Roll-out BMW Saubera F1.09 w Walencji

Jako pierwszy za kierownicą nowego bolidu zasiadł Robert Kubica
20.01.0910:47
Inf. prasowa
17357wyświetlenia

BMW Sauber F1 Team przedstawił na Citcuit de la Comunitat w Walencji swój samochód Formuły 1 na sezon 2009. Prezentacja BMW Sauber F1.09 odbyła się na prostej start/meta. Następnie Robert Kubica wykonał okrążenie instalacyjne.

Poważne zmany w przepisach sprawiły, że w wielu przypadkach owoce wieloletniego doświadczenia trafiły do kosza. Prace rozwojowe nad samochodem, który musi być diametralnie różny od swoich poprzedników, zaczęły się wcześniej niż zazwyczaj. Faza prac koncepcyjnych nad BMW Sauber F1.09 rozpoczęła się już w lutym 2008 roku.

Model na sezon 2009 różni się wyglądem od wszystkich poprzedników. Szerszy nos jest zawieszony wyżej niż dotychczas. Ogromne przednie skrzydło składa się z trzech elementów i rozciąga się przez całą szerokość samochodu. Z kolei tylne skrzydło jest wyraźnie węższe - zgodnie z nowymi przepisami - i umieszczone niezwykle wysoko. Dodatkowe elementy aerodynamiczne, jak na przykład deflektory czy wlot powietrza do chłodnic, zostały zredukowane do minimum. Uwagę przykuwają także osłony chłodnic, które w przedniej części są teraz wyższe.

W sezonie 2009 do Formuły 1 wracają opony bez bieżnika (slicki). Dzięki nim wzrośnie przyczepność przodu, co z kolei zachęca do przeniesienia środka ciężkości ku przodowi. Jednak trzeba także pomyśleć o kolejnej nowości, która może być stosowana w nadchodzącym sezonie: składniki układu KERS (system odzyskujący energię kinetyczną) dodają masę w tylnej części samochodu. Obok aerodynamiki i optymalnego wykorzystania gładkich opon, wprowadzenie KERS jest kolejnym poważnym wyzwaniem dla inżynierów. Dlatego przednia oś została przeprojektowana, a tylna jest zupełnie nowa.

Willy Rampf jest odpowiedzialny za koncepcję F1.09 i będzie nadzorował działalność na torze wyścigowym, jako Koordynator Techniczny. Dyrektor Zarządzający BMW Sauber AG - Walter Riedl poprowadzi dział techniczny w szwajcarskim Hinwil i jest odpowiedzialny za rozwój samochodu. Nadwozie jet owocem pracy ekipy z Hinwil, a technologię KERS rozwijano w Monachium. Tutaj Markus Duesmann (szef działu układu napędowego) i jego ludzie przygotowywali tekże silnik BMW V8 do pokonywania większych dystansów. Teraz jednostka napędowa musi wytrzymać trzy weekendy grand prix zamiast dwóch, a dodatkowo zespół w ciągu sezonu może wykorzystać tylko 20 silników do wyścigów (16, po 8 na każdego kierowcę) i jazd testowych (4).

•  Galeria zdjęć z prezentacji BMW Saubera F1.09

•  Prezentacje i pierwsze testy bolidów na sezon 2009

Źródło: Informacja prasowa BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

