Hybrydowe Audi z nr 1 wygrywa jubileuszowe Le Mans 24h

Kraksy wyeliminowały Toyotę z walki o podium
17.06.1215:17
Paweł Zając
10487wyświetlenia

Andre Lotterer, Marcel Fassler i Benoit Treluyer w Audi R18 e-tron quattro z numerem 1 wygrali osiemdziesiąty wyścig Le Mans. Załoga wyprzedziła o jedno okrążenie drugie hybrydowe Audi. Najniższy stopień podium również uzupełnił samochód niemieckiego producenta - Audi R18 Ultra #3.

Startujący z pierwszego pola Lotterer dość szybko zaczął oddalać się od swoich rywali, ale w początkowej fazie wyścigu jeszcze wszystko było możliwe. Toyota straciła trzecie miejsce jeszcze przed wjazdem na prostą Mulsanne, jednak japońska ekipa dobre tempo z kwalifikacji przełożyła także na wyścig i mimo odrobinę częstszych postojów, cały czas pozostawała w kontakcie z Audi.

Najważniejsze wydarzenia działy się pięć godzin po rozpoczęciu wyścigu. Nicolas Lapierre podczas postojów mocno zbliżył się do Audi #1 i po pięknej walce objął pozycję lidera. Kilka chwil później jednak druga Toyota, prowadzona przez Anthonego Davidsona, zderzyła się z Ferrari #81 pod koniec prostej. Japoński prototyp wykonał w powietrzu tak zwanego "back-flipa" i twardo wylądował w barierach. Przyczyną wypadku był najpewniej fakt, że Piergiuseppe Perazzini, nie zauważył Brytyjczyka. Włoch nie odniósł poważniejszych obrażeń, u Davidsona w szpitalu zdiagnozowano pęknięcie dwóch kręgów, jednak kierowca po za bólem czuje się dobrze i nawet chodzi o własnych siłach.


W związku z wypadkiem ogłoszono neutralizację, a usuwanie uszkodzonych aut i naprawa barier potrwała ponad godzinę. Jadąc za samochodem bezpieczeństwa zarówno Toyota #7 jak i Audi #1 zdecydowały się na pit stop, po którym samochód z pod znaku czterech pierścieni powrócił na czoło. Toyota znajdowała się tuż za Audi, jednak podczas restartu pojawiły się problemy. Kazuki Nakajima, w ogniu walki, zahaczył o DeltaWinga, po którym ten skończył na barierach, a Toyota również została uszkodzona. Mechanicy najpierw wymienili w prototypie z numerem 7 tył, jednak zniszczenia byłby zbyt poważne i po prawie pięciu godzinach walki o powrót samochodu na tor ekipa zdecydowała się wycofać.

Audi zostało samotne na placu boju, gdyż prywatne auta klasy LMP1 nie były w stanie nawiązać jakiejkolwiek walki z niemieckim producentem. Pomimo tego fakt, że podopieczni Dr Ulricha nie dołączyli do załóg, które pożegnały się z wyścigiem, należy uznać za spore szczęście. Audi #2 i #4 już na początku miały problemy, jednak mechanicy bardzo szybko je rozwiązali. Audi z numerem 3 po czterech i pół godzinach uderzyło w bariery na wyjściu z szykany Forza i urwało zawieszenie.

Mechanicy naprawili usterkę i samochód wrócił do walki, podczas której pokonał Lolę Rebelliona #12 i wskoczył na czwarte miejsce, by dziś o 12 wypaść dokładnie w tym samym miejscu i ponownie wracać do boksów z urwanym zawieszeniem. W tym samym momencie o bariery w zakrętach Porsche uderzyło Audi #2, co zaowocowało trzecią neutralizacją i wypadnięciem załogi z bratobójczej walki o wygraną. Zwycięzców również nie ominęły problemy. O czwartej nad ranem Fassler stracił panowanie nad samochodem i stracił prowadzenie. Tylko druga neutralizacja, zarządzona w odpowiednim momencie i późniejsze problemu numeru dwa pozwoliły im na odniesienie wygranej.


