Wyścig o jak najszybsze tempo rozwoju bolidu w Renault

Wyścig poza torem jest równie ostry, jak walka odbywająca się na torze
22.06.1016:44
Inf. prasowa
8702wyświetlenia
Ulepszenia, pakiety, nowe części - bez względu na nazwę kryją się za nimi coraz lepsze osiągi bolidów Formuły 1, a wyścig poza torem jest równie ostry, jak walka odbywająca się na torze. W ostatnich latach intensywność i tempo rozwoju bolidów tak się nasiliły, że stajnie zostały zmuszone do utrzymania tempa prac przez cały sezon tylko po to, żeby utrzymać konkurencyjność. Wynikiem tej presji rozwojowej jest to, że Renault R30 zdążył zyskać całą sekundę na okrążeniu od czasu wyścigu w Bahrajnie.



W miarę upływu lat stajnie zdały sobie sprawę, że walka, jaką toczą z innymi zespołami w trakcie sezonu na polu rozwoju jest równie ważna, jak zaprojektowanie nowego bolidu - potwierdza dyrektor techniczny James Allison. Tak naprawdę tworzymy nowy pakiet na każdy wyścig, a wielkość tych zmian odpowiada temu, co kiedyś zmieniało się co trzy wyścigi. Wszyscy tak robią, więc i my musimy utrzymać wysokie tempo prac przez cały rok, a to oznacza, że ludzie pracują ciężej i w wymiarze czasu, o jakim w przeszłości nawet byśmy nie pomyśleli. Na przykład w Walencji pojawi się już ósma wersja przedniego skrzydła, a to dopiero dziewiąty wyścig w sezonie.

Skąd się więc wzięła ta fala tak intensywnych prac? Na pewno jednym z czynników są nowe przepisy techniczne, wprowadzone na początku zeszłego sezonu. Wprawdzie od tego czasu minęło już osiemnaście miesięcy, ale przepisy te są jeszcze na tyle świeże, że można uzyskać znaczące postępy z tygodnia na tydzień, zwłaszcza wykorzystując tunel aerodynamiczny. Jeśli do tego dodamy zamrożony rozwój silnika okaże się, że poprawa osiągów jest niemal w całości w rękach zespołu zajmującego się podwoziem/nadwoziem.

Ponieważ wszystkie bolidy w stawce rozwijają się w niesłychanym tempie, byliśmy zmuszeni przyjąć filozofię wprowadzania poszczególnych usprawnień od razu z chwilą ich opracowania, zamiast zbierania je w większe pakiety - mówi James. Każda sekunda upływająca od chwili opracowania danego usprawnienia do jego zamontowania w bolidzie oznacza stratę w osiągach na torze.

Produkcja tych usprawnień należy do pracowników fabryki, cichych bohaterów, pracujących na pełnych obrotach za kulisami bez przerwy od chwili rozpoczęcia budowy modelu R30 w listopadzie ubiegłego roku. To obciążenie pracą jest odczuwalne na wszystkich poziomach w zespole - potwierdza James. Fabryka odpowiada na ciągłą, ostrą presję na dostarczanie nowych części, a zespół wyścigowy przejmuje pałeczkę na torze. Reakcja fabryki na wyzwania, jakie przed nami stoją jest niesamowita, ale istnieją granice tempa pracy, jakiego można od ludzi oczekiwać. Dlatego musimy uchwycić właściwą równowagę tak, żeby utrzymać wysokie tempo rozwoju bolidu, a jednocześnie uniknąć przeciążenia załogi pracą.

Na ironię zakrawa fakt, że ta nowa epoka wydajności technologicznej pojawiła się w okresie znaczącej redukcji testów na torze. Zamiast dziesiątek kilometrów robionych co drugi tydzień na torze pod Barceloną zespół polega w tej chwili na szeregu narzędzi, które odtwarzają warunki toru w bazie. Ośrodek symulacji cyfrowej i tunel aerodynamiczny są bardzo przydatne w określeniu zachowania naszych pakietów aerodynamicznych na torze. Pozwalają oszacować poprawę osiągów na torze przy marginesie błędu poniżej 0,5% łącznej siły docisku bolidu - mówi James.