62
NEO86
09.02.2009 12:38
Ten bolid nie wiele się różni od tego przejściowego i mi się osobiście nie podoba:( Fajne jest to zdjęcie na którym porównują bolid z zeszłego roku i tegoroczny i tutaj dokładnie widać jak bardzo zeszłoroczny był ładniejszy od tegorocznego Moim zdaniem: 1.Ferrari 2.McLaren 3.Toyota 4.Renault 5.Williams 6.BMW
Dale65
23.01.2009 03:01
Mi też zaczął się podobać :) Zaczyna już tutaj grać przyzwyczajenie, tylne skrzydło nie wydaje się już takie "dzikie" jak parę miesięcy temu. Po roku się przyzwyczaimy i stare bolidy będą wydawać się dzikie.
bass001
21.01.2009 06:21
kurcze możecie mnie uważać za świra, ale bardzo mi się podoba ten bolid. Nie jestem jakimś tam fanem skrzydełek owiewek.
fernandof1
21.01.2009 04:02
Reno jest bardziej kolorowe a to co [color=red]ino[/color] dwa kolory albo 3 i co i tk mi sie wydaje ze reno ma gorszy nos ale tył samochodu jest lepszy niz przy BMW _________ Ręce opadają... /// raf85
paolo
21.01.2009 05:07
Malowanie wygląda tak jakby czekali na jakiegoś sponsora strategicznego. Miejsce na bolidzie przygotowane tylko ciekawa kto w czasie kryzysu sypnie kasą? Wie ktoś może co się stało z DELL em?
monter33
20.01.2009 09:47
Już pisałem dzisiaj. Wracamy do korzeni. Teraz bolidy są piekne jak kiedyś. http://www.f1wm.pl/galeria/thumbnails.php?album=115 Prosze zwrócić uwagę szczgólną na: Jordana, Benettona, Jaguara, czy Williamsa (młodszego Szumachera) z powyższej galerii. Aż serce się raduje.
mariusz10177
20.01.2009 09:34
E one wszystkie brzydkie teraz. Może wreszcie skończyły się czasy "czerwonych".
Jędruś
20.01.2009 08:25
Dużo ładniejszy niż F1.08B. Nieco ładniejszy także od R29. Jednak jego i piękny bolid łączy niewiele :D Bardzo szeroki nos ( wydaje mi się , że przez to będzie on doprowadzał więcej powietrza do airboxa i na tylne skrzydło). Przednie skrzyło bardzo rozbudowane , aż trzy płaty. Trochę dziwne to poziome ścianki na zakończeniach. Boczne chłodnice bardzo płaskie i gdzieś dziwne wyprofilowane ( prawdopodbnie ma to zastąpić owiewki tylnych opon ). Zobaczymy jak będzie z szybkością.
rafaello85
20.01.2009 06:52
Taki sobie ten bolid. Jeśli chodzi o "urodę" to postawiłbym go na równi z Renaultem.
zdun
20.01.2009 06:41
no robert czekam na tytuł w tym roku, i w końcu na udany wyścig w australii. mam nadzieję że bokiem nie bedzie w tym roku wychodził z zakrętu 12
push_mss
20.01.2009 06:27
A mi się nie podoba... Już interim był ładniejszy niż o to.. i malowanie bardzo ubogie (tak wiem że nie ma sponsora jednego). Jak dotychczas najładniejsze Toyota i Renault.
pankrul
20.01.2009 05:42
ładny nie oznacza szybki
Hitokiri
20.01.2009 04:40
Czyli jednak paskuda, ładniejsza od Renault, ale jednak paskuda.
orus
20.01.2009 03:54
FI kupuje Kers razem z silnikami od Mclaren Mercedes.
Lee-Shu
20.01.2009 03:50
Ja znów nie łapię tego całego konkursu piękności. Fakt, że jeden jest ładniejszy od innego nie ma chyba wpływu na atrakcyjność tego sportu? Dla mnie liczy się przede wszystkim to czy wprowadzone zmiany w specyfikacji bolidów przyniosą nam więcej emocji. Teoretycznie wygląda to obiecująco. W praktyce może być tak jak z torem w Walencji - miało być mnóstwo wyprzedzań, a już po pierwszych treningach kierowcy zdementowali te rewelacje. Po wyścigu nikt już chyba nie miał złudzeń.
MairJ23
20.01.2009 03:06
