Pirelli przed Grand Prix Niemiec 2011

Powrót pośredniej i miękkiej mieszanki na Nurburgringu
19.07.1114:03
Inf. prasowa
1736wyświetlenia

Nurburgring to jeden z legendarnych torów wyścigowych, ale współczesna pętla o długości 5,148 kilometra, zbudowana w 1984 roku na Grand Prix Europy, ma niewiele wspólnego z 22-kilometrową Nordschleife (Pętla Północna), która rozsławiła ten obiekt.

Przypominający kolejkę górską tor ze ślepymi zakrętami za wierzchołkami szczytów, który gościł Grand Prix Niemiec do 1976 roku, ustąpił miejsca bardziej otwartej i technicznej pętli, która jest wymagająca dla samochodu Formuły 1 pod każdym względem, także ogumienia.

Aby stawić czoła zróżnicowanym wymaganiom Nurburgringu. Pirelli przywozi pośrednią oponę PZero „białą” jako mieszankę podstawową i miękką PZero „żółtą” jako opcjonalną. Tor jest bardzo zróżnicowany pod względem szybkości i rodzajów zakrętów, z wieloma zmianami kierunku jazdy i kilkoma mocno nachylonymi łukami, które umożliwiają kierowcom szybkie ich pokonywanie. Jest też dużo stref mocnego hamowania, a opony przechodzą wymagający test na wyboistych tarkach, charakterystycznych dla tego toru.

Z sześcioma niemieckimi kierowcami w stawce ta nacja jest najliczniej reprezentowana w Formule 1, dzięki czemu niemiecka runda mistrzostw świata jest bardzo popularna wśród fanów. Jednak żaden z zespołów nie ma najnowszych danych z Nurburgringu, bo tor gości Grand Prix Niemiec wymiennie z Hockenheim. Chociaż wyścig na Nurburgringu rzadko odbywa się w deszczu - ostatni raz w sezonie 2007 - pogoda w regionie Eifel jest znana ze swojej zmienności, za sprawą górzystego ukształtowania terenu. To oznacza, że może być sucho na jednej części toru i mokro na innej, tak jak miało to miejsce przed dwoma tygodniami na Silverstone.

W takich warunkach przejściowe opony PZero „niebieskie” mogły zabłysnąć stałą i wytrzymałą formą w zmiennych warunkach. Być może pojawią się w akcji także w Niemczech, podobnie jak deszczowe PZero „pomarańczowe”. Podczas piątkowych treningów zespoły będą mogły sprawdzić nową wersję miękkiej opony PZero „żółtej”, która jest sprawdzana przed ewentualnym wdrożeniem w przyszłości. Po modyfikacjach nowa wersja ogumienia jest bardziej wytrzymała i ulega mniejszej degradacji.

DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI

Paul Hembery: Nurburgring to jeden z najbardziej technicznych torów w kalendarzu, gdzie na opony działa duża energia poprzeczna. Strategia jest zatem bardzo ważna. Chociaż opony miękkie PZero „żółte” i pośrednie PZero „białe” sąsiadują ze sobą w naszej ofercie, wciąż pozostaje wiele istotnych różnic pomiędzy tymi mieszankami. Widzieliśmy to przy okazji poprzedniego zastosowania takiej kombinacji, podczas Grand Prix Europy w Walencji. Największą różnicą w porównaniu z tamtym wyścigiem będzie pogoda: powinno być wyraźnie chłodniej niż w Hiszpanii. To oznacza, że po wielu zespołach spodziewamy się taktyki dwóch pit stopów - chyba, że zacznie padać, bo wtedy wszystko jest możliwe. W piątek zespoły będą sprawdzać nową wersję miękkiej opony PZero „żółta”. Nie jest bardzo zmieniona w porównaniu z obecną specyfikacją, ale została zaprojektowana z myślą o uzupełnieniu naszych najnowszych odmian twardego ogumienia PZero „srebrnego” i pośredniego PZero „białego”, które są nieco twardsze niż oryginalne ich wersje, co pozwala zmniejszyć degradację. Nie podjęliśmy jeszcze decyzji co do terminu użycia nowej odmiany podczas całego weekendu wyścigowego, ale ciekawie będzie usłyszeć uwagi ze strony zespołów.