Czwarta na mecie była Lola Rebellion z numerem 12 prowadzona przed Nicka Heidfelda, Nicolasa Prosta i Neela Jani. Kierowcy w barwach Lotusa przez cały wyścig utrzymywali dobre tempo i bezlitośnie wykorzystywali błędy Audi. W pierwszej połowie rywalizacji za ich plecami jechał drugi skład Rebelliona, jednak powracające problemy z autem spowodowały spadek po za pierwszą dziesiątkę. Piąte było Audi #3, a czołową szóstkę uzupełnili Brabham, Dumbreck i Chandhok w HPD ARX 03a z silnikiem w Hondy.

W klasie LMP2 najszybszy był samochód z numerem 44 ekipy Starworks Motorsport. Walka w klasie była niesamowicie zacięta i lider zmieniał się kilkukrotnie, jednak Ryan Dalziel, Vicente Potolicchio i Tom Kimber-Smith jechali swój wyścig i unikali kłopotów, co pozwoliło im przeskoczyć z piątego miejsca po siedmiu godzinach, na pierwsze na mecie z przewagą jednego okrążenia. Zwycięstwo w klasie dało im także siódme miejsce w klasyfikacji generalnej. Podium LMP2 uzupełniły ekipy Thiriet by TDS Racing i Pecom Racing.

W klasie GTE-Pro również toczyła się bardzo zacięta walka. Jaimie Melo w Luxyry Racing nie potrafił utrzymać dobrego tempa po starcie i spadł w głąb stawki. W pierwszej fazie rywalizacji walka toczyła się pomiędzy Astonem Martinem, a Corvettą #74. Obie ekipy nie miały jednak szczęścia w tym wyścigu i po sporych problemach - Aston przedwcześnie zmieniał hamulce i uderzył w barierę w zakręcie Indianapolis, a Corvetta prawie całe okrążenie przejechała bez koła, które odpadło zaraz po wyjeździe z pit lane - musiały zadowolić się niższymi pozycjami.


Najskuteczniejsza w tej klasie okazała się szarża zawodników AF Corse. Ferrari #51, po sporych problemach i wymianie nadwozia jeszcze w czasie kwalifikacji, startowało z dalekiej pozycji. Vilanderowi, Fisichelli i Bruniemu udawało się jednak unikać kłopotów, a także rzadziej od rywali pojawiać się w boksach co zapewniło im wygraną.

Drudzy na mecie byli zwodnicy Luxury Racing, którzy uporali się z wcześniejszym brakiem tempa i nie bez problemów dojechali do mety dwa okrążenia za liderami. Astona Martin był ostatecznie trzeci, a czołową piątkę uzupełniło drugie Ferrari AF Corse z numerem 71 i druga Corvetta. Chevrolet, który wcześniej walczył o wygraną, zajął ostatecznie szóstą pozycję.

W klasie GTE-Am walka o pierwsze miejsce rozstrzygnęła się dopiero na nieco ponad 15 minut przed końcem wyścigu, kiedy Corvetta ekipy Labre Competition wyprzedziła Porsche zespołu IMSA Performance. Walka pomiędzy tymi samochodami toczyła się przez większą część wyścigu i decydujące okazało się tempo na ostatnim stincie. Porsche jednak i tak nie miało szans na wygraną, gdyż kilka chwil po spadku na drugą pozycję doszło do przebicia opony. Trzecie miejsce, sześć okrążeń za liderem, zajęło Ferrari zespołu Krohn Racing.

