GP Australii: Vettel ponownie dyktuje tempo
Prezentujemy opis i wyniki drugiej piątkowej sesji na torze Albert Park.
15.03.1308:05
13088wyświetlenia

Sebastian Vettel pozostał na szczycie tabeli wyników także podczas drugiej piątkowej sesji treningowej na torze Albert Park. TOP5 dopełnili tym razem Webber, Rosberg, Raikkonen i Grosjean.
Druga sesja treningowa przyniosła kierowcom dużo więcej obowiązków, głównie ze względu na potrzebę wykonania symulacji wyścigu oraz porównań ogumienia. Nikt nie czekał z wyjazdem tak długo, jak przed południem, dlatego już po czterech minutach Kimi Raikkonen i spółka odnotowali swoje pierwsze tego dnia rezultaty. Cztery minuty później Nico Rosberg przestrzelił pierwszy zakręt i bez żadnych konsekwencji powrócił na tor za drugim wirażem, wpadając mimo wszystko prosto przed nos swego zespołowego kolegi - Lewisa Hamiltona. Zajście to nie przeszkodziło jednak Brytyjczykowi w uzyskaniu na kolejnym kółku nowego, najlepszego czasu: 1:27,882 sek.
Agresywność jazdy kierowców już od pierwszych chwil sesji mogła budzić uznanie. Zwłaszcza gdy popatrzy się na to, jak z opresji zakrętu numer 12 wyszedł Mark Webber. Australijczyk wyjechał nieco zbyt szeroko z szybkiej szykany, tak że nie tylko "posmakował" nawierzchni astroturf, ale połową samochodu zawadził o trawę. Red Bull prowadził się jednak jak po szynach, dzięki czemu kierowca z Queanbeyan wskoczył na trzecie miejsce. Dwadzieścia minut po starcie treningu prowadził Vettel z czasem 1:26,274 sek, a pomiarowe kółka przejechali już wszyscy zawodnicy.
Bardzo szybko supermiękka mieszanka pojawiła się w samochodzie Bottasa, zapewniając mu lepsze zrozumienie zachowań ogumienia na torze Albert Park. Pierwsze pomiarowe kółko stintu Fina, o trzy sekundy wolniejsze od tempa lidera, potwierdziło domysły o rozpoczęciu pierwszego tego dnia, "cięższego" przejazdu. Według Pirelli różnica pomiędzy oponami oznaczonymi białym i czerwonym kolorem może w Melbourne wynosić przynajmniej jedną sekundę. Trudno było ocenić jednak prawdziwość tego stwierdzenia, ponieważ jak zwykle o tej porze weekendu nikt nie był pewny z jakim obciążeniem paliwem jeżdżą poszczególni zawodnicy.
Po godzinie Giedo van der Garde wypadł z toru i zakopał się w pułapce żwirowej trzeciego zakrętu. Straty mogły być dla Holendra niezwykle dotkliwe, szczególnie, że drugi piątkowy trening zawsze dostarcza zespołom najwięcej informacji na temat zachowania samochodu i degradacji ogumienia. Tymczasem Jenson Button dobitnie zasugerował mechanikom McLarena potrzebę dokonania większych poprawek w ustawieniach samochodu:
Czuję jakbym tracił przyczepność na tylnej osi. Nie wygląda to tak, że zyskujemy ją na przedzie, Po prostu tracimy- mówił do swych inżynierów i kierownictwa zespołu. Sytuacja w jakiej znajdował się angielski zespół nie napawała optymizmem, szczególnie patrząc na półsekundową przewagę jaką w tabeli dysponował Vettel tylko nad drugim Lewisem Hamiltonem.
Duże problemy McLarena potwierdził Martin Whitmarsh:
Myślę że powinniśmy niepokoić się naszym tempem. To dla nas trudny dzień. Tracimy przyczepność, a co za tym idzie tempo.
Ostatnie pół godziny upływało szablonowo pod znakiem porównywania mieszanek ogumienia oraz dłuższych przejazdach. Nieco wcześniej Vettel zdołał pokonać szybkie kółko na supermiękkich oponach, odnotowując na nim czas 1:25,908 sek. Niemiec dysponował więc 0,25 sek przewagi nad Webberem, 0,41 sek nad Rosbergiem, 0,45 nad Raikkonenem i 0,84 sek nad Alonso. Najszybszy z kierowców McLarena, Jenson Button, zajmował jedenaste miejsce ze tratą ponad dwóch sekund do lidera. Tymczasem w okolicach pierwszego zakrętu o mało nie doszło do kuriozalnej stłuczki wyjeżdżającego z alei serwisowej Gutierreza i wjeżdżającego w pierwszy zakręt Massy. Szczęśliwie skończyło się wyłącznie na podskoczeniu nerwów i kilkoma machnięciami ręki.
