Franchitti i Power zwycięzcami wyścigów IndyCar w Teksasie (akt.)
Zamiast jednego, tym razem rozegrano dwa krótkie wyścigi, przyznając za oba połowę punktów
12.06.1112:32
4114wyświetlenia

Dario Franchitti wygrał pierwszy z dwóch bliźniaczych wyścigów IndyCar - Firestone Twin 275s, które zostały rozegrane w sobotni wieczór na Texas Motor Speedway. Drugie miejsce zajął Scott Dixon, zatem był to podwójny tryumf ekipy Chipa Ganassiego.
Franchitti już na starcie odebrał prowadzenie zdobywcy pole position - Alexowi Taglianiemu (Sam Schmidt) i przez większą część wyścigu kontrolował sytuację. Szansy na spokojny finisz pozbawiła go jednak kolizja debiutantów: Wade'a Cunninghama i Charliego Kimballa w trzecim zakręcie 21 okrążeń przed metą, po której nastąpiła jedyna neutralizacja w tym wyścigu.
Franchitti i Dixon ustawili się na czele dwóch rzędów podczas wznowienia, a po piętach deptali im Will Power (Penske) i Tagliani - cała czwórka szybko oderwała się od reszty stawki i walczyła między sobą przez trzy ostatnie okrążenia. Co prawda stateczna kolejność nie uległa zmianie, jednak o tym, że walka była intensywna świadczył choćby fakt, że pierwszego od czwartego kierowcy dzieliły na mecie zaledwie 0,2 sekundy.
(Opis drugiego wyścigu pod tabelą.)
Drugi wyścig

O ile o kolejności startowej do pierwszego wyścigu w Teksasie zadecydowały tradycyjne kwalifikacje (punkt premii za pole position zdobył Tagliani), o tyle rozstawienie na starcie do drugiego biegu było wynikiem losowania. Już po pierwszym spojrzeniu na „grid” można było być pewnym, że podniosą się głosy niezadowolenia z przyjętego rozwiązania, jako że główni pretendenci do tytułu znaleźli się na przeciwległych końcach: Power startował z P3, a Franchitti aż z P28.
Dla Powera oznaczało to świetną okazję do odniesienia pierwszego zwycięstwa na owalu w IndyCar i Australijczyk nie zmarnował jej, odbierając prowadzenie Tony'emu Kanaanowi (KV) na 41 okrążeniu po długiej walce, a następnie utrzymując za sobą w końcówce wyścigu Dixona, by wygrać z przewagą blisko sekundy. Dixon startował dopiero z 18 miejsca, zatem Nowozelandczyk także mógł być zadowolony ze swojej postawy, zwłaszcza że tym razem nawet raz nie wywieszono żółtej flagi.
Na najniższym stopniu podium stanął Ryan Briscoe, który przetrwał w początkowej fazie wyścigu konieczność zjazdu na trawę w celu ominięcia innego samochodu, a tuż za Australijczykiem na czwartej pozycji finiszował trzeci z kierowców Penske - Helio Castroneves. Franchitti po starcie z 28 pola na mecie zameldował się za Kanaanem i Marco Andrettim na siódmej pozycji, tak więc dokonał minimalizacji szkód, ale i tak nie krył swojego niezadowolenia:
Zostaliśmy dziś wieczór wpuszczeni w maliny i jeśli przegramy przez to mistrzostwo, to będę nieźle wkurzony.
Jeśli może to być jakimkolwiek pocieszeniem dla trzykrotnego mistrza IndyCar, to za każdy z dwóch skróconych wyścigów w Teksasie kierowcy otrzymali połowę punktów przyznawanych normalnie za pełno-dystansową rundę. Franchitti zdobył więc 27+13, a Power 18+27 (wliczając w obu przypadkach po 2 za prowadzenie przez najwięcej kółek w jednym z wyścigów), tak więc Szkot stracił 5 oczek względem Powera i obecnie traci do niego 21 punktów w mistrzostwach.
Źródło: autosport.com
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Will Power (12) | Dallara Honda | 114 | 0h48m08,974 | 25 | |
2 | Scott Dixon (9) | Dallara Honda | 114 | +0:00,946 | 20 | |
3 | Ryan Briscoe (6) | Dallara Honda | 114 | +0:04,652 | 18 | |
4 | Helio Castroneves (3) | Dallara Honda | 114 | +0:09,574 | 16 | |
5 | Tony Kanaan (82) | Dallara Honda | 114 | +0:14,372 | 15 | |
6 | Marco Andretti (26) | Dallara Honda | 114 | +0:16,949 | 14 | |
7 | Dario Franchitti (10) | Dallara Honda | 114 | +0:18,437 | 13 | |
8 | Danica Patrick (7) | Dallara Honda | 114 | +0:18,556 | 12 | |
9 | Ryan Hunter-Reay (28) | Dallara Honda | 114 | +0:21,798 | 11 | |
10 | Ernesto Viso (59) | Dallara Honda | 114 | +0:24,092 | 10 | |
11 | Vitor Meira (14) | Dallara Honda | 114 | +0:24,640 | 9 | |
12 | Takuma Sato (5) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 9 | |
13 | Paul Tracy (8) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 8 | |
14 | Alex Tagliani (77) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 8 | |
15 | Oriol Servia (2) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 7 | |
16 | Ed Carpenter (67) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 7 | |
17 | Mike Conway (27) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 6 | |
18 | John R. Hildebrand (4) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 6 | |
19 | James Hinchcliffe (06) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 6 | |
20 | Jay Howard (88) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 6 | |
21 | Justin Wilson (22) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 6 | |
22 | Ana Beatriz (24) | Dallara Honda | 113 | +1 okr. | 6 | |
23 | Charlie Kimball (83) | Dallara Honda | 112 | +2 okr. | 6 | |
24 | Alex Lloyd (19) | Dallara Honda | 112 | +2 okr. | 6 | |
25 | Davey Hamilton (11) | Dallara Honda | 112 | +2 okr. | 5 | |
26 | Wade Cunningham (99) | Dallara Honda | 112 | +2 okr. | 5 | |
27 | Simona de Silvestro (78) | Dallara Honda | 111 | +3 okr. | 5 | |
28 | James Jakes (18) | Dallara Honda | 111 | +3 okr. | 5 | |
29 | Sebastian Saavedra (34) | Dallara Honda | 111 | +3 okr. | 5 | |
30 | Graham Rahal (38) | Dallara Honda | 104 | +10 okr. | 5 |
Najszybsze okrażenie: Scott Dixon - 0:24,289 na 110 okrążeniu
Prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Will Power (+2 pkt.)
KOMENTARZE