P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Marcel Fassler (1)Audi R18 e-tron quattro378.h0:m1:,6.1
1Andre Lotterer (1)Audi R18 e-tron quattro378.h0:m1:,6.1
1Benoit Treluyer (1)Audi R18 e-tron quattro378.h0:m1:,6.1
2Tom Kristensen (2)Audi R18 e-tron quattro377+1 okr.
2Allan McNish (2)Audi R18 e-tron quattro377+1 okr.
2Rinaldo Capello (2)Audi R18 e-tron quattro377+1 okr.
3Marco Bonanomi (4)Audi R18 Ultra375+3 okr.
3Mike Rockenfeller (4)Audi R18 Ultra375+3 okr.
3Oliver Jarvis (4)Audi R18 Ultra375+3 okr.
4Nick Heidfeld (12)Lola B12/60 Coupé - Toyota367+11 okr.
4Neel Jani (12)Lola B12/60 Coupé - Toyota367+11 okr.
4Nicolas Prost (12)Lola B12/60 Coupé - Toyota367+11 okr.
5Marc Gene (3)Audi R18 Ultra366+12 okr.
5Loic Duval (3)Audi R18 Ultra366+12 okr.
5Romain Dumas (3)Audi R18 Ultra366+12 okr.
6Karun Chandhok (22)HPD ARX 03a - Honda357+21 okr.
6Peter Dumbreck (22)HPD ARX 03a - Honda357+21 okr.
6David Brabham (22)HPD ARX 03a - Honda357+21 okr.
7Tom Kimber-Smith (44)HPD ARX 03b - Honda354+24 okr.
7Ryan Dalziel (44)HPD ARX 03b - Honda354+24 okr.
7Vicente Potolicchio (44)HPD ARX 03b - Honda354+24 okr.
8Mathias Beche (46)Oreca 03 - Nissan353+25 okr.
8Christophe Tinseau (46)Oreca 03 - Nissan353+25 okr.
8Pierre Thiriet (46)Oreca 03 - Nissan353+25 okr.
9Soheil Ayari (49)Oreca 03 - Nissan352+26 okr.
9Pierre Kaffer (49)Oreca 03 - Nissan352+26 okr.
9Luis Perez-Companc (49)Oreca 03 - Nissan352+26 okr.
10Nelson Panciatici (26)Oreca 03 - Nissan351+27 okr.
10Roman Rusinow (26)Oreca 03 - Nissan351+27 okr.
10Pierre Ragues (26)Oreca 03 - Nissan351+27 okr.
11Jeroen Bleekemolen (13)Lola B12/60 Coupé - Toyota350+28 okr.
11Harold Primat (13)Lola B12/60 Coupé - Toyota350+28 okr.
11Andrea Belicchi (13)Lola B12/60 Coupé - Toyota350+28 okr.
12Ricardo Gonzalez (41)Zytek Z11SN - Nissan348+30 okr.
12Elton Julian (41)Zytek Z11SN - Nissan348+30 okr.
12Christian Zugel (41)Zytek Z11SN - Nissan348+30 okr.
13John Martin (25)Oreca 03 - Nissan346+32 okr.
13Jan Charouz (25)Oreca 03 - Nissan346+32 okr.
13Tor Graves (25)Oreca 03 - Nissan346+32 okr.
14Bas Leinders (35)Morgan - Judd HK341+37 okr.
14Maxime Martin (35)Morgan - Nissan341+37 okr.
14David Hansson (35)Morgan - Judd HK341+37 okr.
15Alex Brundle (42)Zytek Z11SN - Nissan340+38 okr.
15Lucas Ordonez (42)Zytek Z11SN - Nissan340+38 okr.
15Martin Brundle (42)Zytek Z11SN - Nissan340+38 okr.
16Franck Mailleux (23)Oreca 03 - Nissan340+38 okr.
16Olivier Lombard (23)Oreca 03 - Nissan340+38 okr.
16Jordan Tresson (23)Oreca 03 - Nissan340+38 okr.
17Giancarlo Fisichella (51)Ferrari F458 Italia336+42 okr.
17Gianmaria Bruni (51)Ferrari F458 Italia336+42 okr.
17Toni Vilander (51)Ferrari F458 Italia336+42 okr.
18Frederic Makowiecki (59)Ferrari F458 Italia333+45 okr.
18Jaime Melo (59)Ferrari F458 Italia333+45 okr.