Pomimo pompowania atmosfery oczekiwań, swą formą rozczarowywały nieco zespoły Saubera i Williamsa. Najbliżej pięciu najlepszych stajni wydawała się być Sahara Force India, głównie dzięki solidności Adriana Sutila, zajmującego w wynikach dziewiąte miejsce. Co prawda oczko niżej plasował się Hulkenberg, jednak obu kierowców dzieliła przepastna bariera ośmiu dziesiętnych sekundy. Z kolei Maldonado i Bottas okupowali odpowiednio szesnastą i osiemnastą lokatę, pozwalając przedzielić się Jeanowi-Ericowi Vergne z Toro Rosso. W samym dole stawki Marussia wciąż prezentowała lepsze osiągi od Caterhama, sygnalizując choć częściowe przezwyciężenie negatywnego trendu z ostatnich sezonów.
Imponująco składnym tempem na długich przejazdach popisywał się Lotus. Tymczasem Red Bull zdecydował podzielić się obowiązki pomiędzy dwójkę swych kierowców. Podczas gdy Vettel miał w swoim RB9 pośrednią mieszankę, Webber zbierał cenne kilometry na supermiękkich oponach Pirelli. Na pięć minut przed końcem problemy nie opuszczały Mercedesa. Lewis Hamilton raz po raz wyjeżdżał poza tor, natomiast w samochodzie Rosberga doszło do awarii skrzyni biegów. Niemiec zatrzymał się przy stanowisku stewardów pomiędzy wirażami osiem/dziewięć powodując na krótko wywieszenie żółtych flag. Niemal w tym samym czasie Mark Webber stracił panowanie nad tyłem swego samochodu na wyjeździe z szybkiego, trzynastego zakrętu, stając co prawda w poprzek drogi, jednak unikając uderzenia w betonową ścianę. Sesja została praktycznie zakończona.
REZULTATY TRENINGU 2
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel (1) | Red Bull RB9 | 1:25,908 | 33 | |||
2 | Mark Webber (2) | Red Bull RB9 | 1:26,172 | 0,264 | 0,264 | 31 | |
3 | Nico Rosberg (9) | Mercedes F1 W04 | 1:26,322 | 0,414 | 0,150 | 26 | |
4 | Kimi Raikkonen (7) | Lotus E21 | 1:26,361 | 0,453 | 0,039 | 38 | |
5 | Romain Grosjean (8) | Lotus E21 | 1:26,680 | 0,772 | 0,319 | 31 | |
6 | Fernando Alonso (3) | Ferrari F138 | 1:26,748 | 0,840 | 0,068 | 35 | |
7 | Lewis Hamilton (10) | Mercedes F1 W04 | 1:26,772 | 0,864 | 0,024 | 28 | |
8 | Felipe Massa (4) | Ferrari F138 | 1:26,855 | 0,947 | 0,083 | 32 | |
9 | Adrian Sutil (15) | Force India VJM06 | 1:27,435 | 1,527 | 0,580 | 35 | |
10 | Nico Hulkenberg (11) | Sauber C32 | 1:28,187 | 2,279 | 0,752 | 34 | |
11 | Jenson Button (5) | McLaren MP4-28 | 1:28,294 | 2,386 | 0,107 | 30 | |
12 | Paul di Resta (14) | Force India VJM06 | 1:28,311 | 2,403 | 0,017 | 37 | |
13 | Sergio Perez (6) | McLaren MP4-28 | 1:28,566 | 2,658 | 0,255 | 33 | |
14 | Daniel Ricciardo (19) | Toro Rosso STR8 | 1:28,627 | 2,719 | 0,061 | 31 | |
15 | Esteban Gutierrez (12) | Sauber C32 | 1:28,772 | 2,864 | 0,145 | 33 | |
16 | Pastor Maldonado (16) | Williams FW35 | 1:28,852 | 2,944 | 0,080 | 36 | |
17 | Jean-Eric Vergne (18) | Toro Rosso STR8 | 1:28,968 | 3,060 | 0,116 | 36 | |
18 | Valtteri Bottas (17) | Williams FW35 | 1:29,386 | 3,478 | 0,418 | 39 | |
19 | Jules Bianchi (22) | Marussia MR02 | 1:29,696 | 3,788 | 0,310 | 32 | |
20 | Charles Pic (20) | Caterham CT03 | 1:30,165 | 4,257 | 0,469 | 37 | |
21 | Max Chilton (23) | Marussia MR02 | 1:30,600 | 4,692 | 0,435 | 36 | |
22 | Giedo van der Garde (21) | Caterham CT03 | 1:32,450 | 6,542 | 1,850 | 11 |
107% najlepszego czasu: 1:31,921
KOMENTARZE