Roll-out BMW Saubera F1.09 w Walencji
Jako pierwszy za kierownicą nowego bolidu zasiadł Robert Kubica
20.01.0910:47
17357wyświetlenia

BMW Sauber F1 Team przedstawił na Citcuit de la Comunitat w Walencji swój samochód Formuły 1 na sezon 2009. Prezentacja BMW Sauber F1.09 odbyła się na prostej start/meta. Następnie Robert Kubica wykonał okrążenie instalacyjne.
Poważne zmany w przepisach sprawiły, że w wielu przypadkach owoce wieloletniego doświadczenia trafiły do kosza. Prace rozwojowe nad samochodem, który musi być diametralnie różny od swoich poprzedników, zaczęły się wcześniej niż zazwyczaj. Faza prac koncepcyjnych nad BMW Sauber F1.09 rozpoczęła się już w lutym 2008 roku.
Model na sezon 2009 różni się wyglądem od wszystkich poprzedników. Szerszy nos jest zawieszony wyżej niż dotychczas. Ogromne przednie skrzydło składa się z trzech elementów i rozciąga się przez całą szerokość samochodu. Z kolei tylne skrzydło jest wyraźnie węższe - zgodnie z nowymi przepisami - i umieszczone niezwykle wysoko. Dodatkowe elementy aerodynamiczne, jak na przykład deflektory czy wlot powietrza do chłodnic, zostały zredukowane do minimum. Uwagę przykuwają także osłony chłodnic, które w przedniej części są teraz wyższe.
W sezonie 2009 do Formuły 1 wracają opony bez bieżnika (slicki). Dzięki nim wzrośnie przyczepność przodu, co z kolei zachęca do przeniesienia środka ciężkości ku przodowi. Jednak trzeba także pomyśleć o kolejnej nowości, która może być stosowana w nadchodzącym sezonie: składniki układu KERS (system odzyskujący energię kinetyczną) dodają masę w tylnej części samochodu. Obok aerodynamiki i optymalnego wykorzystania gładkich opon, wprowadzenie KERS jest kolejnym poważnym wyzwaniem dla inżynierów. Dlatego przednia oś została przeprojektowana, a tylna jest zupełnie nowa.
Willy Rampf jest odpowiedzialny za koncepcję F1.09 i będzie nadzorował działalność na torze wyścigowym, jako Koordynator Techniczny. Dyrektor Zarządzający BMW Sauber AG - Walter Riedl poprowadzi dział techniczny w szwajcarskim Hinwil i jest odpowiedzialny za rozwój samochodu. Nadwozie jet owocem pracy ekipy z Hinwil, a technologię KERS rozwijano w Monachium. Tutaj Markus Duesmann (szef działu układu napędowego) i jego ludzie przygotowywali tekże silnik BMW V8 do pokonywania większych dystansów. Teraz jednostka napędowa musi wytrzymać trzy weekendy grand prix zamiast dwóch, a dodatkowo zespół w ciągu sezonu może wykorzystać tylko 20 silników do wyścigów (16, po 8 na każdego kierowcę) i jazd testowych (4).
• Galeria zdjęć z prezentacji BMW Saubera F1.09
• Prezentacje i pierwsze testy bolidów na sezon 2009
Źródło: Informacja prasowa BMW-Sauber-F1.com
KOMENTARZE