18Dominik Farnbacher (59)Ferrari F458 Italia333+45 okr.
19Stefan Mucke (97)Aston Martin Vantage V8332+46 okr.
19Darren Turner (97)Aston Martin Vantage V8332+46 okr.
19Adrian Fernandez (97)Aston Martin Vantage V8332+46 okr.
20Pedro Lamy (50)Chevrolet Corvette C6-ZR1329+49 okr.
20Patrick Bornhauser (50)Chevrolet Corvette C6-ZR1329+49 okr.
20Julien Canal (50)Chevrolet Corvette C6-ZR1329+49 okr.
21Nicolas Armindo (67)Porsche 911 RSR328+50 okr.
21Raymond Narac (67)Porsche 911 RSR328+50 okr.
21Anthony Pons (67)Porsche 911 RSR328+50 okr.
22Marco Cioci (71)Ferrari F458 Italia326+52 okr.
22Andrea Bertolini (71)Ferrari F458 Italia326+52 okr.
22Olivier Beretta (71)Ferrari F458 Italia326+52 okr.
23Jan Magnussen (73)Chevrolet Corvette C6 ZR1326+52 okr.
23Antonio Garcia (73)Chevrolet Corvette C6 ZR1326+52 okr.
23Jordan Taylor (73)Chevrolet Corvette C6 ZR1326+52 okr.
24Jens Petersen (45)Oreca 03 - Nissan325+53 okr.
24Shinji Nakano (45)Oreca 03 - Nissan325+53 okr.
24Bastien Briere (45)Oreca 03 - Nissan325+53 okr.
25Tracy Krohn (57)Ferrari F458 Italia323+55 okr.
25Niclas Jonsson (57)Ferrari F458 Italia323+55 okr.
25Michele Rugolo (57)Ferrari F458 Italia323+55 okr.
26Jonathan Hirschi (40)Oreca 03 - Judd320+58 okr.
26Michel Frey (40)Oreca 03 - Judd320+58 okr.
26Ralph Meichtry (40)Oreca 03 - Judd320+58 okr.
27Patrick Pilet (79)Porsche 911 RSR313+65 okr.
27Darren Law (79)Porsche 911 RSR313+65 okr.
27Spencer Pumpelly (79)Porsche 911 RSR313+65 okr.
28Jean-Philippe Belloc (70)Chevrolet Corvette C6-ZR1309+69 okr.
28Pascal Gibon (70)Chevrolet Corvette C6-ZR1309+69 okr.
28Christophe Bourret (70)Chevrolet Corvette C6-ZR1309+69 okr.
29Fabien Rosier (43)Norma M200P - Judd308+70 okr.
29Philippe Thirion (43)Norma M200P - Judd308+70 okr.
29Philippe Haezebrouck (43)Norma M200P - Judd308+70 okr.
30Danny Watts (21)HPD ARX 03a - Honda303+75 okr.
30Jonny Kane (21)HPD ARX 03a - Honda303+75 okr.
30Nick Leventis (21)HPD ARX 03a - Honda303+75 okr.
31Robert Kauffman (61)Ferrari F458 Italia294+84 okr.
31Rui Aguas (61)Ferrari F458 Italia294+84 okr.
31Brian Vickers (61)Ferrari F458 Italia294+84 okr.
32Manuel Rodrigues (83)Porsche 911 RSR292+86 okr.
32Alain Ferte (83)Porsche 911 RSR292+86 okr.
32Philippe Illiano (83)Porsche 911 RSR292+86 okr.
33Markus Palttala (55)Porsche 911 RSR290+88 okr.
33Joel Camathias (55)Porsche 911 RSR290+88 okr.
33Paul Daniels (55)Porsche 911 RSR290+88 okr.
Niesklasyfikowani
34Oliver Gavin (74)Chevrolet Corvette C6 ZR1215
34Richard Westbrook (74)Chevrolet Corvette C6 ZR1215
34Tom Milner (74)Chevrolet Corvette C6 ZR1215
35Sebastien Bourdais (17)Dome S102.5 - Judd203
35Seiji Ara (17)Dome S102.5 - Judd203
35Nicolas Minassian (17)Dome S102.5 - Judd203
36Sam Hancock (38)Zytek Z11SN - Nissan271
