GP Japonii 2011 okiem Pirelli
Kierowcy będą musieli skupić się na odpowiednim zarządzaniu oponami
04.10.1123:54
1863wyświetlenia

Suzuka to jeden z klasycznych torów w kalendarzu Formuły 1. Składa się z wielu wymagających zakrętów, tak jak świetnie znany Spoon i 130R. Tor, położony na zachód od stolicy Japonii Tokio przeszedł wiele poważnych zmian od debiutu w roli testowego obiektu Hondy w 1962 roku.
Pirelli przywozi do Japonii pośrednią mieszankę P Zero „białą” i miękką P Zero „żółtą”: taką samą kombinację zastosowano ostatnio na dwóch innych wymagających obiektach z szybkimi zakrętami: Spa i Monza.
Szeroki zakres prędkości i rodzajów zakrętów na Suzuce oznacza, że podstawą jest uniwersalna opona. Miękkie i pośrednie mieszanki zapewniają dobry kompromis pomiędzy przyczepnością i wytrzymałością, a także umożliwiają zastosowanie szerokiego wachlarza strategii.
Techniczna pętla Suzuki z szorstką nawierzchnią stawia wysokie wymagania przed oponami, zwłaszcza w długich i szybkich zakrętach pokroju 130R. Ich konstrukcja musi absorbować znaczne obciążenie, przekraczające 800 kilogramów.
Organizowane pod koniec sezonu zawody na Suzuce często decydowały o losach mistrzowskiego tytułu, a ten sezon nie jest wyjątkiem. Sebastian Vettel z Red Bull Racing potrzebuje tylko jednego punktu do zapewnienia sobie drugiego mistrzostwa świata z rzędu. Niemiec wygrywał w Grand Prix Japonii w dwóch ostatnich sezonach. Innymi kierowcami z obecnej stawki, którzy mają na koncie zwycięstwa na Suzuce, są Fernando Alonso, Michael Schumacher i Rubens Barrichello.
Grand Prix Japonii często rozgrywano na mokrym torze i to oznacza, że przejściowe opony P Zero „niebieskie” i deszczowe P Zero „pomarańczowe” też mogą wkroczyć do akcji po ostatniej serii suchych wyścigów. W ostatnich dwóch latach dochodziło w Japonii do interwencji samochodu bezpieczeństwa, co też z pewnością będzie miało duży wpływ na strategię doboru opon.
DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI
Paul Hembery:
Po tragicznym roku dla Japonii z zadowoleniem okazujemy nasze wsparcie dla tego kraju i przybywamy na Grand Prix Japonii, na uwielbiany przez kierowców tor. Suzuka opiera się na efektywnym przekazywaniu mocy, aby zapewnić maksymalną przyczepność w zakresie trakcji, hamowania i pokonywania zakrętów. Ogumienie jest poddawane działaniu dużej energii i przeciążeniom poprzecznym, tak więc kolejny raz ważnym zadaniem dla kierowców będzie skuteczne zarządzanie oponami, ze względu na wysokie prędkości i stosowane ustawienia z dużym dociskiem aerodynamicznym, wciskającym ogumienie w asfalt. Prawdopodobnie w ten weekend na Suzuce będziemy świadkami koronacji naszego pierwszego mistrza świata korzystającego z opon P Zero, tak więc wyścig ten może przejść do historii. Kombinacja pośrednich i miękkich opon w przeszłości zaowocowała kilkoma zaciętymi finiszami, bo pomiędzy tymi dwiema mieszankami nie ma dużej różnicy w degradacji. Wszystkie składniki niezapomnianego wyścigu są na swoim miejscu.
CZŁOWIEK ZZA KIEROWNICY MÓWI
Sebastien Buemi (Toro Rosso) -
Jazda tutaj to prawdziwa zabawa, a wspaniałe zakręty stawiają wysokie wymagania przed tobą i samochodem, co zwiększa ekscytację. Eski po starcie, 130R i inne miejsca sprawiają, że to wyjątkowy tor - nie wspominając już o unikalnym kształcie ósemki. Widzieliśmy w tym sezonie, że opony Pirelli odgrywają dużą rolę w zwiększeniu widowiskowości niedzielnych popołudni i tak samo powinno być tym razem. Mamy pośrednie i miękkie mieszanki do pracy na torze, który ogólnie jest bardzo ciężki dla opon, a jego nawierzchnia jest dość szorstka. Pierwsza, eskowata sekcja wymaga kilku szybkich zmian kierunku, a długie zakręty w rodzaju Spoon bardzo obciążają opony. Jak zwykle, odpowiednie wykorzystanie obu mieszanek może być kluczem do dobrego wyniku tutaj. Atmosfera jest także wyjątkowa, z najgrzeczniejszymi kibicami świata, którzy są gotowi siedzieć na trybunach do późnych godzin nocnych i obserwować wydarzenia w boksach. Od czasu trzęsienia ziemi i katastrofy nuklearnej w Fukushimie Japonia przeżywa trudny okres i myślę, że ważne jest, że Formuła 1 odwiedza ten kraj.
