Mari Boya zwycięża w skróconym wyścigu F3
Wyścig został zakończony po 14. okrążeniach z powodu ulewy. Biliński tuż za podium!
06.07.2511:32
335wyświetlenia
VAMOS MARIIII 💪🇪🇸
— Formula 3 (@Formula3) July 6, 2025
MARI BOYA WINS THE #F3 SILVERSTONE FEATURE RACE!! 👏#BritishGP pic.twitter.com/M8Zeu9GF1c
Mari Boya zwyciężył w skróconym, deszczowym wyścigu F3. Kierowca Camposa podjął dobrą decyzję o założeniu opon deszczowych na start rywalizacji, szybko objął prowadzenie i nie oddał go już do samego końca wyścigu. Za Hiszpanem sklasyfikowani zostali Theophile Nael i Noel Leon, zaś tuż za podium, po świetnej pogoni, uplasował się Roman Biliński.
Tuż przed rozpoczęciem okrążenia formującego pogoda spłatała kierowcom i zespołom F3 niemałego psikusa - gdy kierowcy ruszyli z miejsc, zaczęło padać, szczególnie w drugim sektorze. Niektórzy - w tym Inthraphuvasak, Nael, Giusti, Biliński czy Ho - wyposażyli się w opony deszczowe, jednak większość czołówki - jak Tsołow, Ugochukwu czy Camara - wybrała slicki. Pod koniec okrążenia formującego do boksów po slicki zjechał jeden kierowca, a był nim Matias Zagazeta.
Na starcie zdecydowanie lepiej wypadli kierowcy na oponach deszczowych - Tsołow i Ugochukwu ruszyli słabo, co wykorzystali Boya i Nael, którzy po pierwszych zakrętach wysunęli się na czoło stawki. Na trzecie miejsce awansował Leon, za którym podążali Inthraphuvasak, van Hoepen, Biliński, Ho, Wharton, del Pino i Ramos. Tsołow i Ugochukwu na drugim kółku byli dopiero na 16. i 17. pozycji, zaś lider mistrzostw - Camara - był 19.
Według prognoz deszcz miał ustać na półmetku rywalizacji, zatem w przypadku kierowców korzystających ze slicków zespoły postanowiły podjąć ryzyko i pozostać na torze. Boya tymczasem pewnie kontrolował przebieg rywalizacji, prowadząc z przewagą około dwóch i pół sekundy nad Theophile'em Naelem i Noelem Leonem. Na piątym kółku Laurens van Hoepen i Roman Biliński zdołali wyprzedzić zwycięzcę wczorajszego sprintu, Tasanapola Inthraphuvasaka, spychając go na szóstą lokatę.
Biliński wkrótce uporał się również i z van Hoepenem i teraz jechał czwarty, goniąc Leona. Opady ustały, lecz tor nie przesychał zbyt szybko, a kierowcy na slickach tracili już ponad pół minuty do Giustiego - ostatniego zawodnika na oponach deszczowych - który jechał na szesnastym miejscu. Widząc to, a także konkurencyjne tempo takich kierowców jak choćby Biliński czy Boya, ekipy Tridenta i Hitecha zdecydowały się odpowiednio na siódmym i ósmym kółku ściągnąć do boksów Wurza i Stenshorne'a i wyposażyć ich w opony deszczowe.
W ślad za nimi wkrótce poszli kolejni kierowcy - Tramnitz, Voisin, Xie czy Johnson. Na dłużej na slickach pozostali zaś przewodzący tej grupie Camara, Tsołow i Ugochukwu, ale właśnie wtedy ponownie zaczęło padać - i to mocno - i ostatecznie, na dziesiątym kółku, ta trójka również zjechała do boksów po opony deszczowe, tracąc tym samym mnóstwo czasu. Biliński tymczasem znalazł się tuż za plecami Leona i rozpoczął walkę o podium.
Opady przerodziły się w istną ulewę i warunki te niemal natychmiast zaowocowały pierwszą "ofiarą" - w zakręcie Club z toru wypadł Louis Sharp, który tym samym zakończył zmagania, a po chwili na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. W tym momencie prowadził Boya przed Naelem, Leonem, Bilińskim, van Hoepenem, Ho, Whartonem, Ramosem, del Pino i Inthraphuvasakiem. Najlepsi w kwalifikacjach Tsołow, Ugochukwu i Camara zajmowali kolejno 20., 21. i 22. miejsce.
