Testy w Barcelonie dzień 3: Vettel nadal najszybszy

Niemiec pokonał swojego tegorocznego kolegę zespołowego Bourdaisa o ponad pół sekundy
19.11.0817:08
Marek Roczniak
8612wyświetlenia

Dzisiaj zakończyły się pierwsze zimowe testy między sezonami 2008 a 2009. W środę najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia toru Catalunya uzyskał ponownie kierowca Red Bull Racing - Sebastian Vettel, wykręcając 1:19,295. Był to jednocześnie najlepszy wynik z całego tygodnia.

Oprócz Niemca czas poniżej jednej minuty i 20 sekund uzyskał dzisiaj także jego tegoroczny partner z zespołu Toro Rosso - Sebastien Bourdais, tracąc już jednak ponad pół sekundy do Vettela. Dla Francuza istotniejsze było jednak chyba to, że okazał się szybszy o ponad 0,3 sekundy od rywala w walce o posadę kierowcy wyścigowego STR na sezon 2009 - Sebastiena Buemiego.

Buemi jako ostatni zmieścił się poniżej jeden sekundy straty do Vettela, a tuż za trzema bolidami zaprojektowanymi przez Red Bull Technology znalazł się ponownie Gary Paffett w McLarenie MP4-23K z systemem KERS, mając już jednak blisko dwie sekundy straty do Vettela. Piąty czas uzyskał najszybszy kierowca z elementami pakietu aerodynamicznego w specyfikacji na sezon 2009, a konkretnie z szerokim przednim skrzydłem - Jenson Button (Honda).

Na kolejnych dwóch pozycjach środowe testy ukończyli reprezentanci BMW - Christian Klien i Nick Heidfeld, uzyskując niemal identyczne czasy, przy czym przejściowy bolid F1.08B z systemem KERS poprowadził dzisiaj Klien, który po jednym dniu przerwy powrócił do jazdy. Austriak nie uniknął jednak problemów technicznych, wypadając z toru pod koniec porannej sesji ze względu na problem z hydrauliką w układzie przeniesienia napędu. Auto zostało naprawione w czasie przerwy na lunch i Klien powrócił po południu na tor.

Heidfeld przesiadł się tymczasem do F1.08B bez KERS i testował dzisiaj między innymi mechanizm regulacji kąta nachylenia przedniego skrzydła z kokpitu. Ponadto zespół pracował nad niezawodnością i zbierał dane na temat slicków oraz pakietu aerodynamicznego na sezon 2009. Zdecydowanie slicki zapewniają lepszą przyczepność niż opony rowkowane. - powiedział Heidfeld. Z drugiej strony musimy zaczynać od zera, ucząc się, jak rozgrzewają się slicki i ile okrążeń trzeba przejechać, aby zapewniały optymalne osiągi.

Heidfeld także doprowadził dzisiaj do wstrzymania testów, zatrzymując się na torze w pierwszym zakręcie na początku porannej sesji. W przyszłym miesiącu zespół BMW Sauber będzie testował na torze Jerez w dniach 9-11 i 15-17 grudnia. Tuż za kierowcami BMW na ósmej pozycji znalazł się Bruno Senna, zaliczając swój pełny dzień testów za kierownicą bolidu Hondy. Brazylijczyk okazał się wolniejszy od Buttona o niespełna 0,3 sekundy, ale ważniejsze było chyba to, że Senna poprawił wczorajszy czas Lucasa di Grassiego uzyskany w takim samym aucie o 0,6 sekundy. Bruno wypróbował dzisiaj szerokie przednie skrzydło, ale generalnie jeździł z tegorocznym

Pierwszą dziesiątkę zamknęli jedyni reprezentanci zespołów Renault i Williams - Nelson Piquet Jr i Nico Hulkenberg. Ten ostatni jeździł dzisiaj nie tylko z systemem KERS i nowym tylnym skrzydłem, ale także i z szerokim przednim skrzydłem na sezon 2009, a jego strata do Vettela wyniosła ponad trzy sekundy. Stawkę zamknęli Luca Badoer (Ferrari), który okazał się w środę najbardziej pracowitym kierowcą i reprezentanci Force India - Giancarlo Fisichella oraz prowadzący gościnnie drugi bolid VJM01 Pedro de la Rosa. Fisichella był trzecim i zarazem ostatnim sprawcą wywieszenia dzisiaj czerwonej flagi, zatrzymując się po południu w siódmym zakręcie.