Jeśli chodzi o podzespoły mechaniczne, również liczymy na programy symulacyjne. Następnie przechodzimy do fazy testów na stanowisku próbnym. Zestaw testów na stanowisku umożliwia poddanie komponentów obciążeniu zbliżonemu do występującego na torze, żeby mieć pewność, że nadają się one do pracy w samochodach F1. Dzięki tym narzędziom mamy pewność, że będą się dobrze zachowywać na torze, że nowo wprowadzone części są niezawodne, a wyniki będą odpowiadać oczekiwaniom.

W krótkim czasie fabryka będzie się musiała również zająć opracowaniem projektu bolidu na sezon 2011 równolegle do dalszego rozwijania tegorocznego samochodu. W miarę upływu czasu coraz więcej zasobów będzie przydzielanych do opracowywania nowego samochodu kosztem obecnego - mówi James. Decyzja o tym, w jakim stopniu zająć się inwestycją w przyszłość jest zawsze trudna, ale prace na podwoziem bolidu na sezon 2011 zaczęliśmy w styczniu, a jednocześnie udało nam się utrzymać wysokie tempo rozwoju obecnego samochodu. Jest to świadectwo wytężonej pracy wszystkich członków Renault F1 Team.

Źródło: RenaultF1.com

KOMENTARZE

24
topor999
24.06.2010 02:21
Spójrz najpierw na swoje wypisywane mądrości zanim ocenisz posty innych, a zwroty "nie jesteś kumaty" to możesz stosować do kolegów w szkole o ile ich masz, zaskoczyłeś mnie bo zamiast "bystrzak" napisałeś "kumaty", widocznie zasłyszałeś gdzieś to słowo i dodałeś do swojego bogatego słownika zwrotów
Dornet
24.06.2010 02:02
No i na tym twoim głupim poście skończymy temat :) nie jesteś zbyt kumaty, elo :)
topor999
24.06.2010 10:38
1. Sam nie wiesz co chciałeś napisać, najpierw że chodzi o odrabianie strat, potem że o całość jako Renault, zaraz znowu odpiszesz że bystrzak nie zrozumiał bo tylko to umiesz wklepać z klawiatury. 2. Ciągle przybijasz mi jakieś kompleksy , to świadczy że sam je musisz mieć, bo kompleks to w twoich postach słowo klucz, być może także cierpisz na coś w rodzaju mani prześladowczej lub coś podobnego.. 3. Dwa razy przekręciłem nick i napisałem przez "u" , ale afera, idź to telewizji jeszcze to rozdmuchaj bardziej.. 4. "yntelygent"-> obraziłeś się za to?, no nie mów... 5. Napisałeś wcześniej że temat skończony a mimo to wchodzisz coraz głębiej w to swoje bagno..
Dornet
24.06.2010 12:50
topor... chodziło mi o całość Renault, ale ty widocznie tego nadal bystrzaku nie kminisz haha :D i proszę cię nie mów mi, że nie masz jakiegoś kompleksu bo 2x napisane "durnet" i hasło "yntelygencie" o czymś świadczy, ogarnij się trochę człowieczku :)
topor999
23.06.2010 08:38
A daj im Boże żeby dogonili, ale ja jednak wolę pozostać realistą...
Kubicomaniak
23.06.2010 06:09
@topor , czy nie widzisz że z tego zapier... coś jednak wychodzi ? . Strata do czołówki jednak maleje (nie sugeruj się ostatnim GP przypadkiem). Tak więc są podstawy żeby sądzić że to nie tylko PR. Oczywiście nic nie jest przesądzone , nie jest powiedziane że napewno dogonią czołówkę , ale Kubica juz od dawna daje jasno do zrozumienia że naprawdę się starają na maksa w Renault. A co z tego wyjdzie to zobaczymy , ale optymizm nie jest bezpodstawny. Pozdrawiam MALKONTENTÓW ! ( w Polsce ich nie brakuje)
JarKo111
23.06.2010 03:22
Panowie czy ktoś wie co jest na zdjęciu? Jeśli to są zmiany do R30 to są naprawde potężne. Widoczne zmiany bocznych sekcji przedniego skrzydła, zupełnie przeprojektowany nos i lusterka, zmiana układu elementów przedniego zawieszenia, wlot kanału F, wypłaszczone i obniżone tylne skrzydło. R29 to to nie jest i napewno nić wcześniejszego.
topor999
23.06.2010 03:01
