Trzeci dzień testów na torze Sakhir
Massa kończy ostatni dzień testów w Bahrajnie z czasem poniżej półtorej minuty
01.03.0715:28
2945wyświetlenia

Felipe Massa okazał się niepokonanym kierowcą także i podczas ostatniego dnia testów na torze Sakhir w Bahrajnie, jako jedyny schodząc poniżej granicy jednej minuty i 30 sekund. Brazylijczykowi do pobicia nieoficjalnego rekordu toru ustanowionego w 2004 roku podczas sobotnich treningów przez Jensona Buttona zabrakło mniej niż pół sekundy. Co więcej, autosport.com sugeruje, że o ile kierowca Ferrari czas 1:29.989 ustanowił na nowych oponach, to jednak najprawdopodobniej nie jechał z bardzo małą ilością paliwa, co czyni rezultat ten jeszcze bardziej imponującym.
Drugi kierowca włoskiej stajni - Kimi Raikkonen uplasował się na czwartej pozycji, ponownie mając ponad pół sekundy straty do Massy. Obaj kierowcy jeździli dzisiaj z nowymi silnikami 056 V8, a ponieważ Massa swój program ukończył jeszcze przed przerwą na lunch, Raikkonen mógł powrócić po południu do używania pakietu aerodynamicznego na wyścig w Melbourne, z jakiego korzystał we wtorek. Zespół Ferrari zakończył dzisiaj program rozwojowy bolidu F2007 zaplanowany do rozpoczęcia sezonu. Według Massy stajnia z Maranello dysponuje obecnie przewagą nad pozostałymi zespołami, a więc powinna być głównym faworytem do odniesienia zwycięstwa w Australii. W przyszłym tygodniu Luca Badoer dokona ostatniego sprawdzenia bolidów F2007 przeznaczonych do użycia w pierwszym wyścigu sezonu.
Całkiem nieźle podczas dzisiejszych testów zaprezentowała się także mistrzowska ekipa Renault, której kierowcy wyścigowi Heikki Kovalainen i Giancarlo Fisichella uplasowali się kolejno na drugiej i trzeciej pozycji, rozdzielając Massę i Raikkonena. Kovalainen doprowadził do wstrzymania testów tuż po przerwie na lunch ze względu na problemy techniczne z bolidem R27, jednak mimo to okazał się szybszy od swojego partnera o ponad 0,1 sekundy. Fin pracował zarówno nad przygotowaniami do wyścigu w Australii, jak i trzeciej rundy sezonu, która odbędzie się na tym właśnie torze 15 kwietnia. Problemów nie uniknął dzisiaj także Fisichella, jednak części, które zawiodły miały już przekroczoną zakładaną żywotność. Obaj kierowcy łącznie przejechali 125 okrążeń, czyli o trzy więcej od kierowców Ferrari.
Piąty czas uzyskał dwukrotny mistrz świata Fernando Alonso, powracając po jednym dniu przerwy za kierownicę bolidu McLaren MP4-22. Hiszpan przejechał 113 okrążeń i uzyskał tylko nieznacznie gorszy czas od Raikkonena. Drugi bolid stajni z Woking poprowadził dzisiaj kierowca testowy Pedro de la Rosa, zastępując z kolei Lewisa Hamiltona. Hiszpan ostatnie publiczne testy przed rozpoczęciem sezonu ukończył na siódmej pozycji, a jego strata do Massy wyniosła ponad sekundę. Kierowców McLarena rozdzielił Rubens Barrichello, mając ewidentnie zupełnie inny program od swojego partnera z Hondy - Jensona Buttona, który uplasował się dopiero na 14 pozycji, mając już blisko dwie sekundy straty do najszybszego kierowcy.
Po wczorajszym w miarę udanym występie Vitantonio Liuzziego zespół Toro Rosso potwierdził w czwartek, że pomimo niewielkiej liczby dni testowych z nowym bolidem jest w nienajgorszej formie. Dzisiaj za kierownicę STR2 powrócił Scott Speed i uzyskał ósmy czas dnia, przejeżdżając najwięcej okrążeń ze wszystkich uczestników ostatniego dnia testów w Bahrajnie. W przyszłym tygodniu włoska stajnia przeprowadzi shakedown drugiego egzemplarza nowego bolidu na torze Mugello, zanim wyśle go do Australii. Odpowiednio na 9 i 11 pozycji uplasowali się kierowcy Red Bull Racing - David Coulthard i Mark Webber, mając podobnie jak Speed niewiele ponad półtorej sekundy straty do Massy. Stajnia z Milton Keynes pomimo pewnych problemów zanotowała postępy podczas testów w Bahrajnie, mimo iż nie dysponowała jeszcze ostatecznym pakietem aerodynamicznym na wyścig w Melbourne, który w samotności przetestuje w przyszłym tygodniu na torze Magny-Cours.
