Zrozumieć Formułę 1: Służby ratunkowe
Podczas wyścigów Formuły 1 na torze obecnych jest zawsze klika załóg ratunkowych
05.04.0617:28
5453wyświetlenia
Bezpieczeństwo w Formule 1 od dobrych kilku lat jest na bardzo wysokim poziomie, ale nadal zdarzają się wypadki, przy których niezbędna jest pomoc medyczna. Dlatego też służby ratunkowe muszą być zawsze obecne na torach i to właśnie im poświęcony jest ten odcinek cyklu "Zrozumieć Formułę 1".

Żaden inny aspekt wyścigów Formuły 1 nie zmienił się tak bardzo przez lata jak pomoc medyczna. Jeszcze we wczesnych latach 80. ubiegłego stulecia pomoc medyczna podczas wielu imprez Grand Prix była na szokująco niskim poziomie w porównaniu z dzisiejszymi standardami. Teraz jest to jeden z głównych priorytetów podczas każdego wyścigu.
Poważna natura niektórych kontuzji doznawanych w sportach motorowych oznacza, że szybkość reakcji służb medycznych jest absolutnie kluczowa w kwestii ratowania życia. Z tego powodu podczas wyścigów Formuły 1 na torze obecnych jest klika załóg ratunkowych, które w razie potrzeby mogą być bardzo szybko wzmocnione.

Tory posiadają sanitariuszy i lekarzy ulokowanych w różnych miejscach wokół całej trasy przejazdu, mających zapewnić pierwszą pomoc kontuzjowanym kierowcom lub ludziom z obsługi toru i w razie czego podjąć decyzję, czy potrzebna jest dodatkowa pomoc medyczna. Specjalne ekipy medyczne są umiejscowione w kluczowych punktach w bardzo szybkich samochodach, które mogą w krótkim czasie dojechać do każdego większego wypadku.
Są także pomocnicze ekipy medyczne, które posiadają sprzęt niezbędny do szybkiego wydobycia rannego kierowcy uwięzionego w bolidzie. Ponadto do dyspozycji jest wiele karetek pogotowia oraz helikopter MedEvac. Podczas wszystkich wyścigów obecny jest także główny delegat medyczny FIA, doktor Gary Hartstein (następca słynnego prof. Sida Watkinsa), który zawsze czeka w Medycznym Samochodzie Pościgowym, gotowy do wyruszenia na miejsce poważnego wypadku.

Każdy tor musi mieć także w pełni wyposażone centrum medyczne, w którego skład wchodzi pełny sprzęt do reanimacji i w pełni wyposażona sala operacyjna. Lokalne szpitale także są podniesione w stan gotowości w trakcie wyścigu - osoby z bardziej poważnymi urazami mogą być do nich przetransportowane helikopterem bądź ambulansem, jeśli jest to bardziej wskazane. Obsługa medyczna posiada również na ogół swoją własną sieć radiową, umożliwiającą porozumiewanie się z kontrolą wyścigu.
Formuła 1 jest o wiele bardziej bezpieczna niż kiedyś, a obsługa medyczna jest wręcz o niebo lepsza. Jednakże ciągle nie ma miejsca na rozluźnienie i pewne jest, że zakres działania i wielkość służb medycznych będzie nadal najbardziej rozwijanym aspektem tego sportu w nadchodzących latach.
Źródło: Formula1.com
(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)

Żaden inny aspekt wyścigów Formuły 1 nie zmienił się tak bardzo przez lata jak pomoc medyczna. Jeszcze we wczesnych latach 80. ubiegłego stulecia pomoc medyczna podczas wielu imprez Grand Prix była na szokująco niskim poziomie w porównaniu z dzisiejszymi standardami. Teraz jest to jeden z głównych priorytetów podczas każdego wyścigu.
Poważna natura niektórych kontuzji doznawanych w sportach motorowych oznacza, że szybkość reakcji służb medycznych jest absolutnie kluczowa w kwestii ratowania życia. Z tego powodu podczas wyścigów Formuły 1 na torze obecnych jest klika załóg ratunkowych, które w razie potrzeby mogą być bardzo szybko wzmocnione.

Tory posiadają sanitariuszy i lekarzy ulokowanych w różnych miejscach wokół całej trasy przejazdu, mających zapewnić pierwszą pomoc kontuzjowanym kierowcom lub ludziom z obsługi toru i w razie czego podjąć decyzję, czy potrzebna jest dodatkowa pomoc medyczna. Specjalne ekipy medyczne są umiejscowione w kluczowych punktach w bardzo szybkich samochodach, które mogą w krótkim czasie dojechać do każdego większego wypadku.
Są także pomocnicze ekipy medyczne, które posiadają sprzęt niezbędny do szybkiego wydobycia rannego kierowcy uwięzionego w bolidzie. Ponadto do dyspozycji jest wiele karetek pogotowia oraz helikopter MedEvac. Podczas wszystkich wyścigów obecny jest także główny delegat medyczny FIA, doktor Gary Hartstein (następca słynnego prof. Sida Watkinsa), który zawsze czeka w Medycznym Samochodzie Pościgowym, gotowy do wyruszenia na miejsce poważnego wypadku.

Każdy tor musi mieć także w pełni wyposażone centrum medyczne, w którego skład wchodzi pełny sprzęt do reanimacji i w pełni wyposażona sala operacyjna. Lokalne szpitale także są podniesione w stan gotowości w trakcie wyścigu - osoby z bardziej poważnymi urazami mogą być do nich przetransportowane helikopterem bądź ambulansem, jeśli jest to bardziej wskazane. Obsługa medyczna posiada również na ogół swoją własną sieć radiową, umożliwiającą porozumiewanie się z kontrolą wyścigu.
Formuła 1 jest o wiele bardziej bezpieczna niż kiedyś, a obsługa medyczna jest wręcz o niebo lepsza. Jednakże ciągle nie ma miejsca na rozluźnienie i pewne jest, że zakres działania i wielkość służb medycznych będzie nadal najbardziej rozwijanym aspektem tego sportu w nadchodzących latach.
Źródło: Formula1.com
(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
KOMENTARZE