Dyrektor działu aerodynamiki FIA zrezygnował ze stanowiska
Według informacji Autosportu, Jason Somerville w 2026 roku dołączy do Alpine.
21.11.2517:52
40wyświetlenia
Embed from Getty Images
Szef działu aerodynamiki FIA, Jason Somerville, podjął decyzję o opuszczeniu struktur federacji.
Somerville, który jako szef aerodynamiki odegrał ważną rolę w definiowaniu nowych przepisów F1 na 2026 rok, złożył wypowiedzenie w ubiegłym tygodniu i rozpocznie sześciomiesięczny okres wypowiedzenia, zanim będzie mógł znaleźć nowego pracodawcę.
Według pierwszych doniesień, Somerville miałby w przyszłym roku dołączyć do Cadillaca, co - biorąc pod uwagę jego wiedzę na temat nowych regulacji - wzbudziło poruszenie w padoku.
Z najnowszych informacji Autosportu wynika jednak, że nowym pracodawcą Somerville'a zostanie zespół Alpine, do którego brytyjski inżynier dołączy w maju 2026 roku, gdy jego okres wypowiedzenia dobiegnie końca.
Jeśli informacje te się potwierdzą, Somerville ponownie będzie miał okazję połączyć siły ze Steve'em Nielsenem, z którym wcześniej współpracował już zarówno w FIA, jak i FOM.
Podczas okresu wypowiedzenia Somerville pozostanie częścią FIA, ale będzie pracował nad projektami niezwiązanymi z F1. FIA wyjaśniła, że dopilnuje, by Somerville nie miał już dostępu do wrażliwych informacji dotyczących rywalizujących ekip F1, które przygotowują się do szeroko zakrojonych zmian w regulacjach na 2026 rok, obejmujących m.in. wprowadzenie aktywnej aerodynamiki.
Zrozumiałe jest, że obowiązki Somerville'a tymczasowo przejmą szef działu jednomiejscowych konstrukcji FIA, Jan Monchaux, oraz inni obecni pracownicy FIA.
Somerville pełnił funkcję szefa aerodynamiki FIA od lutego 2022 roku, dołączając po pracy na tym samym stanowisku w FOM. Brytyjczyk wcześniej pracował w działach aero zespołów Williams, Toyota i Lotus. Zapytane przez Autosport Alpine odmówiło komentarza w tej sprawie.
Zespół z Enstone najprawdopodobniej zakończy sezon 2025 na ostatnim, dziesiątym miejscu, po tym jak świadomie zdecydował się przerzucić wszystkie zasoby na projekt 2026 na bardzo wczesnym etapie tegorocznej kampanii.
Szef działu aerodynamiki FIA, Jason Somerville, podjął decyzję o opuszczeniu struktur federacji.
Somerville, który jako szef aerodynamiki odegrał ważną rolę w definiowaniu nowych przepisów F1 na 2026 rok, złożył wypowiedzenie w ubiegłym tygodniu i rozpocznie sześciomiesięczny okres wypowiedzenia, zanim będzie mógł znaleźć nowego pracodawcę.
Według pierwszych doniesień, Somerville miałby w przyszłym roku dołączyć do Cadillaca, co - biorąc pod uwagę jego wiedzę na temat nowych regulacji - wzbudziło poruszenie w padoku.
Z najnowszych informacji Autosportu wynika jednak, że nowym pracodawcą Somerville'a zostanie zespół Alpine, do którego brytyjski inżynier dołączy w maju 2026 roku, gdy jego okres wypowiedzenia dobiegnie końca.
Jeśli informacje te się potwierdzą, Somerville ponownie będzie miał okazję połączyć siły ze Steve'em Nielsenem, z którym wcześniej współpracował już zarówno w FIA, jak i FOM.
Podczas okresu wypowiedzenia Somerville pozostanie częścią FIA, ale będzie pracował nad projektami niezwiązanymi z F1. FIA wyjaśniła, że dopilnuje, by Somerville nie miał już dostępu do wrażliwych informacji dotyczących rywalizujących ekip F1, które przygotowują się do szeroko zakrojonych zmian w regulacjach na 2026 rok, obejmujących m.in. wprowadzenie aktywnej aerodynamiki.
Możemy potwierdzić, że Jason Somerville, szef działu aerodynamiki, opuści FIA- przekazał rzecznik FIA w rozmowie z Autosportem.
Jason odbędzie pełny okres wypowiedzenia. W tym czasie skupi się na projektach niewrażliwych i niezwiązanych z F1. Dostęp do poufnych informacji został odpowiednio ograniczony, zgodnie z naszym standardowym procesem off-boardingu.
Chcielibyśmy podziękować Jasonowi za jego nieoceniony wkład w prace naszej organizacji i życzymy mu powodzenia w kolejnym etapie kariery.
Zrozumiałe jest, że obowiązki Somerville'a tymczasowo przejmą szef działu jednomiejscowych konstrukcji FIA, Jan Monchaux, oraz inni obecni pracownicy FIA.
Somerville pełnił funkcję szefa aerodynamiki FIA od lutego 2022 roku, dołączając po pracy na tym samym stanowisku w FOM. Brytyjczyk wcześniej pracował w działach aero zespołów Williams, Toyota i Lotus. Zapytane przez Autosport Alpine odmówiło komentarza w tej sprawie.
Zespół z Enstone najprawdopodobniej zakończy sezon 2025 na ostatnim, dziesiątym miejscu, po tym jak świadomie zdecydował się przerzucić wszystkie zasoby na projekt 2026 na bardzo wczesnym etapie tegorocznej kampanii.
Maciej Wróbel