Zespół BMW Sauber w czwartek znowu nie uniknął problemów technicznych, jako że Nick Heidfeld i Robert Kubica doprowadzili po razie do wstrzymania testów, kończąc ostatni dzień przygotowań do sezonu 2007 odpowiednio na 10 i 12 pozycji. Jednakże w oficjalnym podsumowaniu testów dyrektor techniczny Willy Rampf starał się zachować optymizm i stwierdził, że zespół jest zadowolony z testów w Bahrajnie. Ich celem było między innymi sprawdzenie systemu chłodzenia przeznaczonego na gorące wyścigi i sprawdzenie charakterystyki opon Bridgestone przy wysokiej temperaturze toru, jaka jest spodziewana podczas trzech pierwszych wyścigów sezonu.
Symulacja wyścigu w zeszłym tygodniu przebiegła bez problemu w przypadku obydwu samochodów i także przyniosła pozytywne rezultaty. Mamy nadzieję, że w Melbourne będziemy mogli zaprezentować podobny poziom niezawodności.- dodał Rampf.
Na pozostałych miejscach uplasowali się ostatni uczestnicy dzisiejszych testów: reprezentujący barwy Toyoty Ralf Schumacher i kierowca testowy Franck Montagny oraz Takuma Sato (Super Aguri), którego strata do Massy wyniosła już ponad trzy sekundy. Japończyk ze względu na uszkodzenie monocoque po najechaniu na krawężnik testy musiał zakończyć tuż po przerwie na lunch, łącznie przejeżdżając zaledwie 53 okrążenia. Zespół Super Aguri zdołał jednak wykonać większość zadań zaplanowanych na ten tydzień, testując między innymi nowe części aerodynamiczne, które znajdą się w nowym bolidzie SA07.
Tak zakończyły się ostatnie duże przed rozpoczęciem sezonu 2007, które z pewnością nie udzieliły nam odpowiedzi na wszystkie pytania, ale być może wyjawiły głównego faworyta do wygrania kilku pierwszych wyścigów. Więcej dowiemy się już za niewiele ponad dwa tygodnie w Australii.
Pogoda
Temperatura powietrza: 21-27°C
Temperatura toru: 24-38°C
Słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Źródło: Autosport.com, Motorsport.com
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas | Strata | Odstęp |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Felipe Massa (-) | Ferrari F2007 | 45 | 1:29,989 | |||
2 | Heikki Kovalainen (-) | Renault R27 | 61 | 1:30,384 | 0,395 | 0,395 | |
3 | Giancarlo Fisichella (-) | Renault R27 | 64 | 1:30,498 | 0,509 | 0,114 | |
4 | Kimi Raikkonen (-) | Ferrari F2007 | 77 | 1:30,534 | 0,545 | 0,036 | |
5 | Fernando Alonso (-) | McLaren Mercedes MP4-22 | 113 | 1:30,564 | 0,575 | 0,030 | |
6 | Rubens Barrichello (-) | Honda RA107 | 118 | 1:31,067 | 1,078 | 0,503 | |
7 | Pedro de la Rosa (-) | McLaren Mercedes MP4-22 | 90 | 1:31,354 | 1,365 | 0,287 | |
8 | Scott Speed (-) | Toro Rosso Ferrari STR2 | 124 | 1:31,500 | 1,511 | 0,146 | |
9 | David Coulthard (-) | Red Bull Renault RB3 | 66 | 1:31,589 | 1,600 | 0,089 | |
10 | Nick Heidfeld (-) | BMW Sauber F1.07 | 83 | 1:31,720 | 1,731 | 0,131 | |
11 | Mark Webber (-) | Red Bull Renault RB3 | 92 | 1:31,742 | 1,753 | 0,022 | |
12 | Robert Kubica (-) | BMW Sauber F1.07 | 98 | 1:31,751 | 1,762 | 0,009 | |
13 | Ralf Schumacher (-) | Toyota TF107 | 81 | 1:31,791 | 1,802 | 0,040 | |
14 | Jenson Button (-) | Honda RA107 | 97 | 1:31,837 | 1,848 | 0,046 | |
15 | Franck Montagny (-) | Toyota TF107 | 119 | 1:32,264 | 2,275 | 0,427 | |
16 | Takuma Sato (-) | Super Aguri Honda SAF1 | 53 | 1:33,357 | 3,368 | 1,093 |
KOMENTARZE