UWAGI TECHNICZNE:
- Na Suzuce potrzebny jest samochód o dobrym balansie i prowadzeniu, aby zminimalizować zużycie ogumienia podczas szybkich zmian kierunku jazdy i pokonywania długich zakrętów. Brak długich prostych oznacza, że samochody ustawione są z dość wysokim poziomem docisku, ale jak zwykle zespoły będą się starać o jak najlepszy kompromis pomiędzy przyczepnością aerodynamiczną i mechaniczną.
- Jednym z najlepszych miejsc do wyprzedzania jest szykana w końcówce okrążenia. Relatywne trudności przy atakowaniu rywali sprawiają, że kwalifikacje są jeszcze ważniejsze niż zazwyczaj. Od powrotu Suzuki do kalendarza Formuły 1 w 2009 roku zwycięzca za każdym razem startował z pole position.
- Niedawno zmodernizowano nawierzchnię toru i jest ona bardziej jednolita niż w przeszłości. Układ pętli w kształcie ósemki jest wyjątkowy i oznacza, że opony po obu stronach samochodu mają przed sobą takie samo wyzwanie.
Mieszanki opon wybrane na wyścigi w sezonie 2011 | ||||||||
Grand Prix | Tor | @Supermiękka (czerwona) | @Miękka (żółta) | @Pośrednia (biała) | @Twarda (srebrna) | @Strategie | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Australii | ![]() | Albert Park | • | • | pokaż | ||
1 | Malezji | ![]() | Sepang | • | • | pokaż | ||
1 | Chin | ![]() | Shanghai | • | • | pokaż | ||
1 | Turcji | ![]() | Istanbul Park | • | • | pokaż | ||
1 | Hiszpanii | ![]() | Catalunya | • | • | pokaż | ||
1 | Monako | ![]() | Monte Carlo | • | • | pokaż | ||
1 | Kanady | ![]() | Montreal | • | • | pokaż | ||
1 | Europy | ![]() | Valencia | • | • | pokaż | ||
1 | Wielkiej Brytanii | ![]() | Silverstone | • | • | pokaż | ||
1 | Niemiec | ![]() | Nurburgring | • | • | pokaż | ||
1 | Węgier | ![]() | Hungaroring | • | • | pokaż | ||
1 | Belgii | ![]() | Spa | • | • | pokaż | ||
1 | Włoch | ![]() | Monza | • | • | pokaż | ||
1 | Singapuru | ![]() | Marina Bay | • | • | pokaż | ||
1 | Japonii | ![]() | Suzuka | • | • | |||
1 | Korei Pd. | ![]() | Yeongam | • | • | |||
W trakcie wyścigu obie mieszanki muszą być chociaż raz użyte, o ile nie było konieczne użycie deszczowych opon. |
PIRELLI W JAPONII
- Pirelli ma na koncie liczne sukcesy na Suzuce, w tym zwycięstwa w wyścigach długodystansowych i zawodach motocyklowych podczas 8h Suzuka. Pirelli czterokrotnie triumfowało także w Rajdzie Japonii, mając za sobą długoletni okres współpracy z japońskim producentem Subaru.
- Pirelli Japan zdobyło w zeszłym roku prestiżową nagrodę Autobacs za najlepszego dostawcę opon. Autobacs to uznany dealer części samochodowych i akcesoriów, obecny na rynku od 1947 roku. Pirelli Japan zdobyło nagrodę za sukcesy w sprzedaży: opona P4 okazała się rynkowym bestsellerem.
- Udział Pirelli w japońskim rynku stopniowo się zwiększał przez ostatnie lata, a jednym z najnowszych produktów w ofercie jest zimowa opona ICE Control, zaprojektowana z myślą o ekstremalnych warunkach pogodowych w rodzaju tych, które panują w północnej Japonii. Pirelli jest także mocno obecne na rynku opon premium w Japonii. Ten segment obejmuje obecnie 12% globalnego rynku.
Źródło: Informacja prasowa Pirelli