36Simon Dolan (38)Zytek Z11SN - Nissan271
36Haruki Kurosawa (38)Zytek Z11SN - Nissan271
37Luis Diaz (33)HPD ARX 03b - Honda240
37Christophe Bouchut (33)HPD ARX 03b - Honda240
37Scott Tucker (33)HPD ARX 03b - Honda240
38Yelmer Buurman (30)Lola B12/80 Coupe - Judd239
38Alexander Sims (30)Lola B12/80 Coupe - Judd239
38Romain Iannetta (30)Lola B12/80 Coupe - Judd239
39Christian Ried (88)Porsche 911 RSR222
39Gianluca Roda (88)Porsche 911 RSR222
39Paolo Ruberti (88)Porsche 911 RSR222
40Franck Montagny (15)Oak Pescarolo - Judd219
40Bertrand Baguette (15)Oak Pescarolo - Judd219
40Dominik Kraihamer (15)Oak Pescarolo - Judd219
41James Walker (66)Ferrari F458 Italia204
41Jonny Cocker (66)Ferrari F458 Italia204
41Roger Wills (66)Ferrari F458 Italia204
42Brendon Hartley (48)Oreca 03 - Nissan196
42Warren Hughes (48)Oreca 03 - Nissan196
42Jody Firth (48)Oreca 03 - Nissan196
43Richard Lietz (77)Porsche 911 RSR184
43Marc Lieb (77)Porsche 911 RSR184
43Wolf Henzler (77)Porsche 911 RSR184
44Abdulaziz Al Faisal (75)Porsche 911 RSR180
44Sean Edwards (75)Porsche 911 RSR180
44Bret Curtis (75)Porsche 911 RSR180
45Thomas Holzer (31)Lola B12/80 Coupé - Lotus155
45Luca Moro (31)Lola B12/80 Coupé - Lotus155
45Mirco Schultis (31)Lola B12/80 Coupé - Lotus155
46Pierre Ehret (58)Ferrari F458 Italia146
46Frankie Montecalvo (58)Ferrari F458 Italia146
46Gunnar Jeannette (58)Ferrari F458 Italia146
47Olivier Pla (24)Morgan - Judd139
47Mathieu Lahaye (24)Morgan - Judd139
47Jacques Nicolet (24)Morgan - Judd139
48Kazuki Nakajima (7)Toyota TS 030 - Hybrid134
48Alex Wurz (7)Toyota TS 030 - Hybrid134
48Nicolas Lapierre (7)Toyota TS 030 - Hybrid134
49Marco Holzer (80)Porsche 911 RSR114
49Jorg Bergmeister (80)Porsche 911 RSR114
49Patrick Long (80)Porsche 911 RSR114
50Stefan Johansson (28)Lola B12/80 Coupé - Nissan92
50Fabien Giroix (28)Lola B12/80 Coupé - Nissan92
50Ludovic Badey (28)Lola B12/80 Coupé - Nissan92
51Sebastien Buemi (8)Toyota TS 030 - Hybrid82
51Anthony Davidson (8)Toyota TS 030 - Hybrid82
51Stephane Sarrazin (8)Toyota TS 030 - Hybrid82
52Michael Krumm (-)Delta Wing Nissan75
52Marino Franchitti (-)Delta Wing Nissan75
52Satoshi Motoyama (-)Delta Wing Nissan75
53Robert Kauffman (61)Ferrari F458 Italia70
53Rui Aguas (61)Ferrari F458 Italia70
53Brian Vickers (61)Ferrari F458 Italia70
54Kristian Poulsen (99)Aston Martin Vantage V831
54Christoffer Nygaard (99)Aston Martin Vantage V831
54Allan Simonsen (99)Aston Martin Vantage V831
55Jean-Christophe Boullion (16)Pescarolo 03 - Judd20
55Emmanuel Collard (16)Pescarolo 03 - Judd20
55Stuart Hall (16)Pescarolo 03 - Judd20
56Marc Rostan (29)Lola B12/80 Coupé - Nissan17
56Jean-Denis Deletraz (29)Lola B12/80 Coupé - Nissan17
56Keiko Ihara (29)Lola B12/80 Coupé - Nissan17
Pole position: Andre Lotterer - 3:23,787

