Przypomnienie zmian w przepisach na sezon 2008

FIA wprowadziła kilka zmian w regulaminach sportowym i technicznym Formuły 1 na ten rok
10.03.0817:08
Igor Szmidt
4998wyświetlenia

FIA wprowadziła kilka zmian w regulaminach sportowym i technicznym Formuły Jeden na sezon 2008. Przypominamy w skrócie najważniejsze z nich.

Kontrola trakcji i startu

System, który zapobiega uślizgowi tylnych kół, jeśli kierowca doda za dużo gazu jest już niedozwolony. Podkreśli to umiejętności kierowców i powinno doprowadzić do większej liczby manewrów wyprzedzania, ponieważ kierowcy będą popełniać więcej błędów. Podobnie system, który pomaga kierowcy utrzymać sprzęgło w odpowiednim położeniu, aby uzyskać jak najszybszy start w wyścigu, został zabroniony.

Elektronika (ECU)

Od 2008 roku wszystkie zespoły są zobowiązane do używania jednolitego, zatwierdzonego przez FIA systemu ECU, kontrolującego elektronikę bolidów. Obok wyrównania stawki w tej dziedzinie rozwoju, nowe ECU - które musi wykorzystywać oprogramowanie zatwierdzone przez FIA - pozwoli FIA na bardziej dokładne monitorowanie osiągów bolidów.

Zmiany dotyczące silników

Podobnie jak w 2007 roku, kierowcy muszą używać tego samego silnika przez dwa weekendy wyścigowe z rzędu (pomijając pierwszy dzień treningów). Jeśli silnik zawiedzie w trzeciej sesji treningowej lub podczas kwalifikacji, kierowca otrzyma karę obniżenia pozycji startowej: o 10 miejsc, jeśli wymiana nastąpi przed kwalifikacjami, lub zostanie przesunięty na koniec stawki, jeśli wymiana nastąpi po kwalifikacjach.

Jednakże w poprawkach do regulaminu na sezon 2008 zostało zapisane, że każdy kierowca ma możliwość dokonania jednej bezkarnej wymiany silnika w trakcie sezonu, o ile nie nastąpi ona w ostatniej rundzie mistrzostw. Mówiąc inaczej, nie poniesie kary za pierwszą awarię silnika w sezonie, o ile nie stanie się to w ostatnim weekendzie wyścigowym sezonu.

Skrzynie biegów

Dążąc do zwiększenia wytrzymałości i zmniejszenia kosztów, FIA wprowadziła przepis, że skrzynie biegów muszą wytrzymać teraz co najmniej cztery kolejne weekendy Grand Prix. Każda zmiana skrzyni w trakcie tego cyklu będzie karana obniżeniem pozycji startowej do danego GP o 5 miejsc. Jeśli kierowca nie dojedzie do mety w wyścigu, będzie mógł bezkarnie wymienić skrzynię biegów przed następnym GP.

Kwalifikacje

W formacie kwalifikacji nastąpiły tylko dwie małe zmiany: czas trwania Q1 został zwiększony z 15 do 20 minut, podczas gdy czas trwania Q3 został skrócony z 15 do 10 minut. Q2 nadal będzie trwało 15 minut. Dodatkowo, bolidy przystępujące do Q3 nie będą mogły po kwalifikacjach uzupełnić paliwa użytego w tej części - muszą wystartować do wyścigu z ilością paliwa, która została w baku samochodu pod koniec kwalifikacji. Wyeliminuje to niesławne 'wypalanie paliwa' podczas początkowej fazy Q3.

Bezpieczeństwo kokpitu

Jedną z bardziej rzucających się w oczy zmian w wyglądzie bolidów na ten sezon jest zwiększenie wysokości "zagłówków" chroniących głowę kierowcy - po obydwu stronach kasku kierowcy. Zmiana ta zapewni dodatkową ochronę głowy kierowcy w przypadku zderzenia.

Biopaliwo

W związku z posunięciami mającymi uczynić Formułę Jeden bardziej przyjazną środowisku, FIA wprowadziła nową regułę dotyczącą paliwa. Od 2008 roku paliwo musi zawierać co najmniej 5,75% biokomponentów. Oznacza to, że wszystkie bolidy muszą być przystosowane do jazdy na biopaliwie.

