiem nabijania sie z czyjegos imienia. Dlatego tez, zycze tym geniuszom co sie z tego smieja malzonki, ktora wybierze wlasnie "Stefan" dla ich dziecka. Wtedy chyba bedziecie musieli sami z siebie sie nabijac do konca zycia.
MairJ23
02.08.2009 03:00
wojowanie z FIA nei ma konca - a co do eurpejskiej organizacji jaka jest FIA to musze powiedziec ze jakby sie w europie zadne GP nie odbywalo to FIA nei mialaby nic do powiedzenia. Tak jak ma to miejsce w NASCAR - oni maja FIA gdzies wlasnei z tego powodu. Nawet jak byl jzu konflikt miedzy FOTA a FIa mocno zaogniony to bylo powiedziane ze wlasnei dlatego ze FIA rzadzi w europie i kazdy wyscig musi przejsc przez ich lapy to oni beda dostarczali sedziow i zajmowali si ekwestia bezpieczenstwa. Czyli cos w tym musi byc - FIA to europa. Co do nazwy... coz za dlugo jestem za granica zeby mnei dziwily takei nazwy i smieszyly - ale trzeba przyznac brzmi oryginalnie :) Co do powodow - coz - maja racje - oni skladali zgloszenie i wiedza co sie tam dzialo. Dziwi mnei to ze to Serbski team tak zareagowal a nikt inny sie tam nei dopatrzyl wciskania Cosworth na sile. Mam nadzieje ze choc troche namieszaja znow w szeregach FIA i ze cos to zmieni na lepsze. Bo z tego co ostatnio do nas trafia - to FIA stalo si etakim kolkiem ludzi co mysla ze wszystko im wolno i ze moga miec wszystkich za nic. Pozdro
Maraz
02.08.2009 02:57
Dajcie spokój z tymi żartami na temat nazwy - mało kto zauważył, że to wcale nie wzięło się od imienia, tylko jest to część nazwiska, więc "Włodek GP" i inne tego typu nazwy sugerowane przez Was są trochę nie na miejscu.
Dżejson
02.08.2009 02:50
Powiem dziadkom żeby wzięli kredyt i założyli zespół - będzie Gienek&Gienia Radio Maryja F1 Team :D
oliveira
02.08.2009 02:31
jak zobaczyłem nazwę Stefan GP to prawie z krzesła spadłem z wrazenia......brakuje jeszcze Włodek GP, Wiesiek Gp albo Heniek GP.....wiadomo ze to przypadek i pewnie tylko polaków i może jeszcze czechów to śmieszy, ale no śmieszna spraw i ubaw jest niezły....
Ducsen
02.08.2009 02:31
Nic nie mowie, ale zaraz sie okaze, ze otrzymali zgloszenie z Wroclawia z nazwa Zbysiu GP :dd Hah, dobre ale nie wiem na co im to szarpanie jak i tak czy tak by nie weszli.. No, ale godne odnotowania jest przynajmniej to, ze nie obnosii sie tak z tym zgloszeniem jak co niektorzy czy uzyli wlasnej i to calkiem oryginalnej nazwy, a nie podkopali sie pod Tyrrella, Brabhama, Lotusa i * wie co jeszcze ;) No i jak widac moda na 'GP' caly czas nie mija. :)
Hans_Kloss
02.08.2009 02:27
Stefan kojarzy się może ze wsią, ale załóżmy, że jest to Anglik i nazywa zespół Matt GP czy coś takiego. Już by takiego sprzeciwu nie było...
latak
02.08.2009 02:25
xD jak przeczytalem to odrazu do kumpla pialem ze chcial team f1 założyc xD
mateusz
02.08.2009 02:25
@ergie tak? ciekawe więc gdzie leży Francja... Tak serio to dlaczego myślisz, że nie jest "organizacją europejską"?
ICEman
02.08.2009 01:59
Stefan Gp lol za samą nazwę FIA ich odrzuciła
ergie
02.08.2009 01:53
Ale FIA nie jest organizacją europejską więc poszli won europejskie komuszki.
Morgul
02.08.2009 01:42
a co w tej nazwie zlego? jest Brawn moze byc Stefan
Ralph1537
02.08.2009 01:09
Stefan GP- z taką nazwą się pchają do f1
YAHoO
02.08.2009 01:06
wysłał do Komisji Europejskiej zażalenie, w którym informuje, że FIA rzekomo wymusiła na nim używanie silników wyprodukowanych przez firmę Cosworth. I tyle w tym temacie :) „zawsze uważała dostępność niezależnego dostawcy silników dla nowych zespołów Formuły 1 i innych niezależnych zespołów za priorytet. Bez niezależnego dostawcy silników, cała stawka byłaby na łasce przemysłu samochodowego i nowe zespoły nie byłyby w stanie startować bez ich pozwolenia. Istniejące niezależne zespoły także musiałyby podążać za ich instrukcjami. Niezależny dostawca jest niezbędny dla zdrowia Formuły 1” No to niech najlepiej wszystko będzie standardowe ! Włącznie z fabrykami zespołów !