W wywiadzie kipi PR i na podstawie tego że oni mówią jak to cięzko pracują jesteś optymistycznie nastawiony, każdy z zespołu zaczynając od szefa kończąc na tym co wyciera lusterka i kask musi mówić co mu każą, nie wiedziałeś yntelygencie?
Dornet
23.06.2010 02:14
Chyba znowu nie zrozumiałeś bystrzaku kawałka "a nie o to co sadzi PR" :) chodziło właśnie o to co jest tutaj w tym wywiadzie ahhhh no cóż :)
topor999
23.06.2010 01:12
1.Odrabiane strat to dopiero się zacznie bo oni walczą o to żeby nie odstawać, więc każdy coś zrobi i wszystko wróci do punktu wyjścia 2.To co przeczytałeś tutaj w tym newsie to czymże jest jak nie paplaniną PR, zresztą tak jak wszystkie wywiady 3. To że komentuje posty innych to od razu nazywasz najeżdżaniem?, sam widocznie masz kompleksy, najeżdżania nie mogę tu za bardzo zrobić bo nie chciałoby mi się zakładać nowego konta po zbanowaniu 4.Nie, to nie ma nic wspólnego z tym co wcześniej napisałeś, to tylko zbieg okoliczności, obydwaj dobrze o tym wiemy, prawda?
Dornet
23.06.2010 12:43
Nie nie byłem i oglądam trochę dłużej widocznie nie możesz zrozumieć sensu mojego posta przeczytaj jeszcze raz "porównanie z tego sezonu i odrabianie strat" a nie o to co sadzi PR :) Najeżdżasz na mnie bo napisałem "dość topornie" ?, jakieś kompleksy? :D dla mnie temat jest skończony toporku :)
Simi
23.06.2010 11:07
Trzymam kciuki za Renault! Szkoda, że w tym zespole nie jeździ żaden z moich ulubionych kierowców, ale nie ukrywam, że mam sympatię do ekipy z Enstone.
topor999
23.06.2010 10:09
Aha, to pewnie przed rozpoczęciem sezonu 09 też byłeś optymistycznie nastawiony bo BMW dużo szczekało o mistrzostwie, czy może jeszcze wtedy nie oglądałeś F1?
Dornet
23.06.2010 10:00
topor oczywiście, że wiem ale chodziło mi o porównanie z tego sezonu i odrabianie strat oraz o optymistycznie nastawienie do następnego sezonu, ale widocznie było to trudno zrozumieć :)
SirKamil
22.06.2010 10:32
"prace na podwoziem bolidu na sezon 2011 zaczęliśmy w styczniu, WOW" Taka była taktyka od początku.
topor999
22.06.2010 05:24
przecież ja mu niczego nie zabraniam tylko uświadamiam bo może chłopaczyna nie zdaje sobie sprawy że inni też pracują/ oczywiście że klawisz źle wcisnąłem
quickmick
22.06.2010 05:20
@topor999 Ale to, że inni też zapier*** nie zabrania dornetowi być optymistycznie nastawionym? Czy źle myślę? A przy okazji, to przekręcenie jego nicka to celowe, czy źle Ci się klawisz nacisnął? Bo jak celowe, to trochę słabe....
topor999
22.06.2010 05:02
nie tylko oni tak zaper*** dornecie.
michal132
22.06.2010 04:29
Wielka Brytania - Silverstone
Pablo1944pl
22.06.2010 04:28
Posiada ktoś jakieś informacje dotyczące przybliżonej daty (wyścig) wprowadzenia "f-duct'u" w R30 ? Pzdr
Maly-boy
22.06.2010 04:02
przecież Kubica jeździł z tym wlotem min. w Bahrajnie i Turcji a jest to tylko chłodzenie
quickmick
22.06.2010 03:35
Ciekaw jestem, czy ta "dziurka" w kokpicie na wysokości przedniego zawieszenia to wlot f-ductu, czy wlot chłodzenia... dodatkowo, pod przednim zawieszeniem są takie ciekawe krzywki, których dotychczas nie stosowali... chłodzenie hamulców też jakieś inne w stosunku do tego, który mieli choćby w Kanadzie, a mieli duże wloty, ze względu na duże obciążenie układu... sekcje boczne też jakby bardziej podcięte w tyle niż w standardzie (na wysokości lewej dłoni tego inżyniera po lewej)...
Dornet
22.06.2010 03:02
No jak oni tak zapier*** delikatnie mówiąc to jestem coraz bardziej optymistycznie nastawiony do następnego sezonu :)
Master
22.06.2010 02:59
prace na podwoziem bolidu na sezon 2011 zaczęliśmy w styczniu, WOW