Źródło: Formula1.com

KOMENTARZE

30
nickolas
11.03.2008 07:18
Judge - pod warunkiem że uda im się dobrnąć do Q3... ;) macrocosm i jaguar666 - piszecie tak jakbyście F1 nie znali!? A może nie pamiętacie już jak serwowano kibicom 1 godzinne kwalifikacje i pół godziny (czyli jak ktoś nie rozumie: 30 minut!!!) nic sie na torze nie działo, NIC! No jedno Minardi, może Arrows... Przez 10minut musi sie coś dziać. Więc przestańcie jojczyć, bo napewno stanie bolidów w garażu nie jest lepsze! Na pewno nie od wypalania paliwa na torze.
Judge
10.03.2008 09:46
"...nie będą mogły po kwalifikacjach uzupełnić paliwa użytego w tej części – muszą wystartować do wyścigu z ilością paliwa, która została w baku samochodu pod koniec kwalifikacji" - teraz wiadomo czemu BMW robiło czasy z dużą ilością paliwa...
benethor
10.03.2008 09:20
eee tam... jak na mnie powinni dać opcję "odwrotnego gridu"(pole position na końcu stawki:)), wtedy by dopiero było zabawnie
ASAD
10.03.2008 09:17
Pawel Zespół awaryjny na tym zyskuje, ale tylko raz. Skoro konstruktorzy nie zadbali o niezawodność, to na pewno bolid nawali więcej niż raz w sezonie i w ten sposób nigdy nie będą na równi z najlepszymi zespołami. Ten przepis "wyrównuje" szczęście i pecha które mogą przytrafić się tym najlepszym zespołom. Jak wiemy nawet silniki Ferrari i Renault czasem się psują.
SoBcZaK
10.03.2008 08:57
słuchajcie nie ma na co narzekać, cokolwiek by nie zmienili i nie wprowadzili to i tak będzie to F1 czyli najlepszy sport świata :D narzekanie na takei drobnostki jak kilka litrów paliwa prze po uważam za zbędne :) Ważne, że zmiany dotycza wszystkich i wszyscy muszą sie z nimi zmierzyć tak jak z zakazem zmiany opon w 2005 czy przejściem na silniki 2,4l
Pawel
10.03.2008 08:43
Ja muszę powiedzieć, że nie do końca podoba mi się ta bezkarna jednorazowa wymiana silnika. Owszem awaria zdaża się najlepszym, ale z drugiej strony promuje to nieco gorsze pod względem awaryjności bolidy. Jeżeli jednemu kierowcy zepsuje się bolid to traci kilka miejsc na starcie, w następnym wyścigu innemu kierowcy, który jeździ w teamie o podobnej awaryjności też akurat psuje się silnik i tym sposobem wychodzą na równi. A teraz załóżmy taka sytacje, że jeden zespół projektuje bolid zwracając szczególną uwagę na bezawaryjność i cały sezon jeżdżą bez najmniejszej usterki, a innemu zespołowi o nieco większej awaryjności psuje się raz bolid i dzięki nowemu przepisowi dalej jest na tej samej pozycj co pierwszy zespółi. Wniosek z tego taki, że przepis promuje awaryjniejsze zespoły. Wiem czepiam się i cały opis jest mało prawdopodobny, ale bez tego przepisu raz jeden kierowca stracił pozycje na stracie, innym razem kolejny kierowca stracił pozycję, a bolidy bezawaryjne na tym zyskiwały. Teraz awaryjność bolidu nieco straci na znaczeniu.
macrocosm
10.03.2008 08:32
Co do Q3: chyba wszyscy są za tym aby właśnie ta część była jak najdłuższa bo nie ma w kwalifikacjach nic ciekawszego jak walka 10 najszybszych o 1 platz. A tymczasem co się serwuje ludziom? Komedię. Za rok Q3 będzie miało 5 minut bo... ochrona środowiska jest priorytetem, hehehehe. Coraz to nowszymi regulaminami dot. quala wpędzają się w błędne koło.
rafaello85
10.03.2008 08:12
gnt3c---> jest jeden powód - kolejne kombinacje z paliwem:/ To jest poniekąd powrót do tego co było w latach 2003 - 2005 tzn. kierowcy zabiorą na pokład zapas paliwa z którym przystąpią do wyścigu. Strategia będzie tu z góry ustalana. Jestem całkowitym przeciwnikiem takich praktyk. jaguar666---> od zeszłego roku piątek jest wyłączony z tego dwuweekendowego cyklu GP. Podczas dwóch pierwszych treningów kierowcy mają do dypozycji inną jednostkę napędową niż podczas dalszej części weekendu.