@marcinp ja zaczynam miec takie same wrazenie - po tych wszystkich prezentacjach w ostatnich 2 tygodniach - zaczynaja mi si ete bolidy podobac - i nei ma najbrzydszego czy najladniejszego - nie jestem jakas mala dziewczynka ktora byt najchetniej jeszcze widziala barwy rozowe to tu to tam :) one maja byc szybkie i wyscig ma byc super. !! "We are still pushing hard. We are not ready yet. I am sure we will be ready at some point, I don't know whether we will be ready for Melbourne." - ale mam pytanie... czy KERS nie jest przypadkiem nieobowiazkowy w tym sezonie ? wiec w czym problem - beda mieli KERS pozniej - sa tacy co nei maja KERS w ogole - chyba FI nei ma i beda musieli kupic (ale nei wiem do konca)
Jacho
20.01.2009 02:31
Co prawda to prawdo urodą to tylko Renault ustępuje oby jeździły innaczej niż wyglądają
Grekyy
20.01.2009 01:31
qnt3c - zabrakło "moim zdaniem" ; ] Jak dla mnie to wygląda tak: 1. Williams i BMW, 2. McLaren i Ferrari, 3. Toyota (po obejrzeniu jej na torze, straciła w moich oczach w przeciwieństwie do Ferrari), 4. Renault - w ogóle mnie się nie podoba.
Kubecks
20.01.2009 01:29
Nie pisz gnt3c takich klasyfikacji, bo zaraz bedziemy mieli same komentarze tego typu :P Miejmy nadzieje, ze informacja z KERSem faktycznie jest zaslona dymna i wszystko zrobia na czas, a samochod bedzie smigal ;)
orus
20.01.2009 01:29
no tak Huckleberry, teraz sobie przypomina :D, a wiec sie odegrali, oby im tylko to wyszło na dobre. A tak już offtop to zwiekszenie masy i mocy silników było by dobrym sposobem na wieksza ilosc wyprzedzania. Większa masa = dłuższa droga hamowania. Zawodnicy mogliby więcej zyskiwać na dohamowaniach a to pozwoliłoby na wiecej wyprzedzen :)
gnt3c
20.01.2009 01:22
no więc od najładniejszego: 1. Williams. 2. Toyota. 3. McLaren. 4. Ferrari. 5. BMW. 6. Renault.
Huckleberry
20.01.2009 01:22
Też myślę, że to zasłona dymna :) orus - przecież już była taka sytuacja, że tylko BMW domagało się zwiększenia dopuszczalnej masy bolidu i reszta zespołów ich olała. Więc ja się nie dziwię BMW ... :)
czarodziej_f1
20.01.2009 01:16
Odnośnie malowania: może lepiej gdyby "intel" pozaostał na swoim dawnym miejscu, a tam gdzie był ''credit suisse" dać numer kierowcy, tak jak w McLarenie:)? Ale i tak jest fajnie;)
Volk
20.01.2009 01:07
Jak dla mnie to zasłona dymna z tym KERSem ;P
orus
20.01.2009 01:04
Nom, tam palnąłem gafe... Źle skleciłem zdanie, a potem nie przeczytałem wszystkiego zanim wysłalem no i wiadomośc się rozeszła ;D wybaczcie, ale mam troche gorączke i może dlatego ten bład ;) a co do wypowiedzi mikolajpoznan, wiadomo ze lepiej wystartowac bez kers jeśli miałby on przynosic w tej fazie rozwoju straty, ale w sytuacj BMW które było prawdopodobnie jedynym orędownik KERSu, brak jtego systemu jest porażką. Nie tylko dla zespołu ale i "honorowa". Myslisz że jezeli Bmw sie wyłąmało to innym teamom się to spodobało? W przyszłosci może byc sytuacja ze to bmw sie bedzie czegos domagac a inne zespoły zrobią im "na złość" A co do innych zespołow, to że siedzieli cicho nt Kers to nie znaczy ze są do tyłu. Pracuja w ciszy. Najbardziej rozgłoszony nie znaczy najbardziej rozwiniety
MarK
20.01.2009 12:54
Cóż.. najpiękniejszy bolid tego sezonu to to na pewno nie będzie, ale ważne, żeby jeździł dobrze. Patrząc tak na zdjęcie porównawcze z drugim bolidem to F1.08 przy nim to prawie dzieło sztuki ;) .
noofaq
20.01.2009 12:53
kto pamięta tragiczne newsy z BMW przed poczatkiem zeszłego sezonu? ja bym się gadkami nie przejmował..
Huckleberry
20.01.2009 12:48
Uważaj orus co piszesz bo za chwilę gdzieś przeczytamy, że "BMW wycofuje się z rywalizacji w przyszłym roku jak twierdzi jeden z dobrze poinformowanych portali" ... ;)
orus