Mijały kolejne okrążenia jazdy za samochodem bezpieczeństwa, lecz opady nie ustawały, a widoczność była niemal zerowa. Błędy popełniali m. in. Stenshorne, Camara czy Tsołow, lecz szczęśliwie byli oni w stanie kontynuować jazdę. Na 14. okrązeniu ostatecznie podjęto decyzję o wstrzymaniu rywalizacji i wszyscy kierowcy zjechali do pit lane.
Choć wkrótce opady nieco zelżały, to jednak, po upływie kilkunastu minut, dyrekcja podjęła decyzję o niewznawianiu wyścigu. Mari Boya mógł zatem cieszyć się ze zwycięstwa, które - wobec niepowodzenia ścisłej czołówki mistrzostw - pozwala mu myśleć o podjęciu walki o tytuł. Na podium stanęli również Nael i Leon, a tuż za nimi sklasyfikowany został Roman Biliński, który startował z piętnastego pola. Kolejne punktowane pozycje zajęli Ho, Wharton, van Hoepen, Ramos, del Pino i Inthraphuvasak. Kierowcy nie otrzymali całości punktów, powiem pokonano tylko nieco ponad połowę planowanego dystansu wyścigu.
Klasyfikacje generalne
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mari Boya (10) | Dallara F3 2025 | 12 | 0h26m01,642 | 19 | |
2 | Theophile Nael (20) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:01,424 | 14 | |
3 | Noel Leon (2) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:02,350 | 12 | |
4 | Roman Biliński (25) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:03,194 | 10 | |
5 | Christian Ho (31) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:06,909 | 8 | |
6 | James Wharton (9) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:08,311 | 6 | |
7 | Laurens van Hoepen (7) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:08,796 | 4 | |
8 | Santiago Ramos (21) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:10,636 | 3 | |
9 | Bruno del Pino (18) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:11,937 | 2 | |
10 | Tasanapol Inthraphuvasak (11) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:14,901 | 1 | |
11 | Nicola Lacorte (29) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:17,199 | ||
12 | Tuukka Taponen (8) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:18,532 | ||
13 | Ivan Domingues (22) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:19,917 | ||
14 | Brando Badoer (1) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:21,965 | ||
15 | Alessandro Giusti (19) | Dallara F3 2025 | 12 | +0:27,363 | ||
16 | Charlie Wurz (6) | Dallara F3 2025 | 12 | +2:37,359 | ||
17 | Martinius Stenshorne (14) | Dallara F3 2025 | 12 | +2:41,140 | ||
18 | Tim Tramnitz (17) | Dallara F3 2025 | 12 | +2:41,857 | ||
19 | Callum Voisin (23) | Dallara F3 2025 | 12 | +2:43,027 | ||
20 | Nikola Tsolov (12) | Dallara F3 2025 | 12 | +2:46,118 | ||
21 | Ugo Ugochukwu (3) | Dallara F3 2025 | 12 | +2:48,687 | ||
22 | Rafael Camara (5) | Dallara F3 2025 | 12 | +2:50,141 | ||
23 | Gerrard Xie (16) | Dallara F3 2025 | 11 | +1 okr. | ||
24 | Nikita Johnson (15) | Dallara F3 2025 | 11 | +1 okr. | ||
25 | Matias Zagazeta (30) | Dallara F3 2025 | 11 | +1 okr. | ||
26 | Noah Stromsted (4) | Dallara F3 2025 | 11 | +1 okr. | ||
27 | Nicola Marinangeli (27) | Dallara F3 2025 | 11 | +1 okr. | ||
28 | James Hedley (26) | Dallara F3 2025 | 11 | +1 okr. | ||
Niesklasyfikowani | ||||||
29 | Louis Sharp (24) | Dallara F3 2025 | 9 | |||
30 | Brad Benavides (28) | Dallara F3 2025 | 5 |
Pole position: Nikola Tsolov - 1:45,043 (+2 pkt.)Najszybsze okrażenie: Laurens van Hoepen - 2:03,052 na 8 okrążeniu (+1 pkt.)