KOMENTARZE

28
krzysiek_aleks
21.06.2012 12:48
@plastic Źle cię zrozumiałem. Myślałem, że pisałeś o Nakajimie, bo nie oglądałem :P
Dante
20.06.2012 04:56
@Kamil-F1 - Załóż własną organizację podobną do FIA i organizuj sobie wyścigi pod tytułem "V16 Challange" w której co tydzień kierowcy jeździli by po torach bez barierek (no bo po co one? To psuje widowisko!) a dodatkowe punkty były by za spalenie jak największej ilości paliwa na całym dystansie wyścigów jak również rozjechaniu kilku "zielonych". A tak na poważnie - skoro ci się te wszystkie serie tak bardzo nie podobają ze względu na miniaturyzację silników to po co ty to jeszcze oglądasz?
Kamil-F1
18.06.2012 09:41
@michal2111 Mówię tak ponieważ obecnie już wszystkie serie wyścigowe i rajdowe zostały zajęte przez ''zielonych''. Najgorzej jest z tymi pod ''patronatem'' FIA, ale każdy wie jakiego pokroju człowiekiem jest Jean Todt, szef tej organizacji...
michal2111
18.06.2012 08:35
@Kamil-F1 Każda seria się zmienia. W każdej są jakieś innowacje, zmiany przepisów, etc. I raczej przyzwyczaj się, iż obecne trendy motoryzacyjne będą miały także wpływ na motorsport. Czy to F1, Le Mans, GT1, czy jakakolwiek inna seria. Tak czy siak. [quote="Kamil-F1"]Ta seria nie jest już taka, jak kiedyś...[/quote] Co ciekawe, w swoich komentarzach mówisz tak o każdej serii :-P.
Kamil-F1
18.06.2012 08:27
@michal2111 Taka jest rzeczywistość.Nie ma w tym kontrowersji. Ta seria nie jest już taka, jak kiedyś...
michal2111
18.06.2012 08:24
[quote="Kamil-F1"]Le Mans schodzi na dno przez ekologię.Szkoda, że najważniejsza po F1 seria jest niszczona.Jedyne pocieszenie jest takie, że Toyoty nie dojechały.Jednak największym skandalem było dopuszczenie do wyścigu pseudo pojazdu zwanego Deltawing.[/quote] Co najmniej kontrowersyjna opinia.
Kamil-F1
18.06.2012 08:17
Le Mans schodzi na dno przez ekologię.Szkoda, że najważniejsza po F1 seria jest niszczona.Jedyne pocieszenie jest takie, że Toyoty nie dojechały.Jednak największym skandalem było dopuszczenie do wyścigu pseudo pojazdu zwanego Deltawing.
Dante
18.06.2012 05:15
@Adakar - Akurat Juke to jeden z niewielu nowych nissanów który mi się podoba. ;) Jakoś wyjątkowo przemawiają do mnie te okrągłe światła. Ale dość oftopu.
MairJ23
18.06.2012 03:51
pierwszy raz siedzialem w nocy i ogladalem wyscig. Dla mnie masakra byla jak slonce wstawalo ( u mnie noc a w europie poranek) i chlopaki sie scigali przy wschodzacym sloncu - znaczy sie jechali troche za SC ale wystartowali w dobrym momencie - niesamowita sprawa. No i samo to w jaki sposob oni sie wszyscy na tym torze mijaja - Prototype cars jakby byly z innej bajki przy GT :) fajny spektakl !
rolnik sam w dolinie
18.06.2012 09:58
Dzięki Panowie z redakcji za relację, przynajmniej były jakieś oznaki życia na forum w nocy :P Przydałoby się jednak aby w przyszłym roku większe grono osób ją śledziło, bo wszak te wyścigi są bardzo ciekawe.
Gilles
18.06.2012 08:14