20.01.2009 12:36
No oczywiście chodzi o to że w Melbern mogą wystartowac bez KERS. Pisałem szybko i źle to ujałem, przez pomyłke niezłego newsa puściłem ;D sorki Tak czy owak ewentualny brak systemu o który tak zaciekle walczyli i sie nim chwalili jest porazka
mikolajpoznan
20.01.2009 12:31
Nie no-ja to rozumiem tak,że KERS może byc niegotowy,ale wystartowac wystartują-tyle,ze ewentualnie bez KERSa. Niekoniecznie-jak mają zamontowac niedorobiony KERS to lepiej wystartowac bez takich zbędnych kg.Pomyśl,że skoro oni mogą nie byc gotowi,to co dopiero inni.
orus
20.01.2009 12:28
Chyba nie. Oto link: http://www.autosport.com/news/report.php/id/72893 Gdyby naprawde nie wystratowali z KERS w australii a takie teamy: jak Williams, Renault( o którym mówi się ze skupiło sie na sezonie 2008 i ze są "z tyłu" w pracach nad 2009) czy Mclaren wystartowały to byłaby to porazka na miare Roberta Mateji
mikolajpoznan
20.01.2009 12:22
Z tym Melbourne to żart ? :-(
orus
20.01.2009 12:13
Na angielskiej stronie cczytałem wypowiedz Mario Theisena w której mowi że nie wiedzą jeszcze czy wystartuja w Melbeurne. Wspomina że Kers nie jest jeszcze gotowy(?). Czyżby BMW które tak zaciekle walczyło o Kers, nie będzie gotowe na czas??? Czy powiedzenie kto od miecza wojuje od miecza ginie będzie miało tutaj zastosowanie? Podoba mi się zachowanie Williamsa, team ma mały budżet, są na skraju utrzymania, a nie narzekaja. Pracują w ciszy i spokoju. Mam nadzieje że przyniesie to efekt
Martol
20.01.2009 11:53
Typowa niemiecka maszyna prosta, wrecz toporna, ale jak to niemieckie scigacze i zarazem szybka :)
orus
20.01.2009 11:52
mitcom o co Ci z tym chodzi??? o te "teczki"?
Huckleberry
20.01.2009 11:34
mitcom - chodzi Ci o to że mają dwie teczki na Kubicę i tylko jedną na Heidfelda? ;)
kkacperek
20.01.2009 11:26
według mnie jest piękny. żadnych skrzydełek i innych cudactw a ogólnie pierwszy raz od kilku lat widzimy numer bolidu na bolidzie BMW.troche brakuje Credit Suisse i ogólnie sponsorów. Fajnie że f1 wraca do korzeni a surowe bolidy to to co jest piekne w wyscigach samochodów.
mitcom
20.01.2009 11:23
może trochę off-topic, ale znalazłem to przy okazji roll-out'u... Dowód na to, że Robert NIE JEST dyskryminowany, przez BMW: http://www.bmw-sauber-f1.com/en/#/car/chassis/ edit: przypilnujcie, żeby link się nie zmienił w trakcie otwierania strony, bo automatycznie przerzuca na główną
Huckleberry
20.01.2009 11:10
Proporcje w sam raz. Wzbudza respekt :) No i wygląda super :) Co widać zwłaszcza na zdjęciu z dwoma bolidami. Zeszłoroczny wygląda jak po wypadku :P
Szu
20.01.2009 11:03
Przednie skrzydło chyba jeszcze ulegnie zmianie, chociażby o system który będzie regulował jego nachylenia, wydaje się że na razie nie jest zamontowany
mikolajpoznan
20.01.2009 10:58
Rolf-chodzi mi o tą część kadłuba gdzie jest silnik,wloty powietrza-porównaj z Ferrari.Zgadzam się z Grekyy'em-surowa,klasyczna wyścigówka.
monter33
20.01.2009 10:57
eee... rolf lekka przesada, tak naprawde obecne bolidy wracają do korzeni f1 a tak na marginesie, nie moge się powstrzymać i zamieszczę cytat Roberta z wp.pl : "- Było zimno - skomentował krótko po zakończeniu przejażdżki." :-))) i już wiemy że w bolidzie nie zaprojektowano jeszcze ogrzewania, no ale tego nie widać... Źródło: http://f1.wp.pl/kat,48594,title,Kubica-w-Walencji-to-wspaniale-uczucie,wid,10765650,wiadomosc.html)
rofl
20.01.2009 10:50
