FIA doprecyzowała zasady dotyczące obrony pozycji

Federacja po raz kolejny uściśla zasady związane z wyprzedzaniem
12.07.1215:48
Paweł Zając
3767wyświetlenia

Po kilku tegorocznych incydentach, Międzynarodowa Federacja Samochodowa przekazała kierowcom nowe wytyczne odnośnie obrony swojej pozycji.

Jednym z punktów zapalnych była jazda Nico Rosberga podczas GP Bahrajnu, gdzie w trakcie wyścigu Niemiec musiał bronić się przed atakami Lewisa Hamiltona i Fernando Alonso. Ostatecznie sędziowie zdecydowali się nie podejmować żadnych działań, gdyż kierowca Mercedesa przeprowadził płynny manewr, a żadna "znaczna" część samochodu rywali nie znajdowała się w tym czasie obok jego bolidu.

Walka w tym sezonie jest jednak na tyle zacięta, że kierowcy cały czas rozmawiali z FIA na temat dozwolonych manewrów, a także definicji znacznej części samochodu. Kilka godzin przed GP Wielkiej Brytanii zespoły otrzymały od Charliego Whitinga nowe wytyczne, z których sędziowie będą korzystać przy ocenianiu incydentów na torze.

W notce przesłanej do ekip napisano: Każdy kierowca broniący swojej pozycji na prostej i przed strefą hamowania, może używać całej szerokości toru podczas pierwszego manewru, jeśli obok niego nie znajduje się żadna znaczna część samochodu rywala. Podczas takiej obrony kierowca nie może wyjeżdżać poza tor bez uzasadnionego powodu. Doprecyzowano również kwestię znaczącej części samochodu - Jeśli przednie skrzydło samochodu próbującego wyprzedzać znajdzie się na wysokości tylnego koła samochodu z przodu będzie to uznane za znaczną część.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

14
zaSchumiony
14.07.2012 12:00
@marrcus kiedy spojler jest za linią tylnych kół i dalej
Kamikadze2000
13.07.2012 02:24
Nie pierwsza korekcja i nie ostatnia niestety. Zawsze z tym będzie problem.
marrcus
13.07.2012 10:59
na tym filmiku to znaczna cześć spojlera jest za tylnym kołem więc ROS pojechał OK Poza tym znaczna cześć bolidu to spojler to jak jest nieznaczna ???
robertunio
12.07.2012 08:03
@ Aeromis Dobre pytanie czy na starcie tez, ale start zawsze jest traktowany ulgowo i pewnie tak pozostanie; niemniej jednak manewr Vettela z Twojego linku byl na owczesny stan przepisow w 100% legalny - mozna by powiedziec ze byl nawet zbyt poblazliwy wobec Buttona bo mogl pojechac z nim bardziej, tak jak np Rosberg z Alonso w Bahrajnie (http://www.youtube.com/watch?v=iWhombBltrI); z Hamiltonem zrobil wtedy ROS podobnie, nie chce mi sie szukac linku. Poza tym podobnie jak niedawne uzywanie DRS'u przez MSC w strefie zoltych flag jeszcze wtedy bylo legalne a teraz juz nie jest. Ciekawe ile jeszcze przepisow FIA doprecyzuje w tym sezonie, ale w sumie to dobrze, niech doprecyzowuja, nie bedzie pozniej niepotrzebnych kontrowersji.
Ranguren
12.07.2012 06:42
Zadużo tego mienszania się Federacji co do wyprzedzania
DJ Malina
12.07.2012 05:08
@Ralph1537 Lusterek nie ma?
benethor
12.07.2012 05:08
@Ralph1537 mniej więcej tak samo jak kiedy ustalają, czy nie uderzą narożnikiem w bolid przeciwnika.
Ralph1537
12.07.2012 04:56
Ciekawe jak broniący się kierowcy maja dojrzeć czy skrzydło rywala jest na wysokości tylnego koła...
MairJ23
12.07.2012 04:41
@Aeromis Vettel sie tlumaczyl ze nie widzial Buttona :) hehe
MPOWER
12.07.2012 03:20
@Artello96 Jop, sezony mi się pomieszał :D Przeciez wtedy jeszcze Button nie był w McL :) Sorki :)
Artello96
12.07.2012 02:43
@MPOWER Z wężem tankującym wyjechał Kovalainen ;)
Aeromis
12.07.2012 02:13
http://www.youtube.com/watch?v=egHvWj0Jz3Q W przypadku startu też? @MPOWER O Maldonado raczej nie pomyśleli, bo on dostał karę. Chodzi o prostą i to, że manewry ROS wzbudziły niepotrzebne oburzenie.
MPOWER
12.07.2012 02:03
@maciejas512 Pomijam fakt, że wtedy jeszcze po tym wyprzedzaniu w Brazylii, gdzie po stracie przedniego spojlera i po zjeździe do pitstopów Kimi miał kolejnego pecha - Button wystartował z wężem od paliwa i bolid Fina na chwilę się zapalił ;/ Całe szczęście. że nic RAI się nie stało. A wracając do tematu, bardzo dobrze. Pewnie w końcu pomyśleli po ostatnim manewrze Maldonado :)
maciejas512
12.07.2012 01:50
Odrazu mi się przypominają chamskie manewry. Schumacher Montoya Brazil 2002 Webber Raikkonen Brazil 2009 MOY i RAI chcieli sobie wyprzedzić a stracili wingi :|