Heh fajny wyścig, oglądałem ile mogłem... i szkoda mi tylko jednego.. tego ze E-Trony dojechały... dla mnie to już nie jest Motorsport.. chcą takie.. ok.. ale niech stworzą całkiem coś odrębnego nie związanego z normalnymi wyścigami/rajdami... za niedługą będą chcieli całkiem na elektryke przejść, Marudzicie na temat DeltaWing.. mi też się to z wyglądu nie podoba ale wole takie rozwiązania niż robienie z auta pralki czy innego miksera, pozdrawiam i miłego dnia, mam nadzieje ze żadnej wojny nie wywołam ;p
Adakar
18.06.2012 06:10
@Dante Niestety, nie :) Mam takie a nie inne zbocznie, może jestem staroświecki. Do mnie taki koncept NIE przemawia. I jeszcze jedno. Gdyby ten projekt miał kształt "normalnego" auta, z rozstawem kół jak w każdym innym aucie LMP1 czy LMP2 i zakryte nadwozie, auto samo powróciłoby do boksów. Uderzenie o ścianę było tak niefortunne, że przyjęła uderzenie tylna-prawa oś napędowa-ze względu na kształt auta. W normalnym aucie uderzenie przyjęłoby w znaczącej mierze prawe PRZEDNIE koło. Jedyną rzeczą na plus, którą udowodnił ten projekt, a raczej potwierdził znaną nam wiedzę, że dzięki aerodynamice, można stworzyć auto śmigające tempem LMP2 z silnikiem rzędowym 1.6 litra turbo z Nissana J(P)uke
Dante
17.06.2012 10:41
@Adakar - Popatrz lepiej na LMP1 i 2 - niektóre auta mają tam pionową deskę przed spoilerem(!)... twoim zdaniem to jest ładne? Szuflada z wystająca deską i nawalonymi reklamami sponsorów na całej powierzchni to jest twoim zdaniem coś ładniejszego od próby pójścia w coś kompletnie nowatorskiego i inspirowanie się lotnictwem a nie tylko kopiowania dawno sprawdzonych wzorców?
kibic sribic
17.06.2012 08:13
@up od siebie dodam, że Le Mans pozwala na odrobienie strat wynikających z awarii (o ile zdarzą się w takim okresie wyścigu, że jest wystarczająco dużo czasu by to zrobić) i wygrać(!)
cobra
17.06.2012 08:00
Przecież było dużo akcji jeden-na-jednego, w których kierowcy jakby się trochę zapominali. ;) Poza tym zawsze robi się gorąco gdy grupa szybszych aut wyprzedza "maruderów"... no i mamy jeszcze zjazdy do boksów, w których miesza się stawka (szczególnie jeśli były nie zaplanowane). Nie wiem czego więcej oczekiwać od wyścigu trwającego 24, a nie 1,5-2 godziny.
IceMan11
17.06.2012 07:36
@Adakar Ty piszesz o tej całej otoczce, która jest świetna. Wyścig w nocy? Po prostu bajka. Tylko nie chodzi mi o widoki i zaangażowanych mechaników, a samą akcję na torze. Nie mogę się do niej przekonać :/
Adakar
17.06.2012 07:18
@IceMan11 piękna jest sama idea zawodów. 24 godziny non stop. Poświęcenie mechaników, gdzie w tej serii wyścigowej "mają rację bytu" i mają okazje, nawet nie jedną w przypadku Audi się wykazać. Ja co roku zasiadam do LeMans, szczególnie dla tych kilku godzin w nocy, bo IMO to jest magia każdego 24 godzinnego wyścigu, i później pierwsze promyki ranka. To jest esencja LeMans.
IceMan11
17.06.2012 06:37
Ja powiem szczerze, że nie odnalazłem jeszcze piękna tych zawodów... To było moje 3-cie Le Mans i nadal nic mnie nie ruszyło ;(
Adakar
17.06.2012 06:11