ASAD
10.03.2008 07:50
Jak dla mnie dziwne jest to paliwo w Q3. Skoro nie można dolewać paliwa po Q3 a prawdopodobnie można w trakcie, to wszyscy zrobią dobre okrążenia na "pustych" bakach by przed zakończeniem sesji zjechać i zatankować do pełna. Następnie wyjadą na kilka sekund przed zakończeniem, żeby nikt się nie czepiał. Mam nadzieję, że wersja skrótowa tych przepisów, którą komentuję, nie jest taka w rzeczywistości. PS. Te kurtyny boczne (zagłówki) są odpowiedzią na kraksę Coulthatda z Wurzem dokładnie rok temu w Australii. Dlaczego FIA zadziałała tak późno? Tu znajdziecie film, gdzie widać jak RB3 prawie ucięło głowę Alexowi: http://pl.youtube.com/watch?v=oYY-C1meDAs
jaguar666
10.03.2008 07:34
Czy kara cofnięcia się sumuje, tzn. czy jeśli wymieni drugi raz silnik i "załapie się" na karę plus jeszcze wymieni skrzynię, to dostanie tą wyższą (10 miejsc), czy zsumowaną (15)? I tak mi się nie podoba kwestia wymiany silnika. Silnik ma wytrzymać dwa GP, ale jeśli w ten sam weekend jeden kierowca wymieni silnik w piątek rano, to kara go nie spotka, a drugi przed kwalifikacjami, to wyląduje 10 miejsc dalej, a przecież są w identycznej sytuacji (mają nowe silniki). Q3 będzie jeszcze gorsze, bo kierowcy nie dość, że uraczą nas 2-3 szybkimi kółkami, to jeszcze zamiast wypalać paliwo, będą teraz stać w boksach prze pierwsze 3 minuty. Nie można przywrócić jednego okrążenia, albo jednej sesji 15-20 minutowej bez ograniczeń paliwowych, a tylko oponowych?
adams
10.03.2008 07:19
liczę na zunifikowaną elektronikę aczkolwiek wątpię czy nie można tego obejść.
gnt3c
10.03.2008 07:07
rafaello85 - podaj choć jeden powód dla którego obecna wersja Q3 jest daleka od ideału.....jest to właśnie super rozwiązanie i każdy z bolidów da radę zrobić maks 2-3 liczone (czytaj na optymalnych oponach) okrążenia....
jędruś
10.03.2008 06:50
Brak TC i kontroli startu - jak najbardziej tak !!! Zobaczymy kto jest naprawdę dobrym i opanowanym kierowcą . Teraz jak komuś nie poszedł start to tracił bardzo mało teraz ta różnica się zwiększy . Brak TC to także lepsza szansą na pokazanie prawdziwych możliwości najlepszych kierowców . SEKU - tak , choć nie z taką ilością zmian . Powinni zostawić chociaż systemy kontrolujące pracę silnika ( moc pozostała by na tym samym miejscu ) . Szkoda tylko , że od McLarena ( ładnie świadczy o FIA które kara złodzieji i oszustów a potem każe im montować u każdego swoją elektornikę , aby mogli jeszcze więcej kraść :D Silniki - TAK, jedna awaria zdarza się nawet najlepszy . KWAL - tak , wypalanie silnika to było marnotrawstwo i głupota . Teraz już tego nie będzie ale sama czysta walka . Będzie jeszcze bardziej intensywna bo to tylko 10 min . Już nikt nie będzie czekał w boksach na jak najlepsze warunki . Czasy jednak z pewnością spadną , iż kierowcy będą chcieli zużyć właściwie jak najmniej paliwa , a więc będą jeździć cysternami . Trochę szkoda . Biopaliwo - tak . F1 bardziej przyjazna dla środowiska i w dodaku z coraz większą mocą . To także krok w stronę użyteczności technologi F1 i codziennej motoryzacji . Kokpit - jak najbardziej tak . Nikt nie chce by jakiemuś kierowy odpadła głowa :D
barteks2
10.03.2008 06:45
Biopaliwo jest OK, w A1GP jeżdżą na sporej mieszance biopaliwa (30%?) i nie ma żadnych problemów.
natleniony
10.03.2008 06:44
http://www.f1ultra.pl/news-Co-nowego-w-2008--szczegolowa-analiza,109743,7.html miłej lektury - troszkę bardziej i szczegółowiej, pozdro
rafaello85
10.03.2008 06:39