CZŁOWIEK ZZA KIEROWNICY MÓWI



Timo Glock (Virgin Racing): Mam dość duże doświadczenie związane ze ściganiem się na Nurburgringu, bo byłem tu wiele razy. Miło się jeździ po tym torze i mam stąd bardzo dobre wspomnienia, bo wygrałem tu kilka wyścigów. Pirelli sprawiło, że Formuła 1 jest jeszcze ciekawsza i już nie mogę się doczekać wyścigu na tej pętli przy użyciu opon PZero. Ogólnie jestem zdania, że tor nie jest zbyt wymagający dla ogumienia. Jest dość techniczny i ma bardzo interesujący pierwszy sektor. Mercedes Arena stwarza dobrą okazję do wyprzedzania w czasie wyścigu. Jest też kilka szybkich zakrętów, które są bardzo interesujące. Zabawa będzie więc bardzo dobra i nie mogę się doczekać wyścigu przed moją domową publicznością.

UWAGI TECHNICZNE:


  • Nurburgring wymaga dość dużego poziomu docisku, przede wszystkim aby zminimalizować podsterowność w szybkich zakrętach. Jednak tor nie jest szczególnie obciążający dla opon, jeśli odpowiednio się nimi zarządza i samochód ma właściwe ustawienia. W przeciwieństwie do wielu innych torów, tutaj kierowcy mogą obierać kilka różnych linii jazdy w zakrętach.

  • Współczesny Nurburgring przeszedł kilka poważnych modyfikacji od inauguracyjnego wyścigu przed 27 laty. W 2002 roku zmieniono profil szykany Castrol i dodano nową sekcję, znaną jako Mercedes Arena. Dzięki temu długość toru wzrosła z 4,556 kilometra do obecnych 5,148 kilometra.

  • Nurburgring to jedyny tor w kalendarzu Grand Prix, który ma zakręt ochrzczony nazwiskiem kierowcy, który wciąż startuje w Formule 1. Zakręty 9 i 10 znane są jako „Eski Michaela Schumachera”.


Mieszanki opon wybrane na wyścigi w sezonie 2011
Grand PrixTor@Supermiękka
(czerwona)
@Miękka
(żółta)
@Pośrednia
(biała)
@Twarda
(srebrna)
@Strategie
1AustraliiAlbert Parkpokaż
1MalezjiSepangpokaż
1ChinShanghaipokaż
1TurcjiIstanbul Parkpokaż
1HiszpaniiCatalunyapokaż
1MonakoMonte Carlopokaż
1KanadyMontrealpokaż
1EuropyValenciapokaż
1Wielkiej BrytaniiSilverstonepokaż
1NiemiecNurburgring
1WęgierHungaroring

PIRELLI W NIEMCZECH


  • Pirelli ma dwie fabryki w Niemczech, w tym w pełni zautomatyzowaną fabrykę MIRS (Modular Integrated Robotised System) w Breuberg, około dwie godziny jazdy od Nurburgingu. Ten zakład jest w stanie wytwarzać 10 milionów sztuk opon rocznie. Około 80% produkcji to ogumienie samochodowe, a pozostałe 20% jest przeznaczone dla motocykli. Mniej więcej połowa tych opon jest sprzedawana w Niemczech, a druga połowa w innych krajach Europy.

  • Breuberg to nie tylko fabryka, to także ważne centrum szkoleniowe: tu odbywa się większość szkoleń Pirelli dla nowych inżynierów w branży opon dla samochodów drogowych oraz dla nowych pracowników, którzy zatrudniani są w najbardziej zaawansowanych fabrykach firmy na całym świecie. Po Mediolanie to drugie najważniejsze centrum badań i rozwoju Pirelli.

  • Nordschleife (Północna Pętla) Nurburgringu była areną jednego z najsłynniejszych wyścigów dla Pirelli: Grand Prix Niemiec 1957. Korzystający z opon Pirelli legendarny Juan Manuel Fangio dziewięciokrotnie pobił rekord toru w drodze po pamiętne zwycięstwo za kierownicą Maserati 250F.
  • [/u]

    Źródło: Informacja prasowa Pirelli