Wniosek o rewizję dyskwalifikacji Vettela został odrzucony

Sędziowie nie przystali na wyjaśnienia Astona Martina i utrzymali w mocy decyzję z 1 sierpnia.
09.08.2119:50
Nataniel Piórkowski
1528wyświetlenia


Sędziowie odrzucili wniosek Astona Martina o powtórne zbadanie sprawy w wyniku której Sebastian Vettel stracił drugie miejsce w wyścigu o Grand Prix Węgier.

Po zakończeniu rywalizacji na Hungaroringu przedstawiciele FIA nie byli w stanie pobrać wymaganej regulaminem litrowej próbki paliwa z baku konstrukcji czterokrotnego mistrza świata, za co ten został zdyskwalifikowany.

Team był pewien, że w układach bolidu pozostaje ponad jeden litr paliwa, który nie mógł zostać wydobyty ze względu na awarię pompy. Nie zgadzając się z karą, Aston Martin zawnioskował o powtórne zbadanie sprawy przez sędziów oraz wszczął odrębną procedurę apelacyjną.

Regulamin wymaga, aby wnioskując o rewizję zespół przedstawił nowe istotne dowody, które nie były dostępne w chwili podejmowania decyzji przez zespół sędziów sportowych.

Aston Martin dostarczył szczegółowe informacje w zakresie swojego układu paliwowego, wskazując, iż w trakcie wyścigu w jego obszarze doszło do awarii. O ile sędziowie przyznali, że informacja ta może stanowić nowy element, to jednak zakomunikowali, iż nie zmienia to faktu, że po wyścigu z bolidu nie można było pobrać wymaganej przepisami próbki paliwa.

W rezultacie utraty ciśnienia w zbiorniku paliwa, pompa powietrza aktywowała maksymalną moc. Pompując powietrze przez zbiornik paliwa, znacząca ilość paliwa została przypadkowo wyciekła ze zbiornika paliwa. W efekcie udało się pozyskać tylko 0,3-litrową próbkę paliwa, znacznie mniejszą niż określona przez przepisy.

Na pierwszym przesłuchaniu w dniu 1 sierpnia Aston Martin stwierdził, że zgodnie z ich obliczeniami dokonanymi przy użyciu miernika przepływu paliwa a także biorąc pod uwagę zapas paliwa na wyścig, w zbiorniku nadal powinno znajdować się 1,44l paliwa.

Jednakże, jak wyjaśnia teraz Aston Martin, analiza różnych danych zebranych po 1 sierpnia wykazała, iż pod koniec wyścigu w bolidzie rzeczywiście znajdowało się mniej niż 1 litr paliwa ze względu na początkowo niezauważoną usterkę w układzie paliwowym.

W pierwotnej decyzji zespół sędziów sportowych zakładał jedynie, że w zbiorniku nie było wystarczającej ilości paliwa. Pytanie, co doprowadziło do tej sytuacji nie było brane pod uwagę. Artykuł 6.6 w całości oraz artykuł 6.6.2 Regulaminu Technicznego F1 stawia jednoznaczny wymóg pozostawienia 1 litra paliwa i nie dopuszcza żadnych wyjątków, okoliczności lub powodów, w których można byłoby odstąpić od jego stosowania.

Z tego względu dla oceny, czy wymóg 1 litra został złamany, nie ma znaczenia to, dlaczego paliwa było mniej niż 1 litr. Można przedstawić kilka wyjaśnień, dlaczego po zakończeniu wyścigu pozostała ilość okazała się niewystarczająca.

W każdym jednak przypadku wyłączną odpowiedzialnością uczestnika mistrzostw jest zagwarantowanie, że bolid przez cały czas jest zgodny z regulaminem o czym mówi art. 3.2 Międzynarodowego Kodeksu Sportowego. Twierdzenie, że nie uzyskano w ten sposób przewagi osiągów, nie stanowi obrony o czym przeczytać można w art. 1.3.3 Międzynarodowego Kodeksu Sportowego.

Aby móc potwierdzić istotny fakt, Aston Martin musiałby przedstawić dowód na to, że rzeczywiście w bolidzie pozostało więcej niż 1 litr paliwa. Wyjaśnienie, dlaczego wymóg ten nie mógł zostać spełniony, nie ma znaczenia w procesie podejmowania decyzji o tym, czy doszło do naruszenia przepisów.

W efekcie decyzja o dyskwalifikacji Vettela pozostaje w mocy. Na podium, za zwycięzcą - Estebanem Oconem z Alpine, sklasyfikowani są Lewis Hamilton (Mercedes) oraz Carlos Sainz (Ferrari).