A1GP: Bleekemolen i Jani zwycięzcami na torze Kyalami
Jani i Team Switzerland objeli prowadzenie w mistrzostwach po dzisiejszych wyścigach w RPA
22.02.0917:39
3089wyświetlenia

Dzisiaj na torze Kyalami w RPA rozegrana została czwarta runda sezonu 2008/09 serii A1GP. Poranny sprint wygrał w dominującym stylu startujący z pole position Jeroen Bleekemolen (Team Netherlands), natomiast w głównym wyścigu triumfowali aktualni mistrzowe - Neel Jani i Team Switzerland, obejmując jednocześnie prowadzenie w mistrzostwach.
Bleekemolen już po kilku okrążeniach sprintu miał ponad cztery sekundy przewagi nad najbliższym rywalem i swój obowiązkowy postój odbył tak wcześnie, jak tylko pozwalają na to przepisy, czyli pod koniec czwartego okrążenia. Później zachował spokój, gdy Filipe Albuquerque (Team Portugal) po awansowaniu na drugie miejsce w czasie rundy postojów zaczął go doganiać i na mecie miał wciąż ponad cztery sekundy przewagi. Dla ekipy Holandii było to pierwsze zwycięstwo w tym sezonie.
Albuquerque skorzystał z wolnego wyjazdu z boksów Janiego, który zdołał go wyprzedzić na starcie wyścigu, a po odzyskaniu drugiego miejsca zaczął wykręcać najlepsze czasy okrążeń, tak więc oprócz ośmiu punktów za P2 zdobył także dodatkowe oczko za najszybsze kółko. Jani musiał zadowolić się najniższym stopniem podium w sprincie, a tuż za nim finiszował Adam Carroll z prowadzącej jeszcze w tym momencie w mistrzostwach ekipy Irlandii. Punktowaną ósemkę zamknęli Clivio Piccione (Monako), Narain Karthikeyan (Indie), Adrian Zaugg (RPA) i Earl Bamber (Nowa Zelandia).

Główny wyścig przebiegł już po myśli ekipy Szwajcarii, która dzięki świetnej jeździe Janiego odniosła trzecie zwycięstwo w tym sezonie, pokonując najbliższego rywala - Team Brazil - aż o ponad 13 sekund. Neel początkowo jechał za zdobywcą pole position Piccione - obaj kierowcy dość szybko uciekli reszcie stawki, wykorzystując różne incydenty, które miały miejsce za ich plecami.
Decydującym momentem o zwycięstwie okazała się pierwsza runda postojów, kiedy to Piccione stracił trochę czasu w boksach. Postój Janiego tym razem przebiegł bez problemów i Szwajcar wykorzystał nadarzającą się okazję do objęcia prowadzenia, którego nie oddał już do końca wyścigu. Wygrana ta w połączeniu z faktem, że Carroll odpadł z wyścigu już na pierwszym okrążeniu po kolizji z Fairuzem Fauzym (Malezja) oznaczała ni mniej ni więcej, jak tylko objęcie prowadzenia w mistrzostwach przez Szwajcarią, która ma obecnie trzy punkty przewagi nad Irlandią.
Piccione po niezbyt szybkiej środkowej części wyścigu stracił także drugie miejsce na rzecz Felipe Guimaraesa, który pomimo późniejszych problemów z ciśnieniem paliwa zdołał zapewnić Brazylii zdecydowanie najlepszy wynik w tym sezonie. Być może to doping Felipe Massy, który był obecny w ten weekend na torze Kyalami pomógł ekipie Brazylii uwierzyć w swoje siły i zdobyć pierwsze podium w tym sezonie. Za Piccione na czwartej i piątej pozycji finiszowali zdobywcy dwóch czołowych miejsc w sprincie - Bleekemolen i Albuquerque, natomiast pierwszą piątkę zamknął Daniel Morad, zapewniając ekipie narodowej Libanu zaledwie drugi zarobek punktowy w tym sezonie.
Oprócz Carrolla wyścigu tego nie ukończył między innymi Bamber, choć podobnie jak Irlandczyk startował z dość wysokiej pozycji. Kierowca Team New Zeland także został wyeliminowany przez Fauzy'ego, ale na trzecim okrążeniu. Ze względu na anulowanie rundy w Meksyku, kolejne dwa wyścigi A1GP zostaną rozegrane dopiero w kwietniu na nowym torze Algarve.
Źródło: Autosport.com
| P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Neel Jani (-) | Powered by Ferrari | 40 | 1h02m24,617 | 15 | |
| 2 | Felipe Guimaraes (-) | Powered by Ferrari | 40 | +0:13,176 | 12 | |
| 3 | Clivio Piccione (-) | Powered by Ferrari | 40 | +0:14,193 | 10 | |
| 4 | Jeroen Bleekemolen (-) | Powered by Ferrari | 40 | +0:17,024 | 8 | |
| 5 | Filipe Albuquerque (-) | Powered by Ferrari | 40 | +0:17,995 | 6 | |
| 6 | Daniel Morad (-) | Powered by Ferrari | 40 | +0:31,210 | 5 | |
| 7 | Danny Watts (-) | Powered by Ferrari | 40 | +0:34,328 | 4 | |
| 8 | Marco Andretti (-) | Powered by Ferrari | 40 | +0:59,000 | 3 | |
| 9 | Zahir Ali (-) | Powered by Ferrari | 40 | +1:03,995 | 2 | |
| 10 | Edoardo Piscopo (-) | Powered by Ferrari | 40 | +1:04,856 | 1 | |
| 11 | Michael Ammermüller (-) | Powered by Ferrari | 40 | +1:08,603 | ||
| 12 | Narain Karthikeyan (-) | Powered by Ferrari | 40 | +1:09,150 | ||
| 13 | John Martin (-) | Powered by Ferrari | 40 | +1:20,545 | ||
| Niesklasyfikowani | ||||||
| 14 | Ho-Pin Tung (-) | Powered by Ferrari | 22 | |||
| 15 | Fairuz Fauzy (-) | Powered by Ferrari | 17 | |||
| 16 | Adrian Zaugg (-) | Powered by Ferrari | 15 | |||
| 17 | Earl Bamber (-) | Powered by Ferrari | 3 | |||
| 18 | Nicolas Prost (-) | Powered by Ferrari | 3 | |||
| 19 | Salvador Duran (-) | Powered by Ferrari | 3 | |||
| 20 | Adam Carroll (-) | Powered by Ferrari | 0 | |||
Pole position: Clivio Piccione - 1:27,269 Najszybsze okrażenie: Fairuz Fauzy - 1:28,306 na 15 okrążeniu (+1 pkt.)
KOMENTARZE