Czasy uzyskane w środę na torze Catalunya (4,655 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidAKCzas okr.Okr.
1Sebastian VettelRed Bull RenaultRB41:19.29575
1Sebastien BourdaisSTR FerrariSTR31:19.839122
1Sebastien BuemiSTR FerrariSTR31:20.154115
1Gary PaffettMcLaren MercedesMP4-23K+1:21.14081
1Jenson ButtonHondaRA108(B)+1:21.38794
1Christian KlienBMW SauberF1.08B++1:21.53488
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.08B+1:21.592106
1Bruno SennaHondaRA108(B)+1:21.676107
1Nelson Piquet JrRenaultR281:22.14894
1Nico HulkenbergWilliams ToyotaFW30B++1:22.41052
1Luca BadoerFerrariF2008K+1:22.866120
1Giancarlo FisichellaForce India FerrariVJM011:23.06893
1Pedro de la RosaForce India FerrariVJM011:23.10388
PogodaTemperatura powietrza: 7-18°C
Temperatura toru: 9-23°C
Słonecznie przez cały dzień

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Źródło: TSL-Timing.com

KOMENTARZE

19
noofaq
20.11.2008 09:02
bolprus - coraz więcej śniegu na torze :)
bolprus
20.11.2008 07:48
A Williams z każdymi testami ma coraz większe przednie skrzydło, czy mi się tak tylko wydaje??
alhan
19.11.2008 06:18
wiem Karo i tak jak mówię nie tworzę żadnej teorii spiskowej, ale przypomnę ci, że przed 2008 na testach Nick też się nie spisywał najlepiej, a jak wypadł potem jego sezon ( a szczególnie początek) sama wiesz.
kumien
19.11.2008 06:14
To nowe BMW coraz bardziej mi się podoba. Przypomina mi strasznie Audi Quattro z rajdów. Też taki szeroki przód i wysoki tylny spoiler :P Maraz jak dla mnie twój typ załogi z STR jest OK. Też chciałbym, aby Sato wrócił, ale Sebastian Bourdais może być, ale nie musi.
Mati93
19.11.2008 05:55
HEI wolniejszy od Kliena xD a Klien śmiga z KERS a HEI nie :P
Maraz
19.11.2008 05:46
No mnie się marzy Bourdais + Sato w STR, ale chyba niewielka na to szansa... :)
kubakuba1990
19.11.2008 05:35
ale mamy porównanie dwóch Sebatianów: Bourdais znów szybszy od Buemiego (prawdopodobnie w takim samym aucie, choć pewności nie ma). Chyba slicki mu służą:) oby został w STR.
bicampeon
19.11.2008 05:35
camorra -> Senna jeździł ze skrzydłem tegorocznym i na sezon '09, więc pewnie lepszy czas uzyskał na tym pierwszym, z resztą na większości zdjęć jest ze skrzydłem z tego sezonu.
Kara Nocny Cień
19.11.2008 05:22
alhan to TESTY
maciej
19.11.2008 05:11
paolo,-czas ventyla o niczym nie świadczy,to tylko testy,nie dziwi mnie to że trzy dni z rzędu na czele są kierowcy Torro Rosso i Red Bulla , kazdy zespół testuje swoim własnym rytmem a TR i RB to wykorzystują:P Szkoda że Webbera nie ma:(:( A torro rosso postawi moim zdaniem na mieszankę młodości z doświadczeniem czyli Buemi/Sato:)
Ramzi
19.11.2008 05:03
Chyba chodzi ci o KRES?
toperz
19.11.2008 04:57
Co Ferrari przyczepiło sobie do bolidu ?
gnt3c
19.11.2008 04:49
do camorra - tylko przednie skrzydło na 2009 i brak owiewek...jeszcze tył z 2008, który daje przewage w stosunku do BMW i Williamsa, porównywwać osiągi możemy tylko tych dwu teamów...
mbg
19.11.2008 04:45
wiedziałem że RBR4 wcale dużo nie odstaje od napędzanego jednostką Ferrari STR3
camorra
19.11.2008 04:44
do Maraz :) Bruno Senna jezdzil z aerodynamika na sezon 2009 :) Tak przynajmniej widze na fotkach
paolo
19.11.2008 04:36
Szkoda, że Webber nie testuje. Byłoby porównanie. Mimo tego wszystko wskazuje na to, że młodzian Vettel ustawił wczoraj auto na tip top. Dokonał rzeczy, której doświadczeni Webber i Coulthard nie mogli we dwóch zrobić przez pół sezonu i byli chłopcami do bicia dla STR.
Corte
19.11.2008 04:30
http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=115919&catID=3664 widzicie na tej fotce te linki trzymajace przedni spoiler? czyzby to bylo to zmienianie kata spoilera podczas jazdy?
Ramzi
19.11.2008 04:27
Senna szybszy od di Grassiego o ponad 0.5
alhan
19.11.2008 04:23
zaczynam się zastanawiać czy Nick po prostu nie "przygasa". Nie jestem Kubicomaniakiem i nie mam nic do Heidfelda, ale wczoraj testując obie nowinki na przyszły sezon nie sprawił się zbyt dobrze, a Kubek był znacznie wyżej. Dziś Heidfeld przejął bolid Roberta, a Klien Nicka jednak Christian i tak był przed nim i to z mniejszą ilością okrążeń. Nie wysuwam kolejnej teorii jaki to Heidfeld słaby, ale taka jest moja ocena - Heidfeld "zgasł"