Crawford wygrywa szalony wyścig główny w Monako

Wyścig został wstrzymany na kilkadziesiąt minut po karambolu w pierwszym zakręcie.
25.05.2511:36
Maciej Wróbel
397wyświetlenia


Jak Crawford odniósł niespodziewane zwycięstwo w chaotycznym głównym wyścigu F2 w Monako. Amerykanin odbył postój w boksach w idealnym dla siebie momencie, dzięki czemu szczęśliwie odebrał zwycięstwo Leonardo Fornarolemu. Wyścigu nie ukończył dotychczasowy lider mistrzostw, Alex Dunne, który w dużym stopniu przyczynił się do gigantycznego karambolu w pierwszym zakręcie i przerwania rywalizacji na niemal godzinę.

Tak jak przed tygodniem, dramat jeszcze przed startem przeżył Sebastian Montoya, któremu zgasł silnik na początku okrążenia formującego. Zamiast startu z czwartego pola, Kolumbijczyka ponownie czekał więc start z pit lane.

Na samym starcie Victor Martins ruszył o wiele lepiej od zdobywcy pole position, Alexa Dunne'a, który jednak nie zachował w pierwszym zakręcie zimnej krwi i wjechał prosto w bolid Francuza, co zaowocowało istną reakcją łańcuchową. W karambolu wzięła udział niemal połowa stawki. Oprócz Dunne'a i Martinsa, z wyścigu wycofali się Verschoor, Marti, Miyata, Esterson czy Mini. Rzecz jasna wywieszona została czerwona flaga, a pozostali kierowcy powrócili do alei serwisowej.

Po niespełna trzydziestu minutach oczekiwania, dyrekcja potwierdziła, że dojdzie do restartu lotnego, a z pole position ruszy tym razem Leonardo Fornaroli, obok którego ustawi się... Sebastian Montoya. Z kolejnych pozycji wystartować mieli Lindblad, Crawford, Browning, Maini, Durksen, Goethe, Stanek, Cordeel, Beganovic, Shields, Meguetounif, Bennett i Villagomez.

Po około 50 minutach wreszcie doszło do wznowienia wyścigu, który teraz miał potrwać jedynie pół godziny. Fornaroli prowadził przed Montoyą, Lindbladem, Crawfordem i Browningiem. Do ataku na Brytyjczyka błyskawicznie rzucili się zaś Maini i Durksen. Ten ostatni na dojeździe do Rascasse źle jednak ocenił odległość między bolidem swoim, a Mainiego, i najechał na tył samochodu Hindusa. Durksen urwał przednie skrzydło, po czym uderzył w bariery i zatrzymał się na poboczu, kończąc udział w wyścigu.

Na kilka minut konieczne było wprowadzenie stanu wirtualnej neutralizacji. Po wznowieniu tym razem nie doszło do niespodziewanych zdarzeń, zaś niedługo po otwarciu pit lane jako pierwszy do boksów zjechał Oliver Goethe. Okrążenie później zjechali również Beganovic, Meguetounif i Bennett.

Fornaroli, Montoya i Lindblad przewodzili tymczasem stawce - różnica pomiędzy tą trójką wynosiła niecałe półtorej sekundy, lecz i tak nie obserwowaliśmy zbyt intensywnej walki. Samotnie na czwartym miejscu podróżował Crawford, który miał przewagę ponad ośmiu sekund nad piątym Browningiem. Cała czołowa dziewiątka wciąż jeszcze nie miała za sobą obowiązkowej wizyty w boksach.

Wtedy jednak na bariery w zakręcie Casino wpadł notujący świetne czasy Beganovic, który dołączył do licznego grona pechowców. Junior Ferrari przyczynił się tym samym do kolejnej neutralizacji. Wykorzystać to postanowili Crawford, Browning, Maini, Stanek, Cordeel i Villagomez, co stawiało prowadzącą trójkę, która zdążyła już minąć wjazd do pit lane - Fornarolego, Montoyę i Lindblada - w dość niekorzystnej sytuacji. Na drugi postój i założenie kolejnego zestawu ogumienia zdecydował się też Goethe.

Fornaroli, Montoya i Lindblad zjechali okrążenie później i czekał nas pojedynek mechaników. Ekipa Camposa nieco lepiej obsłużyła Lindblada, dzięki czemu wyprzedził on Montoyę. Fornaroli utrzymał się przed nimi, lecz cała trójka wyjechała za Crawfordem, który na dziewięć minut przed flagą w szachownicę został nowym liderem wyścigu.

Bariery w zakręcie Casino zostały jednak uszkodzone w takim stopniu, że dyrekcja zdecydowała się na wywieszenie czerwonej flagi na sześć minut przed końcem rywalizacji, która ostatecznie nie została wznowiona. Jak Crawford mógł zatem cieszyć się z niespodziewanej wygranej, a wyraźnie rozczarowany Fornaroli zajął drugą pozycję. Gdy wydawało się, że trzecie miejsce zajmie Arvid Lindblad, Brytyjczyk otrzymał karę doliczenia pięciu sekund za przekroczenie prędkości w pit lane!

Trzecią pozycję 'odziedziczył' zatem Sebastian Montoya, a na czwarte miejsce awansował Browning, który został nowym liderem mistrzostw. Lindblad spadł na piąte miejsce, a za nim uplasowali się Maini, Stanek, Cordeel, Villagomez i Goethe.

Klasyfikacje generalne

P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Jak Crawford (11)Dallara F2 2024161h04m00,82513
2Leonardo Fornaroli (1)Dallara F2 202416+0:06,69310
3Sebastian Montoya (9)Dallara F2 202416+0:08,2058
4Luke Browning (7)Dallara F2 202416+0:12,0736
5Arvid Lindblad (4)Dallara F2 202416+0:12,2845
6Kush Maini (12)Dallara F2 202416+0:17,2274
7Roman Stanek (2)Dallara F2 202416+0:19,3923
8Amaury Cordeel (16)Dallara F2 202416+0:20,1212
9Rafael Villagomez (25)Dallara F2 202416+0:21,7111
10Oliver Goethe (5)Dallara F2 202416+0:37,965
11John Bennett (24)Dallara F2 202416+0:50,541
12Sami Meguetounif (22)Dallara F2 202416+0:57,555
13Cian Shields (21)Dallara F2 202416+1:03,075
Niesklasyfikowani
14Dino Beganovic (8)Dallara F2 202413
15Joshua Durksen (20)Dallara F2 20243
16Alexander Dunne (17)Dallara F2 20240
17Victor Martins (14)Dallara F2 20240
18Richard Verschoor (6)Dallara F2 20240
19Gabriele Mini (10)Dallara F2 20240
20Ritomo Miyata (15)Dallara F2 20240
21Josep Maria Marti (3)Dallara F2 20240
22Max Esterson (23)Dallara F2 20240
Pole position: Alexander Dunne - 1:21,142 (+2 pkt.)Najszybsze okrażenie: Dino Beganovic - 1:22,813 na 12 okrążeniu