Moje osobiste refleksje dotyczące zmian, które wchodzą w życie w sezonie 2008: - zakaz używania kontroli startu i TC - bardzo dobra decyzja! F1 jest najbardziej prestiżową serią wyścigową na świecie, nie wyobrażam sobie żeby zadania kierowcy wykonywał komputer! Teraz się przekonamy ile są warci kierowcy:) - jednolite ECU - TAK, ale NIE wyprodukowane przez McLarena! - silniki - pozytywną rzeczą jest to, że pierwsza wymiana silnika będzie "bezbolesna" dla zawodnika. Dziwię się, że dopiero teraz to weszło w życie! - skrzynia biegów - moim zdaniem 4 weekendy GP to za dużo jak na pierwszy raz! Optymalnie byłoby 2 GP. - kwalifikacja - dobrze, że nie będzie już wypalania paliwa w Q3 - to była porażka:/ Jednak obecna modyfikacja Q3 też jest baaaaaaaaaaardzo daleka od ideału:/ - bezpoieczeństwo kokpitu - jak najbardziej TAK!!!!! Tu chyba nie trzeba uzasadniać;) - biopaliwa - hmm, powiem szczerze, że nie jestem do tego przekonany...
Przememo
10.03.2008 06:13
FIA wprowadziło bardzo trafne przepisy :)
bambucha4
10.03.2008 05:53
Moim zdaniem: Skrzynie biegów nie wytrzymają 5 GP Q3 jest niepotrzebne, Q2 dla mnie by wystarczył (ale to już przepisy i nie da się zmienić) Biopaliwo jest genialne dla F1
Jankes
10.03.2008 05:49
jednym słowem, koniec z 10 minutowymi podchodami w Q3, teraz będzie trzeba cisnąć od samego początku ;)
Lukas
10.03.2008 05:34
Dzięki Maraz. haha_xd - pytałem ponieważ można by jechać kółko na oparach a później dolać tyle ile na wyścig będzie potrzebne :)
hawaj
10.03.2008 05:24
@god - coś Ty taki pesymista :-)
ToshibaUser
10.03.2008 05:16
Według mnie zmiany poszły we właściwym kierunku i już w Australii powinno się więcej dziać na torze :)
god
10.03.2008 04:58
Znowu chleb zdrożeje przez to biopaliwo.
Maraz
10.03.2008 04:58
haha_xd, nie można dolewać paliwa w czasie Q3. Ostatni raz czołowa dziesiątka może uzupełnić zapas paliwa przed startem Q3.
haha_xd
10.03.2008 04:56
Lukas a czego nie?? Nie bedzie można tylko dolewać już po zakończeniu Q3
SoBcZaK
10.03.2008 04:54
Borowczyk będzie miał o czym gadać przez cały sezon :P
raafal
10.03.2008 04:47
Mały błąd logiczny: "Od 2008 roku co najmniej 5,75% paliwa musi zawierać biokomponenty." raczej powinno być: "Od 2008 roku paliwo musi zawierać co najmniej 5,75% biokomponentów." Poprawione, dzięki.
Lukas
10.03.2008 04:43
A będzie można w Q3 dolać paliwa podczas trwania sesji?
Anderis
10.03.2008 04:41
Nie mogę się doczekać pierwszego od kilku lat startu w F1 bez kontroli startu :D Mam nadzieję, że plotki o tym, że niektóre zespoły obeszły ten zakaz się nie potwierdzą i starty w F1 będą znacznie bardziej ciekawe, niż w zeszłym sezonie :)
mielony
10.03.2008 04:40
Ujednolicone ECU i zatrzymanie rozwoju silników już krytykowałem, powtarzać się nie będę. Jedna "bezkarna" zmiana silnika z zastrzeżeniem ostatniego GP to wydaje się sensowne, chociaż pomoże bardziej tym co i tak mają dość niezawodne silniki. Ale może właśnie o to chodzi. A swoją drogą - tzw. "hydraulika" to silnik czy skrzynia biegów? :) 4 weekendy ze skrzynią - rozumiem, niezawodność (ciekawe jak w BMW...). "Jeśli kierowca nie dojedzie do mety w wyścigu, będzie mógł bezkarnie wymienić skrzynię biegów przed następnym GP". Gdy nie dojedzie z powodu skrzyni czy w ogóle? No i pytanie: jeżeli będzie jechał na P9 lub dalej to może opłacać się będzie zamarkowanie uszkodzenia i nie dojechanie aby móc wymienić skrzynię?... Dodatek biopaliwa - nie wiem jak się ma do zamrożenia rozwoju silnika, bo być może konstruktorzy niektórych silników tego nie przewidzieli więc byłby to chwyt poniżej pasa dla niektórych. Ale powtarzam - nie wiem jaki może mieć wpływ na zróżnicowanie osiągów różnych silników. Skrócenie Q3 i brak tankowania po Q3. Zmiana chyba dobra i ciekaw jestem przebigu Q3. Cikawe, czy będą leli nieco wiecej palika, czy może częściej jeżdzili na 3 pit stopy (dodając do tego nieco większe zużycie opon bez TC).