no mnie chodzilo o to ze ten bolid przy zeszlorocznym wyglada jak totalny crap. @mikojalpoznan mocarny musle car? o tego golasa ci chodzi ...mocarnego tak ;p ps: te bolidy mi zajeżdżają teraz niższa seria wyscigowa
noofaq
20.01.2009 10:42
jesli będzie nakaz to poprawią - jesli nie będzie nakazu będą jeździć :)
orus
20.01.2009 10:36
Bolid surowy, kańciasty, ale może w tym tkwi szybkość??? Zobaczymy... Niepokoi mnie układ wydechowy, chyba troche wysaje nad karoserię... Gdyby było to niezgodne z przepisami to byłaby to porażka Bmw. FIA ograniczając aero doprawadziła do tego że zespoły będą próbowały odzyskiwać docisk na różne sposoby, niekoniecznie zgodne z przepisami ;p Mam nadziej że F1.09 pozwoli Kubkowi zdobyć Mistrzostwo Świata
Buczo
20.01.2009 10:28
Uhhh... ale wygląda jakby projektancie przedniego skrzydła nie mieli za wiele roboty :P
mikolajpoznan
20.01.2009 10:18
A ja jestem bardzo zaskoczony "in plus".Mocarny,muscle car.Nie żadna po***ółka chudziutka tylko kawał dobrej maszyny.Bez kompromisów-jak to w BMW.Byłem dobrej mysli od kilku tygodni,teraz moje morale jeszcze bardziej urosło!
Szkot
20.01.2009 10:14
Czyżby ten żółty trójkąt na osłonie silnika (zdjęcie nr 10) to było ostrzeżenie przed kopnięciem prądem przez KERS? ;)
Grekyy
20.01.2009 10:13
Mnie się podoba, zwłaszcza kiedy postawi się go obok zeszłorocznego "cudaka". Podobnie jak Williams - piękna, klasyczna i surowa wyścigówka. Moim zdaniem wszystkie tegoroczne samochody są na plus w porównaniu do zeszłorocznych, jedynie Renault niespecjalnie mi podeszło.
noofaq
20.01.2009 10:10
przednie skrzydło jest w 100% identyczne z tym co używali na testach (czyli pewnie będą zmiany) Następne GP F1 za: 67 dni 20 h 48 m 37 s :)
monter33
20.01.2009 10:10
rolf no właśnie, pokraczne dziwolągi pooblepiane krzywiznami tudzież owiewkami odchodzą do lamusa. Piękny jest ten F1.09.. (kwintesencja wozu wyścigowego). Coś czuje, że Australia będzie Roberta.
rannt
20.01.2009 10:07
fajne zdjęcie razem z poprzednim modelem - ten przy nim naprawdę wygląda jak F3.
marcinp
20.01.2009 10:07
To rzecz gustu .Bolid z tysiącem skrzydełek spoilerów wygięć odgięć płetw rekina rogów wikingów mew na nosie itp to już nie był bolid a jeżdżący żaglowiec.Dobrze że to zredukowali to ma być surowe wyścigowe auto a nie Dar Pomorza.
rofl
20.01.2009 10:05
http://www.f1wm.pl/galeria/displayimage.php?album=134&pos=6 fota mowi sama za siebie co jest ladniejsze
dz
20.01.2009 10:04
biednie to wygląda
marcinp
20.01.2009 10:02
A propo tych rur zdaje się że BMW i Ferrari idą własną drogą interpretacji przepisów jakoś Ferrari i BMW są do siebie podobne:P
pitstop
20.01.2009 10:01
Paskudztwo, no ale lepszy Robert na podium, niż w najpiękniejszym bolidzie na świecie.
marcinp
20.01.2009 10:01
Najlepsze jest to gdzie znajdują się rury wydechowe no gdzie ?:P Bardzo ładny bolid wydaje się całkiem dopracowany. Czy będzie szybki okaże się
owca
20.01.2009 09:56
na onecie zdjecia byly juz godzine temu. troszeczke WM odstaje ;-) btw: nos jest podobny do tego z F1.08B, szkoda - brzydal :C
Seraf
20.01.2009 09:55
To oznacza ze chyba juz w tamtym roku mieli prawie gotowy bolid i rzeczywiscie moga byc mocni...
Gerlach
20.01.2009 09:55
Jeden z najładniejszych. Masywny przód w porównaniu z Ferrari i McLarenem, ale gdzieś trzeba umieścić baterie żeby balans był ok :). Nie sądzę żeby to kanciaste przednie skrzydło tak wyglądało w pierwszym wyścigu. Na pewno to zasłona dymna.
gross
20.01.2009 09:54
Za bardzo się nie zmienił w porównaniu z tym czym jeździli jesienią :) i płetwa rekina chyba też jest tyle, że bardziej subtelna niż w renault ;)