@WooQash jest k.... ochydny i tyle. Sorry ale jak pierwszy raz zobaczyłem to coś w projektach dla nowego wozu Indy, to nie mogłem przestać się śmiać. Gdy dowiedziałem się, że ktoś chce to faktycznie popchnąć dalej ... uważałem ich za idiotów i wywalanie kasy w błoto. I dlatego się "cieszę" z odpadnięcia tego czegoś. Jest to dla mnie niechlubny ewenement, że CHCIAŁEM aby pojawiło się "Ret" obok nazwy DeltaWing. Mam to pierwszy raz w życiu, nawet w czasach największej antyKubicomanii mi przez łepetyne nie przechodziło życzenie DNF'a dla Kubicy. Delta Wing to zdeformowany płód Batmobila z rakietą Ariane i kołami od motocykla.
cobra
17.06.2012 05:56
Wyścig bardzo mi się podobał i cieszy mnie wysokie czwarte miejsce zespołu Rebelion Racing. Szkoda mi natomiast Toyoty i Delta Winga. Szczególnie Toyota zasługiwała na znalezienie się z co najmniej jednym autem na pudle.
WooQash
17.06.2012 05:32
Co Wy macie do Delta Wing? Co On Wam zrobił takiego, że go nienawidzicie? Mi osobiście bardzo podobał się ten projekt i wykonanie. Nie wspomnę nawet o 1,5 walce o powrót na tor.
kibic sribic
17.06.2012 04:57
Nakajima tak w zasadzie tylko "musnął" (brawa dla niego) to ustrojstwo, które niektórzy uważają za samochód
plastic
17.06.2012 02:37
@up, gdyby wszyscy mieli takie podejście to dzisiaj wciąż oglądalibyśmy wyścigi rywadnów. Dobrze, że jednak są ludzie którzy nie boją się radykalnych zmian i innowacji. Gwoli ścisłości, osobiście nie uważam Delta Winga za łady samochód ale cieszy mnie, że ktoś probuje innej niż utarta drogi.
krzysiek_aleks
17.06.2012 02:32
@plastic Ta, widok Nakajimy wpadającego na Deltę był wzruszający, naprawdę, nie żałuję, że nie naprawił...
plastic
17.06.2012 02:16
Wyścig z wiadomych powodów mniej ekscytujący niż zwykle, chociaż pierwsze 5h Toyota naprawdę dawała radęco dość mocno mnie zaskoczyło. Oby Ant szybko wrócił do zdrowia. Z kolei wprowadzanie wynalazków typu Delta Wing uważam za świetny pomysł. Pomijając wygląd, który jest sprawą gustu wpaniałym jest promowanie rozwiązań alternatywnych. Chłopaki pokazali, że można inaczej i coś co nie powinno działać spisywało się całkiem dobrze aż do spotkania z Nakajimą. Już się nie mogę doczekać jakie rozwiązania przyniosą przyszłe lata. A widok Japońskiego kierowcy próbującego przez półtorej godziny w pojedynkę naprawić samochód niezapomniany. Taki duch walki, że aż gardło ściska i oczy wilgotnieją na wieść, że mu się nie udało. :( @marian3251, w zeszłym roku McNish przywalił w Ferrari ze swojej winy, w tym roku za kierownicą Italki siedział jakiś podstarzały lekarz. Ale najlepiej zwyzywać cały naród od razu.
marian3251
17.06.2012 01:58
Kierowcy Ferrari znowu robią bałagan. W tamtym roku przez wypadki przez nich spowodowane odpadły dwie załogi Audi, w tym roku na barierach skończył Davidson. Makaroniarze (no może oprócz Fisico) to pajace.
SkC
17.06.2012 01:49
Nakajima dalej bawi się niszczyciela :) Chociaż może to i lepiej, nie musiałem już oglądać Delta Wing w wyścigu.
Amalio
17.06.2012 01:25
Gratulacje dla Audi! No cóż. Szkoda, wielka szkoda. Pegeota nie ma, a Toyota została wyeliminowana, więc wielkich emocji nie było. Mam nadzieję, że Toyota w przyszłym roku będzie w stanie walczyć do samego końca.