FIA: dziś podejmiemy kolejne decyzje wziązane z oponami

Po analizach przeprowadzanych przez Pirelli, FIA ma się spotkać z zespołami o 15:00.
08.10.2309:43
Jakub Ziółkowski
753wyświetlenia
Embed from Getty Images

Podczas niedzielnego spotkania przed GP Kataru, FIA podejmie decyzję, czy należy wymusić na zespołach jazdy na trzy postoje. Sytuacja spowodowana jest problemami z oponami, które pojawiają się po zbyt ostrym najechaniu na krawężniki na torze Losail.

Sobotni poranek przyniósł zaskakujące wieści. FIA ogłosiło, iż Pirelli wykryło możliwość niespodziewanych awarii ogumienia podczas niedzielnego wyścigu po piątkowych treningach, gdzie zespoły starały się przejechać ok. 20 okrążeń na jednym komplecie ogumienia.

W komunikacie FIA donosiło, iż Pirelli przeprowadzi kolejne testy po sobotnim sprincie, a limity toru zostały zmienione w zakrętach 12-13, gdzie tarki były szczególnym niebezpieczeństwem dla ogólnej struktury opony. Przy wysokiej prędkości napięcie generowane przez opony przy kontakcie z tarką doprowadzało do rozwarstwienia między krawędzią boczną i wierzchnią.

Jeżeli Pirelli dojdzie do wniosku, iż pomimo sobotnich zmian problemami z oponami są w dalszym ciągu ryzykiem, możliwy jest nakaz jazdy na trzy pit stopy podczas niedzielnego wyścigu. Badania są przeprowadzane na oponach użytych we wczorajszym sprincie, który jednak był trzykrotnie neutralizowany. To oznacza, że opony przez znaczną część wyścigu były znacznie oszczędzane, co może wpłynąć na ocenę ogumienia.

Niezależnie od decyzji, FIA nie poinformuje o wynikach badań Pirelli, dopóki włoski producent nie przedstawi pełnej sytuacji zespołom podczas spotkania o 13:00. Zespoły oraz kierowcy nie dostrzegli żadnych potencjalnych problemów z ogumieniem podczas piątkowych jazd. Pirelli doszło do swoich spostrzeżeń podczas rutynowej kontroli ogumienia.

Carlos Sainz był jednym z kierowców, który wyraził niezadowolenie z tego, iż dowiedział się o problemach z ogumieniem z raportów medialnych.

To był wyjątkowo długi dzień dla Pirelli - poinformował w sobotę w oficjalnym komunikacie szef włoskiej firmy, Mario Isola. Podczas naszych rutynowych badań w piątek wieczorem odkryliśmy, iż niektóre opony, które zostały wykorzystane na przynajmniej 20 okrążeniach, wykazywały ślady minimalnego rozwarstwienia między krawędzią boczną i wierzchnią. Doszliśmy do wniosku, iż sytuacja jest najprawdopodobniej spowodowana tarkami, szczególnie w zakrętach 12-13.

Natychmiast poinformowaliśmy FIA, która podjęła decyzję o zmianie limitów toru w tych zakrętach, a także zdecydowała o przeprowadzeniu krótkiego treningu przed kwalifikacjami do sprintu. Dzięki temu kierowcy mogli przyzwyczaić się do nowej linii wyścigowej w zakrętach 12-13.

Tak jak podczas każdego weekendu, przeprowadzamy badania na oponach zwróconych na koniec każdego dnia. Gdy nasza procedura zostanie zakończona, przekażemy wyniki swoich badań do FIA. Jeżeli będzie to wymagane, podjęte zostaną kolejne kroki minimalizujące ryzyko awarii podczas wieczornego wyścigu. Do tego czasu, nie warto jest spekulować o strategiach na jutrzejszy wyścig.